12g vs. 10g Scenar?

Aloittaja JpL, syyskuu 11, 2005, 13:55

« edellinen - seuraava »

JpL

Ko. luodeista täällä ja muualla lukiessani olen saanut sen vahvan käsityksen, että 12 gramman Scenar toimii selkeästi laajemmalla A/latausalueella B/rihlannousualueella kuin 10 grammainen. Olenko oikeassa?

Jos käytössänne on .308 kaliiperin kivääri, laittaisitteko, mikäli jaksatte, alle rihlannousun ja latauksen, jota käytätte & joka käy aseesanne hyvin?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: "JpL"Jos käytössänne on .308 kaliiperin kivääri, laittaisitteko, mikäli jaksatte, alle rihlannousun ja latauksen, jota käytätte & joka käy aseesanne hyvin?

:?:  :?:  :?:  :?:  :?:
Kylätason ampuja

JpL

Siis: Mitä lataus toimii .308 kivääreissänne parhaiten Scenar-luodein ladattuina? Rihlannousu olisi kiva lisä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

tactical

Tere,

.308Win 2.83g N140 (taulukkomaksimi VV:n taulukossa), 10g Scenar ja nousu 11" ampuupi tasaisesti 16mm kasaa 100 metriin 795m/s lähdöillä. Ja 2.60g N140 oli melkein yhtä hyvä. 12 grammaista en ole kokeillut kun ei ole sopivaa ruutia hyllyssä.
There is no substitute for firepower

espo

10 g scenu vaatii kovat lähdöt, alle 870 m/s ja noin 570 mm piippu sitä ei kannata ampua..308 soi 900 m/s:llakin kuulemma ihan hyvin, tosin silloin tarvittanee lyhyillä piipuilla korkeaenergistä ruutia. Noususta 12 se tykkää, mutta 11 tuumaa, 570 mm piippu, 47 grainia N150:stä toimii myös mukavasti. Lähtöjä em latauksella piipusta riippuen noin 855-875 m/s +20 astetta.

west

10g
esimerkkinä muistan vaan,että 1000yrd palmaa(914m) ammutaan 308 kaliperisella ja 155 grain(10g)

ammutaan sitä toki muillakin kalipereilla,mut tää oliki esimerkki 308:sta.

ku kattoo esim. sierran kotisivuja,niin siellä on 155grainisen luodin perään merkitty PALMA
i am slaughter so i know...

JpL

MIten mahdollinen tuo 870m/s on .308:lla ja 600mm piipulla? Jos 12 gramman Scenari lähtee vaikka 820m/s, ja 10 gramman 880m/s mitkä on tosiasiallinen sivutuulen vaikutus, jos vaikka se puhaltaa 3m/s, näitä kahta verrattaessa?

MSa

Lainaus käyttäjältä: "JpL"MIten mahdollinen tuo 870m/s on .308:lla ja 600mm piipulla? Jos 12 gramman Scenari lähtee vaikka 820m/s, ja 10 gramman 880m/s mitkä on tosiasiallinen sivutuulen vaikutus, jos vaikka se puhaltaa 3m/s, näitä kahta verrattaessa?

870 onnistuu 600mm piipusta. Esimerkiksi mainittu 47gr N150 antaa tuon lähtönopeuden omasta 600mm Steyrin piipusta.

Vastauksen kysymykseesi olisit löytänyt helposti esim. latausoppaista, tältä sivustolta haulla, erälle.net:istä tai quick loadia käyttämällä.

Sivutuulikysymykseen vastauksen saat parhaiten laskemalla itse jollakin ballistiikkaohjelmalla.

JpL, IMHO, sulla on kohtuullisen suuri määrä enemmän tai vähemmän "hassuja" kysymyksiä ympäri suomalaisia ammuntakeskustelupalstoja... Eikö kannattaisi hiukan rauhoittua kyselyinnon kanssa ja suunnata ylimääräistä virtaa vaikka omatoimiseen alan kirjallisuuden opiskeluun ja pähkäilyyn?

MSa
[url=https]

JpL

(Tuplaviesti)

JpL

Uskomattoman paljon vain on sellaista, mitä kirjoista ei löydä. Esim. tuota tietoa Lapuan manuaalista ei löytynyt. Lukemistani kotimaisista latausmanuaaleista puuttuu kokonaan tiedot, millä piipunpituudella ja ruudilla voidaan ottaa mikäkin nopeus - edes suuntaa-antavasti.

Me taiteilijat olemme usein eksentrisiä perfektionisteja  :wink:

john

JpL,

Sun on hankittava joko ilmaiseksi imuroitava PCB tai sitten jonkin verran maksava Quick Load.

Poikma

10g moly-Scenar ja 2,98g N140. Lähtönopeus 660 cm:n piipusta n. 870m/s. Latauspituus 74,7 eli melkein rihloissa kiinni (TRG22). Rihlannousu 11".

N550:lla sain tasaisimmat lähtönopeudet, mutta N140:lla pienimmät kasat, joten palasin tuttuun ja turvalliseen N140-ruutiin.

12 g Scenarille ei 308:sta saa riittävästi lähtöjä, että riittäisi TA-käyttöön tuonne 1000m:iin.

Jerkko

Mies jolta löytyy latausdataa ja -kokemusta lähes jokaiseen kaliperiin, kyselee apuja niinkin tavalliseen kuin 308.... :?:

Vihtavuoren manuaalissa on nopeusdataa ko. kuulille, molyllä ja ilman. Pitäisi riittää. Piipunpituuden vaikutuksen joudut mittaamaan valitettavasti itse..(joudut käymään ampumassa :lol: )

Kun kerran olet perfektionisti (kuten osin minäkin), miten voit tyytyä toisten tekemiin mittauksiin, kokemuksiin? Nyt kyllä lipuu aiheesta mutta miten käsitteet "suuntaa-antavasti" ja "perfektionismi" sopivat toisilleen?

Otappa happea välillä ja tee päivän (hyvä) päätös: Ole Kuukausi kirjoittamatta yhdessäkään foorumissa, luet senkin edestä, tee vaikka muistiinpanoja siinä ohessa. Voi olla että sillä tietomäärällä jo kohta kirjan kirjoittaa..

PNo

12g Scenar lataus 2,70g VV N150, latauspituus rihlahipaisu, 760m/s 610mm piipusta, nousu 10"

10g Scenar lataus 2,85g VV N150, latauspituus karvan irti rihloista, 863m/s 610mm piipusta, nousu 10"

:roll:

Pete
Taistelutilanteessa tarkka-ampujat voidaan jakaa kahteen ryhmään; hyvät ja kuolleet

JpL

Jerkko, olet ihan oikeassa, i see you point.   :)