Kirjoittaja Aihe: VV:n taulukko: N150 ja 10g & 10,85g Scenar  (Luettu 3924 kertaa)

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
VV:n taulukko: N150 ja 10g & 10,85g Scenar
« : Syyskuu 26, 2005, 12:58 »
Onko kenelläkään järkevää selitystä sille, miksi VV:n taulukossa 1/2004 on seuraavat arvot:



- 10,0g Scenar   N150 max 51,6g 875m/s (QL: 3231bar, 847m/s)

- 10,9g Scenar   N150 max 54,2g 851m/s (QL: 4046bar, 867m/s)



Luoteja tarkasteltaessa on 10,85 karvan pidempi rihlakosketusalueeltaan. Onko kyseessä kenties virhe vai jokin muu muuttuja (materiaalikovuudet/vahvuudet) jotka vaikuttavat yli +3gr eroon painavampaan luotiin mentäessä?



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

Sämpy

  • *
  • Viestejä: 127
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2005, 13:49 »
Enempi minua hämmästyttää umpikuparisen 11,7g Naturaliksen arvot, ne on mielestäni vähintään tiukkoja, liekkö hieman kotiinpäin vetoa. QL.ssä ei mulla ole Naturalista, mutta kun laskeskelin samanpainoiselle Oryxille maksimeja, tultiin suunnilleen samoihin latinkeihin!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Sämpy »

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Re: VV:n taulukko: N150 ja 10g & 10,85g Scenar
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2005, 19:29 »
:Onko kenelläkään järkevää selitystä sille, miksi VV:n taulukossa 1/2004 on seuraavat arvot:



:- 10,0g Scenar   N150 max 51,6g 875m/s (QL: 3231bar, 847m/s)

:- 10,9g Scenar   N150 max 54,2g 851m/s (QL: 4046bar, 867m/s)



Järkevästä tiedä mutta tulee mieleen että painepiippu on ollut eri 10,9 grammaisen luodin kanssa. Käytännössä kaikkia tietyn kaliperin latauksia harvemmin on testattu samalla painepiipulla koska latauksia on paljon ja painepiiput kuluvat ajan kanssa.



Lisäksi on mahdollista että kyseessä on silkka painovirhe. Ei olisi ensimmäinen kerta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Joule

  • *
  • Viestejä: 17
VV:n taulukko: N150 ja 10g & 10,85g Scenar
« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2005, 12:45 »
MSa:lle



Tuossa näpyttelin UUdelle cd romppu Ql versiolle , niin antoi seuraavaa:

samat asetukset kuin vv:n 1/2004 ilmais manuaalissa:



10,0g scenu N150 51,6gr 2986bar 833m/s

10,9g scenu N150 54,2gr 3683bar 851m/s



Ja kaliperi oli 30-06 spr  :wink:



T: Joule
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Joule »

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
Re: VV:n taulukko: N150 ja 10g & 10,85g Scenar
« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2005, 15:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Joule"
MSa:lle



Tuossa näpyttelin UUdelle cd romppu Ql versiolle , niin antoi seuraavaa:

samat asetukset kuin vv:n 1/2004 ilmais manuaalissa:



10,0g scenu N150 51,6gr 2986bar 833m/s

10,9g scenu N150 54,2gr 3683bar 851m/s



Ja kaliperi oli 30-06 spr  :wink:



T: Joule


On tainnu VV:llä vaihtua liipasin hiireen?  :x  :x  :x



Edelleen on mysteeri, että miksi taulukoissa 10g Scenun max latauksen paineet on laskennallisesti vain 3000bar luokkaa eli -25% alle CIP maximi 4050barin? Jos paineet ajetaan 620mm piipussa N150 ruudilla tuonne 4050 luokkaan, niin silloin kyytiä 10g Scenulle saadaan se 910m/s. N550:llä pitäisi päästä luokkaan 925m/s...



Asiasta kuudenteen. 925m/s lähdöt 30-06 kivääristä on ihan hyvät 10g Scenulle. Sillä alkaa olemaan ballistiikkaa jo hyvinkin tuonne 1100m... Pitäisikö meidän 308Win suosijoiden kehua vähän enemmän 30-06sta. .30-06 sakoja ja tikkoja on paljon nurkissa, joista harrastusta aloittavat voivat saada käypiä ja jopa hyviä TA-pelejä pienellä vaivalla?



MSa



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

JiiHaa

  • Vieras
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2005, 15:57 »
En malta olla puuttumatta 30-06 keskusteluun, kun se näin aktiivisesti on puheenaiheena. Syndalenissa mittailin 10g Scenulle vauhteja 3x938m/s ja 2x943m/s.  Kruutina N150 3.61g. aseena vanha Sakolainen Finbear alkuperäisellä piipulla.  Ilmeisesti Cronyn antamat nopeudet olivat lähellä totuutta, koska 300m=>690m tehdyt laskelmat pitivät 938m/s nopeudella paikkansa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JiiHaa »