12g vs. 10g Scenar?

Aloittaja JpL, syyskuu 11, 2005, 13:55

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: "Jerkko"Otappa happea välillä ja tee päivän (hyvä) päätös: Ole Kuukausi kirjoittamatta yhdessäkään foorumissa, luet senkin edestä, tee vaikka muistiinpanoja siinä ohessa. Voi olla että sillä tietomäärällä jo kohta kirjan kirjoittaa..

:D  :D  :D  :D  :D

Juuri näin sillä kohta tulee vastaan se tilanne että et saa kysymyksiisi vastauksia koska kukaan ei jaksa lukea sun vaahtoamista päivästä toiseen samoista asioista. Tällä (kin) foorumilla on aivan älyttömästi tietoa eri latauksista, lentoradoista ja nopeuksista joten niiden tietojen kaivaminen ei ole kuin omasta viitseliäisyydestä kiinni.

Ihan oikeesti, joskus suorastaan vtuttaa kun kyselet aivan samoja asioita mitä on äskettäin ollut käsittelyssä toisaalla tässä tai muussa foorumissa. Ei siinä mitään että kysyy mutta kannattaa joskus lukea vastaukset sekä toiset keskustelut ennen kuin kysyy samaa asiaa toistamiseen  :wink:

Saa ottaa herneet venttiiliin tai saa olla ottamatta, yks lysti  :twisted:
Kylätason ampuja

JpL

No ota sitten herneet nenään, kyllä mä sen näin maanis-depressiivisenä ymmärrän, enkä minä sitä pahuuttani tee  :?

Usein en ehdi lukea joka topiikkia itse kaiken maalaamisen ja kuvanveiston tieltä, ja vielä useammin välitän tietoa meidän puolen ampumaporukan kysymyksiä saitille, joten toistoa saattaa tulla (Mulla on ainoa nettiyhteys aika ison alueen sisällä) Toivon, ettette pahastu. Onpa myös useamman kerran kaverit kirjoittaneet mun nimimerkillä, kun eivät ole omaa hankkineet. Ei olisi saanut tehdä niin. Yritän tsekata viestit tarkemmin. Anteeksi.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Tarkoittaako tuo JpL sitä, että jos tahtoo nähdä koskematonta erämaata tai päästä tutkimaan tuntemattomia saloja, niin ei tarvitse matkustaa siperiaan tai Afrikkaan, vaan riittää, että ottaa pendolinon Lounais Suomeen :lol:  :lol:

Ei vaan. Ymmärrän näiden henkilöiden frustraation (olikohan oikea sana) Nämä latausjutut ovat sellaisia "kokeile itse" juttuja. Omasta mielestäni ei edes kannata yrittää kysellä tarkkoja latausohjeita, koska lopputulos on aikalailla kuitenkin asekohtaista.

Sinun tulee rauhoittua ja ottaa aikaa tuohon hommaan.

Sämpy

Yleensäottaenkin olisi hyvä ottaa se pyssy kauniiseen käteen ja ampua siihen kuumailmapalloon reikä, jotta pääsisi takaisin maanpinnalle sieltä pilvistä. Kukaan ei p**kele ammu lintuja matkoille 600-1000 metriä ja sinullakin "enkat" on jossain alarajan puolessa välissä ja silti joku kuukausi tuntui foorumilla kuin foorumilla tämä aivan triviaalimatkalta ja olennaiselt keskustelunaiheelta. Yhtä eettistä touhua on ampua haulikolla 100 metriin, koska "voihan se alas tulla". Ehdotan, että pitäydyt tämän syksyn kirjoittelusta netissä ja keskityt opiskeluun ja linnunpyyntiin ja lopetat sen tältä syksyltä ensimmäiseen hylsyyn, jolla ei tule reppulintua. Voipi se vaahtoamisen halu vähentyä, kun muutaman syksyn sitä tekee. Kuten edellisetkin kirjoittajat - alkaa kyllästyttämään nämä sinun jonninjoutavat kysymykset, joko ne on vähän utopisia tai sitten hetken opiskelun jälkeen niitä ei olisi tarvinnut kysyäkään.

Sämpy

Se jäi vielä sanomatta, että jos antaa kavereitten kirjoitella omalla nimimerkillä, puhutaan yhtä järkevästä touhusta kuin se laihialaismiehen kusitesti.  :lol:

JpL

:lol:
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Nyfi

Aijaaha! Susirajan väärällä puolella yksi maksaa jäsenmaksun, ja muut läänistä sitten käyttää samoja tunnuksia saadakseen samat edut. Menee aika ihmeelliseksi  teidän toiminta sielläpäin missä lienettekin. Tästä pitää ottaa puheeksi hallituksen jäsenille, koska tuosta voi olla vielä hallaa näille sivuillekkin. Olen kuullut jo luotettavalta taholta, että viranomaisetkin seuraa meidän juttuja mielenkiinnolla.

JpL

Ööh... enhän minä ole jäsen.

PL

Täällä susirajan paremalla puolella touhu on aina ihmeellistä  :D

jokke

Lainaus käyttäjältä: "JpL"
Usein en ehdi lukea joka topiikkia itse kaiken maalaamisen ja kuvanveiston tieltä, ja vielä useammin välitän tietoa meidän puolen ampumaporukan kysymyksiä saitille, joten toistoa saattaa tulla (Mulla on ainoa nettiyhteys aika ison alueen sisällä)

Mahtokos nyt tulla vähän pientä puppua, eikä niin pientäkään  :D  :D  :D  :D

john

Tästä aiheestahan kaikki aina kirjoittelee ja kyselee(siis latauksista ylipäätään)  Noh, omasta mielestäni omien kokemusten perusteella ehdottomasti 10g scenar 53rlle tai 308 eikä 12g. Syy: Enemmän lähtönopeutta=suorempi lentorata ja lyhyempi lentoaika äärietäisyyksille(tämän kaliiperin äärietäisyyksille siis) = suurempi osumatodennäköisyys.

Joku voi sanoa että 12g tekee tietyllä rihlannousulla pienempää kasaa. Varmaan joo mutta jos 10g tekee 300 vähintään tulitikkuaskin kokoista niin mitä sitten? Kasa-ammunta ja sotilastarkka-ammunta on 2 eri asiaa. Jos tarkoituksena on osua ensimmäisellä laukauksella noin jantterin kokoiseen maalin maksimi etäisyyksille  niin ei ole ratkaisevaa onko kasa tulitikkuaskin kokoinen, hieman pienempi tai hieman isompi.  Mikäli osuu niin osuu, jos ei niin ei. Toki olisi PARASTA jos omassa aseessa olisi lataus joka tekisi äärimmäisen pientä kasaa ja olisi muutenkin hyvä esim luotettava syötettävyyden suhteen. Eli jos rihlakosketus on hauettu(ilmeisesti ei mahdolista 53rllä 10g scenarilla koska ase on suunniteltu paljon pidemmälle D166selle) VOI seurauksena olla todella pitkästä patruunasta johtuvia toimintahäiriöitä. Oman käsitykseni mukaan nimenomaan 10g scenarilla saa 308 tai 53rllä aikaan  parhaan paino- lähtönopeus kombinaation eli tätä kevyempi voi oll toki nopeampi mutta taas tuuliherkempi, painavampi taas liian  roikku lentoratainen.  Voin olla värässäkin, en ole tehnyt varsinaisia tarkkuuskokeita 10g eikä 12g scenarilla koska olen hakenut lähinnä maksimi lähtönopeutta, mutta joka taopauksessa pitää edelleen muistaa että tarkka-ammunta ei ole kasa-ammuntaa.

SisuSusi

Kommenttia JpL:n kommenttien kommentoimisesta:

Nämä sivut ovat aika hiljaisia ilman yksinkertaisia ja perusasioihin uudelleen pureutuvia kysymyksiä. Kentällä hyväksi havaittuja ja testattuja toimintamenetelmiäkin tulee kyseenalaistaa aina uudelleen ja uudelleen jotta ala menee oikeasti eteenpäin. On aika vaarallista pysäyttää kehitys siihen, että luullaan jonkun asian tai menetelmän olevan valmis ja täydellinen.

Onhan se hyvä, että keskustelustakin syntyy keskustelua, mutta itse olen oppinut JpL:n aiheuttamista keskusteluista sen verran, että mielestäni avointa suhtautumista kannattaa edelleen jatkaa.

JpL

No niin no, vaikka jossain vaiheessa onkin sivuttu aiemmin tarkasteltuja aiheita, ei tässä mistään jankutuksesta ole ollut kyse.

Ja joo. Olen päässyt siihen johtopäätökseen, että kymppigrammainen Scenar on krantumpi ammuttava kuin 12 grammainen. Jos pienellä budjetilla tai rajatulla ajalla aletaan etsimään käypää latausta mihin tahansa .30 kaliiperin kivääriin, melkein tuo 12 gramman Scenar olisi varoivaisesti arvioiden ehkä 70% todennäköisyydellä se luotettavin valinta ensiksi testattavaksi.

HJu

Riippuu mitä hakee. 300m radalla 12 grammainen on todennäköisesti tarkempi tai ainakin helpompi ladata tarkaksi. Pidemmille matkoille 10 grammainen antaa enemmän etäisyydenarviointivirheitä anteeksi.
Terveisin,

HJu

JpL

Aamen.