6.5mm kaliperirajan poistaminen SM-kisoista ?

Aloittaja HJu, lokakuu 28, 2005, 21:03

« edellinen - seuraava »

AUG

Ja niitä tuhansia laukauksia voi ampua myös parin aseilla ristiin harjoituksissa ja tositilanteessa se parin varustus olisi rk/pulttilukko suurimmalla osalla ta pareja joten 2x+1000m ase epätodennäköisempi varustus ja jos olisi tositilanteessa matka 1000m niin moniko 7.62x39 ampuisi "kaikki matkat"samalla aseella...

Tietysti nuo yhtä aikaiset laukaukset maaleihin ammuttaan sillä 5.56 oli matka mikä hyvänsä...

Harjoitus todella perusta ta-ammunnalle eli kyllä varmaan kaikki 5.56 puoliautomaateilla ampuvat ja aseiden ristiinkäyttäjät myös treenaavat... :shock:

Ja ei vielä ole varmaan kaikki oppineet niin varmoiksi ampujiksi että kelillä kuin kelillä kaatuu taulut 400m-800m välillä ja osa tauluista jää myös usein kisoissa em.matkoilla löytymättä joten ei se +1000m ole autuaaksi tekevä matka.

Tietysti jos kisa olisi yksilö kisa joutuisi kaikki opettelemaan sitä arviointia ja ammuntaa yhdellä aseella joka tilanteessa ja matkalle sekä tekemään tuulikorjauksia niin ei olisi pelkoa että joku hyötyy aseiden ristiinkäytöstä.

Nyt tartun itse latauspuristimeen ja alan vääntää ammuksia,sillä kisat toivottavasti saadaan oli rajat mitkä hyvänsä...

HJu

::Itse olen kallistumassa siihen suuntaan että kokeillaan 5.56:ia ensi vuonna. Se tarkoittaa sitten sitä että kisaan on parempi myös osallistua 5.56-aseita tai asiaan ei sen jälkeen enää palata.

: Miksi ihmeessä jyrkkä "kerrasta poikki" -linja?

Eihän 223 ole loppujen lopuksi kuin kaliberi muiden joukossa.

Ei kai muitakaan kalibereitä kielletä heti jos kukaan ei satu kisaan sellaisella osallistumaan.

Jos vuoden 2006 SM-kisasta koemuotoisesti poistetaan kaliperiraja jotta halukkaat voivat ulkoiluttaa mitä tahansa aseitaan niin sen tarkoituksena on testata mitä se vaikuttaa kisaan, rasteihin jne. Jos kukaan ei tule kisaamaan pikkukalipereille niin koetta ei toisteta 2007 ja kokeilu jää tarpeettomana historiaan. Tällaisia kokeita eri sääntömuutosten vaikutuksista tekee ResUL jatkuvasti. Jos muutostarve ilmenee olemattomaksi niin toimivia sääntöjä ei muuteta huvin vuoksi. Jos muutoksen hyödyt ovat merkittävät niin sääntöjä muutetaan pysyvästi.

Tässä ja tuossa toisessa säikeessä on todisteltu noin 20 sivun verran miten 5.56 on tärkeä kaliperi ja sillä pitää päästä kokeilemaan. OK, jos tulee kokeilemaan. Jos ei tule niin ehkä sitten ei tarvinnutkaan tehdä sääntömuutosta. Sitä tarkoitin.
Terveisin,

HJu

JL

Lainaus käyttäjältä: HJu
Jos kukaan ei tule kisaamaan pikkukalipereille niin koetta ei toisteta 2007 ja kokeilu jää tarpeettomana historiaan. Tällaisia kokeita eri sääntömuutosten vaikutuksista tekee ResUL jatkuvasti. Jos muutostarve ilmenee olemattomaksi niin toimivia sääntöjä ei muuteta huvin vuoksi. Jos muutoksen hyödyt ovat merkittävät niin sääntöjä muutetaan pysyvästi.

Ok, ymmärrän tämän hyvin.

Toisaalta, jos sääntöjä kokeeksi muutetaan, niin eikö kuitenkin olisi käytännöllisempää pitää sääntö voimassa niin kauan että kisaan osallistuu ko. kaliberin aseita.

Ja sitten vasta vetää johtopäätökset?

Tarkoitan tällä sitä että ei kai kannattane vetää kauaskantoisia linjauksia vain sen perusteella jos yhdelläkään ampujalla ei satu olemaan tiettyä kaliberia juuri 2006 kisoissa. Yleinen kun se ei kuitenkaan suomen TA-porukoissa ole.

Saako muuten häyhässä nykysääntöjen mukaan vaihdella aseita rastikohtaisesti parin kesken? Tai saavatko molemmat ampua samalla aseella saman rastin läpi?

Ilmeisesti ei kun puolareita on Häyhässä vähemmän näkynyt.

Et kommentoinut edelliseen kirjoitukseeni jossa koetin hakea esimerkkiä jossa puolareiden käyttö olisi vapaata, mutta silti isoilla kivääreillä ammuttaisiin kauas. Kuten tähänkin asti.

HJu

: Et kommentoinut edelliseen kirjoitukseeni jossa koetin hakea esimerkkiä jossa puolareiden käyttö olisi vapaata, mutta silti isoilla kivääreillä ammuttaisiin kauas. Kuten tähänkin asti.

Tuotahan tässä ollaan tekemässä jos ei mitään yllättävää tule. Ei ollut erityistä tarvetta kommentoida selvää asiaa.

Sääntömuutoksista sen verran että voimassaolevia sääntöjä ei "varmuuden vuoksi" muuteta yhtään mihinkään. Jos muutostarvetta on niin se voidaan selvittää kokeellisella yhden kisan tai kauden sääntömuutoksella. Jos sääntömuutos ei aiheuta mitään niin se voidaan unohtaa.

Kummastelen tätä kehityspolkua että ensin vaaditaan jotain muutoksia kovasti ja pitkästi perustellen ja sitten annetaan ymmärtää että ainakaan vaatijat itse ei aio sääntömuutosta hyödyntää mitenkään. Voi olla että olen ymmärtänyt väärin motiivit ja aikomukset mutta olisi varsin kohtuullista vaatia vain sellaisia muutoksia joita aikoo itse hyödyntää tai joiden kokee rajoittavan omaa kilpailutoimintaa. Sääntömuutos jota itseasiassa kukaan ei halua on aivan turha harjoitus jossa kuluu muiden ihmisten aikaa hukkaan jos edes idean esittäjät itse eivät ole asiasta oikeasti kiinnostuneet.

Mieluusti kuulisin nyt selväsanaisesti halutaanko muutosta koska itse haluaa ampumaan 5.56:lla (tai 6mm tms.) vai muuten vaan olisi hienoa päästä säätämään lajin sääntöjä "taktisesti oikeaan suuntaan TM".
Terveisin,

HJu

JL

Lainaus käyttäjältä: HJuKummastelen tätä kehityspolkua että ensin vaaditaan jotain muutoksia kovasti ja pitkästi perustellen ja sitten annetaan ymmärtää että ainakaan vaatijat itse ei aio sääntömuutosta hyödyntää mitenkään. Voi olla että olen ymmärtänyt väärin motiivit ja aikomukset mutta olisi varsin kohtuullista vaatia vain sellaisia muutoksia joita aikoo itse hyödyntää tai joiden kokee rajoittavan omaa kilpailutoimintaa. Sääntömuutos jota itseasiassa kukaan ei halua on aivan turha harjoitus jossa kuluu muiden ihmisten aikaa hukkaan jos edes idean esittäjät itse eivät ole asiasta oikeasti kiinnostuneet.

Mieluusti kuulisin nyt selväsanaisesti halutaanko muutosta koska itse haluaa ampumaan 5.56:lla (tai 6mm tms.) vai muuten vaan olisi hienoa päästä säätämään lajin sääntöjä "taktisesti oikeaan suuntaan TM".

No mulle ainakin on ensisijaisesti kysymys periaatteesta.

Kesän aikataulut on töiden vuoksi yleensä niin hankalia että ei koskaan voi tietää varmasti vapaitaan kuin "viime tipassa"

Tosin, jos häyhään lähtisin ja säännöt antaisivat myöten, varmaan tulis 223 otettua mukaan. Ja LM :)

espo

Tarkka-ampujakillan järjestämän vuosittaisen Häyhä-kisan yhteydessä on jatkossakin tarkoitus järjestää ns. sotilassarjan kilpailun, joka on tähän asti toiminut Reserviläisurheiluliiton tarkka-ammunnan SM-kisana. Lisäksi kisassa on tarkoitus järjestää  ns. harrastajasarjan kilpailu, johon on voinut, ja jatkossakin voinee, osallistua hieman pienemmällä panostuksella välineisiin ja osaamiseen kuin varsinaisessa pääkisassa.

Tämä harrastajasarjan kilpailu ei ole sääntöjensä puolesta sidottu SM-kisan sääntöihin. Ei siis tarvita mitään sääntömuutoksia jotta haluttaessa voitaisiin kokeilla harrastajasarjan kilpailussa alentaa kaliiperirajaa 6,5 mm:stä.  Tarkoitus on säilyttää eri kilpailujen ampumaosuuksien vertailukelpoisuus jotta kisaajat saisivat paremmin palautetta osaamistasostaan. Tämänvuoksi harrastajasarjan kisa ei voi toimia ihan kaikkein villeimpänä testipenkkinä erilaisten tehtävien ja sääntöviritelmien suhteen.

Sotilaiden suojavarusteet ovat nykyjään aika hyvää tasoa, joten henkilökohtaisesti minua mietityttää se antaisiko reserviläisille tarkoitettu kisa, jossa sallittaisiin käyttää pitkillä matkoilla suhteellisen vähän liikeenergiaa säilyttäviä kaliipereita, oikean kuvan tarkka-ammunnasta.

Luodin liike-energia on kokovaippaluotien tai niitä muistuttavien avokärkisten tarkkuusluotien läpäisyn kannalta määräävä tekijä ja ta-aseella pitää pystyä puhkomaan kaukana muutakin kuin pahvia. Aikoinaan 6,5 mm:n rajaa päädyttiin pääasiassa tästä syystä, mutta myös halu ohjata kilpailuvarustusta käsiteltävyydeltään (mitat, paino) normaalisti käytössä olevia ta-aseita muistuttaviksi on ollut esillä.

T:Juha Espo

HJu

Periaatteesta en ano Ampumatoimikunnassa muutoksia joiden pääasiallinen motiivi on vain "periaatteellinen". Oma periaate kun on että turhaa työtä en lähde edes tekemään. Ampumatoimikunnalta voi toki anoa mitä tahansa sääntömuutoksia suoraankin jos haluaa. http://www.kolumbus.fi/resul">http://www.kolumbus.fi/resul -osoitteesta saa yhteystiedot.

En minäkään vaadi/pyydä/ enkä edes ehdota SRA-väkeä tai UIT-ampujia muuttamaan sellaisia sääntöjä jotka koen hölmöiksi koska en kisaa noissa lajeissa. Mielestäni on vain hyviin tapoihin kuuluva asia että jos jokin juttu ei itseä oikeasti kosketa niin ei mennä sitten sorkkimaan sitä.

Espon ehdotus että voidaan testata harrastajasarjassa 5.56:sta on siinä mielessä helppo että se ei vaadi sääntömuutosta koska SM-kisa on vain se sotilassarja. Ainoastaan se, jos joku haluaa kisata SM-kisassa pienemmällä kuin 6,5mm kaliperilla on mielestäni hyvä syy edes keskustella kaliperirajan alentamisesta. Oletin alunperin että tämä keskustelu lähti siitä liikkeelle että joku alle 6,5mm:n omistaja koki kaliperirajauksen estävän hänen kisaamista SM-kisassa. Jos siitä ei ollut kyse niin sitten harrastajasarjassa voidaan kokeilla ilman mitään ResULin sääntövääntöä kun vaan kisajohto sen hyväksyy. Uskoisin että hyväksyy.

Selvyyden vuoksi pyydän laittamaan minulle YV:tä jos haluaa oikeasti kisata alle 6,5mm:llä jos säännöt sen mahdollistaisi. Mainitse myös onko tavoite SM-kisa vai harrastajasarja niin tiedetään mistä puhutaan. Luulisin että sääntömuutoksen kannattajistakin lähes kaikki tuntemani aikovat jatkossakin ampua isommalla mutta kysytään nyt tämäkin asia kun se ei ollutkaan niin selvä asia kuin oletin. Onko siis olemassa joku joka kokee 6,5mm säännön rajoittavan osallistumistaan  vuoden 2006 kisaan ? Jos on niin minulle YV:tä.
Terveisin,

HJu

AUG

Terve...

Sellaista vielä kysyn että olisiko se nyt sitten mahdollista ensi vuoden kisassa parin ampua esim.700-1100m matkat molemmin SAMALLA PULTTILUKOLLA JA LYHYEMMÄT SAMALLA 5.56 PUOLIAUTOMAATILLA eli ei tarvitse ampua sitten kaikkia matkoja sillä OMALLA ASEELLA vaan voi käyttää pitkille sitä asetta joka tehoaisi sinnekkin suojaliiveihin!

Silloin ainakin tulen 5.56 kisaamaan...

HJu

Kun en ensi vuoden rasteista tiedä mitään niin ei voi vastata kyllä tai ei.

Sen sijaan se on aika varmaa että jollain rastilla ammutaan yhtäaikaa. Yleensä on ammutettu sama rasti uudestaan rooleja vaihtaen jos rasti on ollut mielekäs ampua kahteen kertaan. Aina se ei ole mielekästä tai aikataulut ei anna myöten.
Terveisin,

HJu

AUG

TIETYSTI JBU VOI KANTAA MUKANA SEKÄ 300LM ETTÄ 338 JOS KISAN TETSAUS SUJUU KAKSI ASETTA KANNOSSA....TAI VAIKKA VIELÄ JOKU KOLMASKIN....

JA JOS PARIN ASEISTUS  ON VAIN SE 300LM JA 338 NIIN SILLOIN EI OLE ONGELMIA VAIKKA KÄYTTÄISKIN RISTIIN...

JA KUMPIKOHAN ON ENEMMÄN VIRIVIRI TOUHUA 300LM JA 338 ERIKOISRIHLAUKSELLA VAI 5.56 VAKIOKUNTOISENA VAIN OPTIIKKA PÄÄLLÄ?

TIETYSTI RASTIT JOISSA AMMUTAAN YHDESSÄ JA LAUKAUKSET LÄHDETTÄVÄ PARIN SEKUNNIN SISÄÄN AMMUTAAN SILLÄ"OMALLA"ASEELLA!

JA MAHDOLLISTA TOSI TILANTEESSA OLISI MYÖS SE ETTÄ RYHMÄN VERRAN MAALEJA AMPUU TAKAISIN 15-300M MATKALTA JA SILLOIN TARVITSEE SAADA  MYÖS ITSE LYIJYÄ ILMAAN...

HJu

Ota capslockit pois päältä. Ikävä lukea HUUTOA.

300LM:n ja 338LM erikoisrihlauksessa ero vakio 5.56:een on siinä että ne lävistää PASGT-liivin ja kyprän kevyesti vielä yli 1000 metristä. Niissä siis on tehoa myös maalissa vähän kauempanakin.

Eikä noilla paheksumillasi viriviri-isoilla ole TA SM-kisoja toistaiseksi voitettu. Jotain muita kisoja kylläkin ja jos haluat niin valita niiden kisojen vetäjille. TA SM-kisaa ei voiteta pelkällä kalustolla, muuta on aivan turha edes luulla.
Terveisin,

HJu

AUG

Se huuto capslock tarkoituksella...ja en minä ole valittanut kenenkään isoista pyssyistä vaan valitusta tullut nimenomaan pikku pyssyjä kohtaan eli 5.56, 22-250,6mm BR jne...

Ja kysymys edelleen että kaikki matkat ei ole +1000m vaan tositoimis voi törmätä vihulaiseen ja 2 pulttilukkoa ei silloin paras mahdollinen...

Ja monelle vaikea sallia että jotkut käyttäis aseita tilanteen mukaan ristiin jos ammutaan peräkkäin vaikka tällöin oppisi molemmat sekä tähystäjän aseen että parin järeän aseen käyttöä kuten muissa kisoissa mahdollista!

Ja itselle ei ole tärkeintä vain voitosta kisaaminen vaan parin monipuolinen aseiden hallinta ja itse mielekkään kisan kokeminen ja olisi niitä aseita valittavissa yli 6.5mm:kin.

Noista matkoista olisi mielenkiintoista saada tietoa viime aikojen kahakoiden perusteella että mitkä ovat keskimäärin ampumaetäisyydet vaikka viimeisen 10v aikana olleet tai mitkä ovat keskimäärin tähystys etäisyydet suomalaisessa maastossa/asutuskeskuksissa?

Tiedän erittäin hyvin että vanhahkolla 6.5x55 kaliiperilla pesty monessa kisassa 338/300lm/300wm eli en pidä noita isompia takuuna kärkisijoista

joten turha pelätä että kyse olisi kateudesta järeitä kohtaan... :D

Kun ei se tehoa vaikka miten iso kuula ohi menee vaikka kiekosta 300m tai puolijantterista 500m joten mun puolesta ihan sama millä kukin ampuu!

HJu

Realiteetti-tsekki:

SM TA-kisoissa on ollut yleensä 4-5 ampumarastia koko kahden päivän kisassa. Joskus sama rasti on ammuttu kahteen kertaan rooleja vaihtaen. Jos pitkän matkan ammuntaa halutaan ylipäätään testata niin lähipuolustusammunnoille jää korkeintaan 1 rasti. Onko siitä jotain hyötyä kisan suhteen tai ampujien taitojen mittaamisen suhteen on vähintäänkin kyseenalaista. Se on varmaa että se aika on pois pitkän matkan ammunnasta joka on TA:n toiminnan kannalta erikoispiirre. Lähelle voi rk:lla ampua kuka tahansa osumia. Pidemmälle huomattavasti vaikeampaa.

Omasta mielestäni toiminnalliset kivääriammunnat kannattaisi ampua SRA-kisoissa koska niissä on paljon monipuolisia kiväärirasteja. Yksi rasti TA SM-kisassa ei paljoa mittaa mutta tuo ainakin lisäkalustoa kisaan mukaan. En olisi kovin varma tuosta kustannuspuolenkaan alentumisesta.
Terveisin,

HJu

AUG

Joo eihän tietysti ajan puolesta mahdollista lähiammuntaa harrastaa eikä sitä tarvitakkaan vaan edelleen ajatus oli ampua ne matkat 300-700m sillä 5.56 ja ristiinkäyttäen mahdollisuuksien mukaan 700m-1100m sillä järeämmällä eli en ole ehdotellut sra rasteja matkat 5-150m.

Ja sen voin sanoa ettei 5.56:lla ammuta 300-700m matkalle ilman perehtymistä ja harjoittelua eli kuka vain ei ammu.

Mutta eikähän tästä olla jauhettu tarpeeksi ja voisi keksiä uusia topickeja...

On tietysti ihan mahdollista että ammun kaikki matkat kokeeksi sit 5.56 jos se on sallittu...

JL

Lainaus käyttäjältä: HJuO

300LM:n ja 338LM erikoisrihlauksessa ero vakio 5.56:een on siinä että ne lävistää PASGT-liivin ja kyprän kevyesti vielä yli 1000 metristä. Niissä siis on tehoa myös maalissa vähän kauempanakin.

Niinpä niin. Taas ollaan lähtöruudussa.

Jos läpäisy kevlar-komposiitti-keraami-titaani ym suojiin tosiaan on ratkaiseva kriteeri kaliberisäännössä, niin eipä riitä potku monessa muussakaan jo sallitussa patruunassa. Ja niillä sentään on kisoissa pärjättykin.

Olen nähnyt videon jossa irakilainen "vapaustaistelija" jysäyttää Dragulla jenkki-vartiomiestä suolille n. 100m etäisyydeltä.

Mies haukkoo tyrmättynä hetken henkeä selällään ja pinkaisee sen jälkeen 20m hummerin taakse suojaan ME-vauhtia. (samalla muuten  kuvaaja yllättäen lakkaa hokemasta "allah u akhbaria")  :lol:

Pitäisiko siis 7.62x53R kieltää myös, kun todistettavasti sen teho ei riitä läheltäkään kaikissa tilanteissa hyville liiveille?

Miksi ihmeessä siis jakaa ämmunitsioneita väkipakolla kahteen kastiin kun selvää rajaa hyvälle TA-patruunalle ei voi olla olemassakaan. TA-tarpeet vaihtelevat tapauskohtaisesti kuitenkin niin paljon.

Lähinnä tämä on se itseä ihmetyttävä asia.