Kirjoittaja Aihe: Petaus kuvina  (Luettu 143258 kertaa)

Perkolaattori

  • *
  • Viestejä: 83
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #180 : Syyskuu 27, 2020, 03:04 »
Sako l46, 222. Ampuu noin 10cm kasaa. Kiikari lähetetty kertaalleen takuuseen(meopta) tukki käytetty pedattavana, ampujaa vaihdettu ja kasat ei pienene. Kova epäilys että piippu ammuttu jo loppuun. Kuitenkin tuota petausta vielä mietin, epäilys heräsi kun tätä palstaa luin, petaus on täällä mainitun teelusikallisen näköinen, täällä puhutuista petauksen hinnoista tuo oli halpa, oisko n,70€, ei tarkkaa muistikuvaa. Raudat istuu tukkiin tiiviisti, ruuveja aukomalla,sormi piippuun ja tukkiin kiinni ottaen ihan mitätön liike tuntuu. Rautoja tukista irrottaessa saa käyttää ihan reilusti voimaa, todella tiukassa. Tässä muutama kuva, onko jälki sen näköistä mitä sen kuuluukin olla, voisiko tuo suuri hajonta johtua että petaus on mennyt perseelleen?

Koskettaako piippu tukkiin mistään kohdasta? Oliko petaus tehty ennen vai jälkeen tarkkuuden katoamista?

Ohuelta näyttää, puu pilkistää ja tn ottaa kiinni rautoihin muutamassa kohassa. En tiedä onko tuolla vaikutusta osuntaan.

Voi myös olla, että ei ole tuota aiemmin mainittua "välystä" rekyylinsuuntaisesti esim. takimmaisen pultinreiän takapuolella. Kuvissa tuota on vähän hankala erottaa. Erittäin hankala irroitustyö voisi viitata siihen.

Pilareita ei näissä kuvissa näy, onko esim. lipasraudassa vastine, joka ottaisi rekyylivastineen pohjaan kiinni? Vähentäisi siten kiinnitysruuvien ylikiristämistä. Takimmaiselle ruuville se toki ei mahda mitään :S kyllähän se pilari mielellään sielläkin saisi olla.

Ovatko nuo massat eri sävyisiä? Jos lukonkehykseen petaus aiheuttaa lukonkehykseen jännitteitä, niin se kait heikentää osuntaa.

Ja lisäksi: onko joku katsonut piippuun ja onko se puhdistettu huolellisesti?

Nämä mietteet noviisipetaajalta, mielelläni kuulisin viisaampien ajatuksia tästä.

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 2.969
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #181 : Syyskuu 27, 2020, 06:32 »
Jos piippu ei ota tukkiin kiinni ja kaikki muu on kunnossa niin piipusta lähtisin etsimään vikaa, perusteellinen puhdistus ja mahdollisesti vaihto jos käynti ei parane puhdistuksella. Jos piippu on irti tukista niin petauksella harvoin saadaan 100mm käynti pudotettua 15-30 milliin, ellei rautojen istuvuus tukkiin ole todella huono petauksen jäljiltä. Selostuksen ja kuvien perusteella petaus näyttää olevan "ihan ok" vaikka ei ole täysin oppikirjan mukaisesti tehty.
Kylätason ampuja

EVä

  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #182 : Syyskuu 27, 2020, 11:08 »
Vastaako lukonkehyksen takaosa tuohon petausmassaan vai onko siinä välystä. Se ehkä pitäisi poistaa. Petaus näyttää ohuelta mutta kyllä se ohjaa jo kehystä. Ottaako rekyylivastimen alaosa pohjaan eli pohjaako se, koloa voisi vähän syventää. Olen vastaavia aseita pedannut ja ongelmia ei ole ollut. Onko piippu ns. mikrorihlattu.

joppe

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #183 : Syyskuu 27, 2020, 13:12 »
piippu ei ota kiinni tukkiin. petaus on tehty jälkeen tarkkuuden katoamisen. pilareita ei ole ja eikä lipasraudassa vastinetta. massat on saman sävyisiä. lukonkehyksen takaosa vastaa massaan, välystä ei ole yhtään. rekyylin vastin pohjaa, kokeilin ensin sinitarraa väliin joka puristui ihan linttaan, sen jälkeen tussilla rekyylin vastimen kolonpohjaan väriä joka tarttui rautoja paikallaan käyttäessä rekyylin vastimen pohjaan. piippu on mikrorihlattu. siinä vielä kuva viimeksi ammutuista kasoista, kolme kolmen sarjaa ja viimeisellä neljä joita ei ole teipattu, ehkä tuo 100mm on se mitä pahimmillaan on, kokeiltu on että annettu piipun jäähtyä joka laukauksen jälkeen ja 3 sarjan jälkeen jolla ei havaittu huomattavaa muutosta. satunnaisesti tulee hyvinkin pieni kasa ja aina on tuo sama kaava kun leviää tai ei enää osu, osumat nousee ylös ja hivenen joko oikealle tai vasemmalle kuten kuvassa.

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 2.969
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #184 : Syyskuu 27, 2020, 14:15 »
Ensiapuna huopatulppia ja 10 micronin hiomatahnalla piipun puhdistus ja keskittyy hinkkaamaan enemmän piipun alkupäätä. Jos käynti ei parane niin saattaa olla piipun vaihto edessä.

Samalla kaiverra rekyylivastimen pohjaan lisää tilaa, vastin ei saa pohjata petaukseen. Vaikka kehyksen takapinta ottaa petaukseen kiinni, se harvoin tekee käynnille suurempia sekoiluja, riskinä on petauksen halkeaminen jos tukki/raudat pääsee elämään. Tarkista vielä että kiinnitysruuveilla on riittävästi tilaa, reiät voi porata 8-9mm terällä läpi ettei ruuvit ainakaan osu petaukseen.
Kylätason ampuja

joppe

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #185 : Syyskuu 27, 2020, 16:12 »
Hioin tuolta lukon perä osasta massan pois, samalla syvensin tuota rekyylinvastimen koloa ettei pohjaa ja suurensin nuo kiinnitys ruuvien reiät. Ja radalle kokeilemaan, tulos huomattavasti parempi mutta parempaan pitäisi päästä, tiedä sitten onko loppu kiinni ampujasta ja patruunasta, nuo ammuttu sakon kokovaippaisella tehdas paukulla.

Long Range

  • *
  • Viestejä: 334
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #186 : Syyskuu 28, 2020, 06:02 »
Kriittisiä paikkoja on myös se,että rekyylivasteen vaste (tukissa) on absoluuttisen suora/tasainen ja myös linjassa piippuun ja tukkiin.

Myös lukon peräosan sopiminen puuhun,ettei se vaan toimisi "rekyylivasteena" ja väräyttele vaihtelevasti.

Piipusta: Tulkkaa piippu. 222 onnistuu jopa piekkarin luodilla (RWS:n luodit hiukan km paksumpia kuin Lapua & Eley).Työnnä lyijyluoteja (tai 6 mm lyijyhauleja) piipun läpi ja tunnustele ERITYISESTI mitä piipun suulla tapahtuu.
Jos vastus löystyy/ suorastaan "hölähtää" niin voit säästyä vielä piipun vaihdolta eli aseseppä lyhentää piipusta väljän osan pois ja tekee uuden suuviisteen.Tuo on piipun kuparoitumisen jälkeen seuraava syy miksi kivääreistä käynti katoaa kun piipun suu monista syistä johtuen laajenee/ jopa vioittuu esim puhdistuspuikolla.

Tulkkaus tietty senjälkeen kun hienolla timanttitahnalla hangattu mahdollinen kuparointi pois.Sitä on pääosin n.20 cm matkalla pesän jälkeen kuten aiemmin opastettiin.

JOS piippu olisi tasaisesti kulunut/väljentynyt kauttaaltaa,niin pehmeämmillä/hiukan Sakon luoteja paksummilla luodeilla vielä käy pitkän tovin.Lataa esim Sierran kuulalla patruunoita verrokiksi.

Timppa

Ps.Ja jos 100 %:n petauksen haluaa varmistaa,niin kun löysää esim etummaisen kiinnityspultin,niin piippu ei saisi kohota yhtään ja samoin kun löysätään takapultti niin pitäisi piipun pysyä muuttumatta.
Pulttien kireys on hyvä säätää momenttiavaimella ja kun puutukilla on halu elää kosteuden mukaan,niin tsekata aika ajoin.
Kiikari on löysättävä tai sitten asentaa molemmat jalat peräkkäin (eikä pitkälle välille,kuten yleisin tyyli monilla on) ettei jätetä kiikarin putkella jännitystä kun kehys taipuu hiukan kiristellessä erityisesti JOS petaus ei ole täydellinen.

Tuossa tsekataan asia tarkasti Jeffin toimesta:

www.youtube.com/watch?v=qc_EENCWeGc

Ps2.Minun piekkari mm ampuu parasta käyntiä,kun eturuuvin momentti on 350 grammaa ja takimmainen 250 grammaa.Kuitenkin petaus on ok koska piippu ei nouse/laske vaikka eturuuvi löysätään / takaruuvi löysätään toisen ollessa kireällä.Selviää vain ampumalla kasoja.Nyrkkisääntö tuohon kuitenkin on,että liian löysällä-->Sivuhajontaa ja liian kireällä pystyhajontaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2020, 06:15 kirjoittanut Long Range »

joppe

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #187 : Lokakuu 08, 2020, 23:44 »
Taas radalla käyty ja paluu vanhaan, kasat levisi entiseen malliin. Täytyy seuraavaksi alkaa hommaa tuota timanttitahnaa ja tehdä Kong rangen esittämät toimenpiteet. Kun aiemmin hion tuolta lukon takaosasta massaa pois ettei vastaa sinne ja samoin rekyylin vastainen pohjasta, ja nyt testatessa ruuvia löysäämällä ja kiristämällä, sormi piippuun ja tukkiin osuen etummaisesta ruuvista liikettä ei tunnu mutta takimmaisesta selvä piipun nouseminen ja laskeminen. Osto lupa uuteen kivääriin tulossa joten täytyy ottaa tästä semmonen projekti ja kattoa mitä tuolle saa tehtyä ja jos ei muuta niin ainakin oppia mitä ei kannata tehdä. Olenkin ajatellut tehdä itse tuohon uuden petauksen, täällä hyviä ohjeita. Pilaripetaus oli suunnitelmissa mutta mites kun tässä tulee tuo etummainen pultti rekyylin vastimen pohjaan kiinni,  ja eikös tuon vastimen pohjan pitäisi jäädä tyhjään tilaan vai onko pilareiden kans asia eri?

Perkolaattori

  • *
  • Viestejä: 83
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #188 : Lokakuu 09, 2020, 00:54 »
Pilarit tulee ottaa rautoihin(lukonkehykseen) kiinni (mahdollisesti mieluiten 100%) että niitten tarkotus toteutuu. Pilarin ja raudan välissä saa kyllä olla petausmassaa, sillä konstilla saapi ainaki sen 100% kontaktin. En tosin oo nähny missään kirjotettavan, että vähempi kontakti olis jotenki huonompi juttu. Jotkut tekee pilaritki pelkästä petausmassasta, silloin ainakin on täys kontakti ja vielä helpolla tavalla tehtynä. Lisäksi on taas vähemmän eri tavalla lämpölaajenevia osia kiinnityksessä toisin kun jos on erilliset pilarit, mutta sekään ei varmaan haittaa ollenkaan. Omissa pilaripetauksissa olen tehny teräsholkeista pilarit ja ne on keskilinjassa suorassa kosketuksessa lukonkehykseen ja pilarin reunoilta 100% kontaktin varmistaa petausmassa.

Jos kiinnitysruuvi tulee rekyylivasteen pohjaan, niin pohjapuoleen tulee väkisinki kontaktipinta pilaripetauksessa. En sitten tiiä kannattaako muuta osiota rekyylivasteen pohjasta alkaa erikseen eristämään petauksesta.

https://aijaa.com/TwXtrU kuvat em. petauksista.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2020, 01:09 kirjoittanut Perkolaattori »

joppe

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #189 : Lokakuu 09, 2020, 17:56 »
https://www.je-nettiverstas.fi/puutyokalut/teroitus/hiontapastat-ja-paperit/timanttitahna-5g.html?gclid=EAIaIQobChMIu_bdm-Cn7AIVE9GyCh1LAQciEAAYASAAEgK2sPD_BwE

Mikähän karkeus nuista kannattaisi ottaa? Ja vielä parempi jos joku sattuu tietämään oulusta paikan josta saa suoraan hyllystä sopivaa tahnaa.

Kumpumäen seppä

  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #190 : Lokakuu 09, 2020, 21:52 »
Tuolla edellisellä sivulla on tuo minun toteutus LSA55 Pilareista. Siinä kanssa tulee etummainen kiinnitysruuvi rekyylin vasteeseen. Sorvasin ensin pilarin ohueksi alapäästään ja jätin yläpään paksummaksi. Sitten jyrsinkoneella otin pilarin etu ja takaosan suoraksi, ja jyrsin rekyylinvasteelle kolon, joka oli kympin verran väljä rekyylinvasteelle. Sitten laitoin rekylinvasteen etupintaan teipin, jotta sain rekyylivasteen nojaamaan tiukasti takaa pilariin. Sitten pilarin sisäosien loppu reiät savella tukkoon, jotta massaa ei pääse pilarin sisäpuolelle. Sitten ruuvi tiukalle, jolloin pilari ottaa lukon kehykseen kiinni sekä rekyylinvasteen etu, että takapuolelta. Takapilari oli sitten aika normaali suora pilari. Sitten massaa sekä pilareiden ulkopuolelle, että myös tukissa oleviin väljiin reikiin. Mielestäni tuo onnistui oikein hyvin. Onhan tuo aika työläs tehdä noin, mutta eihän harrastuksissa aikaa lasketa. Tuollainen rakenne, missä etummainen ruuvi tulee rekyylinvasteeseen, vaatii sen että tuki (=petaus tai pilari) on myös ruuvin etupuolella. Muuten ruuvit tekee aina jännityksiä kehykseen.

joppe

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #191 : Marraskuu 01, 2020, 01:28 »
Tuli taas kaivettua l46 kaapista ulos, piippua jynssätty siihen malliin että seuraavaksi saa seppä kurkistaa sinne ja tehä jotain jos tehtävissä on jos ei ala osumaan. Tuli hommattua tikka t3x ctr ja kiikarin asennusta varten hommasin lainaan momentti avaimen. Ajattelin nyt laittaa sillä nuo lukon kehyksen ruuvit tuohon ongelma aseeseen samalla. Mihin momenttiin ne pitäisi laittaa? Tuossa t3x ohjeessa kun kerrotaan näin: Kiristä lukonkehyksen kiinnitysruuvit 7Nm:n momenttiin käytettäessä metallista liipasin kaarta ja maksimissaan 5Nm:n momenttiin käytettäessä muovista liipaisin kaarta.

branu

  • *
  • Viestejä: 138
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #192 : Marraskuu 27, 2020, 11:08 »
Kyseisten videoiden mukainen CZ 527  kaliiperissa 222rem kaapissa, piippu ottaa tukkiin sivusuunnassa. Ajatuksena olisi lähteä perintöasetta parantelemaan tältä osin, muutoin pitää ase sellaisenaan ja hakea siitä paras käyntipotentiaali.

Menenkö metsään näillä ohjeilla? Mistä pilarit?

https://youtu.be/rpXKQHbrabk

https://youtu.be/oHSDRgVyIR4

Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 389
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #193 : Marraskuu 27, 2020, 12:37 »
Itse käytän kenkä plankkia irroitus apuna -> kenkäplankkia pieni kerros kaikille pinnoille mihin ei epoksi saa tarttua. Kokeilin tätä korvata CRC dry lubella mutta ei toiminut yhtään. Koko tukki teipin peittoon jos on pienikin riski että liimaa tippuu tukille. Viimeisimmällä kerralla laitoin rautojen kiinnitys pultteihin myös plankkia ja ruuvasin ne ihan pohjaan pelkkiin rautoihin niin että plankki oli lähes koko pultissa JA rautojen kierteissä. Sitten vaan epoksit tukkiin ja raudat normaalisti tukkiin kiinni ruuveilla hyvin pienellä voimalla. Onnistui hyvin ja kaikki irtosi ilman suurempaa kiroilua. Pitää vaan huomata rasvata myös rautojen sisäpinta että ruuvien edellään työntämä epoksi ei tartu sinne kiinni. Pilareita en ole vielä kertaakaan laittanut.

kawatus

  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Petaus kuvina
« Vastaus #194 : Marraskuu 29, 2020, 18:44 »
Kaivoin Tikan M55 sporterin kaapista 20v levolta. Hankin kohtuu hyvän kiikarin ja jalat ja ampumaan. Kasat oli huonoja ja epäselviä n. 70mm 100metrille. Patruuna oli lapuan lock base 9.7gr
https://photos.app.goo.gl/Q7J5wiqzSp8kdSxg6
https://photos.app.goo.gl/RDRwXKSR7qostLzv6
Mietin asiaa ja päätin pilaripetata tukin. Pilarit tein paineilma liittimen letku osasta katkaisemalla jossa oli sopivat halkasiat ja sopiva pykällys ulkopinnassa ja niitä sattui olemaan hyllyllä. Materiaali oli messinkiä tms.
Petaus tarvikkeet hain puuilosta. Kemiallinen metalli n. 8e ja muovailuvahaa 4e, epoksi pötkö 8e ja suorahiomakoneenkin kyllä ostin 40e vaikka se ei ois ollut ihan pakollinen.
Piipun ympärille pistin teipin 2 kohtaa ja tukkiin piippukouruun myös samoihin kohtiin jonka päälle puristelin epoksi pötköstä palat ja puristin raudat tukkiin nippusiteillä. Piipun alle jäi 2mm tilaa.
Tukkiin porasin alkuperäisten reikien tilalle muistaakseni 14mm reijät ja samalla hieman hioin puuta lukon ympäriltä.
Itse petauksessa kiinnitin lukkorunkoon pilarit väliaikaisilla ruuveilla ja etummaiseen myös rekyylivasteen. Rasvasin raudat kenkärasvalla ja tukin reijät muovailuvahalla.
Tuo kemiallinen metalli kuivuu 5min eli siinä vaiheessa ei kestä paljon suunnitella ja itsekkin sotkin sitä vähän piippuun jonka puhdistukseen meni hetki niin meinasi tulla kiire. Haasteena oli oikeastaan pilarien ympärysten saaminen täyteen kun massa ei ole kauhean juoksevaa.
Lopputulos oli kuitenkin riittävän hyvä.
https://photos.app.goo.gl/tTScXKSdfSafNmp28
https://photos.app.goo.gl/iof68jDybaYRfBCf9
https://photos.app.goo.gl/s23fZ4ujye6ZgxrM9
https://photos.app.goo.gl/gqsf4kYJQoTkWjKeA
Kasat pienenivät reilusti. Sakon 8gr range kävi alle 20mm ja lockbase alle 30mm.
https://photos.app.goo.gl/HmQ5mGSBVzrs6jSF6
Nyt voi alkaa hakea patruunasta viimeisen käynnin pidemmille matkoille.


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2020, 19:01 kirjoittanut kawatus »