Häyhäkisan luonne kisana ja oppimisen mittarina

Aloittaja JHa, kesäkuu 28, 2004, 13:27

« edellinen - seuraava »

JHa

Olen ollut TA parini kanssa mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa ensimmäistä Häyhää ja myöskin mukana kehittämässä vuosittain sitä nykyisen laiseksi sotilaskilpailuksi joka mittaa käytännön TA osaamista. Kisa on muuttunut vuoden 2000 kisasta joka vuosi entistä vaativammaksi tehtäviensä osalta mutta niin on myöskin suomen TA väki kehittynyt yhä paremmaksi tässä vaativassa sotilasosaamisen alueessa. Kisa suuntaa TA harjoittelua ja välinekehitystä ja toimii osaamisen mittarina.

Häyhän tehtävänä oli 2000 ja on yhä luoda TA mahdollisuus ampua pitkille matkoille (joille harvoin on normaali reserviläisen mahdollista edes päästä harjoittelemaan) kilpailutilanteen luoman paineen alla joka simuloi jossainmäärin todellisia tressitekijöitä ja kykyä voittaa ne. Kisan pituus myös mittaa paineensietoa pitempikestoisessa tehtävässä. Kisassa oppii aina osallistuu siihen toimitsijana tai kisailijana.

Olen itse osallistunut kaikkiin Häyhiin joista kolmeen kisailijana. Pitkällinen TA kouluttajana toimiminenkaan ei ole kouluttanut minua niin paljon TA toiminnasta kuin kuin valmistautuminen kisaan, omien välineiden kehittäminen ja itse kilpailu monipuolisin tehtävineen. On sykähdyttävä kokemus nähdä kaatuva jantteri ensimmäisellä laukauksella 1000 m päästä kun sen etäisyyden on itse optisesti mitannut ja olosuhdetekijät arvioinut sekä luonnollisesti lähettänyt luodin liikkeelle. Kokemuksena lähellä parhaimpia jos mittarina on housut päällä saadut kokemukset. Onnistuminen on pääasia vaikka mitalleja suoritus ei toisikaan ja epäonnistumiset vain kasvattavat. Kisan jälkeen on itselläni aina positiiviset fiilikset ja muisteltavaa pitkälle syksyyn.

Olen itse ottanut Häyhä-kisan osaksi vuotuista kalenteriani motivoimaan säilyttämään sotilaalliset taidot, syventämään TA-harrastusta ja myöskin edesauttamaan fyysisen kunnon ylläpitoa.

TA kilta tekee tämänkin vuoden kisan eteen suunnattomasti työtä ja käyttää siihen myöskin rahojaan (ei mikään kultakaivos). Kannustan kaikkia uusia ja vanhoja TA harrastajia tulemaan testaamaan Häyhää. Kisa on aina ollut riittävän vaativa, mutta samalla opettava. Mestariksi TA ei tulla pelkällä ammuntatreenillä ja latauksia ja välineitä kehittämällä ja puhumalla asiantuntijana netissä vaan panemalla itsensä likoon todellisissa maasto-olosuhteissa sekä hiellä ja väsymyksellä. Se opettaa myöskin nöyryyttä tätä maailman vaativinta ammunnanmuotoa kohtaan ja kunnioitusta menneiden aikojen mestareita kohtaan. Kisan saamat ulkomaiset ammattilaisosallistujat ovat tuoneet harrastajille mahdollisuuden verrata taitojaan ja myös miten muualla toimitaan ja asioita koulutetaan.

Ota TA pariasi niskasta kiinni ja pankaa itsenne likoon osallistumalla HÄYHÄ-04. Muutamia pareja vielä mahtuu mukaan ja ilmoittautumisaika päättyy normaaalilla hinnalla 30.6 mennessä.

"Lahjattomat harjoittelee" ja tarkka-ampujat

Chillie

Niin...

Tuo kaikki edellinen pitää hyvin paikkansa. Moni tässä maassa valittelee sitä ettei harrastusmahdollisuuksia ole, mutta kun mahdollisuus harrastaa tarjotaan kisan muodossa, niin ihmiset loistavat poissa olollaan.

Kyseessä on ilmeisesti monella pelko huonosta menestymisestä, mutta mitä sitten.... Voin melkein vakuuttaa, ettei siellä kukaan ole nauramassa huonoille suorituksille... Kyseessä kun ei ole mikään katsojaurheilu... Omien kokemusten mukaan rasteilla saattaa olla vain yksi tai muutama tuomari jotka arvostelevat rastit.

Ja koska osaamisalue on niin ja rasteja niin paljon, voi kohtuullisille tuloksille päästä vaikkei kaikki aivan natsaakkaan...

On sääli että Järjestelevä osapuoli joutuu näkemään suurta vaivaa ja käyttämään paljon resursseja kisan järjestämiseen, ja sitten kansaa ei paikalle ilmaannu...

Kun mahdollisuuksi tarjotaan niitä tulisi käyttää.

Luvassa on varmasti mitä mielenkiintoisin viikonloppu mukavan harrastuksen parissa. Jo kannatuksen vuoksi kannattaa suunnata askeleet Häyhä kisaan...

ML

Onko nyt käymässä se mitä pelkäsin, että Häyhä 2004 kisoista tulee tynkäkisat liian rasittavan kilpailuohjelman vuoksi. :cry: Kyllä mielestäni paras vaihtoehto olisi täysi osallistujamäärä sekä killan että hyvin menestyvien parien kannalta. Onhan se vähän eriasia jos on kymmenen parhaan joukossa kolmestakymmenestä osallistujasta kuin kymmenestä.  :roll:  

Tuntuu vähän siltä että on lähdetty hakemaan mahdollisimman realistista sodanajan tilannetta sen enemmän miettimättä, onko se edes tarpeen osaamisen mittarina ja kilpailutunnelman luojana.

Toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään kritiikistä. Pidin vain viimevuoden kisoista niin paljon etten niistä paljon haluaisi muuttaa, ja niissäkin oli nähtävissä että osallistujia olisi mahtunut enemmänkin.

Toivon myös että olen väärässä ja osallistujia tulee niin paljon että saadaan kunnon kisa aikaiseksi.  :twisted:

MJ

Moi kaikille,

Erittäin hyvää kritiikkiä ML!

Noin juuri pitää tuoda asiat suoraan ja selkeästi julki.

Joo, kisa on mennyt rankempaan ja realistisempaan suuntaan sodanajan tilannetta mukaillen - se väkisinkin karsii ikävä kyllä monia kisaajia pois.

No, kyllä tänäkin vuonna kisaajia löytyy, pitää nostaa oikein hattua heille kaikille! Toki aina mukaan mahtuisi vielä rohkeita todellisia ta-harrastajia.

Nähdään kisassa ML!

Who dares wins... vain rohkea rokan syö ja osallistuu Häyhä 2004:ään!

Carpe Diem,

MJ

Janne

Monella on varmaan sama ongelma kuin minulla häyhä kisan suhteen ,eli pitkän matkan ampumaharjoittelupaikan puute,itse en ole päässyt vielä harjoittelemaan kuin 300 m radalla ,ja se kun ei riitä alkuunkaan jos eteen tulee maali joka on esim 600m päässä ,niin ei voi sanoa että osuma on täysin varma kun ei ole vielä päässyt edes käytännössä kokeilemaan asettaan ko.etäisyydelle vaikka lasketut ampuma-arvot olisivatkin.

Ei voi todeta kuin että voi teitä onnekkaita joilla tämä mahdollisuus vielä on ,täältä karjalasta on byrokratia vienyt läheisen puolustusvoimien ampuma-alueen sinkoradan käytön kokonaan pois tavalliselta kuolevaiselta. siis kysymys ei ole viitseliäisyydestä tai mistään muustakaan pitkätukka-asenteesta vaan siitä että vaikka kuinka tetsailis ja raahais pyssyä mukana 100 lasissa niin jos et osu mihinkään vaikka kuinka yrität niin voit yhtähyvin jättää ampumatta, kukaanhan ei kuitenkaan halua osallistua kilpailuun tullakseen viimeiseksi.

itse osallistuisin välittömästi jos tarjoutuisi sitä ennen mahdollisuus ampua vaikka vain 10 laukausta etäisyyksille 400-900metriä että vois merkata edes säädöt ylös.

:(

ML

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Monella on varmaan sama ongelma kuin minulla häyhä kisan suhteen ,eli pitkän matkan ampumaharjoittelupaikan puute,itse en ole päässyt vielä harjoittelemaan kuin 300 m radalla ,ja se kun ei riitä alkuunkaan jos eteen tulee maali joka on esim 600m päässä

Osallistuin Häyhä 2003 kisoihin ensikertalaisena. Olin ostanut aseen ja kaikki sen varusteet samana keväänä n. 5 kk ennen kisoja. En ollut eläissäni ampunut yli 300 metriin ja sinnekkin alle kymmenen kertaa. Luodin lentoradan laskin PCB:llä ja kohdistin aseen 300 metriin naamioituna.

Lähdin kisoihin asenteella: tulin tänne oppimaan muilta ja harjoittelemaan. Ase oli 308 puoliautomaatti varustettuna "halpis" kiikarilla, joten en odottanutkaan huippusijoitusta. En sijoittunut edes kymmenen parhaan joukkoon, mutta kun kisailee huippuammattilaisten kanssa ensikertalaisena pidän 15. sijaa hyvänä. Todistin myös epäilijöille että noillakin välineillä voi osua jantteriin 800-900 metristä (useammankin kerran).

En ole kertaakaan harmitellut sitä että lähdin kisoihin, päinvastoin sain siitä kipinän ja tänä vuonna kisailen taas parannetuin varustein ja kokemuksia rikkaampana.

Mielestäni sitä ettei lähde yrittämään vaikka välineet ja tarvittava rahoitus löytyvät vain sillä perusteella ettei ole harjoitellut, voidaan kutsua sen sanan vastakohdalla mistä suomalaiset tunnetaan talvisodasta.

Toivottavasti muutat Janne mielesi, ei tarvitse sitten ensi talvena harmitella ja lukea tältä palstalta muiden hienoista kokemuksista.

Chillie

Sama vika Rahikaisella... :lol:

Aikoinaan vuonna 2000 tuli itse lähdettyä juuri samalla tavalla kisoihin... Tosin silloin piti rakentaa itse aseet kilpakumppanin kanssa kun ei köyhillä opiskelijoilla ollut vara kalustoon sijoittaa... Itse laitoin aseeseen 2000 silloista mummon markkaa ja kumppanini kokonaista 900 mk :shock:

Kohdistamaan päästiin kokonaista 200 metrille ja itse laskeskeltiin ballistiika ohjelman avulla korot kiikariin...

Tuloksena oli hopea harrastaja sarjassa sekä henkilökohtaisessa että pari tuloksena...

Sotilas sarjaan ei silloin uskallettu kun kaverilla oli vaan 7.62X53R..

En yhtään epäile etteiko sijoitus sielläkin olisi ollut ihan kohtuullinen jos olisi osallistuttu...

Mielestäni ei ole ollenkaan hävettävää lähteä yrittämään vaikkei kaikki osa alueet olekkaan aivan viimmoisen päälle treenattu...

Se seikka että asia kiinnostaa pitäisi riittää. Tällä hetkellä tilaisuuksia on vielä harvassa mutta juuri sillä osallistuja määrällä niitä asioita viedään ettenpäin. Kun joku huomaa että hitto, tuohan on harrastus joka vetää todella paljon harrastajia, niin TA-toimintaa ei enää mielletäkkään marginaalisen pienryhmän harrastukseksi... Ja kun se oivalletaan, niin niitä harrastuspaikkoja alkaa ilmaantumaan lisää...

Ajatelkaa ihmiset kokonaisuutta älkääkä kyyhöttäkä omassa surkeudessanne... HÄYHÄÄN......MARS!  :twisted:

Janne

miulla on just kanssa kaliiberina 7,62 53R ja aseena TAK-85 Proto eli se vapaakivääriversio joka tehtiin ennenkun kiv 85 hyväksyttiin sarjatuotantoon ja optiikkana leupold varix3 6,5-20.

siinämäärin rohkaisevia olivat kommentit että pitää vissiin ottaa itteään niskasta kiinni ja ilmoittautua ,vaikkakaan miulla ei oo paria tähän hommaan kyseisenä ajankohtana.

luulin vissiin että kaikki jotka kilpailee=ammattilaisia (tai ainakin uskovat olevansa)

:D

Chillie

Noilta kisavetureilta kannattaa kysellä muita parittomia. Niitä nimittäin on tainnut olla kautta aikain joku.

Ja mikäli pikkulintujen huhut pitävät paikkaansa niin saattaapa juuri sieltä sinun kotosuunnastasi löytyä joku joka on pariton :D

S

espo

Häyhä-kisasta ei ole tulossa tänä vuonna tavallisen normaalin kunnon ja terveyden omaavalle kisaajalle fyysisesti liian raskasta. Kisa on luullakseni jopa hieman helpompi kuin viimevuotinen kisa. Ammunta on monipuolisempaa ja runsaampaa. Lomalle lähtiessäni ksaan oli tulossa hieman alle 30 kisaajaa, joukkoon haluaisi myös yksi pariton kisaaja, joten parittomat ottakaa pikaisesti yhteyttä allekirjoittaneeseen (juha.espo@takilta.fi). Samoin muut kisaan vielä ilmoittautujat, ilmoittautukaa sekä kisailmoittautumislomakkeella että suoraan minun sähköpostiini (sähköpostiini ainakin yhteystiedoillanne). Koska pv:lle ei ole vielä ilmoitettu kisaajien tietoja, kisaan voi vielä ilmoittautua jos on hyvin pikainen.  Otan hallituksen puolesta (sitä ei kuitenkaan saa kesälomilla kokoon päättämään asiasta edes sähköpostin avulla) vastuun siitä että lupaan ettei parin päivän sisällä ilmoittautuville langeteta jälki-ilmoittautumismaksua. Ilmoittautumisen yhteydessä on maksettava ilmoittautumismaksu.  Kisaan mahtuu vielä pari paria. Asialla on kuitenkin kiire koska osanottajamäärästä riippuvaiset materiaalihankinnat,  kulkuluvat ja vakuutukset pitää saada kuntoon.

Kisaterveisin, Ta-killan pj, Juha Espo

eero.vihavainen

Ihan turha väittää että kun ei pääse ampumaan pitkää matkaa niin ei voi osallistua. Itse viimeksi 2002 Häyhään osallistuneena kaadoin muutaman maalin etäisyydeltä noin 950m. Enkä ollut todellakaan ampunut kuin 300m. Hauskinta on että olin kokeillut lajia noin 30 laukauksen merkeissä tuolla 300m radalla Lupinmäellä. Siinä oli minun kokemukseni kivääristä. En ole edes armeijaa käynyt vielä ja tänä vuonnakin osallistumassa Häyhään. (viime vuonna ei ikävä kyllä päässyt osallistumaan) Aina kannattaa tulla mukaan vaikka luuleekin ettei mihinkään osuisi. Minäkin parini kanssa tuolloin 2002 olimme viidensiä. Ei mitenkään huonosti jos itse niin voin sanoa. Tänä vuonna on jo kaksi vuotta lajin harrastamista takana ja katsotaan miten käy...mieli korkealla kisaa odotellessa!

Ja kaikki mukaan kisaamaan!

john

Moro kaikille.

Pahoittelen jos joku kokee seuraavan tekstin aggressiiviseksi tai toisten vähättelemiseksi, en todellakaan halua sitä.

Mutta faktat faktoina,

Eli: Häyhäkisan on oltava fyysiseltä rasitukseltaan ja realismiltaan niin kova kuin mahdollista. Ja en puhu voittajan suulla. Älkäämme unohtako että tarkka-ampuja toiminta oikeasti voi olla helvetin rankkaa fyysisesti ja stressaavaa henkisesti. Aina ei tarvitse ajatella että huomenna joudutaan sotaan mutta hommalta putoaa pohja pois jos kisaa aletaan kuraperseistämään karsimalla fyysisiä osuuksia kuten maastonkäyttöä ja suunnistusta,tuliasemaan tetsaamista jne. Yleisesti tiedetään että monella suomalaisella reserviläisellä on kunto rapaluokkaa. En tarkoita tällä vain vanhempaa väkeä vaan myös omaa ikäluokkaani eli 20-30v. Oikeassa tilanteessa joudutaan fyysiselle ja henkiselle rasitukselle, unenpuutteelle, kastutaan, palellaan, hikoillaan, jne. Jos halutaan testata todellisia TA taitoja niin tätä on häyhässä syytä piisata.Pidettäköön ainakin erillinen sarja niille kilpailijoille joita ei ryynäys kiinnosta.  :?

HJu

Lainaa Eli: Häyhäkisan on oltava fyysiseltä rasitukseltaan ja realismiltaan niin kova kuin mahdollista. Ja en puhu voittajan suulla. Älkäämme unohtako että tarkka-ampuja toiminta oikeasti voi olla helvetin rankkaa fyysisesti ja stressaavaa henkisesti. Aina ei tarvitse ajatella että huomenna joudutaan sotaan mutta hommalta putoaa pohja pois jos kisaa aletaan kuraperseistämään karsimalla fyysisiä osuuksia kuten maastonkäyttöä ja suunnistusta,tuliasemaan tetsaamista jne.
Lainaa

Nykytaso testaa aivan riittävästi maastossaliikkumiskykyä. Jos joku haluaa harjoitella kunnolla itseään vastaan niin Lapissa on tilaa vaeltaa vaikka koko kesäloma. TA SM-kisat ei ole kuitenkaan mikään Ressu Iron Man (TM) -kisa.

Kisoissa on lisäksi järjestäjien huomioitava muutama muukin seikka. Toisin kuin Intissä, ressukisoissa kisaajat lähtee heti kisan jälkeen ajamaan autoilla kotia kohti jonne voi olla jopa 600km. Ei ole fiksua eikä kisan maineen kannalta kovin suotavaa jos kisaajia alkaa menehtymään erilaisissa liikenneonnettomuuksissa kisasunnuntain iltana. Toistaiseksi näin ei ole käynyt mutta ei se vaadi kuin yhden rattiin nukahtajan joita on pyritty välttämään mm. sunnuntaina kisan kohtuullisen aikaisella lopetuksella.

Lainaa Oikeassa tilanteessa joudutaan fyysiselle ja henkiselle rasitukselle, unenpuutteelle, kastutaan, palellaan, hikoillaan, jne. Jos halutaan testata todellisia TA taitoja niin tätä on häyhässä syytä piisata.
Lainaa

Tätä "kennoa" on ainakin viimeisessä parissa kisassa riittänyt ihan kohtuullisesti. Nykytasosta ei ole oikein järkeä lähteä ylöspäin rasitusmielessä. Ei sotilaalta vaadittavaa kestävyyttä pysty edes viikonlopun kisassa mittaamaan, siihen tarvitaan vähintään neljän mielummin viiden päivän kisa. Siihen taas ei ole resursseja.

Lainaa Pidettäköön ainakin erillinen sarja niille kilpailijoille joita ei ryynäys kiinnosta.  :?

Tällaista on harkinnassa. Ongelmaksi tulee edelleenkin viikonlopun kisan lyhyt kesto ja siinä kahden eri ryhmän pyörittäminen voi olla vaikea toteuttaa. Sotilassarja on joka tapauksessa etusijalla jos pitää valita mitä tehdään.

Jotta ei jäisi epäselväksi: TA-kisassa pitää olla fyysistä rasistusta ja pinnaa kasvattavaa toimintaa mutta se ei saa olla itsetarkoitus.
Terveisin,

HJu

john

Näin on. Sanoin hieman turhan kärkevästi, Häyhään ei tarvita enempää rasitusta mutta sitä ei ole syytä vähentääkään.

Tärkeää olisi aina muistaa että kaikissa harjoituksissa ja kisoissa liika hauskuus vähentää realismia.

MJ

Moi,

ihan hyviä kommentteja Makelta.

Eiköhän Häyhän sotilassarja pysy nykyisessa 2004-kisan viitoittamalla polulla.

Kuten HJu totesi sotilasarjan rinnalle luotaneen uudestaan harrastajasarja, joka periaatteessa on sama kuin sotilassarja, mutta ilman ryynäystä ja extra-sotilastehtäviä. Harrastajasarja on siis pelkkää ammuntaa, mutta HUOM! tuntemattomille etäisyysille, eli harrastajasarjalaiset joutuvat myös tekemään tuliasemakortin ammuntojaan varten. Heidän ei tarvitse tietenkään edetä ja poistua tuliasemasta, sen kun vaan lampsii paikalle.

Ammunnat on kuitenkin samat = yhtä vaikeat harrastajasarjassa kuin sotilassarjassa. Harrastajat jäävät valitettavasti paitsi sitä kaikkea muuta hupia ja tehtäviä, mitä sotilassarjassa löytyy.

Muuten, tämän vuoden Häyhän tähystys- ja havainnointitehtävät olivat hyviä, mutta hyvin haasteellisia ja vaikeita kilpailijoille. Tuomarit ja toimitsijat osaavat ottaa turhat luulot meiltä kisaajilta helposti pois  :lol:

Carpe Diem,

MJ