TA-peruskursseja pohjois-suomessa.

Aloittaja hpa, joulukuu 11, 2008, 10:31

« edellinen - seuraava »

hpa

Tervehdys!

Olen jo pitkään aikonut käydä noilla ta-kursseilla, joita MPK ry järjestää. Ongelma vain ollut se että Lapissa kurssit ovat aina olleet elo-syyskuussa, jolloin aktiivisella ihmisellä on muutakin tekemistä. No tänä vuonna aioin käydä TA-1 vaikka mikä olisi. Pettymys oli suuri kun Lapin koulutuskalenterista löytyi vain TA-4 kurssi. Tästä aiheesta nostatin hieman keskusteluakin eräässä toisessa MPK ry:n tapahtumassa mutta kehotettiin menemään suoraan tuolle IV-kurssille (tietääkseni kurssi pitää käydä numero järjestyksessä, vai kuinka?).

Myöskään Pohjoispohjamaaalla tai Kainuussa ei löytynyt MPK ry:ltä kursseja.

i

Nyt sain kotiini kirjeen paikalliselta res. yhdistykseltä, mukana tuli myös MPK ry:n ensivuoden suunnitellut kurssit. TA IV elokuussa ja TA V syyskuussa. TA I-kurssia ei taaskaan kurssien joukosta löydy.....

Myöskään Pohjoispohjanmaan ja kainuun alueelta ei löydy ensi vuodellekaan kurssia ainakaan vielä.

Pitääkö siis lähteä keski-pohjanmaalle saakka käymään TA 1-kurssi?? VAi järjestääkö joku taho näitä kursseja pohjois-suomessa MPK ry:n ulkopuolella niin ettei kurssi tietoja löydy hakemallakaan??

JPa

Kainuussa järjestetään TA2 ja TA3 Vuosangassa toukokuun puolivälissä. Silloin on jokavuotinen Vuosanka-viikonloppu ja kursseja on yhtäaikaa kenttämuonituksesta ajolupakurssiin, tarkka-ammunnasta ensiapuun ja kaikkea siltä väliltä. Kainuun ensi vuoden suunnitelmaan oli merkitty yksipäiväinen tarkka-ampujakurssi (eli siis ykkönen, kun ei ole numeroa mainittu) elokuun alkuun, eli loppukesällä sekin on. Ei näy vielä netissä, mutta tiedän sen tulevan koska olen siellä kouluttajana. Mutta kannattaa soittaa kainuun piiripäällikkö Lasse Kinnuselle (08-1816089) ja kysyä mahdollisuudesta osallistua esim. Vuosangassa kakkoselle vaikka ei ykköstä olekaan käynyt. Ties vaikka siellä sitten törmättäisiin, olen näillä näkymin sielläkin kouluttajana..  :wink:

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

LSa

Lainaus käyttäjältä: hpaPitääkö siis lähteä keski-pohjanmaalle saakka käymään TA 1-kurssi?? VAi järjestääkö joku taho näitä kursseja pohjois-suomessa MPK ry:n ulkopuolella niin ettei kurssi tietoja löydy hakemallakaan??

Valtakunnallista, yhtenäistä kurssiputkea ei ole. Kurssien numerointi on aluekohtaista. Kannattaa aina tarkistaa ohjeistus kurssin sivuilta ja jos porsaanreikiä osallistumiseen löytyy niin sähköpostilla vaan kysymys kurssin vetäjälle.

http://www.maanpuolustuskoulutus.fi">http://www.maanpuolustuskoulutus.fi on paikka josta kursseja kannattaa katsoa. Vinkki: tänä vuonna kalenteriin merkatut kurssit saattavat vielä muuttua jossain vaiheessa joksikin toiseksi vastaavaksi kurssiksi. Eli kurssitarjontaa kannattaa tarkistella ensi vuoden puolella uudelleen.

Jos haluaa oppia ja rahaa riittää reissaamiseen, niin kannattaa käydä kurssittamassa itseään eri puolilla Suomea. Koskee myös kouluttajia. Tosin Pv:n linjaus tukea aseellisesti lähinnä noita tilaamiaan kursseja hankaloittaa tarkka-ammuntaturismia.

Tiedonvaihtoa kannattaa pohtia muillakin tavoilla. Kysäisin juuri paria toisen alueen kouluttajaa tulemaan tänne päin kurssille koulutushommiin, jotta saadaan vaihdettua ajatuksia. Sotilaallisten kurssien kulut hoitaa Pv, joten pientä pelivaraa pitäisi löytyä vieraiden kouluttajien matkakuluihin. Kaikkea ei omin voimin tarvitse järjestää, osaavia kavereita löytyy eri puolilta Suomea.

SO

Onko olemassa jokin erityinen syy, että kursseja ei ole yhtenäistetty? Eli TA1 kurssia varten otetaan kansio TA1 josta katsotaan mitä asioita TA1 kurssilla pitää kouluttaa? Valtakunnallisesti tästä olisi suuri hyöty kun osaamista jaettaisiin ns.kurssikansioihin joka osaltaan myös yhtenäistäisi kurssien sisällön. Kun näin hieno järjestelmä on olemassa niin omasta mielestäni kannattaisi juuri tässä erikoiskoulutushaarassa yhdenmukaistaa sisältö koska F=ma yhtälailla niin Hangossa kuin Petsamossakin. En tiedä miten TA-organisaatio ja sen maanlaajuinen yhteistyö on hoidettu, mutta ainakin kaikki kurssit on samalla www-sivulla joten jotain yhteistä on.

LSa

Lainaus käyttäjältä: SOOnko olemassa jokin erityinen syy, että kursseja ei ole yhtenäistetty? Eli TA1 kurssia varten otetaan kanso TA1 josta katsotaan mitä asioita TA1 kurssilla pitää kouluttaa? Valtakunnallisesti tästä olisi suuri hyöty kun osaamista jaettaisiin ns.kurssikansioihin joka osaltaan myös yhtenäistäisi kurssien sisällön. Kun näin hieno järjestelmä on olemassa niin omasta mielestäni kannattaisi juuri tässä erikoiskoulutushaarassa yhdenmukaistaa sisältö koska F=ma yhtälailla niin Hangossa kuin Petsamossakin. En tiedä miten TA-organisaatio ja sen maanlaajuinen yhteistyö on hoidettu, mutta ainakin kaikki kurssit on samalla www-sivulla joten jotain yhteistä on.

Tämä oli allekirjoittaneella yksi päätavoite silloin pari vuotta sitten, kun koitin uudistaa näitä keskustelusivuja. Ajatus oli siistiä juttua ja ottaa myös Pv:n kannalta pelkää ballistiikkajuttelua tärkeämmät aiheet keskustelun alle. Tämän jälkeen tarkoitus oli kutsua henkilökohtaisesti kaikki alan kanssa tekemisissä olevat kaverit jutustelemaan ja kehittämään tarkka-ammuntaa yhden pöydän ääreen. No, saman voisi joskus hoitaa jossain virallisemmassa yhteydessä. Perusasioiden yhtenäisyys olisi koulutuksen ja perusasioiden omaksumisen kannalta erittäin kätevä juttu.

SO

TA-killan foorumi ei mitenkään liity MPKn koulutuksen yhtenäistämiseen (vai liittyykö?), mutta mun mielestä toimialajohtajien tms. tulisi asia ehdottomasti huomioida koska yhtenäistämisellä on kurssilaisen kannalta iso merkitys. Johonkin oppikirjaan koulussakin tukeudutaan eikä jokainen opettaja tee omia kirjoja. Uskon että myös kurssien pitäminen kouluttajan puolesta helpottuu jos on valmis kurssikohtainen koulutuskansio. Nyt osa porukasta haluaa mielummin sen ja sen pitämälle kurssille ja siellä ja siellä on ihan suolesta kurssit kun ei käydä näitä ja niitä mitä siellä toisen paikkakunnan kurssilla käydään. Ainahan koulutus hieman vaihtelee kouluttajan mukaan, mutta aiheet pitäisi silti olla samat.

JHa

Koulutuksen valtakunnallinen yhtenäistäminen olisi hieno asia. Yksi maa ja yksi malli tehdä asioita. Ongelma on vain se, että kurssinjohtajilla ja kouluttajilla on yleensä halu laittaa "oma sormenjälkensä kurssiin". Toinen ongelma on alueelliset eroavaisuudet PV:n tuessa ja koulutusympäristössä. Eli alueellisestikin kursit eroavat painotusten johdosta vuosittain vaikka koulutustavoitteet olisivatkin yhtenevät ja myös teoriamateriaali. Voisi lähteä siitä, että saataisiin ensiksi valtakunnalliset kurssien nimet ja yhteiset tavoitteet. Helsingin sotilaslääni on määrittänyt (=päättänyt) TA-kurssien nimet. Eli niitä ovat tarkka-ammunnan peruskurssi 1 ja 2 sekä tarkka-ammmunnan jatkokurssi sekä tarkka-ammunnan tasokoe. Jatkokurssin sisällösiä painotuksia ovat eri olosuhteet esim.talvi ja taajama tai vastatarkka-ammunta. Kelpaako nimet muulle maalle?  Onko esim. "pohjalaiset" valmiita istumaan samanpöydän ääreen ja työstämään yhteiset koulutusvaatimukset, jotka voidaan hyväksyttää PV:llä? Minulle postia niin järjetetään foorumi asian ympärille. Koulutusmateriaalin ja myös vaatimusten yhtenäistäminen ainakin teoriatasolla olisi hieno asia. Tämä pitäisi olla oikeastaan PV:n eli kurssien tilaajan asia eli kursseilla käytettäisiin tarkka-ampujankäsikirjan ympärille tehtyä koulutusmateriaalia. Sama koulutus varusveijarille ja ressulle ainakin perusteiden osalta. Onko hyväksyttyä valtakunnallista materiaalia olemassa? Ammuntojen järjestämiseen liittyvää kyllä löytyy. En ole törmännyt muuhun, mutta jos löytyy niin minulle postia. Helsingin alueella annettava koulutus on rakennettu PV:n käsikirjan vaatimusten ympärille. Se ei suoraan tukeudu muihin kaupallisiin lähteisiin. Koulutuksen sisältöä uudistettiin samalla kun käsikirja sai hyväksynnän. Ressujen vahva "harrastustoiminta" tarkka-ammunnassa on varmasti jättänyt jälkensä myös PV:n käsityksiin tarkka-ampujan käytettävyydestä tositoimissa. Aikanaan käsikirjaa tehtäessä myös ressujen näkemyksiä kysyttiin mikä on hieno asia.

Eli en näe ongelmana koulutuksen vaatimusten yhtenäistämistä, jos vain osapuolilta löytyy halua muuttaa nykyistä "tuttua ja turvallista". Aikaa ja työtä se kyllä vaatii ja ennenkaikkea halua.

LSa

Lainaus käyttäjältä: SOTA-killan foorumi ei mitenkään liity MPKn koulutuksen yhtenäistämiseen (vai liittyykö?)...

Lainaus käyttäjältä: LSa...ja kehittämään tarkka-ammuntaa yhden pöydän ääreen.

Noo, MPK:n koulutuksen yhtenäistäminen on toinen juttu. Ensin olisi hyvä tietää mitä kannattaisi yhtenäistää. Esim. tarkka-ampujan käsikirja antaa varsin väljät raamit. Ongelma on sama mitä aineen- ja luokanopettajat kohtaavat. Kouluille tarjotaan monia samaa aihetta käsitteleviä oppikirjavaihtoehtoja. Opettajat valitsevat itse, mitä materiaalia opetuksessaan käyttävät. Perusjutut ovat lähes samoja, mutta useimpia aiheita voi lähestyä monella eri tavalla. Monesti muuttuminen on myös tarpeen, koska maailma ympärillä muuttuu.

LSa

Lainaus käyttäjältä: SO...Ainahan koulutus hieman vaihtelee kouluttajan mukaan, mutta aiheet pitäisi silti olla samat.

Ehdottomasti samaa mieltä. Olisi vaan hyvä, että ne pohjat määriteltäisiin ensin mahdollisimman laajalla pohjalla. En tue sitä, että muu maa kopioisi Helsingin mallia. Parempi olisi koota parhaat ideat eri puolilta Suomea, osaajia kyllä löytyy.

SO

Kun orkesterin johtajia on useampia niin helposti menee pasuunat ristiin ja lopputulos ei ole paras mahdollinen. Asiaa varmaan voisi yrittää lähestyä niin että joku pieni, hyvin keskenään toimeentuleva ryhmä kokoaa aluksi TA1-kurssin materiaalin johonkin sähköiseen muotoon. Samalla kerätään ympärimaata ta-kouluttajat s-postiketjuun ja kun ensimmäinen versio on valmiina niin se lähtee kierrokselle. Jokainen jolla on virtaa kommentoi ja liittää kommentit ehdotukseeen.

Kuten monesti on todettu, jokaisella on jotain sanottavaa ja tällä tavoin useat tahot, myös ne jotka eivät saa itse tuotettua materiaalia tyhjästä mutta kykenee kommentoimaan muiden tuotoksia, pääsevät myös vaikuttamaan kurssimateriaaliin ja ennenkaikkea kun ovat mukana postilistalla niin ovat velvollisia korjaamaan virheet. Materiaali itsessään ei tarvitse välttämättä olla juurikaan sen kummempaa kuin mitä tarkampkäsik lopussa olevat harjoituskuvaukset on, mutta jo sekin yhtenäistää koulutusta.

JKr

Lainaus käyttäjältä: SOKun orkesterin johtajia on useampia niin helposti menee pasuunat ristiin ja lopputulos ei ole paras mahdollinen. Asiaa varmaan voisi yrittää lähestyä niin että joku pieni, hyvin keskenään toimeentuleva ryhmä kokoaa aluksi TA1-kurssin materiaalin johonkin sähköiseen muotoon.

Ainakin pks-seudulla ollaan menty samoilla matskuilla jo vuoden. Nämä materiaalit kelpaa sellaisinaan lähetettäväksi eri puolille valtakuntaa ja on erittäin hyvin koottu yhteen.

Onnistuuko isoilta miehiltä yhteistyö ?
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

JKr

Myös sekin on rikkaus, että toisaalla opetetaan erilailla kuin toisaalla.

Onnistuisiko kurssien oppimateriaalien yhtenäistäminen valtakunnan tasolla ? Helsingin suunnalta 5-kurssin kurssiputki supistettiin 3.

Muualla jopa 5 kurssia.

Tämä voi sotkea pakkaa aikalailla ja sekin että jotkin metodit vain on ja pysyy.  Näin meillä on opetettu ja tullaan opettamaan. Esimerkiksi valmis materiaali on auttanut kurssien pitämisessä erittäin paljon ja pyörää ei ole täytynyt keksiä uudestaan.

Ajatus  on erinomainen, mutta toimisiko se ? Yhteistyötä, yhteistyötä.

Kouluttajat ja kurssinjohtajat , haastetaan kunnaliset ta-toimialajohtajat / ta-vastaavat / piirihemmot yhteistyöhön yhteisen hyvän puolesta, sekoitetaan pakkaa ja katellaan mitä tuleman pitää  :)
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

JPa

Mitenkäs sitten määritellään se että kuka on "kouluttaja", ja pääsee näin myös mahdollisesti vaikuttamaan yhteisen materiaalin sisältöön? Pitääkö olla PV:n TA-kouluttaja tai yleensä PV:llä töissä? Tai mahdollisesti MPK:n (TA-)kouluttaja? Vai muuten vain tarpeeksi tunnettu "hyvä jätkä" joka osaa ampua? Entäs se sälli jolla on ne viimeisen päälle vehkeet mutta ajatusta ei minkäänlaista? Ja kuka päättää että kuka kelpaa ja kuka ei kelpaa kouluttajaksi?? PV? Tiedän että kärjistän, mutta itseäni ainakin kiinnostaa että kuka voi arvostella minun kelpaamiseni tai kelpaamattomuuteni siihen tai tähän hommaan. Kas kun itse en vielä ole mielestäni mikään TA-sensei, mutta niinpähän vain nimi löytyy MPK:n aselajikouluttajien listalta. Toki olen itse enemmän tai vähemmän aktiivisesti ollut Kainuun alueen TA-hommissa mukana jo useamman vuoden, mutta silti..  :roll:

Koulutusjärjestelmän yhdenmukaistaminen onnistuu varmasti kunhan vain toimitaan maalaisjärjellä eikä kenenkään ego tule tielle. Mutta itse olen esimerkiksi törmännyt väitteeseen ja jopa suoranaiseen kieltoon että Kainuussa ei voi järjestää TA3-kurssia, koska eräässä toisessa piirissä järjestetään sen niminen kurssi. Perusteluna sanottiin että TA3 pitää sisällään tasokokeen, jota ei kuulemma voi järjestää missään muualla tulosten vertailukelpoisuuden säilyttämiseksi. Itse en tällaista "omimista" ymmärrä miltään kantilta katsottuna. Toki on hyvä että tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia, mutta onhan Lapin soilla, Kainuun vaaroilla, Pohjanmaan lakeuksilla ja saaristomeren olosuhteilla "hieman" eroja. Eikä näin ollen voida vaatia että Lapin TA osaa AKE-ympäristössä toimimisen metkut yhtä hyvin kuin "stadin kundit". Eihän?!  :shock:

Nämä ovat varmasti toisten mielestä itsestäänselviä asioita. Mutta varmasti joukosta löytyy myös niitä jotka eivät ole asioita (vielä) näin päin ajatelleet. Ja mielestäni asia ei voi olla selvä jos sitä ei ole ääneen kaikkien kuulten sanottu. Pelkkä oma olettamus "kyllä kaikki tietää että JJ on parempi kuin TRG" ei juuri lämmitä sitä joka ampuu wanhalla Tikalla..  :wink:

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

rem700

Täyttä asiaa JPa:lta. Kas kun TA-koulutus ei ole yhtenäistä edes PV:n sisällä vaan hajontaa on melko lailla... Kouluttajalle riittää että  on hyvä ampuja, ei tarvitse olla paras. Ja pitäisi osata havainnollistaa ja tuntea ampumatekniikkaa. Se taito taas tulee vain kokemuksen kautta. Vaan en minä ainkaan moittisi Tikkaa, varmasti antaa vastusta Jaloselle tms. Perän takana se tarkkuus on. Toimiihan suurin osa oikeista TA:sta ihan standardikalustolla. Ei siellä mitään hinkuvinkuihmeitä jaeta... Ja kyllä 85:nenkin puutteistaan huolimatta on ihan kohtuukampe :)

JL

Lainaus käyttäjältä: JPaMitenkäs sitten määritellään se että kuka on "kouluttaja", ja pääsee näin myös mahdollisesti vaikuttamaan yhteisen materiaalin sisältöön? Pitääkö olla PV:n TA-kouluttaja tai yleensä PV:llä töissä? Tai mahdollisesti MPK:n (TA-)kouluttaja? Vai muuten vain tarpeeksi tunnettu "hyvä jätkä" joka osaa ampua? Entäs se sälli jolla on ne viimeisen päälle vehkeet mutta ajatusta ei minkäänlaista? Ja kuka päättää että kuka kelpaa ja kuka ei kelpaa kouluttajaksi?? PV? Tiedän että kärjistän, mutta itseäni ainakin kiinnostaa että kuka voi arvostella minun kelpaamiseni tai kelpaamattomuuteni siihen tai tähän hommaan. Kas kun itse en vielä ole mielestäni mikään TA-sensei, mutta niinpähän vain nimi löytyy MPK:n aselajikouluttajien listalta. Toki olen itse enemmän tai vähemmän aktiivisesti ollut Kainuun alueen TA-hommissa mukana jo useamman vuoden, mutta silti..  :roll:

Tilanne on hankala, Lapissa "alkuperäinen porukka" on käynyt jo kolmosenkin- ja haluavat edetä asioissa.

Kursseja kun on rajattu määrä (johtuen lähinnä PV:n tukipoliitikan muuttumisesta), nelosella mennään nyt.

Aiemmin vedettiin kahtakin kurssia vuodessa.

Uskoisin että jos/kun tilaa neloselle jää, mahdut kyllä mukaan. Tarkempia saat A. Tikkiseltä rovaniemeltä.

JL

P.S.

En tiedä miten on muualla suomessa, mutta meilläpäin ainakin Vaasan sotilaspiiri on määritellyt "viralliset" TA -kouluttajat.

MPKRY:llä on toki vielä omat systeeminsä päälle, esim nyt uusi KOTU -järjestelmä jossa kouluttaja-asiaa on koordinoitu vähän enemmän ajatuksella.

Ainakin itse olen ko systeemissä ampumakouluttajan tittelillä.

(Ase)kouluttajilla tulee olla ainakin Santahaminan kouluttajakurssi (= viikon kertausharjoitus) käytynä- se taitaa olla politiikka ja vaatimus PV:n suunnalta nykyään kun PV:n

aseilla kurssilaisia ammutetaan.