Mikä tarkkuuskivääri?

Aloittaja Corpisoturi, tammikuu 15, 2025, 18:03

« edellinen - seuraava »

PoweredbyNiko

Lainaus käyttäjältä: KJJ - tammikuu 20, 2025, 23:07Kyllä saa metsästysperusteisesti, tietenkin riippuu paljon hakijasta kuinka hyvin asian osaa perustella sekä laitoksesta.

ollaan sitten eriarvoisessa asemassa koska kaikkialla ei saa mikä sinänsä ei ole yllätys sääntösuomessa

Varmaan erittäin isoja eroja laitosten välillä. Kuulin vähän huhuja että nyt kun karhua ei enää ammuta niin edes 300WM on turha hakea lupaa metsästysperusteella, koska pienempi riittää.
Toki en ymmärrä miksi pitäisi hakea metsästysperusteella kun voi urheiluperusteella hakea (tarkka-ammunta).

MOj

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - tammikuu 20, 2025, 22:54Sillä ei ole mitään merkitystä millä perusteella se on luvitettu, sitä saa käyttää kaikessa laillisessa harrastamisessa. Esimerkiksi oma prs kisa-ase on luvitettu metsästysperusteisesti, ja olen sillä toki teeriäkin tiputtanut. Jos hankit SRA perusteella vaikka ERVA arskan saat sillä metsästää kunhan metsästyksessä on käytössä metsästyslain täyttävä lipas.

Homma menee juuri näin. Ihan sama missäpäin Suomea ollaan.

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: KJJ - tammikuu 20, 2025, 23:07Kyllä saa metsästysperusteisesti, tietenkin riippuu paljon hakijasta kuinka hyvin asian osaa perustella sekä laitoksesta.

ollaan sitten eriarvoisessa asemassa koska kaikkialla ei saa mikä sinänsä ei ole yllätys sääntösuomessa

Se on kun laissa on olemassa se maaginen kohta, jotta viranomainen saa käyttää omaa harkintavaltaa. Lupaviranomaiset jotka itse lajia harrastavat ja asioista jotain ymmärtävät myöntävät erikoisempiin ja tehokkaampiin kaliipereihin helpommin lupia, osa taas niskuroi ihan perus kaliiperienkin kanssa ja he ketkä ei mistään mitään ymmärrä voi nojautua tähän yhtenäistämisohjeeseen (joka ei ole siis mitenkään juridisesti sitova asiakirja). Onneksi Suomessa vielä saa luvan käydä hakemassa mistä haluaa, eli jos löytyy hyvä laitos kannattaa siellä vierailla. Tiedän myös laitoksia, joissa esim lämärin tai 375hh luvan hakeminen on 50/50, eli 2 ylintä lupaviranomaista, joista toinen myöntää ja toinen ei. Kaverin entisellä laitoksella kaikki ensikertalaiset sai ihan kaikki lupansa ensin vuoden määräaikaisena, uusimisen jälkeen toistaiseksi voimassa olevaksi. Ihan sama vaikka oli kertalaukeava haulikko metälle.

VTT

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - tammikuu 20, 2025, 22:54
Lainaus käyttäjältä: KJJ - tammikuu 20, 2025, 22:42korjataan ei saa metsästysperusteisesti 338Lm lupia muuten ei taida saada sitten metästyksessä käyttää jos urheiluammunta ta peruste vai

Kyllä saa metsästysperusteisesti, tietenkin riippuu paljon hakijasta kuinka hyvin asian osaa perustella sekä laitoksesta.

Tai sitten todetaan, että sotilaskäyttöön kehitetty kaliiperi on tarpeettoman tulivoimainen metsästyskäyttöön ja ei lupaa. "Tehonsa vuoksi tarpeeton turvallisuusriski eikä sovellu hyvin hakijan ilmoittamaan käyttötarkoitukseen[hirvenmetsästys vahtimalla pellon/suon laidassa]"....

Aloittajan kysymykseen;
Käytetty Tikka T3/T3x kaliiperissa 308win tai 6.5creed. Näitä löytyy torista hyväkuntoisena alle tonnilla säännöllisesti.

KJJ

saivarrellaan pikkusen jos luvanantaja sanoo liian tehokas metsästykseen niin miten sitä voi toisilla lupa perusteilla käyttää siihen metsästykseen..

HJu

Eihän lupaviranomainen A ole missään vastuussa lupaviranomainen B:n päätöksistä ja niiden perusteluista.

Jos aselaissa ei olisi mitäämn harkintaa niin koko homman voisi joko automatisoida jtailakkauttaa tarpeettona. Lakkauttaminen ei onnistu niin kauna kun ollaan EUn jäseniä mutta automatisointia ei kukaan kiellä. Paitsi nykyinen laki, joka edellyttää hallintoviranomaisen harkintaa ja päätöstä.
Terveisin,

HJu

Mecarenze

Tiedostaen, että en ole tämän sivuston ylläpitäjä - mutta joko me ollaan tarpeeksi puhuttu lämärin lupien saamisesta .308/6.5-kivääriä harkitsevan kaverin viestiketjussa?

Valtsu

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: KJJ - tammikuu 22, 2025, 09:03saivarrellaan pikkusen jos luvanantaja sanoo liian tehokas metsästykseen niin miten sitä voi toisilla lupa perusteilla käyttää siihen metsästykseen..

Koska yhäkin asetta saa käyttää kaikissa laillisissa käyttötarkoituksissa ihan sama millä se on alunperin luvitettu, kunhan se käyttöhetkellä on konfiguroitu niin että täyttää kyseisen aktiviteetin lain kirjan. Samalla perustelulla eihän metsästysasetta saisi edes kohdistaa tai ampua radalla koska se ei ole metsästystä..

Mutta kuten aijemmin jo aloittajalle totesin, T3x ACE olisi tällä hetkellä ehkä paras vaihtoehto. Halvempi kuin Tac A1 mutta monikäyttöisempi kuin Tac A1, lähinnä sillä että ACE ei tee mitään huonommin verrattuna Tac A1, mutta jos meinaa joskus PRSää ampua niin ACE on käytännössä valmis tehdasluokan ase ja siihen lajiin paljon soveltuvampi kuin Tac A1.

Kaliiperina sanon että jokaisen pitäisi ensin omistaa ja opetella ampumaan 308lla, sillä se opettaa paljon. Rekyyliä on, tuulenlukuakin pitää osata 6,5 millisiä enemmän ja valmista tehdaspaukkua löytyy enemmän ja halvemmalla. Ja kuten olen monesti maininnut, olen itse 308lla ampunut mailiin ihan onnistuneesti ja hauskaa oli. 308lla riittää myös ihan soppelisti rahkeet kilsaan ja jos et meinaa ihan jatkuvalla syötöllä kilsaan paukuttaa, et siitä 6,5 needmoorista saa sitä hyötysuhdetta irti.

MMä

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - tammikuu 22, 2025, 22:28Mutta kuten aijemmin jo aloittajalle totesin, T3x ACE olisi tällä hetkellä ehkä paras vaihtoehto. Halvempi kuin Tac A1 mutta monikäyttöisempi kuin Tac A1, lähinnä sillä että ACE ei tee mitään huonommin verrattuna Tac A1, mutta jos meinaa joskus PRSää ampua niin ACE on käytännössä valmis tehdasluokan ase ja siihen lajiin paljon soveltuvampi kuin Tac A1.

Kaliiperina sanon että jokaisen pitäisi ensin omistaa ja opetella ampumaan 308lla, sillä se opettaa paljon. Rekyyliä on, tuulenlukuakin pitää osata 6,5 millisiä enemmän ja valmista tehdaspaukkua löytyy enemmän ja halvemmalla. Ja kuten olen monesti maininnut, olen itse 308lla ampunut mailiin ihan onnistuneesti ja hauskaa oli. 308lla riittää myös ihan soppelisti rahkeet kilsaan ja jos et meinaa ihan jatkuvalla syötöllä kilsaan paukuttaa, et siitä 6,5 needmoorista saa sitä hyötysuhdetta irti.

Tarpeet ovat erillaisia.

Itsekin olin täysin varma, että ostan .308:n pidempään jo haaveilemaksini pultiksi. Kuitenkin keskusteltuani pitkään TA-ihmisten kanssa ja asiaa pohdittuani, totesin itsekin, että .308 ei tee mitään paremmin kun 6.5 CRMR. Pikemminkin TA-kisoja ajatellen edut olivat 6.5 CRMR puolella kaikessa. Nykyisessä partiossamme on jo kaksi .338LM:a, joten sillekään ei ollut järkiperustetta. Suorituskykynäkökulmasta väli-kaliperi osoittautui tilanteessa parhaaksi vaihtoehdoksi. Kisoissa pitää kyetä ampumaan säännöllisesti +1000m:n ja tuulen sietohan on vain eduksi.

Toisekseen juuri tarkka-ammuntaan TACT A1 on itselleni oikea valinta. "Valmis" TA-ase eikä tarvitse alkaa tukkeja vaihtelemaan. Onhan se painava, mutta kompakti peränsä ansiosta. Sitä paitsi voimaa saa punttisalilta ja toisaalta paino on vain eduksi tuliasemassa. Toisaalta PRS ei kiinnosta, joten senkään tarpeita ei  tarvinnut huomioida. Ja jos joskus alkaa kiinnostaa, kaupasta saa uusia aseita siihenkin lajiin.

Pointti on: määritä tarpeesi ja valitse sen kautta ase ja kaliperi. Kursseilla ja kisoissa näkee millä muut vetää ja pystyy keskustelemaan ihmisten kanssa miksi ovat päätyneet juuri siihen mihin ovat päätyneet.

Ps. Kuten olen sanonut jokaisen pitäisi ensin omistaa ja opetella ampumaan. 338LM:lle, se vasta opettaakin rekyylin hallintaa ja tuulen lukua kun ammutaan päälle 1,5km...no en ole näin sanonut, mutta huomaatko miten typerältä kommenttisi .308:lla aloittamisesta kuulostaa?

rkr

Ei tuo .308 kommentti huono ollut. Siinä on sen verran rekyyliä että sen hallinta pitää opetella jos haluaa hyviä osumia/kasoja ja se on sen verran edukas ampua että sen rekyylin hallinnan saa toiston myötä juurrutettua selkäytimeen. Siitä on helppo jatkaa muihin kalibeereihin kun perusteet on opeteltu.

KRG

Minulla on kokemusta 308win varmaan sellaisen + 15 000 laukauksen verran.
Olen samaa mieltä metsienmiehen kanssa, että ei se pahaa tekisi jos eka ase olisi 308win.
Se opettaa etes vähän rekyylin hallinnasta, eikä se ole helppo ampua pitemmälle, jos vertaa
jotakin livakkaa 6.5mm kivääriä, 308win opetuttaa tuulenlukuakin enemmän, paljon enemmän.
Eri asia on, haluaako oppia jotakin vai ei.
Mulla on edelleenkin yksi 308win, mutta en tykkää siitä kaliperista paskan vertaa.
Ammun 6.5mm satakertaa mieluummin, ehkä sen takia juuri, kun niillä on helpompi ampua, ja olet oman luotisi spottaaja, ja on tarkempia ne aseet, tosin osaa 308win olla tarkka, olen sellaisiakin omistanut.
Mutta kyllä olen sitä mieltä, että olisi hyvä opetella 308win ampumaan ensin ja sitten
vaikka sen 6.5 Creedmoren ottaa.
24" piipulla oleva 308win ja saman mitan piipulla oleva 6.5CM on puoleen kilometriin aivan tasoissa, mutta
se 6.5mm on tuulen osalta helpompi ampua, 308win on pullakampi ja hitaampi luoti, johon tuuli
ottaa herkemmin.
Kuinkahan moni etes nykyään pääsee ampumaan .338 kaliperin aseella, niihin kun ei enää lupia
saa, jos ei ole perusteet kunnossa viimeisenpäälle.

MMä

Lainaus käyttäjältä: rkr - tammikuu 23, 2025, 07:16Ei tuo .308 kommentti huono ollut. Siinä on sen verran rekyyliä että sen hallinta pitää opetella jos haluaa hyviä osumia/kasoja ja se on sen verran edukas ampua että sen rekyylin hallinnan saa toiston myötä juurrutettua selkäytimeen. Siitä on helppo jatkaa muihin kalibeereihin kun perusteet on opeteltu.
Rekyylinhallinta on kyllä pultilla se pienin ongelma. Pikemminkin kaikki muu laukaustapahtumassa on tärkeämpää opittavaa. .22LR on mielestäni paljon parempi opetteluase kun .308. Oppii lukemaan tuulta, ei tarvitse pitkiä ratoja ja kustannustehokkuus on ihan omaa luokkaansa.

MMä

Lainaus käyttäjältä: KRG - tammikuu 23, 2025, 07:17Minulla on kokemusta 308win varmaan sellaisen + 15 000 laukauksen verran.
Olen samaa mieltä metsienmiehen kanssa, että ei se pahaa tekisi jos eka ase olisi 308win.
Se opettaa etes vähän rekyylin hallinnasta, eikä se ole helppo ampua pitemmälle, jos vertaa
jotakin livakkaa 6.5mm kivääriä, 308win opetuttaa tuulenlukuakin enemmän, paljon enemmän.
Eri asia on, haluaako oppia jotakin vai ei.
Mulla on edelleenkin yksi 308win, mutta en tykkää siitä kaliperista paskan vertaa.
Ammun 6.5mm satakertaa mieluummin, ehkä sen takia juuri, kun niillä on helpompi ampua, ja olet oman luotisi spottaaja, ja on tarkempia ne aseet, tosin osaa 308win olla tarkka, olen sellaisiakin omistanut.
Mutta kyllä olen sitä mieltä, että olisi hyvä opetella 308win ampumaan ensin ja sitten
vaikka sen 6.5 Creedmoren ottaa.
24" piipulla oleva 308win ja saman mitan piipulla oleva 6.5CM on puoleen kilometriin aivan tasoissa, mutta
se 6.5mm on tuulen osalta helpompi ampua, 308win on pullakampi ja hitaampi luoti, johon tuuli
ottaa herkemmin.
Kuinkahan moni etes nykyään pääsee ampumaan .338 kaliperin aseella, niihin kun ei enää lupia
saa, jos ei ole perusteet kunnossa viimeisenpäälle.
Jaha taas on yksi bännätty hahmo palannut palstalle uudella nimimerkillä...

PS. Jos sulle ei ole myönnetty lupaa .338LM:n niin kannattaa pikemmikin katsoa peiliin kun syyttää Poliisia asiasta. Perusteet kun on kunnossa niin .338LM:n saa kyllä urheiluammuntaan ja nimenomaan urheiluammunta perusteella, esimerkkejä tästä on paljon TA-piireissä.

rkr

Lainaus käyttäjältä: MMä - tammikuu 23, 2025, 10:38
Lainaus käyttäjältä: rkr - tammikuu 23, 2025, 07:16Ei tuo .308 kommentti huono ollut. Siinä on sen verran rekyyliä että sen hallinta pitää opetella jos haluaa hyviä osumia/kasoja ja se on sen verran edukas ampua että sen rekyylin hallinnan saa toiston myötä juurrutettua selkäytimeen. Siitä on helppo jatkaa muihin kalibeereihin kun perusteet on opeteltu.
Rekyylinhallinta on kyllä pultilla se pienin ongelma. Pikemminkin kaikki muu laukaustapahtumassa on tärkeämpää opittavaa. .22LR on mielestäni paljon parempi opetteluase kun .308. Oppii lukemaan tuulta, ei tarvitse pitkiä ratoja ja kustannustehokkuus on ihan omaa luokkaansa.

Ainakin omalla kohdalla .308 vaati nimenomaan rekyylinhallinnan opettelua, piekkarilla ja muilla vähärekyylisillä oli takana kymmeniä tuhansia laukauksia eli nuo muut perusasiat oli kunnossa. Siis kyllähän .308:lla napsuttelee 1.5 MOA luokan kasaa vaikka asiat onkin hiukan pielessä mutta se että pääsee kunnolla alta MOA:n vaatii sitten tarkkuutta ja toistoa, nuo rekyylittömät ikävä kyllä antavat asennon suhteen anteeksi todella paljon. Niin tämä siis bipodilla, penkistä tuo on toki helpompaa.

saku_s-t

Osta paras vehje, parhaassa kaliiperissa omaan käyttöösi ja opettele ampumaan sillä. Sillä saat parhaat mahdolliset osumat mikä yleensä on porukan tarkoituskin ;D Turha ostaa mitään käyttötarkoitukseen vähän huonompaa vehjettä ja opetella sillä ampumaan jos kuitenkin muutat kaliiperin/aseen kokoonpanon jossain kohtaa siihen mitä olisi pitänyt ostaa alunperinkin. Tuossa kaliiperin valinnassa kannattaa huomioda se että saako siihen paukkua ja onko sitä varaa ampua. Kaikkein halvimmat paukut löytyy varmaan 308 mutta jos se halvin ei säkällä käykkään niin onko sitten enää mitään eroa paukkujen hinnoissa. Asekauppiaiden verkko sivuilla on helppo tehdä tiedettä vaihtoehtojen hinnoista ja valikoimasta.

Tuo oma käyttötarkoitus ja tarpeet luonnollisesti elää suuntaan taikka toiseen vuosien mittaan ja tästä syystä kannattaa valita itselleen sellaista kalustoa, mihin on "aftermarket" tarviketta saatavilla jos päättääkin muuttaa nykyistä kalustoa eikä ostaa uutta. Tästä syystä tikka on hyvä vaihtoehto kun et ole ihan vaan sepän osaamisen armoilla aseen muokkaamisen kanssa