Mikä tarkkuuskivääri?

Aloittaja Corpisoturi, tammikuu 15, 2025, 18:03

« edellinen - seuraava »

HJu

Lainaus käyttäjältä: oho osu - tammikuu 16, 2025, 10:16
Lainaus käyttäjältä: oho osu - tammikuu 15, 2025, 20:286.5 CM on varmasti tarkempi pitkänmatkan pahvinpuhkontaan. Jos sitten taas ajattelee sotilaspuolta niin .308 taitaa olla logistisesti paremmin tuettu? Ja isommalle luodille helpompi tehdä sotilaspatruunoita, kuten panssariläpäisyä tai sytyttävää.

Onko tästä maanpuolustusnäkökulmasta lisänäkemyksiä? Tietääkö joku, että NATOlla/PVllä olisi 6.5CM-patruunastandardeja ollenkaan? Eli huoltovarmuusnäkökulmasta .308Win ja .338LM -kiväärit MSR/MSR2 FFP mil Stadia -ristikoilla uppoaa paremmin koulutusohjelmiin ja logistiikkaan. Eli riippuu mitä haluaa tarkkuuskivääriltä, tarkkuutta ja PRS-kisakykyjä vai MP-yhteensopivuutta?
Siviiliaseiden patruunahuolto tapahtuu omasta repusta. TA-käytössä 200 patruunaa riittää siihen että ampuja joko pääsee hengestään tai jos on oikein hyvä, niin saa kuitille PV:n ta-aseen ja patruunat.

Saahan sitä fantasioida mutta kaliperivalintaa en rajoittaisi Nato-kalipereihin "koska PV". Koska PVn a-tarviketta ei siviiliaseissa saa kuitenkaan käyttää.
Terveisin,


HJu

TimoK

Lainaus käyttäjältä: HJu - tammikuu 16, 2025, 18:51
Lainaus käyttäjältä: oho osu - tammikuu 16, 2025, 10:16
Lainaus käyttäjältä: oho osu - tammikuu 15, 2025, 20:286.5 CM on varmasti tarkempi pitkänmatkan pahvinpuhkontaan. Jos sitten taas ajattelee sotilaspuolta niin .308 taitaa olla logistisesti paremmin tuettu? Ja isommalle luodille helpompi tehdä sotilaspatruunoita, kuten panssariläpäisyä tai sytyttävää.

Onko tästä maanpuolustusnäkökulmasta lisänäkemyksiä? Tietääkö joku, että NATOlla/PVllä olisi 6.5CM-patruunastandardeja ollenkaan? Eli huoltovarmuusnäkökulmasta .308Win ja .338LM -kiväärit MSR/MSR2 FFP mil Stadia -ristikoilla uppoaa paremmin koulutusohjelmiin ja logistiikkaan. Eli riippuu mitä haluaa tarkkuuskivääriltä, tarkkuutta ja PRS-kisakykyjä vai MP-yhteensopivuutta?
Siviiliaseiden patruunahuolto tapahtuu omasta repusta. TA-käytössä 200 patruunaa riittää siihen että ampuja joko pääsee hengestään tai jos on oikein hyvä, niin saa kuitille PV:n ta-aseen ja patruunat.

Saahan sitä fantasioida mutta kaliperivalintaa en rajoittaisi Nato-kalipereihin "koska PV". Koska PVn a-tarviketta ei siviiliaseissa saa kuitenkaan käyttää.

Toisaalta, jos aikoo tehdas patruunaa käyttää, niin kyllä 308win patruunan saatavuutta on vaikea peitota.

MaR

.308:lle löytyy paljon erilaista patruunaa kaupasta. Jos kriteeriksi otetaan se, että pitäisi suoriutua 1000 metriin asti (aloittajan konteksti) niin ainakin kaupan patruuna ei ole kovin hyvää.

6.5 creedille on absoluuttisesti vähemmän erilaista patruunaa tarjolla, mutta hyvää patruunaa pitkän matkan ammuntaa on paremmin saatavilla. Otetaan esimerkiksi 9,3g range, laadukas ja hyvällä luodilla, joskin aavistuken mieto. Norman 130 gr hpbt ja bergerin latauksia melkoisen ok hintaan saatavilla.

Jälleenlataamalla saa kummallekin kaliiperille toimivia paukkuja em etäisyydelle.

Tällä hetkellä aloittelijan kivääriksi tykkään suositella tikka t3 ctr kivääriä 600mm piipulla ja ostamaan erikseen siihen soveltuvan aics lipasta syövän tukin. Tac a1 on hyvä, mutta omat huonot kokemukset ctr mallisista lippaista sai vaihtamaan tukin, mikä teki aseesta selkeästi kalliimman.   

rkr

Lainaus käyttäjältä: HJu - tammikuu 16, 2025, 18:43
Lainaus käyttäjältä: rkr - tammikuu 16, 2025, 15:50Tac A1:ssä on se hyvä puoli että kahva ja perä ovat AR yhteensopivia eli niihin saa vaihdettua lähes minkälaisen palikan vaan. ACE:ssä ei ainakaan perä ole AR kamaa, bonuksena siinä on sen sijaan tuo ARCA rail jos sellaisen katsoo tarpeelliseksi.
Pitkän linjan ar-ampujana pakko todeta että teleperän pikasäädettävyyttä lukuunottamatta arskan tukit eivät ole tarkkuusammuntaan kovinkaan hyviä. TAC A1:n perä on säädettävyydeltään paljon parempi.

Itse kokeilin TAC A1:een Luth Ar MBA3 perää, jos siinä olisi ollut kunnon pehmeä perälevy niin se olisi jäänyt paikalleen. Löytyyhän AR:ään paljon PRS hommiinkin tarkoitettuja periä ja kahvoja.

rum

Lainaus käyttäjältä: KRG - tammikuu 15, 2025, 21:30Käytettynä jos löytyisi TAC A1 6.5CM, niin se olisi hyvä valmis paketti.
Toinen vaihtoehto 24" Varmint ja sama kaliperi, mutta tukki vaihtoon.
Joku KRG, MDT tilalle, poskipakan säätö on minimi vaatimus ja vetopituuden säätö ei ois pahitteeksi.
6.5X55 ois kans ok, mutta siihen ei after market runkoja hirveesti ole saatavana.
Paukut olisi huomattavasti 6.5CM edullisempia, saman asian ajaa tarkkuudessa, mutta
6.5CM on SA tehty patruuna, joka kuitenkin on varsin suorituskykyinen.
Mulla kesti 20" musta piippuinen CTR .260rem yli 8000-laukausta, kerran piipusta kierteen verran
napsastiin ja uusittiin piipun suu matkavarrella, ampui taas 0.3 MOA, mutta vauhdit oli
50m/s tippuneet mitä oli silloin uutuuttaan.
Olisi vieläkin sillä ampunut varmasti pari tonnia, mutta sheriffi vaati, että se piippu
piti jättää asemalle, kun uusin 2 piippua siihen Tikan lukkorunkoon.
Tulinopeus vaikuttaa piipun kestoon, rauhallisia 5-laakin settejä kun ampuu ja antaa
sen piipun jäähtyä ennen uutta koitosta, niin kyllä nämä tavan 6.5mm piiput kestää ihmeen paljon ampua.


Oliko orkkis tikan piippu? paljon on kestäny kuitenki, itellä reilu paritonnia ammuttu aika rupinenhan tuo jo on, tiukkaa jo tekee 5+5 ka 1/2 moa sattuma kasat toki pienempiäkin

mattix

Jos oikeasti ampuu paljon ja vain vähän yli 600m matkoille, niin 6.5cm ei saa pahemmin etua 308:n nähden. Patruunat lienee samanhintaisia, saatavuus lienee huonompi ja piippu palaa nopeammin loppuun. Trendikkäämpi 6.5 toki on.

Vaikka tuleekin ratakäyttöön, niin itseäni jurppii 660mm lipputangon roudaaminen. Vielä kun päässä on äänenvaimennin tai suujarru, niin lavetti on oikeasti pitkä ja käsiteltävyys hankala. 20" piippu 308:ssa on mukava  liikuttaa ja tehdaspaukulla (TRG Precision, Norma Match, Lapua, Scenar) pelti kilisee 800m matkalle vallan hyvin vaikka on kuuspuolikasta tuuliherkempi.

KRG

20" vakio mustarautainen.
Ensiolla spiraali urat teetätin jossain vaiheessa, tokko tuolla on ollut piipun sisäpinnan
kestävyyden kanssa tekemistä, toki jäähtynyt onhan se hiukan paremmin.
Puikolla otin vasta siinä vaiheessa aina piipun, kun se käynti hävisi, sekin voi
olla yksi pitkän iän salaisuus, bore snake ammunan jälkeen 4-6 krt ja kaappiin.
JA ammuin sitten kuumaksi ja monet kerrat ja ei olle lussu latauksia.
Mutta kuten täälläkin on todettu, tehdas aseissa piiput ei ole todellakaan aina samaa
laatua ja metallitkin piipuissa varmasti vaihtelee erä kohtaisesti.

Pirre

Lainaus käyttäjältä: KRG - tammikuu 17, 2025, 09:0320" vakio mustarautainen.
Ensiolla spiraali urat teetätin jossain vaiheessa, tokko tuolla on ollut piipun sisäpinnan
kestävyyden kanssa tekemistä, toki jäähtynyt onhan se hiukan paremmin.
Puikolla otin vasta siinä vaiheessa aina piipun, kun se käynti hävisi, sekin voi
olla yksi pitkän iän salaisuus, bore snake ammunan jälkeen 4-6 krt ja kaappiin.
JA ammuin sitten kuumaksi ja monet kerrat ja ei olle lussu latauksia.
Mutta kuten täälläkin on todettu, tehdas aseissa piiput ei ole todellakaan aina samaa
laatua ja metallitkin piipuissa varmasti vaihtelee erä kohtaisesti.


Mielenkiinnosta kysyn, oliko sarjat monta laukausta bore snaken väleissä? Ja paljonko noin laukauksia kun käynti hävisi?

Mecarenze

Lainaus käyttäjältä: Corpisoturi - tammikuu 16, 2025, 14:34Juu unohdin laittaa tarkemmin tietoja  :-\

Tuo noin 2400€ ei kata vielä muita kuin aseen. Ensisijainen käyttö tulee olemaan TA-toiminta ja ehkä myöhemmin PRS/VRS

Kiitos jo tässä vaiheessa hyvistä vastauksista!

P.S. vinkkejä otetaan vastaa että mitkä bipodit ja mikä äänenvaimennin olis hyvä...
P.P.S tällä hetkellä ase olis tuo Tikka T3x Tac A1 .308 Win

Vaikuttaa tuo uusin Ace ihan pätevältä kamppeelta, mutta itse suosittelisin hankkimaan tikan super varmintin ja laittamaan sen haluamaasi tukkiin. Siinä tulee raskasprofiilinen piippu (toki hidas, mutta toimiva), kaksivaiheinen laukaisukoneisto ja ihan käypä tukki minkä voit myydä tai sitten säilyttää metsästyskaudelle.

Jos sinulla ei ole useampaa kivääriä missä käytät samaa optiikkaa niin TKP-jalka ei tarvitse olla spuhria/vast (hinnat mielestäni vähän karanneet), vaimennin, bipodit, asehihna.

Huomioi, että perusaseenpuhdistusvälineet kustantavat myös, eli ainakin puikonohjain, päällystetty ja laakeroitu puhdistuspuikko sekä päät/harjat ja laput/huopatulpat aineineen.

Kannattaa rahaa laittaa sivuun sen verran että kokeiltuasi tehdaspatruunoita että mitkä toimii niin osta suoraan riittävä määrä samaa latauserää (300-400). Tämä koska erien välillä on isojakin eroja (ei kulu erien välillä patruunoita taulukoiden laatimiseen) ja samalla on hyvä määrä hylsyjä tallessa jos/kun huomaat tulevaisuudessa tehdaslatausten rajoitteet ja alat itse lataamaan patruunasi.

Kaliipereista täällä onkin ollut jo puhetta. 6.5 antaa vähän etulyöntiä tuulensiedossa ja laakeassa lentoradassa ja 308:n osalta pärjää lyhyemmällä piipulla ja piiput kestää enemmän laukauksia. Loppupeleissä aivan sama, kuitenkin itse en pelkäisi pitempiäkään piippuja (20"+), sillä niilläkin tuo tikka-projekti on kevyempi ja ketterämpi kuin jakotavarana olevat TRGt ja jos se tuottaa haasteita niin sitten kannattaa ehkä keskittyä metsästykseen eikä TA-toimintaan. Piiput kannattaa myös mieltää auton renkaiksi siinä mielessä, että ovat kulutustavaraa ja vaihdettavia osia -todennäköisesti joku 6.5n piippukin palvelee sinua oikein hyvin muutaman vuoden laukausmääristä ja ampumatahdista riippuen

Sitten kun olet mahdollisesti pyörinyt PRS-tyylisissä kisoissa ja kokeillut siellä erilaisia ratkaisuja ja oma kokemuskin omista mieltymyksistä on karttunut niin rakennat/rakennutat itsellesi suoraan valitsemastasi aktiosta ja piipusta kerralla räätälöidyn ratkaisun siihen lajiin.

Valtsu

Corpisoturi

Lainaus käyttäjältä: Mecarenze - tammikuu 17, 2025, 12:37
Lainaus käyttäjältä: Corpisoturi - tammikuu 16, 2025, 14:34Juu unohdin laittaa tarkemmin tietoja  :-\

Tuo noin 2400€ ei kata vielä muita kuin aseen. Ensisijainen käyttö tulee olemaan TA-toiminta ja ehkä myöhemmin PRS/VRS

Kiitos jo tässä vaiheessa hyvistä vastauksista!

P.S. vinkkejä otetaan vastaa että mitkä bipodit ja mikä äänenvaimennin olis hyvä...
P.P.S tällä hetkellä ase olis tuo Tikka T3x Tac A1 .308 Win

Vaikuttaa tuo uusin Ace ihan pätevältä kamppeelta, mutta itse suosittelisin hankkimaan tikan super varmintin ja laittamaan sen haluamaasi tukkiin. Siinä tulee raskasprofiilinen piippu (toki hidas, mutta toimiva), kaksivaiheinen laukaisukoneisto ja ihan käypä tukki minkä voit myydä tai sitten säilyttää metsästyskaudelle.

Jos sinulla ei ole useampaa kivääriä missä käytät samaa optiikkaa niin TKP-jalka ei tarvitse olla spuhria/vast (hinnat mielestäni vähän karanneet), vaimennin, bipodit, asehihna.

Huomioi, että perusaseenpuhdistusvälineet kustantavat myös, eli ainakin puikonohjain, päällystetty ja laakeroitu puhdistuspuikko sekä päät/harjat ja laput/huopatulpat aineineen.

Kannattaa rahaa laittaa sivuun sen verran että kokeiltuasi tehdaspatruunoita että mitkä toimii niin osta suoraan riittävä määrä samaa latauserää (300-400). Tämä koska erien välillä on isojakin eroja (ei kulu erien välillä patruunoita taulukoiden laatimiseen) ja samalla on hyvä määrä hylsyjä tallessa jos/kun huomaat tulevaisuudessa tehdaslatausten rajoitteet ja alat itse lataamaan patruunasi.

Kaliipereista täällä onkin ollut jo puhetta. 6.5 antaa vähän etulyöntiä tuulensiedossa ja laakeassa lentoradassa ja 308:n osalta pärjää lyhyemmällä piipulla ja piiput kestää enemmän laukauksia. Loppupeleissä aivan sama, kuitenkin itse en pelkäisi pitempiäkään piippuja (20"+), sillä niilläkin tuo tikka-projekti on kevyempi ja ketterämpi kuin jakotavarana olevat TRGt ja jos se tuottaa haasteita niin sitten kannattaa ehkä keskittyä metsästykseen eikä TA-toimintaan. Piiput kannattaa myös mieltää auton renkaiksi siinä mielessä, että ovat kulutustavaraa ja vaihdettavia osia -todennäköisesti joku 6.5n piippukin palvelee sinua oikein hyvin muutaman vuoden laukausmääristä ja ampumatahdista riippuen

Sitten kun olet mahdollisesti pyörinyt PRS-tyylisissä kisoissa ja kokeillut siellä erilaisia ratkaisuja ja oma kokemuskin omista mieltymyksistä on karttunut niin rakennat/rakennutat itsellesi suoraan valitsemastasi aktiosta ja piipusta kerralla räätälöidyn ratkaisun siihen lajiin.

Valtsu


Kiitos erittäin kattavasta ja hyvästä vastauksesta 🙏🏻

MOj

Jos nyt aloittaisin nollista, olisi Ace vahvoilla ensimmäiseksi kivääriksi. Toki tämä perustuu kuvien ja videoiden katseluun, ja homma selviää vasta siinä vaiheessa kun tuollaisen saa käsiinsä.

Noin niinkuin yleiskommenttina toteaisin liittyen piipun kestoikään. Boresnake ei ole tarkkuuskiväärin piipun puhdistusväline. Myös jos ase seisoo pitempiä aikoja puhdistamatta, palokarstat ja kupari syövyttävät piipputerästä, mikä ei ainakaan paranna piipun kestoikää. Tämä ei tarkoita sitä että piippu pitäisi hinkata "pellille" joka kerta.

KJJ

ot tuosta kaliperivalinnasta sitten "sota" tilanteessa jos joutuu esim perääntyyn niin tuskin haittaa jos mökeistä löytyy sopivaa paukkua yleensä niitä tarvikkeita ei liikaa ole ja tarviihan ne kotijoukotkin minusta jotain kättä pitempää ja ois hyvä osata niitä käyttääki..

KRG

Lainaus käyttäjältä: Pirre - tammikuu 17, 2025, 11:24
Lainaus käyttäjältä: KRG - tammikuu 17, 2025, 09:0320" vakio mustarautainen.
Ensiolla spiraali urat teetätin jossain vaiheessa, tokko tuolla on ollut piipun sisäpinnan
kestävyyden kanssa tekemistä, toki jäähtynyt onhan se hiukan paremmin.
Puikolla otin vasta siinä vaiheessa aina piipun, kun se käynti hävisi, sekin voi
olla yksi pitkän iän salaisuus, bore snake ammunan jälkeen 4-6 krt ja kaappiin.
JA ammuin sitten kuumaksi ja monet kerrat ja ei olle lussu latauksia.
Mutta kuten täälläkin on todettu, tehdas aseissa piiput ei ole todellakaan aina samaa
laatua ja metallitkin piipuissa varmasti vaihtelee erä kohtaisesti.


Mielenkiinnosta kysyn, oliko sarjat monta laukausta bore snaken väleissä? Ja paljonko noin laukauksia kun käynti hävisi?

Joka ammunan jälkeen käärme pesään, kuivana.
Joskus koetin litkuja laittaa, mutta ne vain keräsi liat.
Metsienmienmies taitaa samaa tehdä, ainakin teki joskus.
Narulla aina ammunnan jälkeen ja puikkoa sit vasta kun käynti ei ole mitä on
totutusti ollut, esim kärpäsiä tekee tauluun jne.
Frank Galli varmaan monelle tuttu, hän käyttää myös vain käärmestä, puikkoa sitten
kun se aseen käynti ei ole totuttua tarkkuutta.
Näin minä teen ja teen jatkossakin, en sano että on ainut oikea, mutta mulla on toiminut
niin miksi vaihtaa tyyliä.

HJu

Lainaus käyttäjältä: KJJ - tammikuu 18, 2025, 14:01ot tuosta kaliperivalinnasta sitten "sota" tilanteessa jos joutuu esim perääntyyn niin tuskin haittaa jos mökeistä löytyy sopivaa paukkua yleensä niitä tarvikkeita ei liikaa ole ja tarviihan ne kotijoukotkin minusta jotain kättä pitempää ja ois hyvä osata niitä käyttääki..

308Win on kiväärinpatruunanan suorastaan erinomainen 600 metriin ja ok 800m saakka että voi sellaisen hankkia mutta en anna sotaskenarioiden vaikuttaa kaliperivalintaan mitään. Koska itse ammun mieluusti niin kauas kuin pystyn niin seuraava kaupan kivääri lienee 6.5Cr. Ja voihan sitä aina hihkua että se on USSOCOMin uusin TA-kiväärikaliperi ja siten erittäin milspec ja melkein-Nato ja melkein-jakokampe :-)  https://soldiersystems.net/2018/03/23/ussocom-adopts-6-5-cm/

Tosiasia lienee että jos jostain löytyy paljon jotain a-tarviketta niin samasta paikasta löytyy myös samaa a-tarviketta käyttäviä aseita. Kesämökeiltä ei pitäisi löytyä kumpiakaan koska ei niitä mökeillä saa säilyttää.

OT: Kaliperiyhteensopivuus voi muuten poikia sellaisenkin ilmiön että Valtio/PV hakee ne 308 Winit pois ja antaa niistä kuitin. Niihinhän löytyy a-tarviketta PV:ltä jo nytkin. Kotijoukot jää sitten ilman aseita. 6.5 Cr:n tapauksessa aseet tai patruunat ei kiinnostaisi PV:tä yhtään 
Terveisin,


HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: KRG - tammikuu 18, 2025, 15:03Joka ammunan jälkeen käärme pesään, kuivana.



On siinä rouva kovilla 😂.

Sorry, poistakaa jos jotain häiritsee...