Putken ongelmahavainnon oikeellisuus jäi itselleni epäselväksi. Arkityön kokemusten perusteella on parempi vinkata havainto eteenpäin, ja antaa muiden tehdä päätökset jatkosta. Tosiasia kuitenkin on, että ei kentältä tule kovin hyvin palautetta, eivätkä valmistajat mainosta ongelmia tuleville asiakkaille. Mahdollisen ongelman vinkkaaminen Pv:lle on ok, sen avulla on edes mahdollista kehittyä. Työllistää väkeä ilman muuta.
Tässä ei välttämättä ole teknistä vikaa. Jos tehdas antaa luotettavasti tiedon siitä, että laite toimii speksien mukaan, on ihan tervettä pohtia speksejä. Pitääkö parantaa esim. käytön ohjeistuksia, jotta käyttäjä osaa käyttää laitetta tarkoitetulla tavalla? Vai ovatko tähtäimen ominaisuudet vaan sellaiset, että käytössä on tyydyttävä tiettyihin ongelmiin? Ja jos ongelmat ovat riittävän vakavat, tuleeko pohtia mallin vaihtoa?
Ihan maalaisjärjellä. Jos noin laaja suurennusalue ei tuottaisi haasteita, niin kai vastaavia olisi ollut monella valmistajalla jo vuosikymmenien ajan?
Mielipiteet eivät ole samanarvoisia. Taas havaintojen puolella on enemmän tilaa kaikille. Esimerkiksi autisteja käytetään maailmalla mm. sotilastiedustelun puolella tekemään havaintoja. Osa käsittääkseni myös kehitysvammaisia. Samojen tehtäviin ei kuulu johtopäätösten teko. Systeemi pitää tietysti järjestää silleen, että sisään tulevat havainnot ovat pääosin käyttökelpoisia, ja niitä kyetään jatkokäsittelemään. Tän tapauksen osalta en näe tässä järjestelmää kyykkäävää ongelmaa.