VAROITUS Steiner M7Xi 4-28x56 ostoa harkitsevalle

Aloittaja aina ohi, elokuu 03, 2022, 21:05

« edellinen - seuraava »

aina ohi

Ostin viime talvena uutena otsikon mukaisen kiikaritähtäimen.
Olen pettynyt kuvan laatuun kyseisessä laitteessa. Ihmettelin jo ennen aseen päälle laittoa, että en saa kuvaa aivan niin tarkaksi kuin olisin halunnut. Ammunnassa havaitsin samaa. Ja otin sitten viereen aseen jossa on Delta Javelin 4,5-30x56 putki. Kuvia näkyviä verraillessa havaitsin Deltan kuvan olevan terävämpi. Ja kun ammuin, niin jouduin tähystämääm Deltalla Steinerillä ammutut reijät taulussa (samalla suurennoksellakin).

Soitin myyjäliikkeelle (Finnaccuracy) ja sieltä pyydettiin lähettämään putki saatteen kanssa heille. No putki tuli sitten Sakolta takaisin n. 6 viikon kuluttua. Siinä ei ollut mukana mitään kertomusta mitä putkelle oli tehty. No kokeilemaan. Ei sille oltu tehty mitään. Laitoin Sakolle siitä sähköpostia 2-3 viikkoa sitten. Mitään ei ole kuulukut vieläkään. Eli putki tuli takaisin yhtä huonona ja kauppias, maahantuoja tai tehdas ei ole ollut missään yhteydessä sen jälkeen. Ainoastaan joku sähköpostiosoite ja huoltonumerokoodi oli putken mukana. Kauppiaaseen en ole ollut yhteydessä putken palaamisen jälkeen.

Mielestäni ongelma voisi olla etäisyyden säädössä. N. 200 metrin matkalle tähdätessä kuvan selvyys on sama matkasäädöllä n. 170-500 m.

Edellisellä Vaasan ta-kurssilla yksi tuore saman putken omistaja valitti samaa tuhruista kuvaa. Ja tiedän nyt, että näitä on käynyt takuukorjauksissa muillakin. Takuukorjausten lopputuloksista en tiedä.

Olen sangen huolissani omien rahojen menettämisen vuoksi, mutta vielä enemmän jos tätä kuras ostetaan valtion rahoilla Sakon M23 kivääreihin.

Jos maahantuojan ja tehtaan mielestä tällainen kuvan laatu on ok ja suhtautuminen reklamaation tällä tasolla, niin en suosittele ostamaan. Aion olla yhteydessä myös puolustusvoimiin näiden putkien hankinnan järkevyyden suhteen.

HJu

En ole tätä putkea käpistellyt radalla mutta joissain tähtäimissä kuvan laatu on hyvin tarkka okuläärisäädön ja parallaksisäädön suhteen. Käytännössä okuläärisäätö säädetään kerran omalle silmälle ja joissain putkissa parallaksia on pakko säätää aina kun katsotaan eri etäisyyksille tai kuvan laatu romahtaa. En tiedä onko se tiettyjen putkien vika vai ominaisuus. Törmännyt tähän lähinnä Tascoissa ja vastaavissa halpisputkissa.

En siis väitä että olet väärässä, putki kuulostaa vialliselta mutta olen törmäännyt tähtäimiin joilla parallaksisäädön käyttö on pakollista ihan myös kuvanlaadun vuoksi. Normaalistihan parallaksia säädetään vain parallaksin tähtäysvirheen minimoimiseksi, ei niinkään kuvan terävöittämiseksi.

Jos uudessa Steinerissä pitää säätää parallaksia jotta maalin edes näkee niin se kuulostaa kummalta.
Terveisin,

HJu

HxM

7x zoomialue, kohtalaisen lyhyt pituus ja suurehko 56 mm etulinssi antaisivat vähän viitteitä siitä, että tähtäin on hyvin tarkka säädöistä ja varsinkin syväterävyysalue on kapea. Pari kertaa olen katsellut tuon putken läpi ja kokemus oli, että 20x suurennoksen jälkeen CA lähti täysin lapasesta ja kuvasta tuli käyttökelvoton. Todennäköisesti säädöt eivät olleet omalle silmälle kohdallaan. Muutenkin optisesta laadusta on jäänyt kovin keskinkertainen mielikuva. Toisaalta en alussa mainitsemieni ominaisuuksien takia oletakaan putken pärjäävän kuvanlaadussa joillekin 4x suurennusalueen Zeisseille ja Swarovskeille.

MaR

Ikävää että putkesi kanssa on ollut ongelmia.

Minulla on puolestaan vain positiivisia kokemuksia Steinerin M7xi putkesta. Muutama vuosi sitten ostin sellaisen itselleni valmistujaislahjaksi ilman murheita budjetista. Pitkän tutkistelun ja ihmettelyjen jälkeen koin putken sopivimmaksi itselleni tasapainoisten ominaisuuksien vuoksi. Oma tausta TA hommista + 10v ja aika pitkälti kaikenlaisia putkia tullut tutkittua.
Kuvanlaatu omassa ja muutamissa tuttavien putkissa on hyvä, mutta ei kuitenkaan parasta mitä on nähnyt, kuitenkin parempi, kuin suurimmassa osasta putkista mitä vastaan tullut.

Mitä tarkoitat osuudella:" Mielestäni ongelma voisi olla etäisyyden säädössä. N. 200 metrin matkalle tähdätessä kuvan selvyys on sama matkasäädöllä n. 170-500 m."

Tarkoitatko että olet käynyt naksut läpi vai käytätkö parallaksitornin merkintöjä ja pyörittelet ympäriinsä?

Omaan korvaan kuulostaa, että putkea ei ole säädetty hyvin ampujalle sopivaksi.
Putki tulee säätää omalle silmälle mahdollisimman tarkaksi diopterisäädöllä (max suurennos, katsoo esim. taivaalle ns. äärettömään ja vielä lisäksi tekee nopeita tutkailuja, sillä oma silmä väsyy nopeasti) ja tämän jälkeen parallaksitornilla poistaa parallaksin vaikutus halutulle matkalle. Toissijaisena havaintona on kyllä se, että paralaksitornia kääntäessä kuva muuttuu vähän tai ei juurikaan matkasta riippuen. Oleellisinta on että itse paralaksi säätää kuvatason oikein, jolloin kun liikutat päätä kiikarin takana, ristikko ei liiku ampumaetäisyydellä.

metsienmies

Itselläkään ei ole muuta kuin positiivista sanottava m7xistä. Saman aikan ollut m7xi, snb pm2 3-20 ja m5xi. Enää on jäljellä m7xi. Snbssä kuvan laatu oli aavistuksen parempi alle 300m päähän omalle silmälle, mutta kyllä kaikissa noissa putkissa parallaksia piti säätää myös kuvan terävöittämiseen, eikä vain parallaksin poistoon. Seuraava putki, jos vielä päätän tarvitsevani toisen mil tason putken, on todennäköisesti m7xi 2.9-20 versio. Ja juuri sitä uutta menee Sakon m23 päälle, eikä vanhempaa 4-28x56 kiikaria.

MOj

Kyllä noissa erilaisia ongelmia on ollut. Ainakin M7xi 4-28x56 IFS osalta useammassa yksilössä, joista Sako on kyllä tietääkseni reklamoinut tehdasta.

MOj

Toisaalta en tiedä yhtään tähtäinmerkkiä, joiden kanssa ei mitään ongelmia laadun kanssa olisi ollut. Ihmisethän noita tekee ja maanantaiyksilöitä mahtuu aina joukkoon. Premium tähtäimien osalta näin ei tietenkään pitäisi olla, mutta näin se vain on. Sitten kun maanantaiyksilö sattuu kohdalle, miten asioita siitä eteenpäin hoidetaan, vaikuttaa paljon.

aina ohi

Joka kerta, kun katson tuon tähtäimen läpi,. niin alan saman tien säätämään automaattisesti kuvaa silmälleni teräväksi ja yleen tyhjälle taivaalle. Säädön teen silmää "vasten" olevasta okulaarisäötörenkaasta. Sitäkin joutuu veivaamaan edes takaisin moneen kertaan, kun taas Deltassa ja Meoptoissa terävyys löytyy hyvin nopeasti.

Sen jälkeen yritän säätää kuvaa paremmaksi kyseessä olevallle matkalle parallaksitornista. Sekin menee aina ees taas veivaamiseksi, kun en ole millään säädöllä tyytyväinen. Ymmärrän, että tornin metriasteikko on suuntaa antava, joten en tuijota asteikkoa, vaan säädän silmätuntuman mukaan.

Kyllä tälläkin putkella tauluun näkee ampua, mutta elävän maalin tunnistaminen maastosta kauempaa tulee olemaan ikävää.

Sakolla ja Steinerillä lienee kiirettä parempien asiakkaiden kanssa. Kauppiashan viime kädessä vastaa minulle siitä, että ostos on sitä mitä on myyty ja otettu. Odottelen vielä hetken, että jospa vaikka sieltä oltaisiin yhteydessä.
Tällä hetkellä olo on sellainen, että harmittaa. Monta vuotta olen säästänyt rahaa elämäni tähtäimeen ja sitten totean, että minulla olevat yli 50% halvemmat on kuvan laadultaan parempia.

Perkeleen_Luoma

Miksi et voi itse ottaa kyseiseen liikkeeseen yhteyttä ja kertoa, että nyt kiikari ei ole sitä mitä pitäisi olla?
Olisi suotavaa, että se korjataan, vaihdetaan tai perutaan kaupat.

Jos asia hoituu, niin sekin on suotavaa tulla julkisesti kertomaan, että asia on nyttemmin ratkennut ja myyjäliike-X hoiti asian esimerkkisesti.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

MOj

Ymmärrän harmituksen.

Ohje dioptrian säätämiseen: Ase hyvin tuettuna taivaalle vaaleaan tasaiseen pilveen, suurennos maksimille, parallaksi äärettömään, dioptriasäätö reilusti miinukselle. Katsot tähtäimen läpi ja lähdet kääntämään dioptriaa okulaarista hiljalleen tasaisesti. Ensimmäisen kerran kun ristikko on silmääsi täysin terävä, dioptria on säädetty silmällesi oikein. Voi vaikuttaa siltä, että ristikko terävöityy lisää kun käännät lisää dioptriaa, mutta näin ei pidä tehdä. Silmä pyrkii korjaamaan kuvaa ja vain väsyy sen seurauksena. Voit toistaa tämän muutaman kerran ja katsoa onko lopputulos joka kerta sama.

HJu

Diopteria ei pitäisi olla mitään tarvetta säätää "joka kerta kun otan tähtäimen käteen".  Omissa Bendereissä. Meoptoissa, Elemen Opticseissa ja Vortexeissa säätänyt ne kerran kohdilleen ja siinä ovat pysyneet.

Anyway soita sinne FA:lle. Itse olen saanut aina hyvää palvelua.
Terveisin,

HJu

aina ohi

Lainaus käyttäjältä: Perkeleen_Luoma - elokuu 04, 2022, 00:43
Miksi et voi itse ottaa kyseiseen liikkeeseen yhteyttä ja kertoa, että nyt kiikari ei ole sitä mitä pitäisi olla?
Olisi suotavaa, että se korjataan, vaihdetaan tai perutaan kaupat.

Jos asia hoituu, niin sekin on suotavaa tulla julkisesti kertomaan, että asia on nyttemmin ratkennut ja myyjäliike-X hoiti asian esimerkkisesti.

Juu soitetaan myyjälle. Ketjun avausviestistä kyllä selviää, että heihin on oltu yhteydessä heti, kun ongelma on havaittu. Eikä tässä ole ollut tarkoitus varsinaisesti moittia myyjän (FA) toimintaa, vaan varoittaa niitä jotka meinaavat Sakon maahantuomaa Steineriä ostaa. Patrioottina on myös iso huoli siitä, että jos PV hankkii kalliita huonoja putkia.

Minustakaan diopteria ei kuulu säätää aina kun tähtäintä alkaa käyttämään. En tee niin muiden tähtäinteni kanssa. Minulla on tällä hetkellä aseiden päällä 16 kiikaritähtäintä ja muutama viekä irrallaan. Ja tämä kallein Steiner on ainoa jonka kuvaa aina yritän säätää paremmaksi. Delta Javelin on toiseksi kallein tähtäimeni. Siinä on minun silmääni parempi kuva, vaikka toki siinäkin joutuu vähemmän valon aikaan kääntämään suurennosta pienemmälle hiukan aiemmin, kuin muilla penkalla olevilla putkilla.

Voiko minulla olla silmässä tai aivoissa jokin vika, joka tulee esiin vain tällä Steinerillä?

MTä

OT. Voiko joku selventää minulle mikä Sakon rooli tässä saagassa on? Hoitaa Steinerin takuukorjaukset, on maahantuoja, muu mikä?  Kiitos.

aina ohi

Lainaus käyttäjältä: MTä - elokuu 04, 2022, 08:18
OT. Voiko joku selventää minulle mikä Sakon rooli tässä saagassa on? Hoitaa Steinerin takuukorjaukset, on maahantuoja, muu mikä?  Kiitos.

Jos ymmärsin oikein, niin kauppias lähetti putken maahantuojalle eli Sakolle. Ja myöhemmin putki tuli minulle takaisin Sakolta. Sako on ehkä käyttänyt putken valmistajalla, tai ehkä testannut sitä itse tai ehkä vain lähettänyt sen suoraan minulle edes avaamatta laatikkoa. En voi tietää tarkemmin, kun mitään ei ole kerrottu tai kirjoitettu. Eikä myöskään Sakolle lähetettämääni sähköpostiin ole tullut vastausta.

HJu

Onhan se teoriassa mahdollista että sopivat silmänominaisuudet eivät ole yhteensopivat jonkin tähtäimen kanssa mutta tässä kuvatussa tapauksessa pidän sitä erittäin epätodennäköisenä. Punapisteiden kanssa tällainen on suorastaan normaalia.

Se että takuukorjauksen/tarkastuksen yhteydessä ei tule mitään kirjallista kuvausta siitä mitä on tehty on erittäin erikoista. Joku kesähessu lähettänyt tähtäimen suoraan asiakkaalle kun ei ole tajunnut että tähtäin pitäisi ensin tarkastaa?
Terveisin,

HJu