Kirjoittaja Aihe: Hylsyjen puhdistus  (Luettu 13055 kertaa)

Valkoselkätikka

  • *
  • Viestejä: 267
Hylsyjen puhdistus
« : Helmikuu 10, 2021, 22:12 »
Mitenkäs ammattilaiset puhdistaa hylsyjä? Itellä käytössä supisteluiden jälkeen hylsyille maissirhekurpitsa ja UÄ-pesuri mutta aika rasvasia ja paskasia ja muutenkin tunkkaswn näkösiä hylsyjä tulee kiertoon. Jos olen oikein käsittänyt näistä on mahdollista saada fixattua ihan tehdaslaisen puhtaita?

Poikanen

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2021, 23:22 »
Jos olen oikein ymmärtäny niin lemmi tai märkätumbleri on juuri se kapistus 😊

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.031
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2021, 06:59 »
Märkätumbleri on käytössä ja on hyvä. Tähän yhdistettynä jälleen kerran oikea pesuaine, ja hylsyt ovat kuin uusia.
Lisäksi olen rakentanut viemärin päälle tulevan pesutornin, mihin pestyt hylsyt tumblerista kipataan pesun jälkeen.
Torni erottelee hylsyt ja pinnit toisistaan eri silmäisillä siivilöillä pelkästään letkulla pesemällä. Nopeaa, helppoa ja puhdasta, ja samalla puhdistuu myös pinnit. Tämän jälkeen hylsyt yöksi kuivuriin.

Templar

  • *
  • Viestejä: 151
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2021, 08:26 »
Itsellä käytössä vielä ihan kuivapäristin ja purut. Tämän käytössä mielestäni tärkeää on hyvä kiillotusaine, mikä lisätään purun joukkoon. Ja että vaihtaa purut riittävän usein. Ainakin omassa käytössäni olen saanut riittävän lopputuloksen.

Edellinen kiillotusaine oli lopussa ja pitkään käyttämättä, ja oli sitkostunut putelin pohjalle. Lisäsin tilkan vettä, jonka avulla sekoitin juoksevammaksi... ja yllätys oli positiivinen. Hylsyt kiilsi kuin perintöhopeat :)

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.203
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2021, 08:29 »
Kannattaa kokeilla ihan nykyisellä kalustolla, mutta käyttämällä sitä Oikein. Siis bulkkipuhdistus ENNEN supistusta!

Esim.

- hylsyjen keruu radalla
- kotona hylsyt ritiläkoriin kuivumaan
- kuivien hylsyjen ravistelu hiekan yms. irroittamiseksi
- hylsyjen tumblaus (pari tuntia)
-- semmoinen määrä että hylsyt vielä kiertävät nopeasti kurpitsassa
-- muutama puuvillakankaan pala mukaan sitomaan likaa
-- sopiva kiillotusaine sekaan, maltillisesti annosteltuna
- hylsyjen erottelu, jaottelu (jos tarpeen) ja silmämääräinen raakkaus
- rasvaus (jos tarpeen, pullonkaulahylsyillä on aina) ja supistus
- nopea rasvanpoistotumblaus tuoreilla puruilla n. 30min
- muut hylsynvalmistelun operaatiot
-> latausvalmista hylsyä varastoon

Jaottelun voi tehdä jossain muussakin välissä, riippuu mitä hylsyä on valmistelemassa ja mihin käyttöön. Ultraa en käytä niin en osaa sanoa mihin väliin sen sovittaisi, en kuitenkaan viimeiseksi ettei hylsy jää ihan rasvattomaksi (riippuu toki pesuaineesta). Nallitaskujen puhdistumisella ei ole mielestäni väliä, eli ehkä raakapuhdistus ultralla ennen supistusta, käyttäen jotain fairy-vettä tms. edullista ja kertakäyttöistä.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2021, 09:32 »
Itse lisäisin vielä ensimmäiseksi kohdaksi kotiin tultua hylsyjen märkäpesun vedellä ja astianpesuaineella tms. sopivassa muoviastiassa reilusti pyöritellen; irtoavan hiekan, noen jne. määrä on hämmentävä. Ja homma tehdään kumihanskat kädessä, raskasmetalleja kun liemessä riittää.

Kuivauksen hoidan unohtamalla hylsyt avoastioissa pannuhuoneen lämminvesiputken päälle muutamaksi päiväksi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2021, 11:46 kirjoittanut veeteetee »

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #6 : Helmikuu 11, 2021, 11:22 »
>>parin-kolmen tunnin tumblaus
>>hehkutus
>>messinkiharjalla hylsynsuu puhtaaks
>>prässissä tapahtuvat toimenpiteet
>>nallitaskun puhdistus
>>Trimmaus ja viisteet
>>Bräkleeniä rättiin hylsyn ulkopuolista rasvanpoistoa varten
>>bräkleeniä hylsyn sisälle ja pari vetoa messinkiharjalla hylsynsuun rasvan+irtomähmän poistoa varten.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2021, 11:55 »
Bräkleen on liuottimena parasta A1-luokkaa, mutta niin myös aivojensulatusaineena, sillä
*höyryt ovat myrkyllisiä ja
*aine imeytyy ihon läpi
joten sitä on syytä käyttää vain ulkona, itse tuulen yäpuolella ja asiamukaiset (=liuottimen kestävät) hanskat kädessä.

Edellä mainituista syistä mm. työnantajani on kieltänyt tuotteen tiloissaan täysin.

Käyttöturvallisuustiedote http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/pdf/BRAKLEEN_Bulk-FI_BDS000737_9_20111108.PDF

Ja kyllä, itse käytän Bräkleeniä ja ostan sen kanistereissa Motonetistä, on melkoisen paljon halvempaa kuin paukkupulloissa ;)


metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.014
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #8 : Helmikuu 11, 2021, 12:26 »
Itsellä tähän mennessä riittänyt pelkkä rätillä hinkkaaminen ja hyvin tullu puhtaaks, hornadyn hyldyvahalla ja liinalla saanu kaiken noenkin pois kaulojen ulkopuolelta. Tosin käytän vain omia hylsyjä ja ammun erittäin harvoin paikoissa jossa hylsyt pääsevät erityisesti likaantumaan.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #9 : Helmikuu 11, 2021, 12:42 »
Hups, tuli vahinko :( eli sama viesti uudelleen...

expressload

  • *
  • Viestejä: 400
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #10 : Helmikuu 11, 2021, 13:16 »
Bräckleeniä olen käyttänyt piippujen puhastukseen..tampooniin suihkaus ainetta ja piipun läpi...puhtaita tamponeita perään kunnes tulee puhtaana ulos.. :o

BT1

kema

  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #11 : Helmikuu 11, 2021, 13:18 »
Bräkleenin voi korvata vaikka IPA:lla joka ei ole niin paha myrkky. Tosin bräkleeniä on niin montaa sorttia ja ne halvat ovat lähinnä bensaa ja asetonia.

En tiedä tosin mistä rasva teidän hylsyihin oikein tulee?

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2021, 13:35 »
Bräkleen on liuottimena parasta A1-luokkaa, mutta niin myös aivojensulatusaineena, sillä
*höyryt ovat myrkyllisiä ja
*aine imeytyy ihon läpi
joten sitä on syytä käyttää vain ulkona, itse tuulen yäpuolella ja asiamukaiset (=liuottimen kestävät) hanskat kädessä.

Edellä mainituista syistä mm. työnantajani on kieltänyt tuotteen tiloissaan täysin.

Käyttöturvallisuustiedote http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/pdf/BRAKLEEN_Bulk-FI_BDS000737_9_20111108.PDF

Ja kyllä, itse käytän Bräkleeniä ja ostan sen kanistereissa Motonetistä, on melkoisen paljon halvempaa kuin paukkupulloissa ;)

Kaikki hyvä shitti on aina vähän myrkyllistä.

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #13 : Helmikuu 11, 2021, 13:36 »
Bräkleenin voi korvata vaikka IPA:lla joka ei ole niin paha myrkky. Tosin bräkleeniä on niin montaa sorttia ja ne halvat ovat lähinnä bensaa ja asetonia.

En tiedä tosin mistä rasva teidän hylsyihin oikein tulee?

Laajennuskaralle levitetystä tilkasta hylsyrasvasta.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.203
Vs: Hylsyjen puhdistus
« Vastaus #14 : Helmikuu 11, 2021, 15:07 »
Eihän nuo erilaiset brake cleaner / jarrunpuhdistusaineet mitään kovin hyviä tai voimakkaita liuottimena ole. Toki nyt kun puhutaan käytöstä jossa ilman asian huomiointia voi olla puutteellinen tuuletus ja pitkään jatkuva kontakti, varoitus oli paikallaan.

Ettei kellään mene yöunet, esim. CRC kehottaa siis pitämään hanskoja jos kosketus on pitkäaikainen.

Kun hiukan katsoo mistä ostaa, saa paukkupulloissa samaan hintaan tai hiukan edullisemmin kuin nuo 5l tonkat (esim. IKH). Molemmissa on puolensa, tonkka vaatii myös liuottimia kestävän painepullon jos ainetta haluaa käyttää "normaalisti". Isompi spraypulloerä taas saattaa olla yksittäiselle käyttäjälle huono (ponneaineet häviää vuosien kuluessa).