Kirjoittaja Aihe: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)  (Luettu 274921 kertaa)

Poikanen

  • *
  • Viestejä: 346
.22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« : Elokuu 02, 2006, 23:25 »
Heips



Sattumalta löysin tämän foorumin, jossa tuntuu olevan sopivasti tietoa tarkasta ampumisesta ja tähtäimistä. Mulla itsellä ei varsinaisesti tarkka-ampuilu kokonaisuudessaan kiinnosta, mutta vaihteleville etäisyyksille  tarkasti ampuminen kiehtoo kovasti.



Mulla on piekkarina Sakon P94S, joka huutaa kovasti päälleen sopivaa tähtäintä. Tarkoituksena olis lähinnä ammuskella omaksi iloksi jonnekki 150 metriin asti, mutta saattaishan tuota joskus metsälläki ulkoiluttaa. Budjettia tähtäinlaiteprojektia varten olis ehkä n. 200€.



Pakko saada ominaisuuksia olis..



- Mil-Dot

- Riittävästi lähentävä (esim. 4-16x)

- Ristikko maaston kanssa samassa koossa pysyvä (ensimmäinen taso?)

- Muut ehdottoman tarpeelliset ominaisuudet, joita en huomannut/osannut kaivata tässä :P



Mikähän tähtäin olis paras tuohon piekkarin päälle, täyttäis nuo pari ehtoa ja sopis minun budjettiin?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Poikanen »

Jme

  • *
  • Viestejä: 9
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2006, 04:54 »
Tervetuloa foorumiin.



Nopealla vilkaisulla tuolla hintaluokalla ei ole paljon vaihtoehtoja eli tasco ja bushnell. Hinnat ensimmäisessä pyörii jopa 130€ ja jälkimmäisessä 230€.

Kummastakaan ei itsellä ole mitään havaintoa, muuta kun se että mitä olen merkeistä kuullut. Joillakin on hyviä kappaleita jotka kestävät ilman että ristikko tippuu tai vast. Yleensä niitä toisenlaisia kommentteja kuulee näistä merkeistä, tosin enemmän tascosta kun bushnelista.



Sanon jo heti sen mitä moni muu tulee sanomaan että halvalla ei saa hyvää, ja tulevaisuutta ajatellen jos joskus ostat isomman kiväärin niin nuo eivät välttämättä kestä kun muutaman laukauksen. :(



Hintoja löytyy ainakin http://www.ahtihuvila.fi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Jme »
Ammunnan viehätys piilee siinä kummalla puolella piippua itse olet!

Homer

  • *
  • Viestejä: 689
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2006, 09:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Jme"
Sanon jo heti sen mitä moni muu tulee sanomaan että halvalla ei saa hyvää, ja tulevaisuutta ajatellen jos joskus ostat isomman kiväärin niin nuo eivät välttämättä kestä kun muutaman laukauksen. :(

Ei kenenkään tarvitse noin sanoa, koska eihän tässä haeta kuin pienoiskiväärin tähtäintä. Monella muullakin on pienoiskiväärissä halpa tähtäin. Niilläkin joilla on isommassa kiväärissä tähtäimet sieltä hintahaitarin toisesta ääripäästä.

Pienoiskivääri on varmaan rekyylittömin ase, joten halvoillakin tähtäimillä on odotettavissa hyvä kestoikä mikäli niitä ei muuten kolhita.

Onhan noita vaihtoehtoja muitakin kuin jo mainitut Bushnell ja Tasco. Asetalolla on ainakin BSA:lta "4-16x40MD Sniper Mil Dot" lähtöhintaan 196€, mutta koska en halua mainostaa merkkiä enkä myyjää niin katso tuolta asekauppoja ja niiden tarjontaa: http://www.virkistysampujat.net

Kannattaa vilkaista myös Veikan venäläiset tähtäimet: http://www.saunalahti.fi/~veika1/  Alle 200€:n budjetissa niiden hinta/laatu saattaa olla hyvinkin parempaa luokkaa, kuin noissa kaukoidän tuubeissa.

Tämä on ihan mutua, mutta mahtaako noissa kaukoidän ihmeissä olla ykköstason ristikoita? Ainakin ne joita olen itse katsellut ovat olleet niitä amerikkalaistyylisiä kakkostason juttuja, jolloin ristikko on aina samankokoinen. Venäläisissä saattaisi ollakin, mutta kuten totesin niin tämä ei ole mitenkään vahvistettua tietoa.

Mielestäni pienoiskiväärissä pärjää molemmilla ristikkotyypeillä. Itsekin olen ykköstason kannattaja, mutta pienoiskiväärissäni ei sellaista ole. Seuraava tähtäin mitä itse olen harkinnut on venäläinen kiinteäsuurennoksinen 6x. Se riittää aivan mainiosti pienoiskiväärin ampumamatkoille, koska tuolla suurennoksella ampuu vielä puoleen kilometriin, mutta ehkä .22:lla ei :wink:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Homer »

Räyhä

  • *
  • Viestejä: 8
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2006, 09:38 »
itellä on piekkarin päällä tascon 6-24x42 varminttarget mil dotilla ja oon tykänny...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Räyhä »

tverho

  • *
  • Viestejä: 201
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2006, 10:48 »
Itse olen tykästynyt 3-9X mildot ZOS-tähtäimeen ja samalta valmistajalta saa myös isompisuurennoksisia. Hintaluokka on halpa, mutta näkökenttä ja "tähtäämisen helppous" ovat mielestäni parempia, kuin venäläisputkissa. Ristikko on 2-tasossa. http://www.riistamaa.fi löytyypi.



t tommi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut tverho »

PJA

  • *
  • Viestejä: 546
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2006, 12:04 »
Hongkong tavaratalosta Tasco mildotilla 19€  :shock:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut PJA »
If it isn\'t broken, let\'s take it apart and see why not.

er

  • *
  • Viestejä: 1.540
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Elokuu 07, 2006, 16:28 »
Terve. Itse ostin hintaan 150€ BSA 4-16X40 mallin, nimenomaan piekkariputkeksi Asetalolta. Piekkarin päällä ihan toimiva ja hyvä ratkaisu. Putki tuskin kuitenkaan kestää isomman päällä, mutta tähtäin onkin pyhitetty piekkarin päälle.  Isommalle varaa 10-15 kertaa suurempi budjetti, niin alkaa löytymään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut er »
Train hard--->Fight easy

Lupo

  • *
  • Viestejä: 16
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2006, 09:37 »
Tuossa PJA:n mainitsemassa Honkkarin mainoksessa oli tietty painovirhe, putki taisi olla jotakuinkin puolitoista sataa hinnaltaan.

Ihmettelin liikkeessä ääneen hinnoittelua samalla kun hain erän Sakon "tarjous" 308:a.

Löytyykö muuten foorumilta kokemusta noista Sakon hylsyistä, onko kelvollisia jälleen lataukseen??
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Lupo »

jyri.h

  • *
  • Viestejä: 104
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2006, 23:31 »
Sakon hylsyt sopii kyllä jälleenlataamiseen, tahtovat vain venyä joten lyhentämään joutuu aika usein, verrattuna Lapuan vastaaviin.

Ovat myös tilavampia kuin Lapualaiset, ruutia sopii enemmän.

Nykyään käytän Sakon hylsyjä harjoituspatruunoihin, kisapaukut ja vastaavat Lapuaan/Normaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut jyri.h »
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään. Paluuta ei ole.

Ressu

  • *
  • Viestejä: 58
Re: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2006, 16:57 »
Lainaus käyttäjältä: "JPu"
laatukiikareilta pudotuksen kalliioon pitäisi metristä kyllä olla kestettävissä, vaikka kohdistuksen joutuisikin uusimaan/tarkistamaan.


Ei varmasti ole. Johan sen sanoo järkikin. Kiikari edellä kallioon ja sen päälle joku paksupiippuinen yli 5 kg painava kivääri. Sopivasti kun sattuu, niin siinä runkoputken jäykkyys ei voi millään riittää, varsinkin jos on joku pitempirunkoinen variaabeli.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Ressu »

Trooper1

  • *
  • Viestejä: 4
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2006, 14:52 »
Lainaus käyttäjältä: "er"
Terve. Itse ostin hintaan 150€ BSA 4-16X40 mallin, nimenomaan piekkariputkeksi Asetalolta. Piekkarin päällä ihan toimiva ja hyvä ratkaisu. Putki tuskin kuitenkaan kestää isomman päällä, mutta tähtäin onkin pyhitetty piekkarin päälle.  Isommalle varaa 10-15 kertaa suurempi budjetti, niin alkaa löytymään.


Ittelläni on kanssa harkinnassa ko. BSA. Mutta mitenkähän ko. kiikari sopii (kestää) Arsenalin ressukivääriin? Onko kokemuksia?



Ja mites tuo ko. tähtäin on muuten pelittänyt?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Trooper1 »

LG1

  • *
  • Viestejä: 164
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #11 : Elokuu 25, 2006, 18:36 »
Onko kellään kokemusta näistä halvemman luokan kiikareista kuin hyvin ne kestävät esim 30-06 päällä?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut LG1 »

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.948
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Elokuu 27, 2006, 11:16 »
Kannattaa kysyä suoraan tähtäinte myyjiltä. Moni sanoo suoraan että joku tähtäin on max. 308:n päälle sopiva eikä sovi esim. puolimoottorin päälle. Kevyessä aseessa myös suujarru saattaa rikkoa heikkoja tähtäimiä.



Myyjää kiinnostaa tähtäimen käyttötarkoitus koska takuupalautukset ovat heille aina turhaa hommaa eikä heidän kannata myydä kampetta joka tulee viikon päästä takaisin vihaisen palautteen kera.



Ak-koneisto on niitä rajumpia koska lukkomekanismista tulee sekä pitkittäisä että poikittaisia tärhädyksiä ja värinöitä. AK:n päällä ei välttämättä heikoimmat tähtäimet kovin kauan kestä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

JL

  • *
  • Viestejä: 1.834
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #13 : Elokuu 28, 2006, 09:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Trooper1"
Lainaus käyttäjältä: "er"
Terve. Itse ostin hintaan 150€ BSA 4-16X40 mallin, nimenomaan piekkariputkeksi Asetalolta. Piekkarin päällä ihan toimiva ja hyvä ratkaisu. Putki tuskin kuitenkaan kestää isomman päällä, mutta tähtäin onkin pyhitetty piekkarin päälle.  Isommalle varaa 10-15 kertaa suurempi budjetti, niin alkaa löytymään.


Ittelläni on kanssa harkinnassa ko. BSA. Mutta mitenkähän ko. kiikari sopii (kestää) Arsenalin ressukivääriin? Onko kokemuksia?



Ja mites tuo ko. tähtäin on muuten pelittänyt?


Ei kestä BSA.

Yhden 4-16X mallin rikoin taannoin 308 puoliautomaatin päällä.

Olisko joku 100-200 laakia kestänyt.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JL »

espo

  • *
  • Viestejä: 457
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #14 : Elokuu 28, 2006, 23:24 »
tascon varmint tactical 2,5-10*42 mildot (42 mm muistaakseni) oli G3:n päällä ja sitten 22LR arskan, ja linssit irtosi 22LR:n päällä ollessa jostain sisältä niin että kuva oli kuin  optikon hirveimmissä näöntarkistuslinsseissä...joku vuosi sitten sekä BSA ja Tasco nimillä myytiin ihan samaa putkea. Luulin että halvalla voisi piekkarissa pärjätä ratakäytössä, mutta ei näköjään...eli en suosittele halpakiikareita mihinkään muuhun käytttöön kuin tähystämiseen niin että niihin ei kohdistu ampumisessa syntyviä kiihtyvyyksiä tai hidastuvuuksia. Kalliimmat tascot ja BSA:t voi varmaan olla ihan kelpoja, mutta ei ainakaan nuo alle parinsadan euron putket.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut espo »