Kaupankäynnin tavat

Aloittaja MVe, maaliskuu 22, 2013, 23:49

« edellinen - seuraava »

MVe

Vuosien varrella erilaista nettikauppaa niin ostajan, kuin myyjänkin näkökulmasta katselleena ja tehneenä olen kummastellut nykyistä, joskus aika kärkästäkin tapaa ilmoittaa yksityisen myyjän toimesta "vasta kun rahat on tilillä lähtee tavara liikkeelle".

Siis mitä helkuttia?

Jos myyjä haluaa tavarasta eroon, hän vielä vaatii omaksi turvakseen rahat tilille etukäteen. Missä on ostajan turva? Mikä takaa, että tavara joskus lähtee?

Ostajahan ottaa jo riskin, että se viimeisen päälle hienossa kunnossa oleva numerotarkka keräilyase paljastuukin pakettia purettaessa umpiruostuneeksi dekoksi, joka on kyllä numerotarkka, mutta se koskee vain erikseen jokaista osaa.

Aivan periaatteesta olen muutaman kaupan jättänyt väliin myyjän kärkkäyden vuoksi. Olen yleensä itse lähettänyt tavarat heti, kun kaupasta on sovittu, samoin kuin olen maksanut ostoksen kaupoista sopimisen jälkeen, eikä vielä koskaan ole tullut ongelmia vastaan.

Erityisesti, kun käydään kauppaa pienissä harrastajapiireissä kotimaan kamaralla on käsittääkseni riskit vielä kohtuullisia, eikä yleensä edes maatakaatavista summistakaan ole kyse.

Ilmeisesti olen vielä jonkinlaisessa vanhan kansan kaupankäyntitavassa kiinni, kun odotan reilua ja rehellistä kaupankäyntiä puolin ja toisin yksityisten välisessä kaupanteossa ilman vaatimuksia etukäteen maksamisesta.

Mikä oikeuttaa mielestänne myyjän vaatimukset ?

Kyllä niin ottaa pattiin.  :D

Kosanderi

Muutaman kaupan olen itsekin netissä harrastajapiireissä tehnyt - Täytyy sanoa, että tavara ei aina ole vastannut ihan sitä, mitä on luvattu, mutta vielä ei ole tarvinut kummempiin toimenpiteisiin turvautua. Ostajan turva on tosiaan kyseenalainen joissain tapauksissa, mutta niin on välillä myyjänkin. En oikeastaan ota kantaa siihen mikä olisi oikea toimintatapa näissä kaupoissa, jos tapaaminen naamatusten ei onnistu. Olettaen, että miehen sanaan voisi luottaa vielä tänäkin päivänä, ei tätä ongelmaa luonnollisesti olisi. Loppujen lopuksi tämäkin lienee ostajan ja myyjän välillä sovittava asia.

Mutta erään kauppiaan sanoin:

"Tarkka-ampujalle on paha jäädä velkaa..." :lol:

KemMar

Ongelmana bussi- tai postiennakossa on se ettei ostajalla ole pakko noutaa/lunastaa tavaraa.

Ennakkoon maksettuna on ostajan oma tyhmyys jos ei nouda pakettia.

Kerrankin olin myymässä suht isoa/painavaa pakettia jonka arvo ei ollut kovin kummoinen. No kahdelle ostajalle paketin lähetin ja kummallakin kerralla paketti palasi minulle. Loppujenlopuksi minulla paloi rahaa turhaan lähettelyyn enemmän kuin olisi tavarasta saanut :evil: Tulin siihen tulokseen ettei kauppa kannata ja työnsin romut takaisin kaapin perille :snooty:

Eli jos tilaatte posti- tai bussiennakolla, niin noutakaa sitte kans. Saadaan kaupankäynti pysymään helppona ja luotettavana.

Tavaran laadun kanssa ei ole itsellä ollut ongelmia. Aina kun olen jotain hätäytynyt ostamaan niin homma on pelannut.

Kai se silti on yritettävä uskoa ihmisten rehellisyyteen. (vaikka se on välillä hankalaa)

Juuri eilen otin taas riskin ja laitoin taas paketin postiin siinä toivossa että ostaja sen noutaa ja lunastaa.

Toivotaan niin ettei tarvi ruveta olemaan rahoja vailla ennakkoon.

torant

Ite suosin sitä, jos myyn taikka ostan, niin voin etukäteen siirtää myyjän tilille esim. postikulujen verran, ja loppu tulee vaikka postiennakolla. Siinä on myyjälle se pieni turva, että vaikka ei ostaja pakettia hakisikaan, ei pala omat rahat lähetellessä, ja taas toisaalta jos myyjä on huijari, ei menetä kuin postikulujen verran. Ihmetyttää ne ihmiset, ketkä vaatii ja ennenkaikkea maksaa satoja euroja etukäteen tilille, ja sitten huomataan, että perhana, se veikin mun rahat..

LSa

Ostaja saa tilisiirrosta merkinnän, jonka avulla voi oikeudenkin edessä osoittaa, että on maksanut.

Tavaran lähettäjä ei saa yhtä vahvaa dokumenttia lähettämänsä paketin sisällöstä.

Kaupanteko on aina riskinottoa. Liian halpa herättää aina pohdintaa. Itse jätän  korkealle hinnoitellut ostamatta. Kovan hinnan pyytäjällä on todennäköisesti pokkaa vedättää myös kaikessa muussakin.

KemMar

Tuo yhden sorttinen käsiraha onkin ihan hyvä idea :D  Myyjällä pienempi kynnys lähettää eikä ostajankaan tarvi pelätä niin paljon rahojensa puolesta. Kumpikin siis osoittaa luottamusta toista kohtaan. Miten tuo ei ole itsellä tullut mieleen. Moniaan euron oisin säästänyt  :doh:

Homer

Minä suosin sellaista tapaa, että mikäli tuotetta ei pysty tarkistamaan ja kauppaa sopimaan naamakkain, niin asiaa käydään läpi puhelinkeskustelun lisäksi myös sähköpostitse mahdollisimman tarkkaan. Tällöin tekstissä pitää olla myyjän selkeä luonnehdinta kunnosta ja vastaukset niihin kysymyksiin, joita ostaja on kysynyt. Pitää siis osata kysyä mahdollisimman kattavasti. Kuvat kaupan kohteesta ovat tietty aina plussaa.  Viimeisiin viesteihin vielä kaupan ehdot ja molempien suostumus niihin ml. maksutavat ja menettely silloin, jos tuote ei olekaan kuten on luvattu. Jos myyjä alkaa mutista vastaan niin kyllä ostajankin kiinnostus katoaa.

En tiedä kuinka pitävä tuollainen sähköinen ja keskustelumuotoinen "kauppakirja" on, mutta on siinä ainakin mustaa valkoisella. Auttanee siis ainakin vähän.

Eihän kaikelle pikkunippelille jaksa tuollaista prosessia, mutta jos hinta nousee kolmenumeroiseksi niin alkaa jo kannattaa.

torant

Kerran olen oikein iloisesti yllättynyt postissa, kun ostin kitaravahvistimen, ja postitäti toi paketin tiskille. Sanoi, että myyjä oli erikseen kirjoittanut paketin päälle, että paketin saa avata, ja tarkastaa tuotteen ennen kuin maksaa, ja mikäli ei miellytä, paketin voi pistää takaisin. Silloin kyllä tuntu, että on oikeasti kaupat onnistunut, ja maksoi todella mielellään. Eikä kyse ollut kuin noin 100euron tuotteesta. Mutta, kuten aikaisemmin kirjoitin, kannattaa suosia tuota etukäteen vain postikulujen maksamista. Säilyy itselläkin mielenrauha.

Maantiekiitäjä

Itellä on tullut vielä luotettua ihmisiin(koputtaa puuta) ja maksettua nelinumeroisiakin lukuja tilille ja sitten on tavara lähtenyt liikkeelle ja kaikki on tullut perille, ainakin tähän asti. Puhelinkeskustelussa kyllä monesti paljastuu mikä mies on langan toisessa päässä. Nettikaupoilla taitaa olla yleisin käytäntö, että ensin rahat ja sitten tavara liikkeelle.

Tuulos

Lainaus käyttäjältä: torantSanoi, että myyjä oli erikseen kirjoittanut paketin päälle, että paketin saa avata, ja tarkastaa tuotteen ennen kuin maksaa, ja mikäli ei miellytä, paketin voi pistää takaisin. Silloin kyllä tuntu, että on oikeasti kaupat onnistunut, ja maksoi todella mielellään.

Käsittääkseni tuo on postiennakkolähetyksissä ainakin sallittua ihan normaalistikin että voi postitädin valvovan silmän alla tarkistaa paketin sisällön.

Homer

Lainaus käyttäjältä: Tuulos
Lainaus käyttäjältä: torantSanoi, että myyjä oli erikseen kirjoittanut paketin päälle, että paketin saa avata, ja tarkastaa tuotteen ennen kuin maksaa, ja mikäli ei miellytä, paketin voi pistää takaisin. Silloin kyllä tuntu, että on oikeasti kaupat onnistunut, ja maksoi todella mielellään.

Käsittääkseni tuo on postiennakkolähetyksissä ainakin sallittua ihan normaalistikin että voi postitädin valvovan silmän alla tarkistaa paketin sisällön.

Yksityishenkilöitten välisessa liikenteessa lähettäjä voi antaa

luvan Postipaketin sisällön tarkastamiseen ennen kuittausta ja

maksamista. Osoitekortin "lisätietoja"-kohtaan lähettäjän on

merkittävä teksti "vastaanottaja voi tarkistaa sisällön ennen

maksamista". Vastaanottajan tulee huomauttaa avaamismahdollisuudesta

noutaessaan lähetystä postitoimipaikasta.

Mikäli vastaanottaja sisällön tarkistamisen jälkeen kieltäytyy

vastaanottamasta lähetystä, se palautetaan lähettäjän kustannuksella.

http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/ehdot/ToimEhdot_tavara_01062011_FI.pdf">http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 011_FI.pdf">http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/ehdot/ToimEhdot_tavara_01062011_FI.pdf

J-MK

Itsekkin olen aina luottanut siihen että kaupankäynti harrastepiireissä olisi rehellistä. Ja enimmäkseen on ollutkin, varsinkin tämän foorumin käyttäjien keskuudessa. Mutta poikkeus kait vahvistaa säännön... Ensin 550 egen kolo lompakkoon ja sitten lukemattomia puheluita, tekstiviestejä ja sähköposteja johon ei vastausta kuulu. Vajaan vuoden päästä saapuu pätkä alumiinikiskoa ja pari palaa komposiittia. Rahallinen arvo ehkä kympeissä, tavaran kunto käyttökelvoton.  :liar:  Aikaa mennyt nyt reilu vuosi ja vääntö vielä kesken.

Tuulos

Kiitoksia täsmennyksestä Homer, näköjään ollut väärää/vanhaa tietoa airsoft-foorumilla josta tuon luin.

KemMar

Elähän mitään. Paketti on mennyt perille ja kerrankin noudettu/maksettu :dance:

Näin kivuttomasti saa harvoin mitään myytyä.

Kaksi meilii, yksi pika puhelu ja paketti postiin. Helppoa kuin heinänteko.

On niitä näköjään rehellisiäkin ostajia :pray:

Kiitän ostajaa hyvin sujuneista kaupoista :clap: