TA-harrastuksen aloitus

Aloittaja Jambo, heinäkuu 22, 2012, 12:25

« edellinen - seuraava »

LSa

Lainaus käyttäjältä: Sebu...Mainitsee vaikka ohimennen olevansa menossa kilpailuihin ja viimeiset herkistelyt on menossa. Ei tämän tarvitse paikkaansa pitää mutta jos kaveri ei SRA:ta harrasta ei se totuuttakaan tiedä. Antaa heti asiallisemman kuvan eli meneillään on lajinomainen harjoittelu eikä kuvitteellisen ihmisen reittäminen.

:think:

Ja entä, kun kaveri on esim. kokenut SRA-tuomari? Luottamus on kaikilla, mutta se on aika hankala toimia, kun "muunneltu totuus / asioiden kaunistelu / valkoinen valhe" tms. paljastuu. Ja näin käy aina jossain vaiheessa. Aitoutta kunnioitetaan, teeskentelyä vähemmän.

Tuli tässä kesällä keskeytettyä narkkaritappelu. Olivat samassa raitiovaunussa ja meno alkoi olemaan jo muille vaarallista, joten puutuin tilanteeseen ennen, kun itse edes huomasin mitä olin tekemässä. Kävelin rinta kaarella paikalle ja jo mennessä käskytin kovalla äänellä. Huuto ja pokeri olivat ilmeisesti niin kovat, että nehän menivät hämilleen ja lopettivat. Kehut tuli kanssamatkustajilta ja itse vaan jälkikäteen mietti, että nyt oli tuurin ja suojelusenkeleiden osuus e r i t t ä i n suuri. Rähinässä oli osallisena kuusi itseä kookkaampaa pitkän käyttölinjan omaavaa narkkia ja niiden nyrkit viuhuivat ihan kokemuksella.

Pahin riitaporukka poistui ja kuuntelin matkan jatkuessa, kun kahden päätappelijan heikompi osapuoli jutteli toiselle narkille, miten riita oli alkanut siitä, että hän oli joskus lyönyt toista rautatangolla takaraivoon ja nyt oli tiukka tilanne, kun ei ollut saanut linkkaria auki.  :doh:

Olisi voinut käydä toisinkin. Lisäksi tein merkkausvirheen ja yksi vähemmän aikaa käyttänyt jäi kävellessä huomaamatta selän taakse.  :snooty:

Kyllä siinä sivusta katsomisesta on usein järkeäkin.

uolevi

Menipä kummalliseksi tämä keskustelu. Eiköhän pistooliampumanopeuksilla tai junariitojen selvittelyillä kehuskelulle löydy sopivampiakin forumeita kuin tarkka-ampujakillan harvinaisen tasokas keskustelupalsta ?

LSa

Ilmaisin heikosti.

Ajatus oli heittää elävän elämän esimerkki siitä, että mm. Klpro:n, Sebu:n, MVe:n, Homer:n ja polarlander:n peräänkuuluttama harkittu viisaus on usein paikallaan.

Sattumalla saavutettu kertamenestyminen on lyhytnäköistä, riskit on olemassa. Liialla riskinotolla ne riskit vaan joskus realisoituvat.

Sebu

Joo. Eiköhän päätetä tämä rönsy tähän ja aleta antaa niitä hyviä neuvoja aloittajalle.

Olen itsekkin pidemmille matkoille aika aloittelija joten en lähde nyt paljon kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvoja antamaan kun ainoa varsinainen koulutus aiheeseen on armeijan TA-koulutus ja loppu on itseopiskelun tuotetta.

Eiköhän ne perusteet siitä lähde että

- ensin valitaan aseeseen mahdollisimman sopiva ampumatarvike ja sen jälkeen opiskellaan ase/patruuna yhdistelmän ballistiikka mahdollisimman hyvin eri keleissä ja matkoille. (ballistiikka kortti)

- Opetellaan käyttämään valittua optiikkaa niin että tästä ballistiikan tuntemuksesta jo jotan hyötyä osuman kannalta.

- Ampumisessa kaikki lähtee perustekniikasta ja vaikka tämä ei varsinaisesti kasa-ammuntaa olekkaan niin kasan kokoa tarkkailemalla pystyy tekemään arviota tekniikan hallinnasta eri ampuma-asennoista.

- Samalla on tärkeää tietää millaiseen osumatarkkuuteen tai kasaan yleensä kykenee erilaisista asennoista ja tuilta. Kaikkineen omat rajansa on hyvä tietää mutta niitä voi sitten harjoittelemalla koittaa venyttää :)

Hankalinta tuntuu olevan harjoittelu etukäteen tuntemattomille matkoille. Joskin jos on omaa maata ja vaimennettu pienoiskivääri niin tämä onnistunee kohtuullisesti. Käytänössä kaikilla radoilla ampumamatkat on etukäteen tiedossa ja maaleja ei voi sijoittaa muualle kuin niille tarkoitetuilla paikoille. Itse olen treenannut hieman maastossa niin että olen pyrkinyt arvioimaan/mittaamaan ristikolla etäisyyksiä erilaisille matkoille. Jos alue on sellainen jossa minulla on metsästysoikeus ja ampuminen muuten mahdollista olen saattanut viedä yhden maalin summamutikassa jonnekkin päin maalialuetta ja ampunut yhden tai kaksi laukausta tähän maaliin ajatuksella laukaus ja osuma.. Arvioidut matkat olen tarkistanut laser etäisyysmittarilla ja pyrkinyt oppimaan tekemistäni virheistä jotain.

PL

Itse olen joutunut aina pitämään matalaa profiilia näissä harrastushommissa.

Kerran hirviradalla on tultu huutamaan (ihan oikeasti) päin naamaa kun "Valli menee pilalle kun ammutaan sarjatulta !!!".

Ammuin 75 m etäisyydeltä keiloja polviasennosta SAKO M92S:lla. Rauhallisia, tähdättyjä laukauksia. Kuluuhan se valli kun luodit osuvat siihen, ilmeisesti metsästysseuran ammunnoissa moinen tarkkuus on sitten harvinaista, tiedä häntä :think:  :think:

Yleensä pyrin suorittamaan sotaisammat ammunnat valtion radoilla tms. SRA- henkisemmässä ympäristössä. Jahti / disipliini ampumaradoilla saakin olla sitten tarkempana, miten esiintyy.

Kun olen joskus kohdannut ihmettelyä esim. röllitetyn kiväärin, "lihat menee pilalle" aseen tai patruunan takia, olen pyrkinyt kertomaan asiallisesti kyseessä olevan RESUL:n KILPAILUlajin, jossa on ammunnan ohella on KILPAsuunnistus yms. RESERVILÄIStehtäviä. KILPAILUT ovat KANSAINVÄLISIÄ joissa suomalaiset RESERVILÄISET ovat paljon parempia kuin ULKOMAALAISET ammattisotilaat. Tällöin epäilevät katseet ovat vaihtuneet ymmärtävään myhäilyyn ja nyökyttelyyn ja  "kyllä minuakin pyydettiin jäämään inttiin töihin ja ammuin kultaisen liipasimen ukkopekalla"- tyyppisiin keskusteluihin :)

Enkä ole valehdellut tai liioitellut sanaakaan koska noin se vaan on, lajin ydin.

Yksi hyvä esimerkki on kun kerran pitkästä aikaa menin paikalliselle pistooliradalle ampumaan ysimillisellä. Olin ampunut jo pari sarjaa (5 lk@25m) ja menossa tauluille kun katokseen saapui vanhempi herrasmies joka totesi rauhallisesti ettei täällä saisi ampua kuin kakskakkosella kun taulujen raamit (harjaterästä) rikkoontuvat. Pahoittelin tietämättömyyttäni samalla kun menimme tauluille ja lupasin lopettavani toiminnan. Herrasmiehen nähtyä kasani taululla, hän totesi välittömästi että "jatka vaan ammuntaa kun ei näköjään ole pelkoa raamien rikkontumisesta" . Tässäkin taas molemminpuoleinen ymmärrys oli valttia. Äijä kummasteli vielä että "onpas se sotilaspistooli tarkka peli" johon kerroin kyseessä olevan RESERVILÄISlajeissa käytettävä TARKKUUSase. Siitä sitten jatkoimme 9mm ja 22short ammunnoilla :) ripirinnan.

Ymmärrystä vielä usein lisää kun käydessään sielä seuran radalla tekee jonkin pienen talkoohomman tyyliin "oli muuten aika pahasti tuo vesakko kasvanut eteen kun ammuin tarkuutta makuulta, vetelin tossa vesurilla ampuma-alaa. Helpottaa vähän sitten hirvikokeissa jos joku joutuu tarkuuttamaan.

Jambo

Noin, palataanpas ite aloitetulle keskustelulle ansaitun "ammuntaleirin" jälkeen.

Tuli oltua pari päivää mettässä naamiorätit/ghilliet niskassa, ammuin kaverin kanssa piilotettuja mehukattikannuja ja muutamaa hirvitaulua oikein urakalla. Kohistin maanantaina CZ:n 50 metriin Lapuan masterille ja otin muutaman askin mettään mukaan. Oli p**kleen kiva yöpyä metästysseuran kodassa ja elää makkaralla,leivällä ja mehu/vesi nesteytyksellä. Pisimmät ampumamatkat oli alle 200 metriä ("spotterina" toiminu kaveri mittas isänsä LEM:illä). Ja ei sen parin sadan Bushnellin mildot-kuvio ihan paikkaansa pidä! Ainoa harmi oli kun joku s**tanan lehtimyyjä soitti  :pray: !?!?.

No ei tuo ollu iso harmi, mutta kyllä sitä tuns elävänsä ku yöllä piti hellää hiillosta kaminassa ja laski päässään lapuan taulukoita ja mietti seuraavaa päivää tai sen tekemisiä. Ainoot elektroniikat mitä tarvittii oli LEM (oli puhelimetkin mutta ei ollu käyttöö paljoa). Tosin toi täytyy kokea joku viikonloppu syksyllä vaik lintujahdin merkeissä... Helekkarin mukavaa tämmönen harrastus, kukaa voi valittaakkaa ku omilla mailla vaimennetulla piekkarilla  :icon-lol:

Sebu

Lainaus käyttäjältä: JamboNoin, palataanpas ite aloitetulle keskustelulle ansaitun "ammuntaleirin" jälkeen.

Ja ei sen parin sadan Bushnellin mildot-kuvio ihan paikkaansa pidä!

Voi olla ettei pidäkkään mutta jos vertaat tulosta lapuan taulukoihin niin voipi olla vähintään yhtä todennäköistä että se taulukko ei pidä kutiaan. Ammu se pyssy eri matkoille niin että säädöt ovat koko ajan samat ja vertaa putoamaa siihen lapuan taulukkoon. Ei välttämättä ole samoja arvoja sinun aseestasi ammuttuna kuin lapuan testipiipusta.

Jambo

Joo olen mä koittanu ampua jonkunlaisia kiintopisteitä 50 metrin välein. Aika (omasta mielestäni) hyvin piti kutinsa, hajonnalla +-15mm alle 100 metriin, +-30mm 100 - 200 metriä. Piipunpituus oli sama 540mm, rihlanoususta en tiedä.

polarlander

Kyllä se mildotti pitää paikkansa suurimman osan aikaa kun mittaa sen virheen, eli vie LEM:llä mielellään 100 m sopiva mittakuvio ja mittaile se sun kuvio. Se voi olla parhaimmillaan asetettu 100 yardiin ja jos tähtäin on toisen polttotason (eli se retikkeli näkyy koko ajan samanlaisena, kuva pienenee ja suurenee) käyttäisin sitä vain ääriasennossa (jos se vaan parallaksin ja kuvan terävyyden puolesta on mahdollista) jolloin retikkelin ominaisuudet on joka kerta samat (lähelle sitten vääntäisin minimimiin ääriasentoon). Toinen subjektiivinen juttu edullisemmassa putkessa on, että pyrkisin ampumaan vain taistelutähäimellä eli nollaamisen jälkeen ampuisin retikkelillä koska noi mekaaniset säädöt voi olla vähän sinnepäin.

Tähtäimestä kannattaa tarkastaa ainakin kohdistusetäisyydellä että kiikari ampuu samaan pisteeseen suurennusalueellaan.

polarlander

Quicktargetissa on TA4 dragi eli 22lr optimoitu lentoratakaava, piekkari on sen verran herkkä peli että aina pitäisi pyrkiä varmistamaan nuo. Nuo lähdöt pitäisi kellottaa eli mitata että voi verrata järkevästi mihinkään. A-Tarvikkeena  kannattaa kokeilla myös esim. CCI stanua/Top shottia, joka ainakin mulla antaa piekkarissa hyvän hinta/laatu suhteen.

Jos piekkari antaa tasaiseen tuollaista käyntiä, kannattaa ilmoittautua kasa-ammunnan SM-kisoihin ... ;)

Jambo

Kun polarlander puhuit (varmasti asiatietoa, en kiistä) tosta kiikarista niin asia on niinkin vilpitön että mun putkeni on kiinteällä suurennoksella.

Lainaus käyttäjältä: polarlander
Jos piekkari antaa tasaiseen tuollaista käyntiä, kannattaa ilmoittautua kasa-ammunnan SM-kisoihin ... ;)

Sori jos ilmaisin itseäni epäselvästi, en tarkoittanut hajonnalla kasojen kokoa, vaan eroa taulukon osumapisteisiin. Kasat oli kokoluokkaa 40-120mm matkoista riippuen.

JKr

Pari hyvää vinkkii: Pidä kaikki asiat yksinkertaisina ja simppeleinä. Kiss-persaate.

Lue, tutkaile, kysele, kuuntele. HARJOITTELE. Panosta hyvään kivääriin ja optiikkaan.
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

JL

Lainaus käyttäjältä: Homer
Lainaus käyttäjältä: 556IMHO: Nöyristelemisen ja perääntymisen tie on loputon ja jatkuu siihen suostuttaessa kunnes Waltion hirvenpyytäjät, ammattisotilaat ja poliisit ovat ainoita jotka aseisiin saavat tässä maassa koskea.

Toivottavasti tässä asiassa nähtäisiin enemmänkin mahdollisuuksia kuin nuo kaksi ääripäätä - taistele tai pakene. Me voisimme olla myös niitä, jotka alkavat muuttamaan niitä asenteita. Uskon että asiallisella keskustelulla voidaan saada ymmärrystä sillä "hillittömälle räiskimiselle" tai niille etäisesti ihmistä muistuttaville maaleille. Tiedän että vastassa on iso lauma jääräpäitä, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että kun ei heti nouse vastarintaan niin kyllä se homma saadaan muuttumaan.

Kaikki ampumalajit ovat yhtä tärkeitä harrastajalleen. Pitää vain saada se kaikkien ymmärrykseen.

Onpas tänään suvaitsevainen olo. Peace, Love and Headshots :pray:

Ihminen keskimäärin pelkää kaikkea vierasta.

Ystävällisen jämpti pikakurssi xxx ammuntalajin ajatuksesta saa usein kovimmatkin jäärät sulamaan..ei tosin aina..

Tenkkapoohon olen törmännyt vain kerran.

Ystävällinen olympiapistooliampuja nosti yllättäen 25m katoksesta kytkintä kun aloin ampumaan ysimillisellä nopeita tuplia toisessa päässä.

Olisin tietysti voinut valaista olympiapistoolilajien taustaa- jäi tekemättä. Kaikki olympia-ammuntalajihan kopioitiin suoraan silloisista sotilasammunnoista.

"hrmmmph, tuossa hommassa menee käsi pilalle"  :evil: murisi vanhempi herrasmies kamoja pakatessaan.

Juuso.L

Hei! Laitan tämän tänne palsta tilaa säästäen.

Eli olen itsekkin vasta aloittamassa mutta miulla onkin kinkkisempi tilanne kun tuo palvelus keskeytyi polven hajottua P-kauden lopussa ja ortopedi oli toisen yritys kerran jälkeen sitä mieltä että minut on aika siirtää C-luokkaan. :(

Ta ja RES toiminta on kiinnostanut mopo iästä asti ja polte on vuosien saatossa vain kasvanut, paikallinen ressu seura ei vain tällä hetkellä ota riveihinsä ellei palvelusta ole loppuun suoritettuna. Kysyisinkin että onko minun mahdollista liittyä Ta-killan riveihin puutteistani huolimatta?

Kalustona miulla on tällä hetkellä remarin 700 vls ja päällä Vortexin pst viper 2,5-10x44, tuolla setupilla olen saanut itse lataamalla 12g scenarilla sen käymään 12-18 mm:n kasaa 100:n metriin, nälkä kasvaa syödessä nyt on aikomuksena ostaa myös joko 6,5x55 tai 6,5 x284. :)
Toyotalla metsään traktorilla pois.

mika

Varmaan oikeita henkilöitä viemään asiaa eteenpäin on puhis er tai sihteeri jopo. Laita niille yv.tä niin uskon vastauksen löytyvän tähänkin kysymykseen.
CHAIRBORNE - USB Troop