kiikaritähtäin

Aloittaja jade35, helmikuu 22, 2012, 18:42

« edellinen - seuraava »

petri r

Huhupuheiden mukaan uusi Meoptan sniper kiikari 6-24x56 tulisi saataville kevään aikana ja jos hinta-laatusuhde pysyy samana kuin muuten meoptoissa niin voi olla aika mielenkiintoinen vaihtoehto?

heikkiv

Jos niihin vaan tulisi inhimillinen ristikko niin miksipä ei. Mä en itse ole kyllä meoptoista hirveän vakuuttunut ollut ikinä. Benderit näkyy olevan nykyään niin hirveän hintaisia että taitaa jäädä haaveeksi, nightforce antaa aika paljon rahamäärään nähden. Nyt kun vielä pääsisi käpistelemään livenä vortexeja niin voisi niistäkin jotain sanoa..

HJu

Lainaus käyttäjältä: petri rHuhupuheiden mukaan uusi Meoptan sniper kiikari 6-24x56 tulisi saataville kevään aikana ja jos hinta-laatusuhde pysyy samana kuin muuten meoptoissa niin voi olla aika mielenkiintoinen vaihtoehto?

Täältä speksia: http://www.meopta.cz/en/zd-6-24x56-new--1404042915.html">http://www.meopta.cz/en/zd-6-24x56-new--1404042915.html

Kuvissa ainakin 1/4 MOA tornit. Ristikko valaistu mildot stadia-asteikolla. Sivuparallaksinsäätö. Korosäätövaroja mainostetaan isoiksi mutta ei muuta mainintaa. 30mm runkoputki.  Runkoputki on säätötornien kohdalta aika pullea joten korosäätövaroja voi olla paljonkin. 850 grammaa painoa joten aika tolkullisen painoinen värkki. 1- vai 2-tasosta ei ole mainintaa mutta suurennosrinkulassa on 12X kohdalla paksunnos. Veikkaan että 2-tason ristikko käytössä ja kalibroitu näytämään oikein 12X suurennoksella.
Terveisin,

HJu

heikkiv

Vai MOA-tornit ja mildot ristikko? Eipä kyllä edes yritä vakuuttaa. Jos siitä nykyisestä meoptan 4-16:sta saa jo latoa 800 tiskiin niin vortexi on tuon taistelun voittanut jo kättelyssä ellei meopta tarjoa ihan hillittömän hyvää linssiä. Odotettavissahan tuohon on varmaan 500e tactical-lisää.

Aake1

Tosta puuttuu juuri oleelliset 1.Taso retikkeli ja milliradiaaninapsut jotka Vortex:ista löytyy...Zeiss Conquest sarjan putkia(4,5-14x50 tai 6,5-20x50) saa korkeilla torneilla ja mildotilla tonnin pintaan niin en kyllä itse edes harkitsi tuota meoptaa.

kahtto1

http://www.frankonia.de/ZD+6-24x56+RD/Meopta/Ansicht.html?Artikelnummer=166672">http://www.frankonia.de/ZD+6-24x56+RD/M ... mer=166672">http://www.frankonia.de/ZD+6-24x56+RD/Meopta/Ansicht.html?Artikelnummer=166672

Tuolla on 6-24x56 Meoptalle laitettu hinnaksi 1499 €. Itse en maksaisi.

petri r

Hmm...no sehän on mitä kukin arvostaa ja mihin käyttää kiikaria pääsääntöisesti. Itse en tykkää 1. tason retikkelistä, mut milliradiaaninapsut kyllä kelpais. Toisaalta moa-torninkin muuttaa äkkiä "matkarummuksi" uusilla merkinnöillä joten siitäkin selviää helposti (Moa napsut ja kuvataso kertoo lähinnä sen, että mille markkina-alueelle tähtäin lanseerataan ensimmäiseksi?).  Eniten arvostan kuitenkin optiikan laatua ja toimivuutta hämärässä ja muissakin olosuhteissa kuin aurinkoisella ampumaradalla pahvia puhkoessa. 1500€ ei ole paha jos vertaa seuraavia "hyvän optisen laadun" kiikareiden hintaa suunnilleen vastaavilla spekseillä (ta-toimintaan soveltuva ristikko, tornit, valaisu, säätöalue, objektiivin koko, suurennusalue tms).....

Aake1

Ottaa 400e vipin niin saa jo S&B PMII 3-12x50 ST:n. Mulla oli hetken Meopta 4-16x44 tiktak malli eikä se oikeen linsseiltään vakuuttanut,varsinkaan kun nettiä lukee miten meopta kehutaan maasta taivaisiin. No positiivisena asiana näkisin sen että ei enää tarvii ikinä ostaa muita kun saksalaisia. Ja luulis jo valmistajien tajuavan että jenkitkin alkaa arvostaamaan sitä ekaa tasoa ja mrad napsuja taktisissa tähtäimissä. Ainakin tuntuu jenkkiarmeejalle kelpaavan S&B PMII & Premier reticlesin putket milliradiaani ristikoilla+napsuilla ja 1.tason ristikolla.

Ressu

Lainaus käyttäjältä: Aake1 Mulla oli hetken Meopta 4-16x44 tiktak malli eikä se oikeen linsseiltään vakuuttanut,varsinkaan kun nettiä lukee miten meopta kehutaan maasta taivaisiin. No positiivisena asiana näkisin sen että ei enää tarvii ikinä ostaa muita kun saksalaisia. Ja luulis jo valmistajien tajuavan että jenkitkin alkaa arvostaamaan sitä ekaa tasoa ja mrad napsuja taktisissa tähtäimissä. Ainakin tuntuu jenkkiarmeejalle kelpaavan S&B PMII & Premier reticlesin putket milliradiaani ristikoilla+napsuilla ja 1.tason ristikolla.

Eiköhän tuo Meopta ole linsseiltään hintaluokkansa parhaimmistoa kuitenkin, vai mikä siinä ei vakuuttanut? Oma silmäni ei ainakaan huomaa mitään eroa valovoimassa Zeiss Victory 6-24x56 vs. NF NXS 5.5-22x56. Toki toisessa on FFP retikkeli, mutta onhan NF lläkin nykyään F1-malli joka on muuten jenkki, perinteisen mallin ollessa japsi. Vai onko nuo putket nykyään ihan jälkeenjääneitä?   :roll:

HJu

NF on laatumerkki. F1-versiot vaan alkavat olla lähellä Benderien hintaa varsinkin jos ottaa Zero-stopilla joka on Bendereissä vakiona.
Terveisin,

HJu

mysteryman

Kiikareissa pitää olla melko selkeä ero että paremmuuden voi määritellä yleisellä tarkastelulla. Ei ole mikään ihme ettei NF NXS ja zeiss victory erotu. Nuo ovat omien testieni mukaan päivänvalossa erottelukyvyltään hyvin lähellä toisiaan. Zeissin eduksi on optiikkakartan avulla nähtävissä pienehkö etu mutta suurista ei tosiaan ole kysymys.

petri r

Niin...tosiaan erot ovat pieniä, mutta hintaluokka harppaa isoja askelmia. Jos kuvitellaan että se uusi Meopta tulisi hintaluokkaan 1500-1600€ => Nightforcet n. 2000€, Benderit ja Zeissit +2500€? Itse en kyllä pysty perustelemaan enää itselleni yli 1500€ tähtäimiä "pahvin puhkontaan"....enkä kyllä jahtikäyttöönkään. Saatu lisähyöty vs. nousseet kustannukset eivät kättele toisiaan mun arvoasteikolla. Mut ymmärrän, että joillakin se on OK.

Aake1

Lainaus käyttäjältä: Ressu
Lainaus käyttäjältä: Aake1 Mulla oli hetken Meopta 4-16x44 tiktak malli eikä se oikeen linsseiltään vakuuttanut,varsinkaan kun nettiä lukee miten meopta kehutaan maasta taivaisiin. No positiivisena asiana näkisin sen että ei enää tarvii ikinä ostaa muita kun saksalaisia. Ja luulis jo valmistajien tajuavan että jenkitkin alkaa arvostaamaan sitä ekaa tasoa ja mrad napsuja taktisissa tähtäimissä. Ainakin tuntuu jenkkiarmeejalle kelpaavan S&B PMII & Premier reticlesin putket milliradiaani ristikoilla+napsuilla ja 1.tason ristikolla.

Eiköhän tuo Meopta ole linsseiltään hintaluokkansa parhaimmistoa kuitenkin, vai mikä siinä ei vakuuttanut? Oma silmäni ei ainakaan huomaa mitään eroa valovoimassa Zeiss Victory 6-24x56 vs. NF NXS 5.5-22x56. Toki toisessa on FFP retikkeli, mutta onhan NF lläkin nykyään F1-malli joka on muuten jenkki, perinteisen mallin ollessa japsi. Vai onko nuo putket nykyään ihan jälkeenjääneitä?   :roll:

Kuva ei ollut terävä koko alueella ja kun suurennos meni yli kympin alkoi kiikari olemaan tosi tarkka silmän ja tähtäimen optisen akselin suoruudesta.Ainiin ja ne 7 kierroksen tornit  :lol:   Eipä ole kumpaakaan ominaisuutta esiintynyt muissa( Hensoldt 3-12x56 FF,Zeiss V 3-12x56,Docter 2,5-10x50) tähtäimissä joita omistan. Ja onhan tuo NF kuulemma hyvä merkki,itse en ole ikinä päässyt katsomaan läpi niin en osaa sanoa.

Poikma

Kovalta tuntuu 1500 euroa Meoptan hinnaksi....en maksaisi minäkään. Se vaan tähtäinmerkkinä tuntuu vielä kumminkin "oppipoikaosastolta".

Paljon turvallisemmalta tuntuisi sijoittaa 1500 euroa vaikka uuteen Leupoldiin tai käytettyyn saksalaiseen.

Tässäkin hyvä NF vaihtoehto jos perus-mildot kelpaa.... http://www.finnaccuracy.com/fa_tarjoukset.html">http://www.finnaccuracy.com/fa_tarjoukset.html

King-Kong

Ior ja uusi meopta kilpailee samassa hinta luokassa. Ior olisi oma valinta