Joka pojan tasku "Jantter"

Aloittaja Koheltaja, elokuu 29, 2004, 14:29

« edellinen - seuraava »

jp

Värikalvo viritys toimii oikein hyvin kirkkaassa auringon paisteessa ainakin 700m matkalle..... Kiitokset ideasta!

Kaatuvan taulun ensi testaus meni hyvin. Lopullisen laitteen mitat noin 400x80x80mm. Paino ilman panssarointia ja ilman taulua noin 5kg akkuineen. Samoilla säädöillä voi käyttää  pahvista taulua tai  vaneria.

Testattu 22 / 308 / .50 /222 / 223. Laite ei ota häiriöitä lentoäänestä,

radio-ohjaus toimii avoimessa maastossa noin 3km

ja muutenkin mukava kuljettaa..........Lopullinen versio tulee joskus............

t. jp

Nyfi

Oletko käyttänyt PKM radioo siihen radio-ohjaukseen. Toinen ampujalle ja toinen asennettuna jantterin ohjaukseen?

Koheltaja

Sitten sen näkee kun se valmistuu lopulliseen muotoon että minkälainen kauko ohjain siinä on, tässä vaiheessa kun laite ei ole vielä kaupallisessa muodossa niin en lähde kertomaan tarkkoja yksityiskohtia laitteen toiminnasta muuta kuin että taulun saa laskettua/nostettua haluttaessa pitkänkin matkan päästä muutenkin kuin ampumalla.

Toisekseen me ei suunnitella/valmisteta janttereita vaan Snipetec osumanilmaisimia, janttereista kannattaa kysyä PV:ltä...  :wink:
Kylätason ampuja

VTu

Mikäs on tuollaisen osumailmaisimen nykytila? Olisin kiinnostunut tuollaisesta ja kenties olisi menekkiä muutamalle muulekin... :wink:

Koheltaja

Kyllä niitö on saatavana, valmistetaan tilauspohjalta. Kannattaa heittää vaikkapa YV:tä jp:lle joka tossa aiemmin jo kommentoi värikalvosta, hän hoitaa suunnittelun/valmistuksen, itse toimin vaan puuhamiehenä  :wink:
Kylätason ampuja

Harrastaja

Tervehdys,

Oisko jollain harrastajalla täällä tiedossa jo sen verran valmis reagoiva maalilaitetuote, että sellaisen kehtaisi myydä ja mielellään vielä inhimilliseen hintaan?

Sillä ei nyt ole niinkään väliä syttyykö valo vai kaatuuko taulu, pääasia että osumat näkyvät (kiikarilla) lähemmäs kilometriin ja että laite toimii ilman verkkovirtaa (=auton/moton akku) kaliipereilla hiiripyssystä norsukivääriin mitenkään kummemmin säätelemättä.

Kesän kisat lähestyvät ja pitkähköjen ampumamatkojen vuoksi reagoivat maalilaitteet olisivat enemmän kuin sataneljä jänistä.

"Yksi lähes epätoivoinen kisanjärjestäjä"

jp

No ainakin nuo Koheltajan ja minun viritykset toimivat, muiden projekteista ei ole tietoa.

t.jp

JL

Lainaus käyttäjältä: HarrastajaTervehdys,

Oisko jollain harrastajalla täällä tiedossa jo sen verran valmis reagoiva maalilaitetuote, että sellaisen kehtaisi myydä ja mielellään vielä inhimilliseen hintaan?

Sillä ei nyt ole niinkään väliä syttyykö valo vai kaatuuko taulu, pääasia että osumat näkyvät (kiikarilla) lähemmäs kilometriin ja että laite toimii ilman verkkovirtaa (=auton/moton akku) kaliipereilla hiiripyssystä norsukivääriin mitenkään kummemmin säätelemättä.

Kesän kisat lähestyvät ja pitkähköjen ampumamatkojen vuoksi reagoivat maalilaitteet olisivat enemmän kuin sataneljä jänistä.

"Yksi lähes epätoivoinen kisanjärjestäjä"

Mulla on.

Rakennuskustannukset joskus muinoin olivat alle 100mk.

Toimintaperiaate on sellainen että jantteripelti pyörähtää 360ast pystyakselillaan kun peltiin tulee osuma.

Systeemi aktivoituu osuma-äänestä, ja herkkyys on säädettävä.

Käytännössä olen säätänyt tason niin että pikku kivellä kun roivasee niin ei tapahdu mitään, mutta jos oikein paiskaa isommalla "sepelinpalalla" niin a´vot.

Kokemuksieni perusteella suosittelen kaikkia unohtamaan nuo tärähdyksestä aktivoituvat systeemit, siis jo ihan kustannussyistä.

15mk maksava halvoista halvin karaokemikki ja rakennussarjana 35mk maksava äänestä aktivoituva kytkin hoitavat homman yhtä lailla.

Myös radio-ohjaus olisi mahdollista lisätä, mutta sellaisen tarvista ei ole vastaan tullut.

Taulun saisi myös piiloon, kun "fiksuntaisi" ohjausta niin että taulu komennettaisiin esim radiolla 180ast asentoon, eli kylki ampujan suuntaan.

Omaani on tosin viitisisi myydä kun en ehdi uutta alkaa rakentamaan, mutta rakentaminen ei todellakaan ole vaikeaa, jos on a) lukutaitoinen b)osaa hitsata edes vähän c) tinakolvi pysyy kädessä, edes jotenkin.

Voin antaa tarkempia ohjeita jos kiinnostusta on.

leke

Millainen se sinun jantterisi on taitoa löytyy mutta suunnitelmat puuttuvat! :)

Harrastaja

Kiinnostusta löytyy edelleen.

Ja sen verran tietoa + taitoa (kun kokoaa noita käsistään käteviä ja päästään terävämpiä) että eiköhän se laite kuvilla ja jonkinlaisilla ohjeilla kasaan saada.

Pistätkö lisätietoja yv:llä tai sähköpostilla?

JPa

Minulle myös ohjeita/piirrustuksia kiitos! Tietysti valmis olisi helppo ostaa, mutta itse tehty on aina itse tehty..  :wink:

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

JL

Yritän ehtiä ottamaan kuvia tänään, ja linkitän ne sitten tänne kaikkien nähtäväksi kun kiinnostuneita kerran löytyy.

Jääpähän samalla hyötykäyttöön kaikkien näkyville.

Mutta värkkejä voisin jo listata:

-1kpl Dynaaminen mikrofoni (elektreetti-nappimikkikin käy, tosin vaatii kondensaattorin ja virransyötön että saa toimimaan)

-1kpl VOX -kytkimiä (tämä on se "aivo". Radioamatöörit käyttävät tätä kun haluavat automaattisesti puheesta aktivoituvan tangentin)

-1kpl melkein mikä tahansa auton lasinpyhkiän moottori

-n.2m putekea tai jotain profiilirautaa. Itse käytin 20x50mm kun sitä sattui

tallissa valmiiksi olemaan.

-1kpl "päälaakeri" jonka varassa jantteri pyörii. (omaani sovelsin vanhaa Nissan Sunnyn nokkahihnan kiristinrullaa)

Panen kuvia jahka ehdin.

Muuten, mihin sivulle saisi videoita näytille että voisi linkittää tänne?

jp

http://koti.mbnet.fi/jpjp/">http://koti.mbnet.fi/jpjp/