338 LM lataus

Aloittaja S.RU, huhtikuu 10, 2011, 16:24

« edellinen - seuraava »

Nesmit

Muovirasiat on OK, mutta varsinkin kisoissa on mukava kannella tommosta: https://coletac.eu/collections/shooting-accessories/products/ammo-book-120

Nesmit

Lainaus käyttäjältä: Homer - elokuu 19, 2020, 10:48
Lainaus käyttäjältä: Nesmit - elokuu 19, 2020, 09:26
https://www.av-ase.fi/ase/kivaarin-patruunarasia-mtm-r-100-mag-deluxe-green-magnum-kaliiperit/p/026057230108/#description

Itse käytän tota... Mutta taitaa olla luoti alaspäin...
Kuvassahan on sekä että. Itse pidän luoteja ylöspäin ja pelkkiä hylsyjä suu alaspäin.

Testasin tota niin ei sovi panokset rasiaan niin että luoti on ylöspäin... (Scenar 250gr)

Homer

Lainaus käyttäjältä: Nesmit - elokuu 19, 2020, 16:04
Lainaus käyttäjältä: Homer - elokuu 19, 2020, 10:48
Lainaus käyttäjältä: Nesmit - elokuu 19, 2020, 09:26
https://www.av-ase.fi/ase/kivaarin-patruunarasia-mtm-r-100-mag-deluxe-green-magnum-kaliiperit/p/026057230108/#description

Itse käytän tota... Mutta taitaa olla luoti alaspäin...
Kuvassahan on sekä että. Itse pidän luoteja ylöspäin ja pelkkiä hylsyjä suu alaspäin.

Testasin tota niin ei sovi panokset rasiaan niin että luoti on ylöspäin... (Scenar 250gr)
Ok, sitten se on erilainen kuin mun rasia, tai sitten olen lämärin jälkeen pitänyt siinä muita patruunoita.

JKL

Hei

Tuo asetarvikkeen Berry toimii ja lämärin panos sopii siihen luoti ylöspäin. Minulla niitä neljä.

Mitä latauksiin tulee, niin löytyi todella hyvin käyvä kuparinen hirvipanos:
Federal LMR Match nalli
Hylsy Lapua .338 MAG
Barnes 225gr ttsx luoti
VV N165 ruutia 5,67grammaa
Latauspituus 92,4mm
Lähtönopeus 880m/s mitattu M1 Chronolla

Mitä tulee lämärillä ampumiseen, jos sattuu muitakin yhtä kokemattomia olemaan kuin minä isojen kaliiberien kanssa, niin tässäpä yksi huomio jota ei ymmärtänyt .308 kokemuksilla.

Paljon tärkeämpää saada oikein hyvä ote ja aina täsmälleen samalla tavalla. Tajusin vasta kahdeksannella ratakäynnillä, kuinka "isot" heitot tällä kaliiberilla tulee kasaan, jos pito on kahdessa tiukka ja yhdessä hiukan löysä vertailussa .308. Aseena kevyt metsästystukillinen trg-s, silläkin on oma roolinsa tässä asiassa ja asettaa vaatimuksia pitoon.

Kuulostaa itsestään selvältä ja minäkin aina tiennyt sen, mutta .308 vaimentajan kanssa ampuneena en asiaa ole 150-300m radalla juuri miettinyt. Kasa-ampuja en ole, treenaillut vain metsästykseen. Nyt lämäriin latausta hakiessa ymmärsin sen oikeasti.

Michael Knight

Asekaappiin ilmestyi Barrett 98B, .338LM jossa 24" piippu ja rihlannousu 1-9.4. En ole ennen lämärin ruokaa ladannut ja Barretista en ole löytänyt niin paljon tarinaa kuin mm. TRG 42:sta. Minkälaista paukkua(hylsy, ruuti, luoti) tälle kannattaisi syöttää, onko omakohtaisia kokemuksia? Toki aseet ja piiput ovat aina yksilöitä.

Ilmeisesti lämärin tarkkuuspatruunan jonkinlaiseksi standardiksi on muodustunut Lapua Scenar GB488, 250 grain/16,2 gram -luoti. Mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi tarkastella ja minkälaista latauspituutta olette käyttäneet?

Katselin, että Norman hylsyä saisi edukkaammin kuin Lapualaista mutta ilmeisesti Lapuan hylsyä kannattaa käyttää ja on pitkäikäinen sekä tasalaatuinen?

Ajattelin ainakin aloittaa VV N100-sarjan ruudilla ja vasta myöhemmin kokeilla N500-sarjaa. Maksimeita en ole hakemassa lähtöjen kanssa mutta jonkin verran toki pitää vauhtia olla, että käyntiä löytyy.

Entä tehdaslatauksista, mitä mielenkiitoista sieltä löytyisi? Hinta toki on aika hurja tehdaspatruunoissa.

Jos ei Barretissa sen spesiaalimpaa patruunataipumusta ole niin lähden varmaan kehittelemään mm. tälläkin foorumilla jaettujen TRG-reseptien pohjalta hommaa eteenpäin  :)

SO

Lapuan hylsyyn 300gr Scenar tai SMK, FED215 nalli ja Norma 217 ruutia. Yleensä Barretissa on ollut loiva pitkä ylimeno mikä ei tarkkuuden kannalta ole ollenkaan huono.

Poikanen

Mulla odottelee VV N165 ja 250gr scenarit latausta Lapuan hylsyyn. Nallina kuulemma Federal 215 ainoa oikea vaihtoehto.

Eipä vain ehtiny menneelle kesälle ladata mitään, mutta kyllä se kevät tullee taas 😊

Woodsman

Samoin N165 ja 250gr Scenaria pitäis laittaa Lapuan hylsyihin. Saa nähdä miten M10:n saa omilla latauksilla käymään ;)

Nesmit

Onko joku kokeillut Noslerin RDF 300gr luotia lämäriin...

http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=6219

Pitäisi olla hyvä BC ja hinta ok.

https://www.snipershide.com/shooting/threads/nosler-338-300gr-rdf-bc-number.7027498/ 

Nesmit

Lainaus käyttäjältä: Woodsman - joulukuu 16, 2020, 09:06
Samoin N165 ja 250gr Scenaria pitäis laittaa Lapuan hylsyihin. Saa nähdä miten M10:n saa omilla latauksilla käymään ;)

Mää lataan omaan M10:iin 250gr Scenarin N565 ryynilllä (5.80g), Federalin GM215M nallilla, Lapuan hylsyllä, COL 91.70mm.
Hyvin nakuttaa, enkä ole hakenut vielä maksimia tolle ruudille (Vihtavuori ehdottaa 5.85g maksimiksi).

Poikanen

Lainaus käyttäjältä: Woodsman - joulukuu 16, 2020, 09:06

Näköjään sama kivääriki :) Onko Woodsmanilla vielä Sakon suujarruki?

Nesmit

Terminator TE jarruna tai AseUtra SL7i

edit: niin siis nämä itsellä, Woodsmannista en tiedä  ;D

Poikanen

Lainaus käyttäjältä: Nesmit - joulukuu 16, 2020, 11:23
Terminator TE jarruna tai AseUtra SL7i

edit: niin siis nämä itsellä, Woodsmannista en tiedä  ;D

Joo, vähän sotkin nimiä :D Siehän olit kokonaan eri luokassa ruutienki suhteen :P

Woodsman

Sakon oma suujarru omassa on. Pitää tuota 565:sta kokeilla jahka ehtii.