7-08 ja .284

Aloittaja HJu, marraskuu 03, 2007, 19:01

« edellinen - seuraava »

HJu

N560-ruutien sottaisuus on liioiteltua. N570 ja N170 OVAT likaista palojätteiltään. Itse olen käyttänyt vain N560 ruutia tarkkuuslatauksiin tässä kaliperissa  RS:ltä voi löytyä hyviä ruuteja mutta tässä kaliperissa minulla ei ole niistä kokemuksia.

Redding S-type jonkin etuna on se että vaihdettavilla kaularenkailla voi kaulan supistusten säätää tarkasti. Tarvitseeko sitä vai ei selviää siinä vaiheessa kun kerran ammuttuja hylsyjä alkaa supistelemaan. Ilmankin voi pärjätä mutta normaalit SAAMI-holkit supistaa kaulaa turhan rajusti. Siinä vaan helposti käy että ensin ostat halvan supistusholkin ja sitten sen kalliimman. Kulut raketoi turhaan.

Ei nyt pahasti mene metsään ostit mitä tahansa mutta kyllä niissä 60 euron holkeissa menee raha hukkaan varmimmin jos jotain tarkkuustavoitteita on.

Luodeista hyviä kokemuksia Berger 180 VLD ja Sierra 175 Match King. Säikeen alkupuolella tarkempia yksityiskohtia.
Terveisin,

HJu

MikaS

Minäkin olisin kiinnostunut ostamaan ruutia tuohon hintaan :o. 10 scenun taakse 3g ruutia, on noin 0.27-0.3€.

HJu

Sen verran päivitystä vanhaan aiheeseen että Lapualta tulee tänä kesänä .284 Win -hylsyjä latausvalmiina ja Lapualta on saanut jo jonkin aikaa 150 ja 180 greinisiä .284 Scenar -luoteja.

Jäänyt pandemian yms. vuoksi pitkän matkan ammunnat vähiin viime aikoina mutta ensi kesänä voisi ottaa taas työn alle uudet hylsyt ja vähän noita uudempia luotejakin. Sierran .284 175 Match King on edelleen oikein hyvä luoti sellaisenaan. Bergerien hinnat alkavat olla kipurajalla kun suurin piirtein samaan rahaan saa myös .339 250 Scenareita.
Terveisin,

HJu

Valkoselkätikka

Mun pitää ny vähä kysyä tosta .284winistä kun olen tietämätön. Siinä on siis 338LM:än lentorata, eli siis melkosen suora. Kuitenkaan ei ole piipun tuhoaja, eli mimmosia lähtönopeuksia sillä ammutaan vaikka jollain 8g kuulalla? Mimmonen se on verrattuna 280remiin tai 7mm remmag:iin? Mietin vain että ei 7mm rm:äkään vissii oo niin suora lentorata kuin lämärissä vaikka vauhteja on niin että piippu sulaa??

HJu

Ballistiikassa ilmaisia lounaita ei ole. Lämpimäksi ladattuna 284 Win on magnumkaliperi käytökseltään. Eli piippu kuroutuu umpeen ja ylimeno palaa aikanaan. Ei kuitenkaan mitenkään erityisen nopeasti.

Itse olen ampunut 175-180 gr VLD luoteja eli 11-12 grammaisia luoteja noin 890-900m/s vauhdeilla. Piippu on mallia "antenni" eli 700mm pitkä. Saan omasta kivääristä enemmän vauhteja kuin kaveri Tikasta kal 7mm Rem Mag. Tikassa on vähän lyhyempi piippu ja väljempi pesä.

280 Rem voisi toimia sekin hyvin mutta ei ole mitään kokemusta siitä.

284 Win on hyvä jos aikomus on rakennuttaa "viimeisen päälle" pitkän matkan kivääri ja kaupasta ei tarvitse saada tehdaspatruunaa. 338LM on helppo ratkaisu ja säästää lataamisen vaivan. Maksaa toki enemmän (ase ja patruunat).

Jos hakee helppoa elämää niin pitkäpiippuinen  6.5 Cr on melko hyvä melko kauas (1200m paikkeille ja ylikin). 6.5 PRC on sekin hyvä mutta syö piippuja. 300 PRC ja 300 Norma on taas omissa hintaluokissaan mutta suorituskykykin on kovaa tasoa.

Ainoaksi kivääriksi 284 Win on huono valinta IMHO.
Terveisin,

HJu

Jaz80

No mitens 6.5mm Ai. Esimerkiksi 6.5x55Ai, jos pelataan lataamalla?

Valkoselkätikka

Mitä eroja tuossa on siihen 7mm rem mag:iin? yhtäkkiä vauhditkin tuntus olevan samaa luokkaa ja kuula mitä tuuppaa on sama, ruutia taitaa mennä jonkunverran vähemmän ja lyhyt aktio mutta onhan tietysti 7mmwsm.

HJu

Varmaan ihan toimiva tosin kyllähän modernissa aktiossa tavallinen 6.5x55 toimii sekin hyvin. 6.5x55 saa kaupasta, 6.5x55 AI -holkit pelkästään maksaa mansikoita.

Ei kai sellaista "kaikin puolin aivan parasta" ole vielä keksittykään. Riippuu reunaehdoista. Onko yli 550mm piippu liian pitkä ? Pitääkö kaupasta saada valmista tarkkuuspatruunaa ? Onko piipun eliniällä merkitystä? Pitääkö olla itselataava vai pulttilukko? Onko joku lipasformaatti haluttavampi kuin jokin toinen? Mikä on tavoiteltu tehokas kantama ? Paljonko jouleja halutaan riitävään maalivaikutukseen ? Onko tavoitteena käyttää äänenvaimenninta koko ajan? Jne. Jne.

Militääripaineisiin ladattuna .277 Fury voisi olla erittäinkin hyvä patruuna. Ehkä.
Terveisin,

HJu

Jaz80

Paree, kun laittaa sen mikä hyvältä tuntuu. Ostelee sit piippuja tarpeen mukaan. Ikuisuus kysymyksiä.

HJu

Jotta ei olisi liian helppoa niin tänään on julkaistu 7mm PRC. https://www.americanrifleman.org/content/7-mm-prc-hornady-s-new-precision-rifle-cartridge/

Samat vauhdit tosin saa .284 Winistä lataamalla sen 79mm pitkäksi, 58gr N560 ja luodiksi Berger 180 VLD. Toki piippua pitää olla sr 700mm ja 7mm PRC:lle riittää vähän lyhyempikin piippu. Koska se polttaa enemmän ruutia niin ylimeno palaa vähän nopeammin kuin .284 Winissä.
Terveisin,

HJu

HJu

Lainaus käyttäjältä: Valkoselkätikka - lokakuu 26, 2022, 21:27
Mitä eroja tuossa on siihen 7mm rem mag:iin? yhtäkkiä vauhditkin tuntus olevan samaa luokkaa ja kuula mitä tuuppaa on sama, ruutia taitaa mennä jonkunverran vähemmän ja lyhyt aktio mutta onhan tietysti 7mmwsm.

Lentoradoissa ei tietenkään mitään eroa jos sama luoti ja sama vauhti. Tosin monesta 7mm em  magista ei saa 895m/s vauhteja  180 VLD-luodille. 7mm Rem Magnumin laatuhylsyjä on vaikea saada ja käyttöikä on rajallinen tosin ei .284 Winitkään ikuisia ole. .284 Winin rakentaa mihin  tahansa 30-06:een piipun vaihdolla. 284 Win ei kuitenkaan ole parhaimmillaan lyhyessä aktiossa. Ruutia 284 Winiin menee 10 grein vähemmän kuin esim 7mm PRC:hen joten ylimeno kestää pidempään.

7 WSM on sellainen kummajainen että jättäisin väliin. Ongelmat:
- laatuhylsyjen saatavuus
- aktiona pitäis olla magnumlukkoinen lyhyt aktio. Saahan niitä jostain mutta ei kovin yleinen kombinaatio. Toki T3:een saa myös mutta se ei ole lyhyt aktio määritelmän mukaan.
Terveisin,

HJu

ltattari

Ehditkö käyttää lapualaisia 6,5x.284 hylsyjä ? Jos niin tuntuuko että olisi eroja .284 hylsyihin, kestävyys, kaulan paksuus, tasalaatuisuus (vai onko tämä vitsi) ? Mulla on 6,5x.284 joka nyt on ollut hetken aika vähällä käytöllä mutta kai hylsykantaa täytyy uudistaa jossain vaihessa. Lapualaisia ja normalaisia on ollut käytössä, eikä noissa isompaa moittimista ole ollut. Mutta jos .284 hylsyt tuntuisivat joltain kantilta paremmilta niin voisihan niitä ostaa, pian noista kaulat runnoo sopiviksi.

Taustana oikeastaan se että toisaalla joku oli viritellyt vissiinkin villikissakaliipereita tuohon hylsyyn pohjautuen ja vähän moitti että kannat leviää aika helposti kun antaa lämää. Ja epäili että liittyy kannan muotoiluun, "täyspaksu" kanta oli kestävämpi. Itse en ole mitään erityisen poikkeavaan havainnut mutta toisaalta en ole sortunut mopolla kaahailuun.

HJu

6.5-284 ja .284 Winin hylsyt ovat kannaltaan samanlaisia. Itsellä menee 5:llä  latauskerralla 20% hylkyyn koska nallitasku laajenee. Tämä siis tappilatauksilla.

En ole aitoja .284 Win by Lapua hylsyjä vielä ostanut vaan käyttänyt aina 6.5-284 Norma by Lapua ja hylsyistä kaulaa avartamalla tehnyt ne .284Win/7x55:n hylsyt.

Eiköhän Lapuan valmistamat .284 Win ja 6.54-284 Norman hylsyt ole tasan  samaa kamaa ennen viimeistä kaulasupistusta. En usko että eroja hirveästi on. Toki .284:sta saattaa supistamalla 6.5mm saada paksumpia kauloja, ehkä. Selviää investoimalla rasiaan hylsyjä ja kokeilemalla.
Terveisin,

HJu

ltattari

Onhan ne varmaan aika samaa kamaa. Sinällään paksumpi kaula kiinnostaisi, ei ole omaan pyssyyn tarvinnut hylsyjä sorvailla. Sama kantahan tuossa on mitä esim. nollakasissa, sinällään jännää tuo kritiikki kannan heikkoudesta. Eiköhän siitä nollakasistakin nallitasku löysty kun pistää tappilatausta. Minulla ei kyllä siitäkään, ei mopolla sataa, pitää ostaa isompia pyssyjä. Mielenkiinnosta katselin hylsyjä asetarvike.com:ista, .284 W:tä ei ollut, siekaleen kalliita 6,5-284:n hylsytkin näyttää olevan. Täytynee ajella noilla varovasti, nollakasiin saa hylsypöntöstä, eikä CTR:stä ehkä pala ylimeno niin nopeasti. Mulla on tuo .30-06 mittaiseen Tikan M65:n lukkoon rakennettuna, metrinen piippu. Kun pystyy asettamaan kuulan ulommas jää enempi tilaa ruudille, houkuttaa tietysti hurjastelemaan.

ltattari

Tuolla muuten näyttäisi olevan .284 W hylsyä https://rmjakt.se/product.html/hylsa-lapua-284-win?category_id=243&languageSettingsReload=1 , kaksi boxia jos teksteihin on uskominen.