Tehdasladatut vs. itseladatut

Aloittaja john, marraskuu 17, 2005, 07:54

« edellinen - seuraava »

john

En ole käyttänyt tehdasladattuja patruunoita kuin muutaman kerran ostettuani ensimmäisen ison kiväärin -90 luvun alussa. Latauslaitteiden osto ja omien patruunoiden ampuminen oli selvä asia, koska nämä ovat tietenkin tarkempia ja halvempia.

Yllätys oli jostakin kumman syystä suuri, kun viimeeksi Sandiksessa ammuin Lapuan 12 g scenarilla tulppaamia tehdaspaukkuja kaliiperissa .300 WM.

Kun kohdistamisen jälkeen sain osumat tauluun, olivat kasat toistuvasti n. 60 - 70 % siitä, mihin pääsen toistuvasti omilla latauksilla. Taulussa oli hyviä 20- 25 mm kasoja. Jopa kaverinikin ampui 20 millisen kasan vaikka valitti, että ase heilui. Etäisyys 300 metriä.

Toisaalta minua harmitti ja toisaalta olin tyytyväinen. Onhan se kivaa, että aseella osuu, mutta ikävämpi puoli on tuo kustannuspuoli, jos joutuu siirtymään kalliisiin patruunoihin.

Vaikka käytänkin paljon aikaa ja vaivaa patruunoiden lataamiseen, niin pakko on niellä se tosiasia, että Lapua saa aikaan parempia tarkkuuspatruunoita. Mainittakoon tässä vaiheessa, että .300 winmag patruunat ovat häviämään päin ja ilmeisesti Lapua lataa ko. kaliperiin tarkkuuspatruunoita silloin, kun saavat niistä suuren tilauksen.

Lopputulos on kuitenkin se, ettei minulla patruunoiden kotilatausta enää sanelle pyrkimys parempaan tarkkuuteen vaan mahdollisesti kustannustehokkuus.

PL

Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia rynkynpaukuista, kolmenollakasista, viiskolmeärrästä ja .338 älämmästä.

Ladattuani .338 LM kaliiperiin paukkuja lockbasella en saa 300m metriin kuin satunnaisesti 60mm kasaa. Tyypillisesti kasat ovat luokkaa 80mm-120mm. (Lockbasehan on tälle etäisyydelle vielä epävakaa, käynti paranee huomattavasti kun mennään pidemmille etäisyyksille).

Lapuan tehdaspatruunalla (sama luoti) kasat ovat pääsääntöisesti 60mm luokkaa. Asia on ilmeisesti niin että tehdaspatruunaan kyetään valikoimaan juuri ko. tapaukseen sopiva ruuti eikä vaan sitä mitä kaupasta saa. Lisäksi latausprosessi on toistotarkkuudeltaan parempi kuin kotona vaikka käytössä kaikenmaailmanmikrometrit.

Ehkä kyseessä on vähän sama juttu kun ostaisi auton kaupasta tai tekisi sen osista kotona :lol:

Y-P

Meikäläisellä kyllä kävi päin vastoin .338LM:n kanssa. Tehdasladatut kävi viiden laukauksen kasoilla noin 60- 65mm/300m ja kotona tehdyt muutamien kokeilujen jälkeen 40-50mm/300m. Luoti molemmissa 16,2g Lock Base. Taitaa olla aika asekohtainen juttu tämäkin. Jollekin pyssykälle vaan sattuu tehdaslataus paremmin kohdalle. Olen kyllä aina arvellut, että tehdaspaukut ei voi käydä niin hyvin kuin omatekoiset kaulasupistetut jotka ammutaan uudestaan samalla aseella. Tällöinhän hylsy on turvonnut kohtuu tarkalleen pesän mittoihin. Jos muut asiat kunnossa, niin kaiken järjen mukaan tämän pitäisi parantaa käyntiä. Haluaisin ainakin uskoa ja fanaattisesti todistella itselleni, että kotivehkeillä saa myös tasalaatuista tavaraa aikaiseksi kun joka patruunan punnitsee ja mittailee. Täytyy tuotantoerät vaan pitää niin pieninä että aika riittää..
-Y-P-

espo

Tottahan tuo TM puhuu, näin kasat radalla, ja kyse ei ollut yksittäisistä onnenkantamoisista kasoista , vaan tasaisesta suoritustasosta ilman kärpäsiä (3 ls/kasa). Onnellinen se, jonka aseeseen tehdaspatruunat sopivat ja jonka aseessa ne käyvät. Valitattavasti itselläni on pääkäytössä pyssy, johon tehdaspatruunat eivät sovellu, ja joudun nykertämään iltakaudet omien latausteni kanssa.  Kaupan hyllyltä ostetussa 308Win:ssäni pätee sama kuin TM:lläkin, kotimaiset tehdasladatut patruunat ovat aivan yhtä hyväkäyntisiä kuin kotilatauksetkin.  

Vähäruutisissa 'ei magnum'-kaliipereissa kotilatausta harrastetaan monesti jotta saataisiin kaliiperista irti se mihin se moderneilla latauskomponenteilla uusissa hyväkuntoisissa aseissa kykenee, mutta magnumkaliipereissa höyryjä riittää yleensä kaupan latingeissakin tarpeeksi. T:JE

MJ

Moi,

Lapuan tehdaspatruunat ovat tunnetusti hyviä ja tarkkoja. Yleensäkin asetta kannattaa testata tehdaspatruunoilla ainakin aluksi; näkee miten hyvin pelittää eri painoisilla kuulilla. Tämän jälkeen valitsee sen sopivan painoisen kuulan ja yrittää ladata sitä samaan lähtönopeuteen kuin tehdaspatruuna tai tilanteesta riippuen hieman nopeammaksi.

Samoja kokemuksia kuin PL:llä, .308 ja .338 patruunoista. Olen myös ymmärtänyt, että Lapua valitsee tehdaspatruunoihin juuri ko. tapaukseen sopivimman ruudin ja sitä ei kaupasta saa. Samoin on varmaa, että latausprosessi on toistotarkkuudelta parempi kuin himassa ladatessa.

.338 LM Lapuan tehdas-Scenarit ovat todella tarkkoja, vasta muutaman viime vuoden aikana olen päässyt samaan tarkkuuteen itseladatulla Scunulla, kiitos tästä kuuluu JHa:lle ja hänen lukuisille lataustesteilleen :!:

Mutta on se vaikeata löytyy sopiva lataus, jossa saa tehdas-Scenun nopeuden ja tarkkuuden. Myös tehdas-LB on tarkka, en ole kokeillut kuitenkaan LB:n itselataamista.

Kuten PL totesi .338LM:n tarkkus ylipäätään paranee 300 metrin jälkeen, ampui sillä mitä kuulaa tahansa.

Itse en oikein jaksa nysvätä patruunoita, joten progressiivinen latauspuristin lienee paras vaihtoehto minunlaisille "itselataus on vain  pakollinen liikaa aikaa vievä homma, jotta pääsee ampumaan" ja "paukku on pääasia" tyypeille.  :wink:

Tästä syystä lataukseni eivät liene olleet yleensä sieltä tarkimmasta päästä. Nostan kyllä hattua nöyrästi niille, jotka nakevät todella aikaa ja vaivaa optimaalisen latauksen etsimiseen :!:

Nyt kun vielä löytäisi sen ideaalin superhalvan ja tarkan tehdas 7,62 NATO patruunan  :roll:

Ja samaan syssyyn vielä sen superhalvan ja tarkan tehdas .338LM patruunankin  :roll:

Carpe Diem,

MJ

Pantteri

Mistäs nyt sellanen kemisti keksitään joka selvittää Lapuan käyttämän ruudin ominaisuudet tarkkuuspatruunatyyppi kohtaisesti, muuthan komponentit tiedetään  :wink:
Turvallisuus kaiken A ja O

john

Lapualla etuja ovat todellakin suuret valmistusmäärät, huippu välineet ja komponentit ja luulen, että vuosikymmenten kokemuksellakin on merkityksensä. Epäilen heidän käyttävän ruutina MRP:tä ja vieläpä sitä mitä ei tavallisille tallaajille myydä. Vaikka ruutimäärän tasalaatuisuus onkin tärkeä seikka, niin uskottava se kai on, että ruutimäärien heitoilla on patruunan tasalaatuisuuteen pienin vaikutus.

En usko, että siinä ihmeellisempää kemistiä tarvitaan vaan laitteet, joilla patruunasta saadaan yhtä tasalaatuista kuin lapualla

MJ

Moi,

TM on oikeassa, Lapua käyttää Norman MRP:tä ainakin .338 LM:ssä, muistaakseni MRP 2:sta, en ole tästä MRP:n tyypistä täysin varma.

Käytetetäänkö Norman MRP:tä, 204:sta tai jotain muuta Lapuan .308:ssa, en tiedä.

Mites ne .30 kaliiperin SMK:t vs Lapuan Scenarit sinulla oikein kävi TM? Jos en aivan väärin muista, niin tykitit ainakin 12,0g SMK:ta .300 Win Magista.

Ajattelin itse testata verrokina SMK:n kevyempiä luoteja vastaaviin Lapuan Scenuihin .308:ssa.

Carpe Diem,

MJ

john

Olen todellakin käyttänyt kolmesatasessa pääasiassa Sierran kilpaluotia mutta 200 grainisena eli oliko tuo nyt sitten 13 grammainen. Tarkkuus oli ok eli n. 40 - 50 mm / 300 metriä. Mutta nyt tosiaankin nuo 12 gramman tehdas scenarit pesivät tämänkin luodin. Tämän lisäksi kokeilin nyt syksyllä Lapuan 11 g. Lockbasea ja 10 gramman scenaria, jotka olivat tarkkuudeltaan erinomaisia luoteja, jälleen kerran hämmästyksekseni. Nämä ovatkin nyt hyllyssäni syrjäyttäneet sierran luodit.

Olenkin itse jo jonkin aikaa kaipaillut MRP:tä kokeiltavaksi. Hinta ja saatavuus ovat olleet jarruna.

Scenareita ja Sierran luoteja verrattaessa noin ulkonäöllisesti voi sanoa, että ainakin scenareiden kärki on paljon siistimpi. Onko tällä sitten vaikutusta lentoon, en tiedä.

HJu

Käsittääkseni Lapua käyttää monessa kinlatauksessa sellaisia ruuteja ja ruutieriä että niitä ei kaupasta saa edes rahalla.

Vihtavuorella on vähittäismyynnissä olevien ruutien lisäksi patruunatuotantoon tarjolla ainakin N312 (pienoiskivääriruuti), N125 (7.62X39 Rk-ruuti) ja varmasti muitakin.

Patruunatehtaille riittää että tietyn tilavuuksinen ruutiannos antaa tietyllä paineella (tietyn mallisessa hylsyssä) tietyn lähtönopeuden (tietyn pituisesta piipusta). Määrittelyt annetaan ruutitehtaalle ja he toimittaa sopivaa ruutia tilatun määrän. Se voi olla ns. kaupallista kamaa kuten N560 tai MRP-2 tai sitten se voi olla "tilausruutia" joka on räätälöity asiakkaan vaatimusten mukaisiksi.

Siksi on vähän hassua availla Lapuan patruunoita, punnita ruuti ja jonkun vanhan 1980-luvun patruunaesitteen perusteella todeta että "Lapua lataa 2,84 grammaan N140:sta sen-ja-sen luodin taakse ja lähtöjä on 823 m/s". Puretun patruuna ruudista ei ota maalikko selvää ja sen vuoksi latausten punnitseminen oman latauksen ohjearvoksi on vaarallista leikkiä.
Terveisin,

HJu

MSa

Mulla on rajoitetusti kokemusta tehdaslatauksista kalipeereissta 308Win sekä 338LM. Em, kalipeereissa olen ladannut myös riittävän määrän itse, jotta voisi tehdä vartailuja.

308W (Steyt SSG) ei käy mitenkään tehdaspaukulla. Kivääriuran alussa olin aivan p*****a, kun käyntiä ei meinannut löytyä. Ko. yksilön käynnin avain oli lähes rihloissa oleva latauspituus. Tämän jälkeen käyntiä alkoi löytyä.

338LMssä käynti itse lataamilla tarkkuuspatruunoilla (N170+Scenar n.850-860m/s) käynti on loistavaa. Muistaakseni kaikkien kasojen keskiarvo keskiarvo on jossakin 0.3-0.4moan luokassa. Kova lataus, jota pääasiassa tulee ammutta LM:n läpi käynti on jossakin 0.7MOA luokassa. Tehdasladattu Scenar käy myös hyvin, samaa luokkaa.

Eli näiden havaintojen pohjalta olen enemmän taipuvainen sanomaan, että aseyksilöstä riippuen tehdaspatruunat voivat käydä paremmin, kuin  kotikutoiset, mutta pitäisin ko. asetta harvinaisempana kuin paremmin kotikutoisilla kuin tehdaslatauksilla käyvää asetta.

Onko jollakin tietoa siitä, että kuinka moni kasa-ampuja ampuu tehdaspatruunaa versus kotikutoista:?: :?: :?: Mulla on käsitys, että valtaosta huippukasa-ampujista lataa patruunat itse ja näin ollen se tukisi myös yllä olevaa väittämää.

Mene ja tiedä sitten. Pääaisia on että paukahtaa :lol:

MSa
[url=https]

HJu

Jokainen vakavamielinen kasa-ampuja ampuu itseladattuja patruunoita poislukien .22Lr Bench Rest jossa patruunat yleensä on suoraan kaupan askista.

Syynä tähän itselataamiseen BR-puolella on se että patruunapesät, hylsyt, luodit, ylimenokartiot jne. mitoitettu joka tilaajan omilla spekseille ja niihin ei tehdaspatruunat sovi.

Käytännössä esim. 6mm PPC kasakiväärin patruunapesään ei sovi 6mm PPC USA -mitoituksella oleva patruuna koska sen kaula on liian paksu. Kasakivääriin sorvataan hylsyt koska näin saadaan vakiopaksuiset hylsynkaulat, luodin irtoamisvastus vakioksia jne. Kun aihiona on 6mm PPC USA hylsyt joita sorvataan niin väkisin optimipatruunapesän kaulanhalkaisija on ohuempi kuin sorvaamattomalle hylsylle.

Koska hylsynysväyksen määrä on suurta niin huipputasonkin ampujilla voi olla vain 15-20 kpl "täydellisiä" hylsyjä joita lataillaan käsilatausvehkeillä sarjojen välillä.

Toki BR kisoihin voi osallistua kaupan aseilla ja patruunoillakin mutta silloin mitalisijat voi nykyään unohtaa.
Terveisin,

HJu