Aseen osto ulkomailta

Aloittaja Mvä, tammikuu 30, 2014, 22:45

« edellinen - seuraava »

mika

no pykälät 76 ja 78 sitä vastoin vaatii. Pointti kuitenkin on että sen tarvittavan luvituksen kertoo lupaviranomainen. Kysykää nyt hyvät ihmiset niiltä jotka ne luvat myöntää. Ei internetin keskustelupalsta vaikka kova tasoinen palsta tämä onkin . :lol:  :lol:
CHAIRBORNE - USB Troop

HJu

Ei ne vaadi tuontilupaa kiväärille (erva-patruunoille vaatii) mutta mahdollistavat tuonnin jos hankintalupaa ei vielä ole.

Totta kyllä että helpointa on kysyä omalta poliisilaitokselta. Ja britit sen tuontiluvan vaativat kuitenkin EU vapaakauppasäädösten vastaisesti.

Ongelma poliisilta kysyttäessä on se että vastaus ei välttämättä perustu lakiin. Siksi vaatimus pitää pyytää kirjallisena koska huhupuheisiin on paha vedota jos syyteharkinta on päällä. Milläs näytät toteen mitä kanslisti neuvoi suullisesti.
Terveisin,

HJu

Tuulos

Lainaus käyttäjältä: HJuEi ne vaadi tuontilupaa kiväärille (erva-patruunoille vaatii) mutta mahdollistavat tuonnin jos hankintalupaa ei vielä ole.

HJu on oikeassa siinä että aseen hankkimislupa riittää Suomen päässä aseille, lähtömaissa yleensä voivat vaatia siirtolupaa omien lakiensa vuoksi.

Mvä

Kiitoksia kaikenlaisista neuvoista! Alan tässä valmistella Beretan kotiin lastaamista;)

-Mvä

Decies

Lainaus käyttäjältä: HJuEi ne vaadi tuontilupaa kiväärille (erva-patruunoille vaatii) mutta mahdollistavat tuonnin jos hankintalupaa ei vielä ole.

Totta kyllä että helpointa on kysyä omalta poliisilaitokselta. Ja britit sen tuontiluvan vaativat kuitenkin EU vapaakauppasäädösten vastaisesti.

Ongelma poliisilta kysyttäessä on se että vastaus ei välttämättä perustu lakiin. Siksi vaatimus pitää pyytää kirjallisena koska huhupuheisiin on paha vedota jos syyteharkinta on päällä. Milläs näytät toteen mitä kanslisti neuvoi suullisesti.

Ongelma poliisilla on totaalinen tietämättömyys millä kaavakkeilla asiassa edetään, joka taas sotkee hankkijan pääkopan kun ensimmäistä asetta hommataan. Näin ainakin mulla, onneksi mika toimi oivana takapiruna hommassa.

1. hankkimislupa (tarvitaan vain aseen kantoon ja esittelyvaiheessa laitoksella)

2. Tuontiluvan ennakkopäätös, tästä virallinen käännös (150-200€) ja myyjälle (muista mahd. vaimennin jne "kuuma" tavara lisätä tähän)

3. Varausmaksu aseesta

4. Myyjältä tulevat paperit täyttöön ja takaisin

5. Aseen maksu

6. Huolintayhtiö pakkaa ja hoitaa aseen rahtiin (voidaan käyttää aseen varausmaksua tähän)

7. Huolintayhtiö ilmoittaa milloin rahti liikkuu ja on perillä

8. Rahdin purkaja pyytää nähtäväksi aseen hankintaluvan/tuontiluvan (pdf spostilla toimii)

9. Rahdin haku ja erikoisrahdin käsittelymaksu täällä päässä

Näin homma toimi briteistä mun kohdalla. Huomaa että toiminta on tapauskohtaista ainakin osittain ja myyjä ensi kädessä kertoo mitä hän tarvitsee. Kaikki selviää aikanaan kun vain luovii eteenpäin. Maksuliikenteen britteihin hoidin pankin ulkomaan maksulla.
[i]Ei tämä niin vakavaa ole...[/i]

Riksa

Onko kenelläkään tietoa huolintafirmasta, joka suostuu tuomaan aseita jenkeistä Suomeen?

SpA

Tämmöinen lafka tuli mieleen: http://auroraborealistrading.net/wp/tervetuloa/">http://auroraborealistrading.net/wp/tervetuloa/

Ainakin pyssyjen osia ovat lähettäneet Suomeen.

Riksa

Kiitoksia! Tuo näyttää asialliselta vaihtoehdolta. Olenpa yhteyksissä sinne.

Ile__

Miten kävi? Saitko asetta jenkeistä Suomeen tai edes hommaa vireille?

Itseäkin kiinnostaisi hommata mieluinen ase jenkeistä tai edes osat siihen.

Riksa

Ei tullut apuja. Huolitsijatkaan eivät suostu auttamaan, ellei lähettäjänä Jenkeissä toimi yritys. Tätä yritystä nyt sitten etsitään. Toisena vaihtoehtona on lähteä käymään itse Jenkeissä ja tuoda ase siltä reissulta Suomeen. Helppoa tapaa ei siis ole vielä löytynyt.

Finnfire

Lainaus käyttäjältä: DeciesOngelma poliisilla on totaalinen tietämättömyys millä kaavakkeilla asiassa edetään, joka taas sotkee hankkijan pääkopan kun ensimmäistä asetta hommataan. Näin ainakin mulla, onneksi mika toimi oivana takapiruna hommassa.

1. hankkimislupa (tarvitaan vain aseen kantoon ja esittelyvaiheessa laitoksella)

2. Tuontiluvan ennakkopäätös, tästä virallinen käännös (150-200€) ja myyjälle (muista mahd. vaimennin jne "kuuma" tavara lisätä tähän)

3. Varausmaksu aseesta

4. Myyjältä tulevat paperit täyttöön ja takaisin

5. Aseen maksu

6. Huolintayhtiö pakkaa ja hoitaa aseen rahtiin (voidaan käyttää aseen varausmaksua tähän)

7. Huolintayhtiö ilmoittaa milloin rahti liikkuu ja on perillä

8. Rahdin purkaja pyytää nähtäväksi aseen hankintaluvan/tuontiluvan (pdf spostilla toimii)

9. Rahdin haku ja erikoisrahdin käsittelymaksu täällä päässä

Näin homma toimi briteistä mun kohdalla. Huomaa että toiminta on tapauskohtaista ainakin osittain ja myyjä ensi kädessä kertoo mitä hän tarvitsee. Kaikki selviää aikanaan kun vain luovii eteenpäin. Maksuliikenteen britteihin hoidin pankin ulkomaan maksulla.

Palautuuko tuo ASE12-lomake takaisin ostajalle, josta sitten siirretään tiedot hankkimislupaan vai pitääkö myyjää pyytää skannaamaan ja lähettämään aseen ja myyjän tietojen osalta täytetystä lomakkeesta kopio? Muilta osin prosessi on selvä, tämä vaan vielä kaiherti mieltä.

Decies

Sieltä kyllä tulee riittävät dokumentaatiot joiden kanssa vierailla laitoksella.

Hankkimislupaahan ei edes sinänsä tarvinnut sinne lähettää, mulla tais konsta laittaa mukana seuranneista papereista suoraan hankkimislupaan itse ja sillä selvä.

Rupee oleen jo sen verta aikaa etten enää muista tasan tarkkaan.

Finnfire

Jaahas, voisi päivitellä tänne omat kokemukset tähän mennessä, tuntuu tosiaan olevan pieniä tapauskohtaisia eroja kun vertaa Deciesin listaan ylempänä.

1. Yhteydenotto myyjään s-postitse toimitusaikoihin ja heidän vaatimiin papereihin liittyen.

2. Poliisilta hankkimislupa ja maahantuonnin ennakkosuostumus, jälkimmäinen olikin konttorissa täysin tuntematon lappunen.

3. Lupien saavuttua pientä selvittelyä puolin ja toisin, tässä vaiheessa mm. sekoitin myyjän pään puhumalla meidän hankkimisluvasta.

4. Käänsin itse sekä hankkimisluvan että ennakkosuostumuksen ja lähetin s-postilla myyjälle, tässä vaiheessa myyjä ilmoitti aseen olevan varattu minulle, ilman varausmaksua siis.

5. Myyjältä tullut EUU (End-User Undertaking) täyttöön ja postilla myyjälle. Tiedoksi siis viranomaisille mitä liikkuu, mihin liikkuu, missä ja millä käyttötarkoituksella käytetään.

6. Myyjä haki export-lisenssin ennakkosuostumuksen ja EUU:n pohjalta, tässä kesti muistaakseni kolme viikkoa (arvio oli 4-6 vko).

7. Aseen ja rahdin maksu

8. Puhelu Swissport Cargolta käykö päivämäärät yhteen, tämä ok ja myyjältä AWB s-postiin.

9. Rahdin nouto Swissport Cargon terminaalista Helsinki-Vantaalta, maksettavaa tiskille jäi vielä 12,40€, tässä yhteydessä virkailija otti myös kopiot luvista.

Tiistaina onkin sitten näyttöaika poliisille ja tämä projekti sitä myöden finaalissa. Ensimmäisestä viestistä aseen maahantuloon meni nelisen kuukautta, josta ensimmäinen kuukausi odotellessa aikaa poliisille lupahakemusten jättämiseen, kesä-heinäkuussa kun ajan varasin.

Decies

Onnittelut hienosta aseesta.

Pääsit täällä päässä terminaalissa halvemmalla, mun tuli finskillä ja ottivat ~150€ käsittelymaksua.

Finnfire

Kiitos, pitkäänhän siitä jo ehtikin haaveilla.

Näytössä tarkastaja otti kopiot Brittien vientiluvasta ja ASE12:sta, hankkimisluvan kappaleiden lisäksi. Muovikortti tuli viikossa postilaatikkoon.