Leikkuuöljy supistuksessa...

Aloittaja eju, marraskuu 02, 2013, 16:15

« edellinen - seuraava »

eju

Onko kukaan käyttänyt leikkuuöljyä kokosupistuksessa ?

Toimiiko hyvin ?

Mitä ongelmia ?

Voiko luodin voidella sillä myös ?

Puhdistaako hylsyn pinnan riittävän hyvin ?

Poikma

Ihan äkkiseltään ei kyllä tulisi mieleen käyttää leikkuuöljyä supistuksessa......leikkuuöljyhän nimenomaan auttaa leikkuuta, joka ei supistuksessa ole millään tavalla toivottavaa.

Supistuksessa tärkein öljyn ominaisuus lienee kitkan poisto hylsyn ja holkin väliltä ettei hylsy jumitu holkkiin. Miksi et käyttäisi nimenomaan supistukseen tarkoitettuja öljyjä....kustannuskysymyshän tämä ei voi olla että tarvisi etsiä korvaavia tuotteita......

Miksi voidella luoteja???........äkkiseltään mieleen tulee ainoastaan lyijyluodit joita voidellaan, mutta siihen on taas ihan omat voiteluaineensa...

eju

Ei ole tullut vielä yhtään hyvää vastausta asettamiini kysymyksiin ?

Elikkä ne olivat seuraavat pienin lisäyksin:

Onko kukaan käyttänyt leikkuuöljyä kokosupistuksessa ja kiväärin piipun puhdistuksessa tai "final" fluid  ?

Toimiiko hyvin ?

Mitä ongelmia ?

Voiko panoksen puhdistaa sillä myös ?

Tässä eräs lainaus: "2. (Modern thinking) clean the bore, dry swab the bore, then apply a fine layer of oil to serve as a lubricant.  The Australian Palma shooting team use Rapid Tap cutting fluid."

Poikma

Lainaus käyttäjältä: ejuTässä eräs lainaus: "2. (Modern thinking) clean the bore, dry swab the bore, then apply a fine layer of oil to serve as a lubricant.  The Australian Palma shooting team use Rapid Tap cutting fluid."

Kyseisessä tekstissä puhutaan uuden piipun sisään ammunasta ja tuota Rapid Tapia laitetaan piippuun vain ennen noita sisäänammuntalaukauksia....piipun sisäänammunnassahan piipun pintaa pyritään silottamaan ts. hiomaan eli tuon leikkuunesteen jotenkin voi tässä kohtaa ymmärtääkin......

Koheltaja

Mä olen lueskellut eju:n viestejä ja niistä on jäänyt mieleen että yritätkö keksiä pyörää uudestaan? Tällä foorumilla on lukuisia ampujia jotka on vuosia touhunut aseiden parissa ja moni on tehnyt asiat kantapään kautta. En yhtään vähättelisi heidän antamiaan neuvoja ja näkemyksiä ase/lataustekniikasta. Loppupeleissä monet ulkomaan kikat on vaikutuksiltaan enemmänkin psykologisia joiden todellinen vaikutus osunnassa on hyvin hankalasti testattavissa.

Mä olen kolunut varsin kivisen polun aikoinaan ja kyseenalaistanut monia asioita, kunnes omien testien kautta olen päässyt toteamaan miten asiat todellisuudessa on. Jotain on opittu ja paljon unohdettu, mutta fakta on se että kaikkea ei kannata lähteä tekemään perse edellä puuhun, ellei se ole harrastamisen tarkoitus...

Mä en näe että leikkuuöljystä on mitään todellista hyötyä missään muussa kuin lastuavassa työskentelyssä. Aseisiin ja varsinkin hylsyjen supistukseen löytyy paljon parempiakin vaihtoehtoja josta on käytännön kokemusta vuosien ajalta.
Kylätason ampuja

mjpaanan

+1 Koheltajan kommentille.

Itse olen huomannut että suoritusten ja perän takana vietetyn ajan takana on yhteys.

Enemmän ampumista ja vähemmän säätämistä.  :D

Toki vehkeisiin pitää saada luottamus ja tietty säätäminen ja nysväys kuuluu harrastukseen....
PAUTAC-asetarvikkeet

PL

ÄLÄ VOITELE LUOTEJA!

Vähäinenkin öljy ruudin mukana muuttaa palonopeutta tai estää ruudin palamisen kokonaan.

mika

Lainaus käyttäjältä: ejuEi ole tullut vielä yhtään hyvää vastausta asettamiini kysymyksiin ?

Elikkä ne olivat seuraavat pienin lisäyksin:

Onko kukaan käyttänyt leikkuuöljyä kokosupistuksessa ja kiväärin piipun puhdistuksessa tai "final" fluid  ?

Toimiiko hyvin ?

Mitä ongelmia ?

Voiko panoksen puhdistaa sillä myös ?

Tässä eräs lainaus: "2. (Modern thinking) clean the bore, dry swab the bore, then apply a fine layer of oil to serve as a lubricant.  The Australian Palma shooting team use Rapid Tap cutting fluid."

Kahteen ekaan kysymykseen "En tunne yhtään henkilöä joka niin tekisi".

Mitä ongelmia? No ongelmia saattaa tulla. Pikkusen kun googlea käyttää niin alkaa löytymään leikkuunesteiden koostumuksia. On nesteitä ja emulsioita. Sisältää monenlaista lisäainetta kuten kloori ja muuta jännää. En tiedä mitä tekee hylsyn materiaalille. Tästä tullaan siihen maalaisjärkeen. Jos et teidä mitä teet niin älä tee.

Jos et käytä supistusvahaa tai -öljyä niin sitten laita vaikka mineraaliöljyä. Tosin siitä LEEn muutaman euron pikkupullosta kyllä riittää melko huolella jälleenlataamiseen luikkaria.

Voiko panoksen puhditaa sillä myös??? En ymmärrä koko kysymystä. Öljyämisen jälkeen hylsy pitää puhdistaa luikkareista puhtaaksi, että hylsy osaltaan  tukeutuu ammuttaessa patruunapesään eikä koko isku tule sulkuolkiin. Jos ammut lähellä maksimia olevia latauksia öljyttynä niin aseen (lue sulkuolkien) kuluminen on voimakkaampaa ja antavat jossain vaiheessa periksi.

Turvallisin vaihtoehto on käyttää tehdasladattuja patruunoita. Jos kuitenkin haluat tehdä eksperimenttejä niin pidä huoli ettei ammuttaessa ole väestöä ympärillä ja pidä silmäsuojaimia. Pyssyjä saa kaupasta mutta silmiä ei.

Tohon lainaukseen aussisaitilta. Ei pidä kaikkea uskoa mitä netissä lukee. Suuri osa täälläkin on on lukenut jonkun jutun netin palstalta ja kertoo sen eteenpäin faktana  :o Mieti itse ja tee päätöset sen mukaan :!:  Kysymys nyt kuitenkin on sun omasta terveydestä eikä siinä auta selitys: ""mika" netissä sanoi niin"
CHAIRBORNE - USB Troop

HJu

Komppaan mikaa ja koheltajaa. Asehommissa kannattaa olla hieman konservatiivi jos arvostaa toimivia sormia ja silmiä niin kuin useimmat.
Terveisin,

HJu

eju

This special cutting oil can be used for slight to medium cuts, as preservative for machinery components, half finished components and prefabricates. In addition, it is suitable to be used as weapon oil.

Suomenkielisessä selosteessa: Ei sisällä klooria, rikkiä, fosforia, siliconia tai hartsia.

Würth:in pullon kyljessä lukee:" Erinomainen aseöljy".

Niinpä vaan polkupyöriäkin kehitellään, vaikka on keksitty ajat sitten.

Sähköautojakin kehitellään edelleen, vaikka Wikipedia kertoo: "Sähköautot olivat aivan ensimmäisiä käyttöön otettuja autoja. Ne olivat suosituimpia vielä 1900-luvun alussa, kunnes polttomoottoriautot syrjäyttivät ne."

mika

Lainaus käyttäjältä: ejuThis special cutting oil can be used for slight to medium cuts, as preservative for machinery components, half finished components and prefabricates. In addition, it is suitable to be used as weapon oil.

Suomenkielisessä selosteessa: Ei sisällä klooria, rikkiä, fosforia, siliconia tai hartsia.

Würth:in pullon kyljessä lukee:" Erinomainen aseöljy".

Niinpä vaan polkupyöriäkin kehitellään, vaikka on keksitty ajat sitten.

Sähköautojakin kehitellään edelleen, vaikka Wikipedia kertoo: "Sähköautot olivat aivan ensimmäisiä käyttöön otettuja autoja. Ne olivat suosituimpia vielä 1900-luvun alussa, kunnes polttomoottoriautot syrjäyttivät ne."

Minä en käytä leikkuuöljyä aseöljynä enkä käytä sitä supistaessa hylsyjä. Mutta tee testi ja raportoi kokemuksista. Siitähän me kaikki opitaan.  8)
CHAIRBORNE - USB Troop

HJu

515 lukukertaa ja yhtään leikkuuöljyn käyttäjää ei ole ilmottautunut. Mielestäni kertoo ainakin sen että kyseessä ei ole yleinen hyväksi havaittu tapa.  Leikkuuöljy voi toimia tai sitten hylsy jämähtää holkkiin. Siitä on useampi säie joissa sitten kerrotaan miten holkkin jämähtänyttä hylsyä voi koittaa ronkkia ulos.

Itse en tuhlaisi tähän aikaa. Dillonin spray toimii.
Terveisin,

HJu

Heggis

Jotenki sitä vaan jumiutuu niihin vanhoihin hyviin toimiviin ratkaisuihin. Ja tarjoaa jokaiseen välivaiheeseen aineita mitä niihin on "tarkoitettu". Eipä ole kertaakaan tullu mieleen laskea putsausaineiden kustannuksia, sen verran halpoja ne on.

Hylsyjen putsaukseen dillonin mönjä, supistukseen dillonin spray, pyssyn putsaukseen wd40/boretech carbon removeria ja voiteluun wurthin hs5000:sta. Eikä ole tarvinnu murehtia toimiiko vaiko eikö toimi.

Kaipa se MotorUppi vois toimia kans supistusöljynä, eikös se moottoreihinki lisänny ainaki 15 heppaa ja ei tarvinnu öljypohjaakaan ja moottori ei leikkaa kiinni...
Be quick and beat the bullet.

HJu

Siis tottakai voi kokeilla mitä haluaa mutta yleensä siitä pitäisi saada jotain merkittävää etua joko toiminnallisesti tai rahallisesti. Dillonin hylsyjen supistusrasva maksaa jotain 11 e/purkki ja kestää normijantterilla 3-6 vuotta vähän latausmääristä riippuen ja toimii erinomaisesti. Jos saa työpaikalta tms. ilmaiseksi jotain litkua niin voi siinä sen 11 euroa säästää. Sitten jos hylsy jämähtää siihen holkkiin niin ollaan säästöjen osalta heti pahasti pakkasella ja lataussessiokin menee pieleen. Tämä tapahtuu tietenkin pitkänä pyhänä jolloin korvaavan osan saa ehkä jo kolmen päivän päästä siihne hintaan mitä lähikaupassa on ja sopivasti vain 2 päivää ennen jotain kilpailuja tms. minne niitä paukkuja piti latailla.

Pyörää voi keksiä uudestaan mutta itse en ainakaan kalliissa holkeissa kokeilisi mitään ihmeaineita. Kun laadukas täyssupistusholkki maksaa yli satasen, niin millään viiden euron säästöpotentiaalilla en lähtisi edes kokeilemaan mitään uusia aineita. Yksi jämähtänyt hylsy huonon hylsyrasvan jäljiltä riitti. Onneksi holkki oli Lee ja kyseessä olis supistuserän viimeinen hylsy. Rasvana Hornady OneShot jolla olin kyllä täyssupistanut 338LM -hylsyjä 200 kpl. 223 Remin supistamiseen siitä ei kuitenkaan ollut. Varaosat maksoivat vitosen mutta sain ne vasta muutaman päivän päästä.

Piippujen sisäänammunnassa en käytä öljyjä. En ole oikein keksinyt mitä hyötyä piipun sisäänammunnassa olisi siitä että piipussa on öljyä. Tällä sektorilla taas puhutaan helposti 500-800 euron piipuista asennuksineen. Oma lompakko ei kestäisi pilattuja piippuja joten en ota riskejä. Jos jollain on pätäkkää kokeilla niin siitä vaan.
Terveisin,

HJu

Kosanderi

Lainaus käyttäjältä: ejuWürth:in pullon kyljessä lukee:" Erinomainen aseöljy"
Olen tässä sattumalta jo useamman vuoden testaillut noita Würthin kemppareita asetouhuissa. Lukkoöljy toimii puhdistuksessa leikkuuöljyn ohella jotenkuten(ei tosin vastaa varsinaisia puhdistusaineita), mutta mun mielestä varsinaiseen voiteluun niistä ei ole - ainakaan puoliautomaattien osalta. Varastoöljynä ok. Pikkasen liian ohutta ja katoaa ammuttaessa aseen pinnalta varsin nopeasti. HHS 5000 ja 2000 sen sijaan kestää pitenpään, mutta tahtoo kerätä enemmän likaa.

Hylsyjen supistamiseen ja kiillottamiseen on mullakin käytössä ne helposti saatavat Dillonin litkut.