Uusi kotimainen piippuseppä

Aloittaja Poikma, marraskuu 08, 2010, 13:28

« edellinen - seuraava »

JPa

Peuralan sivuilla lukee "Tulossa pian: 7mm, .338, .50. Onko kellään tarkempaa tietoa milloin .338 piippuja olisi mahdollisesti saatavilla?

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

hugop

7mm on ainakin tehnyt jo. Kannattaa soittaa ja tiedustella, en usko että sivut on ajantasalla.

Klpro

Oma Peurala 338 pääsi sisäänammuntaan eilen ja koeammuntaan tänään. Erittäin laadukas vaikutelma ja osunnasta lupaavia tuloksia. Suosittelen.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

J-MK

Peuralalla on muuten nyt myös 260 Rem. kalvainkin. Ei vaan ole vielä päivittänyt nettisivun listaan.

Honkila

Lainaus käyttäjältä: MSaTerve, toki LW otantani ei ole kovin laaja, mutta taotuista ja leikatuista piipuista on jotakin kokemusta ja sen perustella olen lastupiippufani.

LWn piiput ovat valmistajan kotisivujen mukaan nappirihlatuja. Näkemäni piiput ovat olleet napitettuja ja mainittu kihara rihlauksen pohjalla alkanut tulla esille piipun ikääntyessä.

Kuten sanoin, tarkkoja LW kankia on lähipiirissänikin, ei siis pahalla.

Täältä löytyy myös yksi LW musta 1-12" 600mm piippu, jossa käynti on vähän kyseenalaista. M55 kehyksessä kaliberissa 22-250Rem, näyttää siltä että kerää suupuolelle melko reilusti kuparia vähällä laukaisumäärällä. Kasat saattaa venyä 50-60m paikkeille sataselta. Puhtaaksi hieromalla käy taas muutaman kymmenen laukausta 0,5moa sopivalla latauksella. Kyseessä siis metsästysaseen piippu, ja jo tekovaiheessa oli sepän kanssa puhetta että piippun laatua valitessa ei oteta sitä "match" laatua. Monessako eri laatuportaassa Lothat walther tekee piippuja? Tunnostais että ei kait ne "halvemman pään" aihotkaan saa ihan susia olla.

Tikka ase lähtee peuralaan helmikuun alussa, 260Rem kaliberin vaihtokin on käyny mielessä.. Tosin niille matkoille mille itse ammun lintuni, 22-250 pärjää erinomaisesti. (kaliberissa metrimäärät)  :wink:

aop

itsellekkin saapui peuralan 308 reikäinen.kanki on vain 28mm paksu,eikö se ole vähänlaisesti patruunapesän kohdalta?

HJu

27,5mm on kestänyt 338 Lapuassa ihan ok.
Terveisin,

HJu

Ruutiukko

Mulle tuli kesällä noin 30 laukausta ammuttu Peuralan 308 , paksu 50 cm piippu  12" nousulla . T3:n lukko ja GRS -tukki . Lähinnä ratahirvikäyttöön halusin 308:n kun pahvihirvi alkoi yhtäkkiä kiinnostaa enemmänkin . Yleiskoneeni 300 WM alkoi tuntua vähän pöhköltä tuossa hommassa .

Olen ampunut ratahirveä tällä Peuralalla nyt 500 - 600 laukausta  6.5 g leikkurilla 950 m/s ja tarkka on kuin mikä tälläkin kuulalla , satanen on hyvänä päivänä sitä perinteistä yhtä reikää . Lataus on aikalailla tapissa , hylsyt Lapuaa . Forrestilla olen kolme tai neljä kertaa poistanut vaipat mutta en siksi että osuma olisi kadonnut kuparoitumisen vuoksi . Vaipaton piippu ampuu ihmeekseni heti aivan samaan kohtaan . 12 g Scenar käy myös oikein hyvin ainakin sataseen ja lähtee N135:lla varsin lujaa , muita kuulia en ole juuri kokeillutkaan vielä . Patruunat ovat normipituisia - Hylsyt trimmasin reippaasti lyhyemmiksi saman tien ja täyssupistan ne koko ajan , sen verran on ahdas että jos supistusholkki löystyy vähänkään tiukasta kosketuksesta hylsynpitimeen niin hylsy ei mahdu pesään . Radoilta ei ole löytynyt vielä yhtään ammuttua hylsyä mikä tänne mahtuisi , omia lukuunottamatta tietty . Piippu tuntuu VFG:n tulppien kanssa tusatessa käteenkin selvästi tiukemmalta kuin esim. T3 Tactical kolmesataseni .

Iittalassa kokeilin 300 m ihan tehdas 168 Raceheadilla ja pari viiden koekasaa olivat mulle ( 10 x Kapsilla ) tyypilliset 40-45 mm . 200 metrin kolmen laukauksen  Racehead - kasa olikin sitten nelisen mlliä , tarkoitus oli vain varmistaa 200 m koro . :)  

Minusta tuli ilman muuta Peuralan asiakas ,tästä "ratahirvikoneesta" on paljon muuhunkin .

juhani

hieno kuulla että tikka käy ja kukkuu,pöljä kun olen niin kävi mielessä rugerin piiputtaminen peuralalla tässä talven mittaan...josko tälle naisen luonteen omaavalle aseelle alkaisi kelpaamaan vähän huokeammatkin paukut (nyt syö vain lapua polar biathlonia hyväksyttyvävillä kasojen koolla jotka toistettavissa),toki pienarit aina vähän tuuri pelejä mistä pitävät mutta vahvasti uskon jotta laatu piipulla siitä tulee kaikki ruokaisempi.

Grs

Joko peuralalta saa rosteri piippuja, kun kuulin että ainakaan muutamia vuosia sitten ei ollut saatavissa.

espo

Noista ketjun alkupään tiukkuusongelmista olisi hyvä saada päivitystä, mikä oli lopputulos. Mieleen tuli yksi aika simppeli selitysmahdollisuus. Eli pesä oli ehkä tiukka kaulan kohdalta suhteessa käytettyihin latauskomponentteihin. Luodinpaksuus plus hylsynsuun seinämävahvuus eivät ehkä enää mahdollista hylsynsuulle riittävää paisumavaraa pesässä, ja paineet nousee.

Itsellä on ollut tapana, mikäli mahdollista, valita ensin latauskomponentit, sitten tehdä dummy-mallipatruunat käytettävillä holkeilla ja antaa ne malliksi sepälle pesittämistä varten. Näin aion tehdä kun mahdollisesti jonkinajan päästä asioin Peuralalla teidän arvon herrojen myönteisten kannanottojen rohkaisemana.

ps. Peuralalle on muuten tulossa 300AAC Blackout kalvaimet ;-)

huti

Piiput on liian tiukkoja,ei kestä laittaa kunnolla ruutia. Tuulenpito on silloin huono luodilla. Kannattaa ostaa ennen MRA-sypply piiput ja silloin ei ole ed. mainittuja ongelmia. Eikä harmita piippuun menneet rahat.

Koheltaja

Peuralan piipuista saa aika ristiriitaisen käsityksen, kuparoi/ei kuparoi mutta käynti on ilmeisesti hyvällä tasolla?

Voi olla että piipun tilaaminen on edessä 223:een kun käynti ei ole tyydyttävällä tasolla vaika se "tehtaan minuutin" nippanappa alittaa. Nyt kun on seurannut eri valmistajien piippujen käyntejä ja kuparointeja niin eipä ne tunnettujen merkkien tarkkuuspiiputkaan aina ole sitä mitä on kuvitellut ostavansa. Tuntuisi olevan arpapeliä minkälaisen piipun saa, vaikka miten olisi "match" leimattu piippu ja amerikasta tilattu.

Mäkisen piipuista on kokemusta laidasta laitaan, jumalattoman hyvällä käynnillä oleva piippu joka ei kuparoinut nimeksikään ja vastaavasti kolmella eri rihlansyvyydellä oleva piippu jonka käynti ja kuparointi oli mitä oli. Onko Peuralan piiput tasalaatuisempia ja saako häneltä suoraan "match" tasoisen piipun tilaamalla?
Kylätason ampuja

mjpaanan

Mulla on .300WM TRG:ssä Peuralan piippu ja osunta on ainakin huikeaa eikä tuo normaalia tiukempi ole.

Todella tyytyväinen olen ollut kyllä tuohon, alkuun kuparoi mutta ei enää.
PAUTAC-asetarvikkeet

Koheltaja

Vastaavaa kommenttia tuli foorumin ulkopuolelta "neuvonantajilta". Ensi viikolla radalle latausvehkeiden kanssa ja jos en saa Sporterin käyntiin tolkkua niin saattaa lähteä soitto Jaloselle/Peuralalle. Sporterin käynti on ollut pettymys, on kuitenkin T3 malliston tarkkuuskivääri ja käynti on keskiverto mettäpyssyn tasoa.
Kylätason ampuja