Kirjoittaja Aihe: Puukko yleiskäyttöön  (Luettu 88903 kertaa)

Koheltaja

• *
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #90 : Helmikuu 24, 2021, 18:43 »
Sanoisin että on kyljen ja keskilinjan välinen kulma. Itse olen käyttänyt 20-astetta oikeastaan kaikkiin muihin paitsi fileerausveitseen ja kiinalaiseen keittiöveitseen.

Mittailin muutaman keraamisen V teroittimen kulmia ja V-kulma oli niissä noin 40 astetta eli teroituskulma yleiskäyttöön olisi 20 astetta. Protossa pääsee nyt 12 asteen teroituskulmaan ja 10 astetta on tavoite.

Eka proto testissä ja lopuista puuttuu muutama osa sekä kivet ja timantit. Teroittimessa oleva kiinan (?) puukko oli heti uutena käyttäjäystävällinen, haavaa ei saanut edes kovalla yrittämisellä.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2021, 18:55 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JHa

• *
« Vastaus #91 : Helmikuu 24, 2021, 19:06 »
Itse pidän veitsien teroittamisessa veitsen pystyasentoa parhaana ja nopeimpana tapana. Tämä ainakin toimii https://www.lamnia.com/fi/p/881/tyokalut/spyderco-tri-angle-sharpmaker-veitsenteroitin-204mf

Liian pieni teräkulma varsinkin lihankäsittelyssä aiheuttaa nopean tylsymisen.

HxM

• *
« Vastaus #92 : Helmikuu 25, 2021, 08:30 »
Koheltajalla on pätevän näköinen proto tuloillaan.

Tarkoitatko, että terä ei kestä niin hyvin osumia luihin? Yleisestihän pienempi teräkulma parantaa terävänä pysymistä leikatessa, mutta "iskunkestävyys" heikkenee.

Mikähän olisi hyvä yleispuukon terän paksuus? Metallit ovat kehittyneet älyttömästi, ohuempi alkaisi jo kestää käyttöä.

Missä käytössä paksuuden tuoma kiila alkaa olla käyttökelpoinen?

Paksuuden haittapuolet tajuaa, kun halkaisee vaikkapa perunan ohuella keittiöveitsellä ja normaalilla vuolupuukolla.

Toki terän geometria vaikuttaa paljon, mutta itse olen pitänyt käyttökelpoisen puukon tai veitsen paksuuden ylärajana 3 mm. Paksumpi toimii halonhakkuussa paremmin, mutta sitä varten on kirves.

Suurin osa moderneista "paremmista" veitsistä on järkyttävän paksuja. Jopa kääntöveitsissä on vaikeaa löytää alle 3 mm paksuista terää. Tarkoitan sellaisia hifisteille suunnattuja veitsiä, kuten Benchmade ja Fällkniven.

Hietala2

• *
« Vastaus #93 : Helmikuu 25, 2021, 08:42 »

Tarkoitatko, että terä ei kestä niin hyvin osumia luihin? Yleisestihän pienempi teräkulma parantaa terävänä pysymistä leikatessa, mutta "iskunkestävyys" heikkenee.

Mikähän olisi hyvä yleispuukon terän paksuus? Metallit ovat kehittyneet älyttömästi, ohuempi alkaisi jo kestää käyttöä.

Missä käytössä paksuuden tuoma kiila alkaa olla käyttökelpoinen?

Paksuuden haittapuolet tajuaa, kun halkaisee vaikkapa perunan ohuella keittiöveitsellä ja normaalilla vuolupuukolla.

Toki terän geometria vaikuttaa paljon, mutta itse olen pitänyt käyttökelpoisen puukon tai veitsen paksuuden ylärajana 3 mm. Paksumpi toimii halonhakkuussa paremmin, mutta sitä varten on kirves.

Suurin osa moderneista "paremmista" veitsistä on järkyttävän paksuja. Jopa kääntöveitsissä on vaikeaa löytää alle 3 mm paksuista terää. Tarkoitan sellaisia hifisteille suunnattuja veitsiä, kuten Benchmade ja Fällkniven.
Yhteen väliin himoitsin ostavani "kunnon veitsen", kuten esim. fjällkniven ja muut paksusta värkistä tehdyt full tang-jutut. Pääsin sitten kerrattain kokeilemaan "kunnon veistä". Eihän sillä jumalauta saanut kuin makkaraan viillot. Kiehisten vuoleminen oli silkkaa tuskaa. Johonkin jäniksen suolistamiseen mokoma köntys olisi aivan liian suuri, hirvelle ehkä.. No olisi kai sillä ramboillut ja kauloja katkonut, mutta kun ajat ja olot eivät vaadi sellaista. Unohin koko hömpötykset ja pistin marttiinin terän iskuun!

JHa

• *
« Vastaus #94 : Helmikuu 25, 2021, 09:41 »

Kyllä eli jos käsittelet pelkkää puhdasta lihaa niin tilanne on jo toinen.

veeteetee

• *
« Vastaus #95 : Helmikuu 25, 2021, 11:44 »
"Yhteen väliin himoitsin ostavani "kunnon veitsen", kuten esim. fjällkniven ja muut paksusta värkistä tehdyt full tang-jutut. Pääsin sitten kerrattain kokeilemaan "kunnon veistä". Eihän sillä jumalauta saanut kuin makkaraan viillot. Kiehisten vuoleminen oli silkkaa tuskaa. Johonkin jäniksen suolistamiseen mokoma köntys olisi aivan liian suuri, hirvelle ehkä.. No olisi kai sillä ramboillut ja kauloja katkonut, mutta kun ajat ja olot eivät vaadi sellaista. Unohin koko hömpötykset ja pistin marttiinin terän iskuun!"

Niinhän se on, ettei nimi takaa yhtään mitään jos TEROITUS on tehtaan jäljiltä suomalaiseen yleiskäyttöön aivan liian tylppä. Terän suuhun kun on valmistusteknisistä syistä (= terän sivuprofiili saadaan vakioksi) vedetty varsinaista terän kylkikulmaa tylpempi "secondary bevel".

Ongelmahan tämä on vain siinä tapauksessa, että veitsen omistaja ei osaa teroittaa sitä ja/tai käyttää aivan vääriä välineitä. Mikään kaupasta ostettava tai itse rakenneltu hienokaan kikotin ei tilannetta pelasta, omin käsin on onneen päästävä ;) Niin, puukkoja valmistettaesssa se teroitustyökalu on sopivan karkeuksinen nauhasantari ja sen päälle käsinhiontaa.

Spyderco Sharpamaker on väärin nimetty, itse asiassa se on SharpKEEPER eli sillä saa ehostettua terän suun, ei muuta.

BTW, itsellä on FK F1 & S1 & H1 & A1 & A2 & MCK ja kaikki ne ovat vaatineet RASKASTA teroittamista ennen käyttöä.

ssg69

• *
« Vastaus #96 : Helmikuu 25, 2021, 12:09 »

Koheltaja

• *
« Vastaus #97 : Helmikuu 25, 2021, 12:23 »
Ongelmahan tämä on vain siinä tapauksessa, että veitsen omistaja ei osaa teroittaa sitä ja/tai käyttää aivan vääriä välineitä. Mikään kaupasta ostettava tai itse rakenneltu hienokaan kikotin ei tilannetta pelasta, omin käsin on onneen päästävä ;)

Vuosien aikana olen nähnyt jos jonkinlaista veitsen ja puukon teroitusta ja se ei todellakaan ole itsestäänselvyys että kuka tahansa osaa teroittaa terät. Kaupasta ostettavilla, tai ite tehdyillä kikottimilla saa osaamatonkin teroittaja terän teräväksi hyvin pienellä harjoittelulla. Vastaavasti saa pilattua terän jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.

Keraamisilla V teroittimilla tai puikoilla ei loputtomiin pidetä terää kunnossa koska terään alkaa jossain vaiheessa tulla kierre ja/tai terän kulma pyöristyy. Silloin pitää terä oikaista hiomakivellä  tai timantilla jonka jälkeen voi taas sutia V:llä tai puikoilla jonkin aikaa. Omissa keittiöveitsissä on tämä tilanne, V:llä sudittu aikansa ja terään jää röpelöinen kierre joka leikkaa kyllä hyvin muutaman vedon verran.

Se mikä on varmaa, teroituksessa on yhtä monta mielipidettä kun on teroittajaakin ja terän teroitus voi mennä hiusten halkomiseksi : https://www.youtube.com/watch?v=-kjXi8WeswE
Kylätason ampuja

HxM

• *
« Vastaus #98 : Helmikuu 25, 2021, 12:43 »
https://www.youtube.com/watch?v=4cfCYb-Gamg

Mistä lie saisi vastaavan nauhahiomakoneen ilman hiontavastetta. Olisi käyttöä puukkohommissa. Suurin osa tuollaisista taitaa olla itse tehtyjä, ainakin täällä Suomessa. Toimisikohan ihan sellainen, että poistaisi hiontavasteen jostain olemassaolevasta koneesta..?

jsr85

• *
« Vastaus #99 : Helmikuu 25, 2021, 16:24 »

Mistä lie saisi vastaavan nauhahiomakoneen ilman hiontavastetta. Olisi käyttöä puukkohommissa. Suurin osa tuollaisista taitaa olla itse tehtyjä, ainakin täällä Suomessa. Toimisikohan ihan sellainen, että poistaisi hiontavasteen jostain olemassaolevasta koneesta..?
Putken hiomakone

JR

<t></t>

Kumpumäen seppä

• *
« Vastaus #100 : Helmikuu 25, 2021, 17:28 »

https://huutomylly.fi/huutokaupat/nauhahiomakone-240
Ainakin vielä menossa edullisesti. (115 €)

Sisu

• *
« Vastaus #101 : Maaliskuu 06, 2021, 23:10 »
Käyttötarpeen mukaan puukko ja tärkeintä, että on terässä. Itsellä metällä FOX Parue isompia halkomisia/katkomisia varten ja puukkohommiin Puukkopekan käsityönä tekemä perinteinen puukko.