Puukko yleiskäyttöön

Aloittaja mika, tammikuu 08, 2010, 10:00

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Hyvä vinkki, pitää ottaa yhteyttä.
Kylätason ampuja

jthyttin

Ilmeisesti kyseessä kydex-tupet?

Niillekin on paikkansa mutta niin on pehmeämmillekin materiaaleille. Muovituppi esim. kolisee ikävästi muita varusteita vasten (tai muut varusteet sitä vasten) vaikka olisi ohut takki tms. välissä. Erityisen huonoja yleiskäytössä on kovat tupet joissa ei ole joustavaa vyölenkkiä (siis kun puukkoa haluaa kantaa vyöllä, esim. saappaanvarressa joku perusmora tuppineen taas toimii hyvin). Spekulaatiota tottakai mutta ko. tahon sivuilta ei oikein löydy tietoa.

MMä

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - tammikuu 31, 2021, 13:34

Niillekin on paikkansa mutta niin on pehmeämmillekin materiaaleille. Muovituppi esim. kolisee ikävästi muita varusteita vasten (tai muut varusteet sitä vasten) vaikka olisi ohut takki tms. välissä. Erityisen huonoja yleiskäytössä on kovat tupet joissa ei ole joustavaa vyölenkkiä (siis kun puukkoa haluaa kantaa vyöllä, esim. saappaanvarressa joku perusmora tuppineen taas toimii hyvin). Spekulaatiota tottakai mutta ko. tahon sivuilta ei oikein löydy tietoa.

Kyllä on kydex. Vegvisiriltä kannattaa kysyä suoraan: tulee sellanen kun haluaa. Janne on erityisen hyvä kun saa keksiä ratkaisuja erikoisiin ongelmiin. Tosin tuohon kolinan pelkoon on hyvä vastaus jo se että vetää puukon molleen mollelockilla kiinni esim battlebeltissä. Ja jos haluaa vyöllä kantaa niin kyllä niihin saa joustavan vyölenkin (tälläine on omassa sissipuukon tupessa). Samoin tupen päällystys kankaalla vähentää kolinaa (omassani on).

Itse käytän m05 camo pällysteistä kydex tuppea Tarkka-ammunnassa (kuten oheisessa kuvassa näkyy) eikä kyllä puukon tupen kolina ole ollut koskaan ongelma kotimaassa tai ulkomailla kilpaillessa...olisko tässä kuitenkin kyse vain mielikuvasta?

Ps. En saa provikoita tai mitään muutakaan kehuista, vaan kehun vilpittömästi hyvää tuotetta ja rehellistä kotimaista yrittäjää.

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: MMä - tammikuu 31, 2021, 14:19
Itse käytän m05 camo pällysteistä kydex tuppea Tarkka-ammunnassa (kuten oheisessa kuvassa näkyy) eikä kyllä puukon tupen kolina ole ollut koskaan ongelma kotimaassa tai ulkomailla kilpaillessa...olisko tässä kuitenkin kyse vain mielikuvasta?

Menee vähän OT mutta vastaan. Pysyy kuitenkin alifoorumin aiheessa (Eränkäynti).

Ei ole mielikuvaa, kantapään kautta opittua metsästys/vieraspeto-hommissa. Sotilaspuolella yleensäkin varusteet ovat tolkuttoman äänekkäitä, ja käytetään mm. velcroa joka taas ei sovi ollenkaan jos pitää olla hiljaa ja saada varusteet esiin ilman usean minuutin turaamista. Samoin metsästykseen tehdyt vaatteet ja varusteet ovat yleensä "käyttökelvottomia" ilman muutoksia. Vetoketjujen kilinän jne. lisäksi esim. taskuja ei voi käyttää kun asetta kantaa rinnalla (ase ja taskussa oleva varalipas/lamppu/tms kolisevat vastakkain).

Puukon osalta olen tällä hetkellä kohtuu tyytyväinen kumisaappaan varrensuussa kulkevaan Mora Companioniin. Ei ole isommin tiellä, ei pidä ääntä (kunhan saappaansuun säätää eri tavalla) ja nopeasti saatavilla vaatetuksesta riippumatta. Ja edullisena noita voi ostaa useamman, vaihtaa aina terävän tilalle esim. autosta, ja teroittaa kotona. Tosin saitana minulla on ripakopallinen vielä halvempaa hiiliteräs-moraa tilanteisiin joihin ne sopivat. Kiinteällä vyölenkillä olevaa puukkoa käyttäisin vasta viimeisessä hädässä koska se ei ainakaan helpota istumista ml. ajaminen, ja on tyypillisesti vielä hankalampi saada vyöltä jos on takki päällä.

MMä

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - tammikuu 31, 2021, 15:22

Ei ole mielikuvaa, kantapään kautta opittua metsästys/vieraspeto-hommissa. Sotilaspuolella yleensäkin varusteet ovat tolkuttoman äänekkäitä, ja käytetään mm. velcroa joka taas ei sovi ollenkaan jos pitää olla hiljaa ja saada varusteet esiin ilman usean minuutin turaamista.

Aikamoista. Sotilasvarusteet tolkuttoman äänekkäitä?!? Varusteita ei saada esiin ilman usean minuutin turaamista?!? Huh huh.

LSa

Joskus takavuosina mulla oli sissipuukko käytössä ja mielelläni olisin siirtynyt muovituppeen, mutta sen sisällä terä pääsi juostessa iikkumaan sen verran, että aiheutunut hakkaava ääni häiritsi.

Samoin en tykkää mun pistoolikotelon käyttöäänestä.

Muovitupet tulee teipattua kangasteipillä hiljaisemmaksi.

Kaikki harkkolukottomat vetoketjun vetimet olen katkonut varusteistani pihdeillä ja korvannut hiljaisilla naruilla.

Metsälle lähtiessä laitan keskenään ääntä pitävät tavarat eri taskuihin. Ja otan vielä pari hypähdystä äänien tarkastamiseksi.

Poolopaidan vetoketjun vetimen olen teipannut useammasta paidasta, kun vedin osuu asetta nostaessa takatukkiin ja elukat kyllä kuulee sen. Samasta syystä kauluksen nepparit ei oikein kiinnosta.

Kaikki vaatteet hankin mielummin velcrottomana, koska avaaminen pitää tehdä todella hitaasti, jos haluaa taskusta jotain kohtuu hiljaa esiin. Esim. puhelimen tms. taskun saatan passissa jättää auki, jotta vetoketjun ääni ei häiritse.

Kuulostaa erityisherkältä, mutta kerrostalossa asuneena, useamman lapsen isänä ja pelastusasemalla työskentelevänä arki on antanut kyllä ääniin aika hyvän toleranssin.

Useamman eläimen olen paikallistanut äänen perusteella. Oletan että vielä useampi eläin on havainnut minun ääneni.

MIG

Lainaus käyttäjältä: MMä - tammikuu 31, 2021, 14:19

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - tammikuu 31, 2021, 13:34

Kyllä on kydex. Vegvisiriltä kannattaa kysyä suoraan: tulee sellanen kun haluaa. Janne on erityisen hyvä kun saa keksiä ratkaisuja erikoisiin ongelmiin. Tosin tuohon kolinan pelkoon on hyvä vastaus jo se että vetää puukon molleen mollelockilla kiinni esim battlebeltissä. Ja jos haluaa vyöllä kantaa niin kyllä niihin saa joustavan vyölenkin (tälläine on omassa sissipuukon tupessa). Samoin tupen päällystys kankaalla vähentää kolinaa (omassani on).

Ps. En saa provikoita tai mitään muutakaan kehuista, vaan kehun vilpittömästi hyvää tuotetta ja rehellistä kotimaista yrittäjää.
Oletko lukinnut tuon kydextupen vyökiinnikkeen jotenkin kun se on mulla ainakin muovia...

MMä

Lainaus käyttäjältä: MIG - tammikuu 31, 2021, 20:19

Oletko lukinnut tuon kydextupen vyökiinnikkeen jotenkin kun se on mulla ainakin muovia...

Mulla on siinä tollanen Blade Techin Molle lock. Sillä pysy. https://www.osuvaoutfitters.com/blade-tech-molle-lok-

Uudemmassa mulla on itseasiassa toisesa joustava kannin ja sekin on hyvä.

Jousimies

Sivuan otsikon aihetta yleispuukosta.
Itse olen mieltynyt hiiliteräspuukkoihin, joissa 9-10 cm terä. Tuon kokoiset yleisesti käsitetään yleispuukkoina.
Esimerkkejä noin suunnilleen: Marttiini Kaamosjätkä, Jätkänvuolu, Eräpuukko Erästäjä. Itsellä tuo viimeksi mainittu. On muitakin, ne ovat pitempiteräisiä ja käyttötarkoitus ehkä muunlainen, mutta Eräpuukko näköjään kulkee useimmin mukana yleisessä käytössä.
pj vuodet 2022-2025

Koheltaja

Aika samoilla ajatuksilla, sissipuukon pituus ja ergonomia on ollut monesti kiroilua aiheuttava koska puukko on yleiskäytössä eikä pelkästään metsurin työkaluna. Perinteisiin puukkoihin en ole jostain syystä koskaan lämmennyt ja ennen sissipuukkoa käytössä oli pientä ja keskikokoista leukua, monen mielestä kelvottomia yleiskäyttöön, mulle lähes täydellisiä.

Jääkäri 110 on leukumainen ja siksi tykästyin siihen, mutta lyhyemmän 85 Jääkärin osto on harkinnassa.

Kydex kotelot jakaa mielipiteitä, ite pidän enemmän perinteisestä nahkapinnasta kun muovista. Katselin netistä minkälaisia Kydex koteloita porukat ovat puukkoihin tehneet ja monessa tökkii ulkonäkö, se kun on mulle myös osana kokonaisuutta, ei pelkästään äärimmäinen toimivuus.

Saatan laittaa Kydexiä tilaukseen ja kokeilla tehdä oman version kun vähän aikaa kypsyttelen ajatusta minkälaisen tupen haluan. Helpommalla pääsen jos tilaan tupen Jannelta omilla spekseillä, mutta eihän siinä ole mitään hauskaa ja omia taitoja kehittävää. Turataan ensin parilla sadalla Kydexiä roskiin ja sitten vasta tehdään tilaus Jannelle... ;D
Kylätason ampuja

LSa

Tuli joku aika sitten tehtyä huomiota teroituksesta. Vuosikausia erällä mukana ollut puukko ei sitten ollutkaan enää vuolukelpoinen. Sitä oli käyttänyt kaikenlaiseen nylkemiseen, leikkaamiseen ja halkomiseen, mutta kun leikkaavuuden palautus oli aina tehty vain leikkuupintaan nopeasti puikolla, niin leikkaus onnistui edelleen loistavasti, mutta teräkulma oli muuttunut vuolemiseen kelpaamattomaksi. Eipä ollut huomannut, kun kaikessa muussa terä toimi ja vuoleskelu oli jäänyt vähemmälle.

Mora Bushcraft Black on edelleen suositeltava vehje. Hinta on muihin Moriin nähden korkea, mutta puukkona hinnan ja laadun suhde ovat paremmasta päästä.

Ja nyt uskaltaa jo antaa puoltavaa kommenttia myös tuolle aiemmin mainitsemalleni Hultaforsin eräpuukolle. Siinä on myös mainio peli.

Näillä ei massa riitä karsimaan oksia tms. eli kaipaavat rinnalleen esim. ison Skaraman tms. Toisaalta ergonominen puukko ja Skrama ovat tehtäviinsä jo sen verran hyviä, että en lähtisi korvaamaan yhdellä, joka tekee molempien osuudet välttävästi.

kema

Oma mielipide on että M390 teräinen EDC taskussa on yleensä riittävä. Tosin en ole taktinen rataprinsessa ::)

LSa

EDC kuulostaa taittoveitseltä?

Jos tarvii viiltää tai leikata jotain yksittäisiä hommia, ja työhön ei tarvi voimaa, niin taittoveitset on loistavia.

Pikkasenkin pitkäkestoisempi tai voimaa vaativa käyttö, niin ergonominen kahva alkaa olla tarpeen. Esim. Moran Eldris on moneen taittoveitseen verrattuna isosta koostaan huolimatta aika hyvä napata mukaan, jos olettaa tarvitsevansa pientä terää, mutta puukko on hieman turhan iso. Korvannut mulla normaalit taittoveitset.

jthyttin

Samoin jos pitää lopettaa tai avata elukoita, on taitettavan veitsen puhdistaminen kenttäolosuhteissa lähes mahdoton rasti. Ja sitten kun se Eka Swingblade tökätään tuppeensa on sekin likainen. Tässä suhteessa muovituppi on parempi koska se on taas helpompi puhdistaa kotona. Joskus kuljetan mukana Victorinoxin avausterällistä kääntöveistä, lähinnä hätävarana. Mutta se on puhtaasti kertakäyttöinen ja menee sen jälkeen minigrippiin odottamaan puhdistusta.