Kirjoittaja Aihe: Puukko yleiskäyttöön  (Luettu 106897 kertaa)

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #90 : Helmikuu 24, 2021, 18:43 »
Sanoisin että on kyljen ja keskilinjan välinen kulma. Itse olen käyttänyt 20-astetta oikeastaan kaikkiin muihin paitsi fileerausveitseen ja kiinalaiseen keittiöveitseen.

Mittailin muutaman keraamisen V teroittimen kulmia ja V-kulma oli niissä noin 40 astetta eli teroituskulma yleiskäyttöön olisi 20 astetta. Protossa pääsee nyt 12 asteen teroituskulmaan ja 10 astetta on tavoite.

Eka proto testissä ja lopuista puuttuu muutama osa sekä kivet ja timantit. Teroittimessa oleva kiinan (?) puukko oli heti uutena käyttäjäystävällinen, haavaa ei saanut edes kovalla yrittämisellä.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2021, 18:55 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JHa

  • *
  • Viestejä: 638
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #91 : Helmikuu 24, 2021, 19:06 »
Itse pidän veitsien teroittamisessa veitsen pystyasentoa parhaana ja nopeimpana tapana. Tämä ainakin toimii https://www.lamnia.com/fi/p/881/tyokalut/spyderco-tri-angle-sharpmaker-veitsenteroitin-204mf

 Liian pieni teräkulma varsinkin lihankäsittelyssä aiheuttaa nopean tylsymisen.

HxM

  • *
  • Viestejä: 254
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #92 : Helmikuu 25, 2021, 08:30 »
Koheltajalla on pätevän näköinen proto tuloillaan.


Liian pieni teräkulma varsinkin lihankäsittelyssä aiheuttaa nopean tylsymisen.
Tarkoitatko, että terä ei kestä niin hyvin osumia luihin? Yleisestihän pienempi teräkulma parantaa terävänä pysymistä leikatessa, mutta "iskunkestävyys" heikkenee.


Mikähän olisi hyvä yleispuukon terän paksuus? Metallit ovat kehittyneet älyttömästi, ohuempi alkaisi jo kestää käyttöä.

Missä käytössä paksuuden tuoma kiila alkaa olla käyttökelpoinen?

Paksuuden haittapuolet tajuaa, kun halkaisee vaikkapa perunan ohuella keittiöveitsellä ja normaalilla vuolupuukolla.

Toki terän geometria vaikuttaa paljon, mutta itse olen pitänyt käyttökelpoisen puukon tai veitsen paksuuden ylärajana 3 mm. Paksumpi toimii halonhakkuussa paremmin, mutta sitä varten on kirves.

Suurin osa moderneista "paremmista" veitsistä on järkyttävän paksuja. Jopa kääntöveitsissä on vaikeaa löytää alle 3 mm paksuista terää. Tarkoitan sellaisia hifisteille suunnattuja veitsiä, kuten Benchmade ja Fällkniven.

Hietala2

  • Yhdistyksen ystävät
  • ***
  • Viestejä: 53
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #93 : Helmikuu 25, 2021, 08:42 »
Koheltajalla on pätevän näköinen proto tuloillaan.


Liian pieni teräkulma varsinkin lihankäsittelyssä aiheuttaa nopean tylsymisen.
Tarkoitatko, että terä ei kestä niin hyvin osumia luihin? Yleisestihän pienempi teräkulma parantaa terävänä pysymistä leikatessa, mutta "iskunkestävyys" heikkenee.


Mikähän olisi hyvä yleispuukon terän paksuus? Metallit ovat kehittyneet älyttömästi, ohuempi alkaisi jo kestää käyttöä.

Missä käytössä paksuuden tuoma kiila alkaa olla käyttökelpoinen?

Paksuuden haittapuolet tajuaa, kun halkaisee vaikkapa perunan ohuella keittiöveitsellä ja normaalilla vuolupuukolla.

Toki terän geometria vaikuttaa paljon, mutta itse olen pitänyt käyttökelpoisen puukon tai veitsen paksuuden ylärajana 3 mm. Paksumpi toimii halonhakkuussa paremmin, mutta sitä varten on kirves.

Suurin osa moderneista "paremmista" veitsistä on järkyttävän paksuja. Jopa kääntöveitsissä on vaikeaa löytää alle 3 mm paksuista terää. Tarkoitan sellaisia hifisteille suunnattuja veitsiä, kuten Benchmade ja Fällkniven.
Yhteen väliin himoitsin ostavani "kunnon veitsen", kuten esim. fjällkniven ja muut paksusta värkistä tehdyt full tang-jutut. Pääsin sitten kerrattain kokeilemaan "kunnon veistä". Eihän sillä jumalauta saanut kuin makkaraan viillot. Kiehisten vuoleminen oli silkkaa tuskaa. Johonkin jäniksen suolistamiseen mokoma köntys olisi aivan liian suuri, hirvelle ehkä.. No olisi kai sillä ramboillut ja kauloja katkonut, mutta kun ajat ja olot eivät vaadi sellaista. Unohin koko hömpötykset ja pistin marttiinin terän iskuun!

JHa

  • *
  • Viestejä: 638
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #94 : Helmikuu 25, 2021, 09:41 »
Koheltajalla on pätevän näköinen proto tuloillaan.


Liian pieni teräkulma varsinkin lihankäsittelyssä aiheuttaa nopean tylsymisen.
Tarkoitatko, että terä ei kestä niin hyvin osumia luihin? Yleisestihän pienempi teräkulma parantaa terävänä pysymistä leikatessa, mutta "iskunkestävyys" heikkenee.


Kyllä eli jos käsittelet pelkkää puhdasta lihaa niin tilanne on jo toinen.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 349
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #95 : Helmikuu 25, 2021, 11:44 »
"Yhteen väliin himoitsin ostavani "kunnon veitsen", kuten esim. fjällkniven ja muut paksusta värkistä tehdyt full tang-jutut. Pääsin sitten kerrattain kokeilemaan "kunnon veistä". Eihän sillä jumalauta saanut kuin makkaraan viillot. Kiehisten vuoleminen oli silkkaa tuskaa. Johonkin jäniksen suolistamiseen mokoma köntys olisi aivan liian suuri, hirvelle ehkä.. No olisi kai sillä ramboillut ja kauloja katkonut, mutta kun ajat ja olot eivät vaadi sellaista. Unohin koko hömpötykset ja pistin marttiinin terän iskuun!"

Niinhän se on, ettei nimi takaa yhtään mitään jos TEROITUS on tehtaan jäljiltä suomalaiseen yleiskäyttöön aivan liian tylppä. Terän suuhun kun on valmistusteknisistä syistä (= terän sivuprofiili saadaan vakioksi) vedetty varsinaista terän kylkikulmaa tylpempi "secondary bevel".

Ongelmahan tämä on vain siinä tapauksessa, että veitsen omistaja ei osaa teroittaa sitä ja/tai käyttää aivan vääriä välineitä. Mikään kaupasta ostettava tai itse rakenneltu hienokaan kikotin ei tilannetta pelasta, omin käsin on onneen päästävä ;) Niin, puukkoja valmistettaesssa se teroitustyökalu on sopivan karkeuksinen nauhasantari ja sen päälle käsinhiontaa.

Spyderco Sharpamaker on väärin nimetty, itse asiassa se on SharpKEEPER eli sillä saa ehostettua terän suun, ei muuta.

BTW, itsellä on FK F1 & S1 & H1 & A1 & A2 & MCK ja kaikki ne ovat vaatineet RASKASTA teroittamista ennen käyttöä.

ssg69

  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #96 : Helmikuu 25, 2021, 12:09 »

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #97 : Helmikuu 25, 2021, 12:23 »
Ongelmahan tämä on vain siinä tapauksessa, että veitsen omistaja ei osaa teroittaa sitä ja/tai käyttää aivan vääriä välineitä. Mikään kaupasta ostettava tai itse rakenneltu hienokaan kikotin ei tilannetta pelasta, omin käsin on onneen päästävä ;)

Vuosien aikana olen nähnyt jos jonkinlaista veitsen ja puukon teroitusta ja se ei todellakaan ole itsestäänselvyys että kuka tahansa osaa teroittaa terät. Kaupasta ostettavilla, tai ite tehdyillä kikottimilla saa osaamatonkin teroittaja terän teräväksi hyvin pienellä harjoittelulla. Vastaavasti saa pilattua terän jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.

Keraamisilla V teroittimilla tai puikoilla ei loputtomiin pidetä terää kunnossa koska terään alkaa jossain vaiheessa tulla kierre ja/tai terän kulma pyöristyy. Silloin pitää terä oikaista hiomakivellä  tai timantilla jonka jälkeen voi taas sutia V:llä tai puikoilla jonkin aikaa. Omissa keittiöveitsissä on tämä tilanne, V:llä sudittu aikansa ja terään jää röpelöinen kierre joka leikkaa kyllä hyvin muutaman vedon verran.

Se mikä on varmaa, teroituksessa on yhtä monta mielipidettä kun on teroittajaakin ja terän teroitus voi mennä hiusten halkomiseksi : https://www.youtube.com/watch?v=-kjXi8WeswE
Kylätason ampuja

HxM

  • *
  • Viestejä: 254
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #98 : Helmikuu 25, 2021, 12:43 »
https://www.youtube.com/watch?v=4cfCYb-Gamg

Mistä lie saisi vastaavan nauhahiomakoneen ilman hiontavastetta. Olisi käyttöä puukkohommissa. Suurin osa tuollaisista taitaa olla itse tehtyjä, ainakin täällä Suomessa. Toimisikohan ihan sellainen, että poistaisi hiontavasteen jostain olemassaolevasta koneesta..?

jsr85

  • *
  • Viestejä: 691
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #99 : Helmikuu 25, 2021, 16:24 »
https://www.youtube.com/watch?v=4cfCYb-Gamg

Mistä lie saisi vastaavan nauhahiomakoneen ilman hiontavastetta. Olisi käyttöä puukkohommissa. Suurin osa tuollaisista taitaa olla itse tehtyjä, ainakin täällä Suomessa. Toimisikohan ihan sellainen, että poistaisi hiontavasteen jostain olemassaolevasta koneesta..?
Putken hiomakone[emoji848]

JR

<t></t>

Kumpumäen seppä

  • *
  • Viestejä: 255
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #100 : Helmikuu 25, 2021, 17:28 »
https://www.youtube.com/watch?v=4cfCYb-Gamg

Mistä lie saisi vastaavan nauhahiomakoneen ilman hiontavastetta. Olisi käyttöä puukkohommissa. Suurin osa tuollaisista taitaa olla itse tehtyjä, ainakin täällä Suomessa. Toimisikohan ihan sellainen, että poistaisi hiontavasteen jostain olemassaolevasta koneesta..?

https://huutomylly.fi/huutokaupat/nauhahiomakone-240
Ainakin vielä menossa edullisesti. (115 €)

Sisu

  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #101 : Maaliskuu 06, 2021, 23:10 »
Käyttötarpeen mukaan puukko ja tärkeintä, että on terässä. Itsellä metällä FOX Parue isompia halkomisia/katkomisia varten ja puukkohommiin Puukkopekan käsityönä tekemä perinteinen puukko.

Valkoselkätikka

  • *
  • Viestejä: 267
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #102 : Syyskuu 28, 2022, 12:41 »
Itellä on teeseitse terotuslaite jolla oon menny muutaman vuoden. Mikään asiantuntija en oo ja käsivaralta olen terotellu ja toleranssina on että paperin kun leikkaa vaibatta kun viiltää on se riittävä. Puuilosta siis ostin tamforssin tahko/mirkelin ja sen mirkelinkiven nappasin pois ja sorvasin siihen pyöreän mdf levyn johon kiillotustahnaa levittelen. Se jyrsii yllättävän hyvin kovaakin terää vaikkei kysees oo ko puukiekko. Jos ihan pilalla on saa tahkolla tehtyä karkean esityön. Ei se montaa kymppiä maksanut se tamforssi, ei varmaan oo loppuelämän vehje mutta on niin kevyellä käytöllä että luulis jonkuaikaa kestävän.jonkunmoinen teränohjuri pitäs siihen vielä rakentaa mutta aika nopeasti käsivaraltakin oppi hiomaan niin että sen paperin saa silpastua.

Veitsistä yleensä, on mulla jääny tuppipuukot vyöltä pois jo useempi vuos sitte. Kannan laadukkaita taittoveitsiä joilla tekee veitsen työt mitä pitää ja jos reiasuille otan reppuun pienen vesurin tekemään ne lyöntihommat. Toki se oikea puukko on pomminvarma taittoveitsiinverrattuna mutta mulla kun kulkee joka päivä tuo veitsi taskussa ei ole tullut tuppipuukkoihin enää kajottua, ja niitä kun ei nyt tule jokapäivä mukaanotettua, on ne sen verran onnettomia vyöllä heiluessa taskupuukkoihin verrattuna

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #103 : Lokakuu 03, 2022, 15:10 »
Jos haluaa taktisen niin Extrema Ratio Task J ja jos perinteisen niin Rokka Korpisoturi. Molemmat toimii. Korppasi pysyy hyvin terässä pelkästään stroppaamalla. Ite tein stroppaus hihnan vanhasta miehistövyöstä.

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.294
Vs: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #104 : Huhtikuu 10, 2023, 15:04 »
Jonkin aikaa sitten ostin muovisen tupen Peltosen M95 sissipuukolle kun kestää paremmin kelejä kun nahkatuppi. Kokeilin miten Terävä Jääkäri 140 menee tuppeen ja menee kyllä mutta vaatii voimaa, kahvan etuosan muoto on erilainen kun M95:ssa. Jääkärissä on sormisuoja leveämpi kun M95:ssa joten karkealla hiomapaperilla hiomaan sormisuojaa kapeammaksi, ei siitä paljoa tarvitse ottaa niin Jääkäri sopii M95 tuppeen. M95 nahkatuppeen 140 Jääkäri sopii suoraan ilman modauksia ja molempia tuppia saa ostettua erikseen.

Videolla näkee istuvuuden ja kohdan mistä on hiottu. Hionnan jälkeen sipaisu öljyä kahvaan niin muutosta ei juuri huomaa. Puukko/muovituppi on ollut jonkin aikaa käytössä ja hyvin toimii eikä kolise tupessa. https://aijaa.com/1QcL4Z
Kylätason ampuja