Kirjoittaja Aihe: Uudet stiflat?  (Luettu 61174 kertaa)

PL

• *
Re: Uudet stiflat?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 08, 2009, 13:22 »
Itselläni on ollut nyt 1 1/2 vuotta päivittäiskäytössä Meindl "Kampfstiefel licht" (tai jotain sinne päin) gore tex varsikengät. Ovat tähän mennessä parhaat bootsit mitä olen käyttänyt. Pitävät vettä, puolipitkät varret (vrt.m91 tai m05) ja ovat kevyet. Ainoa miinuspuoli on ettei niillä pärjää kovemmilla pakkasilla jos joutuu seisoskelemaan pidempään.

Myyjä  Finnaccuracy.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

er

• *
« Vastaus #16 : Huhtikuu 09, 2009, 11:18 »
Itselläni on hieman ristiriitainen suhde Meideliin, joka tosin perustuu vain yksiin vaelluskenkiin mallia Army Pro. Kenkä oli tukeva ja mukava kävellä joustavuutensa ansiosta, mutta liian kylmä talvella pidettäväksi. Lisäksi kenkä päästi veden läpi osin, sekä hiosti liiaksi päivittäisessä työkäytössä. Koska jalkani hikoaa liiaksi ja pintanahka vettyi, en saanut niitä toimimaan päivittäisessä maastokäytössä.--->Kumpparit olivat parempi optio.

Tein kengille vedenpitävyystestin. Täytin kuivat kengät sanomalehdellä ja nauhoitin tiukasti kengät. Asetin ne tämän jälkeen sammiolliseen vettä siten että kengän suu ei missään vaihessa hörpännyt. Päälle tuli paino. Puolen tunnin kuttua tarkistin kengät. Toinen kenkä oli päästänyt ukkovarpaan kohdalta veden sisään. Jatkoin koetta ja 1 1/2h kuluttua myös toinen päästi veden läpi. Lähetin kopot partiokaupan kautta reklaamaationa takaisin, mutta  eivät suostuneet korjaamaan tai vaihtamaan kenkiä, vaan väittivät niiden pitävän.

Nyt nuo 400€ kengät makaa käyttämättöminä ja käytän sen sijaan Nokian peruskumisaapasta, Rokka talvisaapasta ja m91 maihareita tilanteen mukaan. Vaelluskenkinä käytettävissä on Vikingit, joita käytetään vain vuoristossa, kuten viime viikolla 1540m korkeuteen Jochbergiä kavutessa. Vuorille kiivettäessä vaelluskengän tyyppinen on ehdoton. mutta kotimaassa pidän perinteisempää linjaa parempana. ---> Vuorilla tarvii parempaa tukevuutta.
Train hard--->Fight easy

SO

• Administrator
« Vastaus #17 : Huhtikuu 09, 2009, 11:31 »
Ite oon kanssa tehnyt kaikille kengille joiden pitäisi pitää vettä vedenpitävyystestin; stiflat klabbeihin ja ammeeseen mittanauhan kanssa ja hana auki. Huomaa heti jos vuotaa ja samalla saa mitattua koska hörppää.

Ootko PL kävellyt mitään pitempää matkaa (sodea pitemmälle) der Kampfstiefeleillä?

JKr

• *
« Vastaus #18 : Huhtikuu 09, 2009, 13:05 »
Kalvokengistä ei ole kokemuksia, mutta jakotavarasta jonnin verran. M05 maihareilla menty hyvin tähän asti. Hyvä jalassa, mutta tarvitsevat hyvät sukat jotka siirtävät kosteutta. Hyvin toimii myös alpeilla. Sivuttaistuki paljon parempi kuin hyppykengissä. M91 en sano mitään. Kumpparit metälle ja kosteisiin oloihin.   PL nähty myös Soden viereisellä grillillä :)
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

Poikma

• *
« Vastaus #19 : Huhtikuu 09, 2009, 15:01 »
Lainaus
Lähetin kopot partiokaupan kautta reklaamaationa takaisin, mutta eivät suostuneet korjaamaan tai vaihtamaan kenkiä, vaan väittivät niiden pitävän.

Itelläkin vastaavanlainen kokemus Meindlin maahantuojan suhtautumisesta reklamaatioon... Lähetin Meindl Taigat maahantuojalle, kun kärjen kuminen vahvikevulkanointi repeili irti / kului olemattomiin  päiväreissun jälkeen. Bumerangina tulivat takaisin; olin kuulemma itse aiheuttanut vaurion...... :clap: ......jep, kävelin päivän hiekkakankaita.

PJA

• *
« Vastaus #20 : Huhtikuu 09, 2009, 23:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Poikma"
Lainaus
Lähetin kopot partiokaupan kautta reklaamaationa takaisin, mutta eivät suostuneet korjaamaan tai vaihtamaan kenkiä, vaan väittivät niiden pitävän.

Itelläkin vastaavanlainen kokemus Meindlin maahantuojan suhtautumisesta reklamaatioon... Lähetin Meindl Taigat maahantuojalle, kun kärjen kuminen vahvikevulkanointi repeili irti / kului olemattomiin  päiväreissun jälkeen. Bumerangina tulivat takaisin; olin kuulemma itse aiheuttanut vaurion...... :clap: ......jep, kävelin päivän hiekkakankaita.

Näin kävi myös täällä. Kengät eivät vuotaneet maahantuojan testissä. Oliskohan toisella maahantuojalla paremmat reklamaatiokanavat? Mutta hyvät kengäthän ne kuitenkin on :!:
If it isn\'t broken, let\'s take it apart and see why not.

PL

• *
« Vastaus #21 : Huhtikuu 14, 2009, 10:24 »
Lainaus käyttäjältä: "SO"
Ite oon kanssa tehnyt kaikille kengille joiden pitäisi pitää vettä vedenpitävyystestin; stiflat klabbeihin ja ammeeseen mittanauhan kanssa ja hana auki. Huomaa heti jos vuotaa ja samalla saa mitattua koska hörppää.

Ootko PL kävellyt mitään pitempää matkaa (sodea pitemmälle) der Kampfstiefeleillä?

No sinne grillille oon kävellyt, muut siirtymiset tehdään moottoriajoneuvoilla :lol:

Kaksi kertaa on tullut patikoitua 25 km + lukuisia hieman lyhyempiä reissuja vaihtelevassa maastossa (polkuja, mäntykangasta, upottavaa lettoa, kantavaa rämettä) ja hyvin ovat toimineet. Itse pidän kengän pohjan onnistuneesta ergonomisesta muotoilusta ja kovasta (siis ulkoapäin) pohjasta. Niillä on hyvä kävellä vaihtelevissa maasto-olosuhteissa.

Patiini on ehkä enemmänkin taistelijan yleisjalkine sekalaisiin olosuhteisiin metsää ja kaupunkia, ei mikään sissin jalkine talvikeleihin. Ulkopohja toimii hyvin betonilla ja jäällä. Hämmästyttävää miten äänetön pohja on kovalla alustalla (ake).

Ovat pitäneet vettä maastossa.

Miinuksena pidän eurooppalaistyyppistä nauhakoukkusysteemiä mikä tekee jalkaanlaitosta askartelutuokion. Mikään ei voita m/91, m/05 tai bundeswehrin varsikengän nauhalenkkijuttua.

Viikoksi korpeen kyllä kumppari on mielestäni parempi vaihtoehto.

Jokapaikan jalkinetta ei varmaan ole vielä keksittykään.

JRu

• *
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2009, 20:20 »
Töysän kumiteräsaappaat kourassa. Vähän totuttelua vaatii kun aiemmat kumpparikokemukset on pitkälti 90- luvun puolelta ja ei nämä nyt jalassa tietysti ihan samalta tunnu kuin nauhoitetut varsikengät.Huoletti että otinko liian suuren koon, joten testasin villakerraston alaosien + teknisen alussukan + villasukan kanssa mutta buutsit sai jo ihan vetää jalkaan ja näin äkkiseltään tuntuu ettei ne ainakaan pienemmät saisi olla tai alkaisi puristaa sivuista ja jalkapöydältä. Lisäksi kun seisoo jalat yhdessä ja yrittää liikuttaa päkiöitä kenkien sivulla sivusuunnassa, ei ole klappia joten kai varsikenkään verrattu "köykäinen" fiilis vaan kuuluu asiaan. Pitää nakata jalkaan ja potkaista maastotestiin pikimmiten.

Mun puntari näytti muuten 780 grammaa / kpl lampaanvillapohjallisilla. Nahalle kai pitää näyttää suojavahaa/rasvaa siinä kuin gore- varsikenkien pintanahallekin?

SO

• Administrator
« Vastaus #23 : Huhtikuu 16, 2009, 20:29 »
Varasta koirien purkista minkkiöljyä. Mistä hankit?

JRu

• *
« Vastaus #24 : Huhtikuu 16, 2009, 20:34 »
On mulla Meindlin sportwaxia nahan hoitoon, samaa olen varsikenkien pintanahkaan lykännyt mutta viimeiseen pariin vuoteen vähän laiskemmin kun olen koko ajan odottanut tilaisuutta heittää kengät roskiin. Yksi 7,50€ purkki on piisannut viimeiset viisi vuotta ja varmaan vielä toinen mokoma menee...

Kengät tilasin ( matkahuollolla ) suoraan pääkallonpaikalta, http://www.toysankenkatehdas.fi/ . Koko sokkona sen perusteella mitä suurin osa kengistä on, siksi vähän jännäsikin että istuuko.

SO

• Administrator
« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2009, 20:37 »
Saa nähdä rupeeko hai-saappaat hylkimään Meindelin rasvoja :)

LSa

• Killan puheenjohtaja
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
« Vastaus #26 : Huhtikuu 16, 2009, 22:18 »
Olin just menossa hyllylle varmistamaan, mitä Tiedusteluopas mainitsi lenkkarien käytöstä, mutta kirjahan olikin Verholla lainassa. Eipä asia tähän hätään ratkennutkaan. Muistaakseni kehoitus oli sama mitä sissikomppaniassa aikoinaan - tiedusteluhommiin lenkkarit jalkaan. Ja hyvin ne toimi, myös soita ylittäessä, jalat vaan kastu. (Eli ei hyvät keväällä, syksyllä tai talvella.)

Penskana käytin suunnistaessa säärisuojia. Omat suunnistuskengät oli aika lyhytvartiset, mutta säärystimien kanssa ne toimi joka alustalla (ja risukossa, kivikossa & suolla) hyvin - myös lumisohjossa. Paikalla sohjossa niissä kengissä oli kylmä, mutta säärystimistä jäi sellainen fiilis, että pitänee joskus hommata sellaset metsästyskäyttöönkin - suojaavat lahkeen ja kenkien suun todella moitteettomasti, jos vaikka erehtyisi joskus pistämään maiharit jalkaan.

Muck Boot Tay Sportit löytyy nykyään metsällä jalassa kylmän kelin aikaan. Niiden kanssa on tullut tarjettua paikoillaan passissa kohtuullisen pitkiäkin liikkumattomanaoloaikoja ja toisaalta ne on toimineet etenevän eläimen reitille juostessa paremmin, kuin hyvin. Hiljaiset ja kevyet. Jalkaan laitto tuntuu vähän siltä, kun työntäisi jalan vanhaan mummoon. (Tomppa tietää.)  Neopreenivarret taitan alas, jos vartta ei tarvita esim. lumessa kahlaamisessa. Varret voi mennä risukossa helposti hajalle, mutta pari vuotta on tullut käytettyä, vielä ovat ehjät.

PL

• *
« Vastaus #27 : Huhtikuu 17, 2009, 11:00 »
Lainaus käyttäjältä: "LSa"
Olin just menossa hyllylle varmistamaan, mitä Tiedusteluopas mainitsi lenkkarien käytöstä, mutta kirjahan olikin Verholla lainassa. Eipä asia tähän hätään ratkennutkaan. Muistaakseni kehoitus oli sama mitä sissikomppaniassa aikoinaan - tiedusteluhommiin lenkkarit jalkaan. Ja hyvin ne toimi, myös soita ylittäessä, jalat vaan kastu.

Sotilaspoliisitehtävissä voisi lasten vilkkulenkkarit sinisellä värifiltterillä olla paikallaan...

Oikeen vanhassa (60-luvun alusta) Sissioppaassa käskettiin muuten käyttämään sileäpohjaisia nahkasaappaita, ettei jää jälkiä. Asiassa on kyllä vinha perä jos katsoo vaelluskenkien pitopohjien jättämiä jälkiä. Sissioppaan tekijät ovat olleet luultavasti sodankäyneitä äijiä.

JKr

• *
« Vastaus #28 : Huhtikuu 17, 2009, 11:43 »
En muista mitkä maiharit ne oli, mutta oli tehty oikein Swateille ja niissä oli pohja täynnä nappuloita. Ei kuulemma jätä jälkiä! Ei tästä oo menny kun Litmanen...
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

SO

• Administrator
« Vastaus #29 : Huhtikuu 17, 2009, 13:57 »
Lainaus käyttäjältä: "LSa"
Olin just menossa hyllylle varmistamaan, mitä Tiedusteluopas mainitsi lenkkarien käytöstä, mutta kirjahan olikin Verholla lainassa. Eipä asia tähän hätään ratkennutkaan. Muistaakseni kehoitus oli sama mitä sissikomppaniassa aikoinaan - tiedusteluhommiin lenkkarit jalkaan. Ja hyvin ne toimi, myös soita ylittäessä, jalat vaan kastu. (Eli ei hyvät keväällä, syksyllä tai talvella.)

http://2.bp.blogspot.com/_6eHEU8d6gIE/SBx_Y5xEwwI/AAAAAAAAAFU/p8TZAP4NSgs/s400/talvisaapas.jpg" alt="" class="bbc_img" />

Talvilenkkarit on toiminut erikoisjoukkojen taktisina, ympärivuotisina jalkineina jo vuosikymmeniä.