Ohjeita aloittelevalle 30-06 sniperille

Aloittaja takapihan tarkka-ampuja, tammikuu 12, 2005, 16:32

« edellinen - seuraava »

JpL

Mikä sun manuaalin painos on? Onko se vanhempi lapuan vai uudempi vihtavuoren?

Olemme ladanneet juuri ko. latausta 30-06 valmetin päällekkäispiippuiselle kiväärille ja muille, ja tuo lataus tuntuu sopivan useampaankin aseeseen.

Mutta ei, olet kyllä ehdottomasti oikeassa tuon turvallisuuden kanssa. Ehkä heitin liian suoraan tuon ehdotukseni. Anteeksi siitä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Jerkko

Manuaali on sama kuin netissä. Edellinen oli muistaakseni 2001 versio. Joskus olen niitä Salkkareiden aikaan vertaillut (pakko mennä sitä sarjaa pakoon jonnekin....kun rouva sitä toljottaa).

Katoppa takapihan ta tätä:

http://www.jpr-company.com/">http://www.jpr-company.com/

Siellä on se lataus-setti. Holkitkin löytyy. Ja halvempaa luotia..tiedä vaikka tulevaisuudessa vieläkin halvempana....;)

ps. Saat anteeksi

JpL

Öh, olipas kaverilla halvat luodit. Scenarit maksaa vain 23 euroa/100 kpl. Muualla ne on 30 euron kulmilla.

Onko kellään tietoa/kokemusta Lymanin Crusherista? Mikä lataussetti olisi hinnaltaan/laadultaan paras?

Ps. Takapihan ta: Jahka hankin uuden puristimen yms, saat multa edullisesti tuon Leen puristimet ja vaa´an, jos haluat. Ne on ihan priimassa kunnossa. Pistä vaikka YV.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Homer

Lainaus käyttäjältä: takapihan tarkka-ampuja
Aiemmin kun latausta opettelin tuli toimittua niin, että ostin jotain lapuan 8 g patruunoita. Purin sitten patruunan ja veistin kauhan johon mahtui kouraisemalla sama määrä ruutia kuin lapuan paukussakin oli. Sitte vaan ostin samaa ruutia mitä lapua oli käyttänyt. Ja otin tietysti luodin upotussyvyyden lapuan paukusta. Näillä eväillä sitten ähräsin niitä paukkuja.

Ajattelin, että voisin nytkin toimia vastaavalla tavalla, eli mikäli nykyisin käyttämäni luoti ei sovellu ta-tarkoitukseen niin ostaisin jonkun patruunarasian ja tekisin mallin mukaan "samanlaisia". Muistaakseni käyttämäni ruuti on N140 (mitä lie sitten tarkoittikaan).

Ehkä tarkoituksen mukaisinta olisi hankkia soveltuvat välineet ja osaamista sen verran, että tarpeen vaatiessa saisin kehitettyä itsestäni muutamassa viikossa tai jopa päivässäkin kohtuullisen tarkka-ampujan.

Tässä vaiheessa siis ensiksi pitäisi laittaa kiikari aseeseen kiinni (jotenkin muuten kuin perinteisellä rautalankailmastointiteippityylillä).  

Olisiko killalla jotain lippulappuja joilla voisi helpottaa tuota ase,kiikari ja patruunakohtaisten ohjeiden tekoa kriisitilanteen varalta?

Onko kiväärin piipun puhdistamisesta ammunnan jälkeen oikeasti mitään hyötyä?

En missään nimessä halua loukata kysyjää, jos hän esittää noita kysymyksiä ja kommentteja vilpittömällä mielellä.

Tuossa on kuitenkin vähän hmmm. ..kummallista tekstiä.

Hanki ensin kunnollinen latausmanuaali ja mahdollisesti myös asiantunteva henkilö avuksi sekä PEREHDY ITSELATAUKSEEN KUNNOLLA!  Jos todellakin olet rakentanut ensimmäiset patruunasi noin,  saat alkuvuoden Pelle Peloton - palkinnon :shock:

Perehdy myös asehuoltoon (miksi ja miten) sillä ammunnan jälkeen piippuun jäävä palamisjäte ei ole hyväksi.

Missä on perinteisenä tapana kiinnittää kiikari aseeseen rautalankailmastointiteippityylillä?:roll:

Mitä kriisitilannetta odotat ja minkä tarpeen vaatiessa sinusta pitäisi saada kehitettyä tarkka-ampuja?

Jostain syystä epäilen sinun olevan huumorilla matkassa, mutta jos et ole niin on todella hyvä että kysyt neuvoa.

Siitä se lähtee.

P.S. Vasarasarjalla pärjää aluksi ihan hyvin. Voit päivittää latausarsenaalia vaikka seuraavassa järjestyksessä:

1. Latausohjeet

2. Ruutivaaka

3. Käsinallitin

Sitten kun vasarointi ärsyttää itseä ja muita niin voit alkaa miettimään prässin hankintaa.

VTu

Ei voinut välttyä tolta trolliajatukselta, sen verran hyviä provosointijuttuja siellä oli. Esimerkkejä mainitakseni: tictac-putki, hyväksi ta:ksi tuleminen lyhyessä ajassa, patruunoiden teko kopioimalla... olihan niitä enemmänkin. :twisted:

JpL

Noh noh, takapihan TA on sentään vakavalla mielellä liikkeessä, ja hänhän sanoi olevansa amatööri heti kättelyssä. Eihän miestä voi kysymisestä sakottaa.

Mielestäni on ilo opastaa uusia ampujia ja harrastuksesta kiinnostuneita omien kykyjen mukaan:

Itse aloittaessani ampumisen itselläni ei ollut lainkaan ketään opastajaa ja otaksuin systeemin menevän suurin piirtein samoin kuin Takapihan TA:kin.

Vielä nykyäänki opiskelen lataamista ja ampumista tarkasti ja yritän monipuolistaa tietotaitojani.

Se, mitä Homer sanoikin, on keskeinen ja välttämätön: Perehdy HYVIN tarkasti uudelleenlataukseen. Lainaa vaikka kirjastosta Lapuan latausmanuaali, ja lue se HUOLELLISESTI pariin kolmeen kertaan läpi. (Itse olen lukenut sitä jo 10 vuotta ja luen yhä jatkuvasti - uskomatonta, mutta totta)

Jos joku asia on epäselvä, KYSY!

Uudelleen latauksessa nimittäin voi pienellä huolimattomuudella saada massiivista vahinkoa aikaan, ei vain aseelle, vaan myös itselleen.

Omasta kokemuksesta yksi asia: Nimenomaa tuohon kaliiperiin, älä käytä muita ruuteja, kuin N140, N150, N550. Ei muita. (On olemassa muitakin ruudinvalmistajia, kuten Hodgdon yms. Näiden ruutien merkinnät ovat täysin toisenlaisia kuin Vihtavuorella. Mutta vihtavuoren ruuti on yleisimmin suomessa käytetty, joten pysytään vaikka siinä.)

Vaikka olen ladannut itse patruunani 10 vuoden ajan, en silti luota ulkomuistiini, vaan tarkastan lataukset A/ joko manuaalista, tai B/omista muistiinpanoistani. (yllä ehdottamani lataus oli omista muistiinpanoistani, koska sen olin merkinnyt omiin muistiinpanoihini hyvin käyväksi.)

Lisäksi tarkastan vaakani tarkkuuden ainakin kerran kuukaudessa - oli merkki mikä tahansa.

Yst. T: JpL

jartsu

N:110-135 ei ole tarkoitetu yksin pieniin kalipereihin vaan hylsyihin missä on vähemmän hartioita,(hartia jyrkkyys+tilavuus suhteessa luodin kokoon, N: hitaat) kuten esim 458WM,  suora hylsy, N:110-140 ovat ihanne puuteria riippuen luodin painosta.

Täytyy nostaa hattua kylmä luontoiselle takapihojen tarkka ampujalle kun aivan tyynesti kisaa 8g kanssa ja purkaen hylsyt ja ottaen sitten N:140, ja laittaa samaksi määräksi jonka pulkki ruuti hylsystä löytää ja saaden päätä huimaavia nopeuksia.

Kyl se vaaka on ehdoton jos tuollaisia suunnittelee.

VTu

Lainaus käyttäjältä: JpLNoh noh, takapihan TA on sentään vakavalla mielellä liikkeessä, ja hänhän sanoi olevansa amatööri heti kättelyssä. Eihän miestä voi kysymisestä sakottaa.

Mielestäni on ilo opastaa uusia ampujia ja harrastuksesta kiinnostuneita omien kykyjen mukaan:

Itse aloittaessani ampumisen itselläni ei ollut lainkaan ketään opastajaa ja otaksuin systeemin menevän suurin piirtein samoin kuin Takapihan TA:kin.

Vielä nykyäänki opiskelen lataamista ja ampumista tarkasti ja yritän monipuolistaa tietotaitojani.

Ehkä tuomitsin 'pihasnaipperin' väärin, ehkä en. Aika näyttää. Eli jos takapihojen TA olet liikkeellä vakavissasi, älä pistä pahaksesi.

Itsekin tykkään puuhastella uusien(kin) ampujien kanssa, töissä olen sotkeutunut ampumavalmennushommiin niin viran kuin harrastuksenkin puolesta. Olen muuten tehnyt havainnon, että kun on harrastanut aikansa ampumista ja ylipäätään aseiden ja a-tarvikkeiden kanssa pelaamista, huomaa ettei tiedäkään niin kovin paljoa. Ainakaan jos vertaa siihen tietomäärään mitä alasta on tarjolla... :?

Mutta harjoittelemallahan sitä oppii: "Harjoitus tekee mestarin, sotaharjoitus sotilasmestarin."... 8)

Homer

Lainaus käyttäjältä: JpLNoh noh, takapihan TA on sentään vakavalla mielellä liikkeessä

Mistä niin päättelet? Siitäkö että nyt vasta suunnitellaan kiikarin kiinnittämistä aseeseen mitä on käytetty lintumetsällä ja ammuttukin ihan kelpo kasoja: "75 metrin matkalta se ampui samaan reikään. 150 m matkalta kasat jotain 20-60 mm"

Trolli tai ei, ihan hyviä kysymyksiä piristämään työpäivää :D

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: Homer  Jos todellakin olet rakentanut ensimmäiset patruunasi noin,  saat alkuvuoden Pelle Peloton - palkinnon :shock:

Perehdy myös asehuoltoon (miksi ja miten) sillä ammunnan jälkeen piippuun jäävä palamisjäte ei ole hyväksi.

Missä on perinteisenä tapana kiinnittää kiikari aseeseen rautalankailmastointiteippityylillä?:roll:

Mitä kriisitilannetta odotat ja minkä tarpeen vaatiessa sinusta pitäisi saada kehitettyä tarkka-ampuja?

Jostain syystä epäilen sinun olevan huumorilla matkassa, mutta jos et ole niin on todella hyvä että kysyt neuvoa.

Siitä se lähtee.

P.S. Vasarasarjalla pärjää aluksi ihan hyvin. Voit päivittää latausarsenaalia vaikka seuraavassa järjestyksessä:

1. Latausohjeet

2. Ruutivaaka

3. Käsinallitin

Sitten kun vasarointi ärsyttää itseä ja muita niin voit alkaa miettimään prässin hankintaa.

No minun mielestäni ei ollut vaarallista ladata patruunoita "kopioimalla" kokeilin kyllä moneen kertaan tuota ruutimäärää, että se vastaisi tarkalleen alkuperäistä patruunaa. Ruutia piti kyllä olla kipossa reilusti, jotta sitä tulisi kauhaan aina saman verran. Luulisin, että ruutimäärän vaihtelut oli 10% sisällä. Aseen käynti myös osoitti omalta osaltaan, ettei ne nyt ihan susiakaan olleet. Jos joku on vaarallista niin nallittaminen vasaralla, 2-3 nallia on räjähtänyt vasaran alle.

Aseiden käyttö on minulla ollut aika spontaania, joka on johtanut siihen, ettei niitä jaksa olla aina putsaamassa. No haulikkoa nyt ei ainakaan kannata putsata niin kauan kuin se toimii. Johan siinä menee moninkertaisesti aseen hinta niihin silloihin, öljyihin ja rasseihin. Ajanhukasta puhumattakaan. (haulikkoni ovat maksaneet enintään 1100mk). Kiväärit on kai vähän eri asia, tai sekin riippuu aseen hinnasta. Tälläkin hetkellä arviolta vain 5-10 % aseistani on piippu putsattuna viimeisen ammunnan jälkeen.  :oops:

Kriisitilanteella tarkoitan sitä, että ryssät pyrkii miehittämään loputkin maastamme. Kun valtion taholta siihen ei olla välttämättä riittävän hyvin valmistauduttu niin minä joudun tekemään oman osani yksin. Tai kyllä valtio minusta huolehtii, mutta satun kuulumaan tämän hetken eliittiin. Tiedän, että suurimmalla osalla reserviläisistä olisi paljon paljon enemmän annettavaa maanpuolukselle kuin valtio nyt ulosmittaa. Vanhempana en kuulu enää eliittiin, mutta haluan silti olla valmis maan puolustamiseen vaikka armeija ei minun taitojani enää ylläpitäisikään. Te kokeneemmat harrastajat olette kai jo nyt vanhoja pieruja?

Joo huumorilla olen matkassa. Ei sitä muuten jaksaiskaan.

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: VTuEi voinut välttyä tolta trolliajatukselta, sen verran hyviä provosointijuttuja siellä oli. Esimerkkejä mainitakseni: tictac-putki, hyväksi ta:ksi tuleminen lyhyessä ajassa, patruunoiden teko kopioimalla... olihan niitä enemmänkin. :twisted:

Onko trolli sitten jotain joka ei liity tarkka-ammuntaan, ainakaan positiivisesti?

Myönnän. Kirjoitin tahallaan tictac, en millään voinut vastustaa kiusausta muuttaa kahden kirjaimen paikkaa. Ajattelin, että siitä voi joku saada kaupan päälle hyvät naurut.

En kai ole kirjoittanut mitään hyväksi ta:ksi tulemisesta lyhyessä ajassa. Kirjoitin ja tarkoitin että kohtuulliseksi. Tämän määritelmän taso taas riippuu taistelukentän asettamista vaatimuksista. Ajattelen itse jotain paikallispuolustustehtävää tai kohteen suojausta tms. "helpompaa" ta-tehtävää.

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: jartsuN:110-135 ei ole tarkoitetu yksin pieniin kalipereihin vaan hylsyihin missä on vähemmän hartioita,(hartia jyrkkyys+tilavuus suhteessa luodin kokoon, N: hitaat) kuten esim 458WM,  suora hylsy, N:110-140 ovat ihanne puuteria riippuen luodin painosta.

Täytyy nostaa hattua kylmä luontoiselle takapihojen tarkka ampujalle kun aivan tyynesti kisaa 8g kanssa ja purkaen hylsyt ja ottaen sitten N:140, ja laittaa samaksi määräksi jonka pulkki ruuti hylsystä löytää ja saaden päätä huimaavia nopeuksia.

Kyl se vaaka on ehdoton jos tuollaisia suunnittelee.

Ehkä olen sitten tiennyt asioista niin vähän, että en ole ymmärtänyt pelätä.

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: Homer
Lainaus käyttäjältä: JpLNoh noh, takapihan TA on sentään vakavalla mielellä liikkeessä

Mistä niin päättelet? Siitäkö että nyt vasta suunnitellaan kiikarin kiinnittämistä aseeseen mitä on käytetty lintumetsällä ja ammuttukin ihan kelpo kasoja: "75 metrin matkalta se ampui samaan reikään. 150 m matkalta kasat jotain 20-60 mm"

Trolli tai ei, ihan hyviä kysymyksiä piristämään työpäivää :D

On siinä kiikarikin joskus ollut, mutta siirsin sen piekkariin pari vuotta sitten kun ei kestännä hermot. Eipä pysynyt p---a paikallaan. Olisikohan tarvinnut oikeesti laittaa jalan tilalle sitä rautalankaa ja ilmastointiteippiä.

JpL

Älä älä väännä niitä patruunoita ilman kunnon välineitä! Siinä voi lähteä näkö. Ruutimäärät on sen verran tarkasti speksattu, että näennäisesti pienikin heitto voi aiheuttaa todella ikäviä vammoja.

takapihan tarkka-ampuja

Lainaus käyttäjältä: JpLÄlä älä väännä niitä patruunoita ilman välineitä. Siinä voi lähteä näkö.

Eikö vasarasarja ole mielestäsi lainkaan lataamiseen sopiva väline? Vai ruutivaakan puuttumistako vain tarkoitit?