Kirjoittaja Aihe: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS  (Luettu 26342 kertaa)

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #15 : Helmikuu 06, 2008, 23:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Homer"
Lainaus käyttäjältä: "er"
"Vanhaa P4sta" ei ilmeiseti saa

Mistä moinen tieto ja mikä syynä?


P4:sta saa erikoistilauksena. Toimitusaika ripeät 6kk +.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mamannon

  • *
  • Viestejä: 353
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #16 : Helmikuu 07, 2008, 15:43 »
Lainaus
Kaikilla 1. polttotason ristikoilla minimisuurennoksella hiusristikko on aika onneton varsinkin jos tausta on vähänkään risukkoa ja kohde liikkuu.




Onhan se hyvä tietää, että toisesta polttotasosta on jotain hyötyäkin...



T: mamannon
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mika

  • *
  • Viestejä: 1.868
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #17 : Helmikuu 07, 2008, 16:05 »
ei pidä ymmärtää väärin. 2. tason retikkeli toimii hyvin KUN VAIN MUISTAA etäisyyttä mittattaessa kääntää sen oikealle suurenonkselle. Minä en ole muistanut ja siksi olen siirtynyt fool proof systeemiin eli 1. tason versioon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
CHAIRBORNE - USB Troop

er

  • *
  • Viestejä: 1.535
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #18 : Helmikuu 07, 2008, 16:51 »
Jos jokin voi todennäköisesti mennä pieleen. Niin se menee pieleen ennemmin tai myöhemmin. Tuon takia 1 polttotaso.



Itse vielä pidän itseäni niin toopena, että on mahdollista olla väärällä korokierroksella jos kerroksia on yhtä enemmän.

S&B:n ja Hensun merkintäsysteemit tosin ovat niin selkeät että todennäköisyys, on monta luokkaa pienempi kuin esim 6-24X56 Zeissilla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Train hard--->Fight easy

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.945
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #19 : Helmikuu 08, 2008, 13:30 »
Mihin yleensä tarvitaan edellä mainittujen perusteluiden jälkeen mildot-ristikkoa? 1.tason ristikolla ei etäisyyttä juurikaan mittailla enää siellä missä etäisyydellä rupeaa olemaan merkitystä (yli 600m). Lähelle ammuttaessa ammutaan ristikon keskikohdalla ja muutetaan tähtäyspistettä koska pienellä suurennuksella ei ristikkoa voi käyttää kun se hukkuu zoomiin. Palloja ei käytetä edes ampumiseen, koska koro säädetään singleturn tornista. Eikö olisi siis suoraan parempi käyttää tavallista ristikkoa jossa on hiusristikko keskellä ja paksut sivuviivat? Se olisi vielä yksinkertaisempi…vai häviääkö joku mildotkatu-uskottavuus sitten, kaikki mitä ei käytä on ylimääräistä ja turhaa?



2.tason ristikko perustuu kahteen pääasiaan: lähelle ampumiseen niin että voi hyödyntää zoomia ja ristikkoa, tämän lisäksi tarkkaan etäisyyden mittaamiseen ilman erillistä spottausputkea. Väitän että aseenpäällä olevalla  2.tason 6-24x50 MP8lla jossa ristikko on 1:1 10x zoomilla pystyy mittaamaan vähintään yhtä tarkasti kuin hyvällä spotteriputkella. Tämä perustuu tukevaan jalustaan (ase) sekä ristikon mittojen hyväksikäyttämiseen ja ymmärtämiseen.



Kalustoa ei kannata syyttää jos ei itse osaa käyttää sitä hyödyksi. Yhtälailla jos ei ole huolellinen voi vahingossa ladata N310 kun se on N130 purkin kanssa samassa laatikossa. Ristikon käyttöä tulisi muutenkin opetella eikä perustaa kaikkea naksuihin, koska aina ei ole aikaa tai on pakkasta tai on tumput kädessä tai on pimeä tai on tähystyksen alla.



(Ei oo mikään provo.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

JRu

  • *
  • Viestejä: 1.076
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #20 : Helmikuu 08, 2008, 15:50 »
Lainaus
1.tason ristikolla ei etäisyyttä juurikaan mittailla enää siellä missä etäisyydellä rupeaa olemaan merkitystä (yli 600m).


Tarkoitit varmaan että "mildot- ristikolla ei etäisyyttä..." joka pitääkin paikkansa. 5-25x P4/P4F tai Leupoldin spotteri kehiin niin johan mitataan pitkälle 1. tason ristikolla. Jos nyt unohdetaan se polttotaso kokonaan niin mildotti ristikkona on ihan käyttökelpoinen 99% ajasta eli hätävara mittaamiseen jos spotteri ja laseri on pois pelistä, korot, tuulikorjaukset, paikkolaukaukset jne. 100- 700 m matkoilla. Onhan se vähän krouvi mutta dupleksia parempi ettei tarvi mitata niinkuin KIV85:silla "tähtää janterin vasemmasta reunasta noin kaksi janterinmittaa vasempaan" ...


Lainaus
Palloja ei käytetä edes ampumiseen, koska koro säädetään singleturn tornista.


Se ettei pelkällä ristikolla kannata enää ampua matkoille joilla 0,1 mrad tähtäysvirhe muiden virheiden päälle voi aiheuttaa ohilaukauksen, ei tarkoita etteikö palloja käytettäisi tarvittaessa ampumiseen 100-700 m etäisyyksille oli polttotaso mikä hyvänsä. 1. tason ristikolla tosin suurennosta voi ruuvata samalla putken läpi katsoen joko pienemmälle jos näkökenttä on liian kapea , tai isommalle jos maali tuntuu olevan kaukana. Kun on ihan pakko ampua niin pienellä suurennoksella ettei hiusristikko meinaa erottua niin matka on niin lyhyt ettei ole väliäkään. Jos sillä 5cm heitolla osunnassa on väliä niin minimisuurennos on muutenkin  tilanteeseen nähden tarpeettoman pieni.



Kaikki tämä tietämättä mikä suurennos on käytössä. Eikä tarvi laskea tai katsoa taulukoista vaan tst- tähtäin on se yksi mikä on ulkoa opeteltu. Lisäksi kun ristikko ja torni on samaa yksikköä niin ametit on satasen tarkkuudella ulkomuistissa. Voin 500 m ampua joko 2,6 mrad koroa palloilla tai ruuvata korotornin lukemaan "2,6" eikä esim. "zero + 2 kierrosta + 0,75 MOA". Kyllä 1. tason ristikko ja helppokäyttöinen korotorni samoissa yksiköissä kuin ristikko on helpottanut omaa toimintaa kaikista hankinnoista selvästi eniten.


Lainaus
Yhtälailla jos ei ole huolellinen voi vahingossa ladata N310 kun se on N130 purkin kanssa samassa laatikossa.


Kun homma viedään kentälle, pistetään kello sykkimään, kilpaillaan vähän paremmuudesta kaverien kanssa saati sitten että lähdetään kaksisuuntaiselle ampumaradalle niin jopa alkaisi ne ruutipurkitkin useammalta kaverilta joskus sekoittua. Homma ei kuitenkaan ole niin helppoa että sitä vain päättää olla tekemättä virheitä ja sitten niitä ei tule.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.945
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #21 : Helmikuu 08, 2008, 16:27 »
Lainaus käyttäjältä: "JRu"

Lisäksi kun ristikko ja torni on samaa yksikköä niin ametit on satasen tarkkuudella ulkomuistissa.


Ahaa...tämä johtuu siis mistä?

 :|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

JRu

  • *
  • Viestejä: 1.076
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #22 : Helmikuu 08, 2008, 17:13 »
Koska tykkään yksinkertaisista asioista niin "300 1, 400 1.7, 500 2.6, 600 3.5, 700 4.6" joka pätee sekä korotornin lukemiin että ristikolla tähtäämiseen millä hyvänsä suurennoksella on ainakin itselle sopivan lyhyt rimpsu muistettavaksi väsyneenä, kiireessä ja/tai stressissä. YMMV.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mamannon

  • *
  • Viestejä: 353
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #23 : Helmikuu 08, 2008, 19:01 »
No joo, ollaanhan täällä kuitenkin puolesta ja vastaan näissä polttotasoissa...



Meikäläinen ei sitten rupeakaan noista polttotasoista murehtimaan ennen kuin joskus ehkä huomaan, ettei vaan pärjää 2. polttotasolla.



Mutta JRu, kun sanoit


Lainaus
Koska tykkään yksinkertaisista asioista niin "300 1, 400 1.7, 500 2.6, 600 3.5, 700 4.6" joka pätee sekä korotornin lukemiin että ristikolla tähtäämiseen millä hyvänsä suurennoksella on ainakin itselle sopivan lyhyt rimpsu muistettavaksi väsyneenä, kiireessä ja/tai stressissä. YMMV.


niin eikö noiden ulkoa muistettavien lukuarvojen sijasta voisi vain merkitä korotorniin kohdat kullekin sadalle metrille? Siis alkaen kolmesta sadasta, kun mulla lentorata on sinne asti jotakuinkin suora (15cm ylös 150 metrin kohdalla). Merkinnät voisivat olla jotenkin kohokuvioiset, niin pilkkopimeässäkin tietää, mikä kohdistus on käytössä.



T: mamannon
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

JRu

  • *
  • Viestejä: 1.076
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #24 : Helmikuu 08, 2008, 20:25 »
Lainaus
eikö noiden ulkoa muistettavien lukuarvojen sijasta voisi vain merkitä korotorniin kohdat kullekin sadalle metrille?


Toki voi. Ristikolla tähtäämisen osalta se kuitenkin tarkoittaa vain että asekortti on siirretty korotornille. Jos et muista ulkoa niin aina joudut jostain lunttaamaan koroasetuksen tai tähtäyspisteen.



Koska itse muistan ulkoa karkeat arvot sekä ristikolla tähtäämiselle että korotornin asetuksille ja on ihan hyvä asekortti tarkemmille arvoille niin BDC:lle ei ole jäänyt oikein tarvetta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

JL

  • *
  • Viestejä: 1.835
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #25 : Helmikuu 08, 2008, 20:57 »
Mun mielestä molemmat sekä 1. ja 2. polttotasot on ihan hanurista.

3. polttotason ristikko se olla pitää...



Edit,Ei vaan:

Kukaan täällä perustelleista ei ole väärässä. 2. Polttotaso mahdollistaa tarkemman mittauksen perusmildotilla, ja tästä voi olla

joskus ihan oikeastikin hyötyä. Tämähän on selvää.

Toisaalta, muutamassa TA-kisassa takapiruna seisoskelleena voin sanoa että 2. polttotaso aiheuttaa sekaannuksia joka ikisellä

kerralla ainakin jollekin. Sama on pätenyt monen kierroksen säätörumpuihin. Sivussa kuunnellessa oppii aina uusia värikkäitä termejä

kuvaamaan tilannetta jossa namiskuukkelit eivät olleetkaan siinä asennossa missä niiden piti aivan varmasti olla.

Nämä urakkanupilla veivattavat rummut ovat tosin katoamassa pois epäkäytännöllisyytensä vuoksi.



Tosin esim S&B DT ilmoittaa kororummun kierroksesta harvinaisen selkeästi "insinöörivarmalla" majakalla.

Tunnettu tosiasiahan on että numerolappu rinnassa+sekkari käynnissä vastaa n. 1.2 promillen humalaa.

Uskomattomia juttuja voi tapahtua asiansa osaavillekin kavereille, ja tapahtuukin- olen nähnyt.



Oma johtopäätökseni on pitää aseen optiikka mahdollisimman simppelinä ja kompaktina. En halua edes parallaksisäädintä tai valaisua.

Yhden kiekan rummut, FFP perusmildotilla ja suht pieni suurennos. 3-12 molemmissa Zeiss/S&B putkissa joka on riittänyt

hienosti tähän asti. Ampumamatkoja on ollut välillä 3-1480m. Naksut 0.1mrad ja 0.25, tärkeintä on pitää ne helposti päässälaskettavina.

Matkat mittaan eri optiikalla.



Yllämainittu ei tietenkään tarkoita sitä että esim S&B 5-25 0.1mrad jakoisella ristikolla tai Zeiss SFP olisi huono valinta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2008, 21:41 kirjoittanut JL »

Poikma

  • *
  • Viestejä: 1.077
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #26 : Helmikuu 08, 2008, 21:25 »
Yksi tapa käyttää hyväksi tuota 2.tason ristikkoa on suurennosta muuttamalla säätää kohde esim. kahden mil-dot pallukan väliin ja sen jälkeen katsoa zoom-renkaaseen merkitty mrad-arvo. Vaatii tietysti etukäteistyötä ts. pitää etukäteen määrittää ja merkata zoom-renkaaseen myös vastaavat mrad-arvot sille pallukka-välille. Eli ei pyritäkään pitämään suurennosta siinä "dotien-väli on 1 mrad-asennossa" vaan säädetään suurennosta niin, että saadaan kohde täsmällisesti vaikka niiden kahden pallukan väliin. Äkkiseltään tuntuu, että voisi olla jopa tarkempi tapa, jos käytössä on ihan perus mildot, jossa ei ole apuviivaa edes pallukoiden puolivälissä. Toki käytännön ongelmana varmaan on aseen pitäminen paikallaan zoomatessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #27 : Helmikuu 08, 2008, 23:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Poikma"
Yksi tapa käyttää hyväksi tuota 2.tason ristikkoa on suurennosta muuttamalla säätää kohde esim. kahden mil-dot pallukan väliin ja sen jälkeen katsoa zoom-renkaaseen merkitty mrad-arvo. Vaatii tietysti etukäteistyötä ts. pitää etukäteen määrittää ja merkata zoom-renkaaseen myös vastaavat mrad-arvot sille pallukka-välille. Eli ei pyritäkään pitämään suurennosta siinä "dotien-väli on 1 mrad-asennossa" vaan säädetään suurennosta niin, että saadaan kohde täsmällisesti vaikka niiden kahden pallukan väliin. Äkkiseltään tuntuu, että voisi olla jopa tarkempi tapa, jos käytössä on ihan perus mildot, jossa ei ole apuviivaa edes pallukoiden puolivälissä. Toki käytännön ongelmana varmaan on aseen pitäminen paikallaan zoomatessa.


Tuo OLISI aivan yliveto tapa mitata, JOS joku valmistaja merkitsisi etukäteen zoomin 0.1-0.2 pykälän tarkkuudella renkaaseen LUOTETTAVASTI.



Tämän voi toki koittaa tehdä itsekin. Esim NXSssä on erityisen helppo dremelillä kraapaasta. Asteikko vain ei ole lineaarinen, joten tukipisteiden merkitseminen vaatisi sen, että käytössä on tarkka kollimaattori, jolla voi takaperin laskea "mikä zoomi nyt on?"

Muistaaksen eräs NF BR sarjan scoopilla kisaava oli väsännyt oman alumiinirenkaan + kaikkea muuta kivaa optiikkaansa.



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.945
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #28 : Helmikuu 08, 2008, 23:45 »
Ja kun päästään noihin 0,25mrad koronaksuihin voi jo ampua yhtä tarkasti viivaristikon avulla jos viivojen väli on vaikka 0,5mrad. Siitä ei pääse mihinkään, etteikö yhdellä kierroksella ja 0,1mrad naksuilla pykälät ole aika pienet jolloin pitää silmämääräisesti tarkastaa lukema rummusta jos haluaa olla täysin varma säädöstä. 2.tason ristikolla ei juuri saa mitata niin että sitä pidetään 1mrad zoomilla vaan se zoomin tekemä apu pitää käyttää hyödyksi jolloin pääsee erittäin hyvään mittatarkkuutteen, myös mildotin kanssa.



Toivottavasti seuraavan sukupolven tähtäimiin tulee ainoastaan kolme koroasetusta; Lähelle, Keskelle ja Pitkälle.

 :wink:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

er

  • *
  • Viestejä: 1.535
Re: Asiantuntijaneuvoja kiikarin valinnassa KIITOS
« Vastaus #29 : Helmikuu 09, 2008, 09:03 »
Tuo L, K ja P. Olisi toki toivottavaa. Lienee siihen pääsemisen takia kuitenkin syytä siirtyä rihlattomaan aseen, jolla ammutaan alikaliperisabottia panssarivaunun tapaan. Hetken aikaa voi tietysti kurittaa normaali rihlallista asetta 1400m/s lähdöin, mutta jotta se olisi sotilaskäytössä kenttäkelpoinen eikä rihlat olisi muusia ennenkuin ballistiikka on kunnolla määritetty. PSV vaunun kanunallahan ammuttavia panssaiammukset:han ovat 1400m/s viheltäviä alikaliperisia titaanisauvoja, joiden muoto on lähinnä hyvin loivasti kapeneva perästä viistetty kartio. Kokosuhdehan näissä on sitä luokkaa että vastaavassa systeemissä kiväärissä ajopanoksena olisi 50BMG ja luoti cal 22/5,56mm mutta saamarin pitkä ja painava. Kuvissa tuo 1 ja 2 ammukset kertovat Rheinmetalin näkemyksen asiasta. Huomattavaa siinä on että käytössä ei ole halpaa muovista sabottia kuten 22 Aceleratorissa ja koska riloja ei ole, niin vakaus on haettu muilla keinoin.



Sallitaanko moinen jos tavoitteena olisi kyseinen vehjes vaikka 2015 FinnSniperiin ja Häyhään? ResUl säänöt ei taida ihan taipua, eikä varoalueet.



Noin vakavasti ottaen. Jokainen valitsee sen optiikan jonka parhaaksi itselleen näkee. Olen käytännössä täsmälleen samaa mieltä optiikan valinnasta kuin JL. Yksikertainen varma optiikka jota osaa käyttää vaikka kuinka olisi painetta. Tosiasia silti mielestä myös on että 2 polttotaso yleensä valitaan siksi että ne ovat käytännössä halvempia kuin 1 polttotason optiikka. Näinhän ei toki aina ole. Toisena taloudellisena syynä pidetään juuri parempaa kiikaritähtäimen ristikolla tapahtuvaa mittaustarkkuutta, koska ei ole taloudellisesti mahdollista ostaa hyvää spotteriputkea tai vakautettua ristikolllista kiikaria tai taloudellisten syiden ulkopuoleta ei haluta kantaa tähystyoptiikan lisämassaa. Kuten JL totesi useimmilla tämä paineen alla aiheuttaa ongemia, mutta kaikilla ei. Mieltymyksiä optiikan suhteen on monia. Vasta kokemus sanoo mikä itsellä varmasti toimii.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Train hard--->Fight easy