Sivusäätö ei riitä

Aloittaja Juva, tammikuu 20, 2025, 20:13

« edellinen - seuraava »

Juva

Päivitin Tikka t3xään delta titaniumin 2.5-15x56 tilalle swarovskin z8i 3.5-28x50.

Avasin ainoastaan optilockin renkaiden yläosan putsasin renkaat, ruuvit ja vaihdoin putken. Kiristin ruuvit tasaisesti ristiin, oikeaan momenttiin, asensin muovisen sisärenkaan ohjeiden mukaan jne.

Radalla kohdistaessa osumat jäi raakasti vasemmalle ja swaron sivusäätö ei riittänyt vaan osumat jäi noin 1cm vasemmalle keskeltä. Avasin optilock renkaiden yläosan liikuttelin putkea edes takas ja kiristin takaisin. Sain osumat keskelle, mutta sivusäätöä jäi jäljelle vain 2 naksua.

Deltassa oli sivusäätöä 50moa/14,5 mrad
Swarossa taas 25moa/7 mrad eli puolet vähemmän.

Onko siis todennököistä että optilock jalusta/renkaat ovat vinossa, mutta deltassa vain oli enemmän säätövaraa eikä ongelma tullut koskaan ilmi?

Mitä kannattaisi tehdä ja missä järjestyksessä?

-Kääntää renkaat?
-Uudelleen asentaa optilock jalusta ja renkaat?
-Kääntää etummainen jalusta?
-Vaihtaa renkaat/jalustat? Optilockeissa heittoaa?
-Hommata picatinnykisko ja uudet renkaat/jalka? (mieluusti ei se ensisijainen vaihtoehto)

Tämmöisiä ratkaisuja löytyi googlettelulla, mikä on kokeneempien mielipide asiaan?

MMä

Lainaus käyttäjältä: Juva - tammikuu 20, 2025, 20:13Päivitin Tikka t3xään delta titaniumin 2.5-15x56 tilalle swarovskin z8i 3.5-28x50.

Avasin ainoastaan optilockin renkaiden yläosan putsasin renkaat, ruuvit ja vaihdoin putken. Kiristin ruuvit tasaisesti ristiin, oikeaan momenttiin, asensin muovisen sisärenkaan ohjeiden mukaan jne.

Radalla kohdistaessa osumat jäi raakasti vasemmalle ja swaron sivusäätö ei riittänyt vaan osumat jäi noin 1cm vasemmalle keskeltä. Avasin optilock renkaiden yläosan liikuttelin putkea edes takas ja kiristin takaisin. Sain osumat keskelle, mutta sivusäätöä jäi jäljelle vain 2 naksua.

Deltassa oli sivusäätöä 50moa/14,5 mrad
Swarossa taas 25moa/7 mrad eli puolet vähemmän.

Onko siis todennököistä että optilock jalusta/renkaat ovat vinossa, mutta deltassa vain oli enemmän säätövaraa eikä ongelma tullut koskaan ilmi?

Mitä kannattaisi tehdä ja missä järjestyksessä?

-Kääntää renkaat?
-Uudelleen asentaa optilock jalusta ja renkaat?
-Kääntää etummainen jalusta?
-Vaihtaa renkaat/jalustat? Optilockeissa heittoaa?
-Hommata picatinnykisko ja uudet renkaat/jalka? (mieluusti ei se ensisijainen vaihtoehto)

Tämmöisiä ratkaisuja löytyi googlettelulla, mikä on kokeneempien mielipide asiaan?

Noh oma mielipiteeni on että renkaat kuuluu sormiin eikä tarkkuuskivääriin. Osta kunnon jalusta. Spuhrilla ei mene vikaan. Picatinnystä on muutakin iloa mm. lisälaitteiden kiinnityksen muodossa.

ErkkiEinari

Ääni myös spuhrin hankinnalle ;D

Itsellä joskus oli optilockien kanssa samanlainen ongelma ja se johtui siitä että olin jostakin syystä ajatellut laittaa etummaisen ja takimmaisen jalan eri päin.. tuli todistettua että ne ei tosiaankaan ole symmetriset. Ratkesi siis jalustan käännöllä.

Ippe69

Ennenkuin mitään uutta ostaa niin kannattaisi paikallistaa vika.
Ensimmäisenä varmistaisin että jalat on kunnolla paikallaan.
Jos ne jalat voi kääntää toisinpäin niin kokeilisin sitä seuraavaksi. Jos ongelma katoaa tai vaihtuu toiseen laitaan niin voi olettaa jaloissa olevan vikaa.

Spuhr ja picatinny on hyviä, mutta ei ne korjaa vikaa jos se on aseessa tai kiikarissa.

mattix

Ihan ensimmäisenä irrottaisin optilockit jalustoineen aseesta ja kasaisin ne uudestaan kiinni huolellisesti. Jos homma ei silti toimi, niin optilockit toriin myyntiin ja picatinny-kisko kiinni sekä yksiosainen jalka tilalle.

Myin kuudet optilockit viime vuonna eikä ole pätkääkään kaduttanut. Yksiosainen jalka on parempi.

HJu

Spuhria saa Tikan 17mm kirkolle suoraan. Ei ole pakko hankkia Picatinnyä jos ei halua.
Terveisin,

HJu

JjR83

Optilockit ovat kuin kinderyllätys, täynnä romua ja lopuksi joku aina pahoittaa mielensä kun menee paskaksi!
Kun nyt kysyit neuvoa niin heitä ne jonnekin Toriin ja hanki kunnon jalka, raati täällä on jo sanonut Spuhr monta kertaa. Minulla on vaan Spuhrin jalkoja eikä se hinta enää itketä minua..;)

Jos on varaa Z-kasiin niin pitää myöskin olla sen veroinen kiinnitys, jesari tässä huono!:)

Optilockit kuuluu siihen kuuluisaan S20 sarjaan vaikka ase vissiin kehitettiin kiinnitysjärjestelmän jälkeen.. ;D

ErkkiEinari

Ei ne optilockit aina ole huonoja ollut ja minullakin ollut 1/4 vuosisataa lintukiväärissä sakon kiilaan tulevat ilman mitään ongelmia. Ne onkin yksiosaiset.

Omat ongelmat on ollut kaksiosaisissa malleissa jalustan ja renkaan välisissä kiinnityksissä (sekä oma sekoilut jalistojen asennuksissa)

JEPN

Lähtisin kanssa Ipen järjestyksessä korjaamaan tilannetta, koska ei ne Optilockit ihan pelkkää paskaa ole. Itsellä ollut yksi ongelma ~20 parin ja 20 vuoden aikana ja sekin taisi olla käyttäjälähtöinen.

Jos aloittajan nimimerkki viittaa sijaintiin, niin multa saa tarvittaessa lainaan 17mm alapalat ja renkaat vian paikallistamiseksi.

Juva

Tein täydellisen uudelleen asennuksen optilockeille. Lopputulema oli hieman yllättäen miltein täysin idettinen, kohdistaessa kiikarin joutui säätämään pari napsua vaille ääri asentoon.

Kokeilin myös kääntää toisen jalan, jolloin heitto siirtyi toiseen reunaan.
Eli vika tällöin mielestäni optilockeissa, eikä aseen kiilassa, tai kiikarissa.

Taidanpa siis vaihtaa optilockin tilalle nyt jotain. Vaihtoehtoina olen miettinyt joko spuhr jalka suoraan tikan kiilaan, tai spuhrin picatinnykisko + spuhr tai audreren kiikarinjalka. Onko näistä vaihtoehdoista hyviä/huonoja kokemuksia?

MTä

Spuhrin picatinnykisko + Spuhrin jalusta. Jos käytät kiikaria muissa aseissa valitse QD-malli. Mieti jo, haluatko/tarvitsetko kallistuksen vai et jalustaan. Siitä harvoin on haittaa.

Toimii, kestää ja muuntuu rahaksi, jos haluaa eroon.

MMä

Lainaus käyttäjältä: MTä - tammikuu 26, 2025, 20:44Spuhrin picatinnykisko + Spuhrin jalusta. Jos käytät kiikaria muissa aseissa valitse QD-malli. Mieti jo, haluatko/tarvitsetko kallistuksen vai et jalustaan. Siitä harvoin on haittaa.

Toimii, kestää ja muuntuu rahaksi, jos haluaa eroon.
Sama suositus. Iso suositus QD mallille, on helppo vaihtaa aseesta toiseen...jos vaikka haluaa ostaa kohta piekkarin jolla treenaa halvemmalla voi käyttää samaa tuttua putkea. Kallistuksesta olen itse sitä mieltä, että jos kyseessä ei ole mörköputki ja .338LM päällä sitä ei välttämättä tarvitse, mutta tosiaan harvemmin siitä on haittaakaan. Ja toisaalta saahan niitä kallistettuja picatinnykiskojakin sitten jos sitä tarvitsee ja on ottanut 0-kulna jalan.

HJu

Vasenkätiselle pulttilukkoampujalle QD-mallia ei voi suositella. Ei mahdu hylsyt poistumaan. Arskan päälle QD-kiinnitys in vasenkätisillekin ihan ok.
Terveisin,

HJu

Mecarenze

Mietin itse tuota QDn tarpeellisuutta ja minulla on vaikeuksia perustella itselleni sitä.

Normi (yksiosaisen) jalan irrottaminen yhdestä aseesta ja laittaminen öljytylle kiskolle toiseen aseeseen sekä ruuvien vääntäminen samaan momenttiin on minuuttiluokan prosessi ja ainakin omalla kohdalla on pitänyt nollauksen verrattain hyvin.

Säädettävät momenttiruuvarit / rajoittimet ovat nykyään aika edullisia (Spuhrin jalan jälkeen satanen ei enää kirpaise eikä tunnu)

Onko jotain tässä mitä en ole tajunnut?

Valtsu

mattix

Lainaus käyttäjältä: Mecarenze - tammikuu 26, 2025, 22:21Mietin itse tuota QDn tarpeellisuutta ja minulla on vaikeuksia perustella itselleni sitä.

Onko jotain tässä mitä en ole tajunnut?
Sinänsä samaa mieltä. Jos kuitenkin ollaan radalla, niin jalan irrottaminen ja momenttiin vetäisy toiseen aseeseen on QD:lla aika paljon kätevämpää kenttäolosuhteissa. Kotona ei ole mitään merkitystä.

Sanoisin siis MMä:tä mukaillen, että jos ei pätäkät riitä 2-N hyvään tähtäimeen, niin QD-jaloilla homma hoituu vaivattomammin vähemmillä tähtäimillä.