Miksi 30-06 on n vähän käytetty kaliberi?

Aloittaja leutha, lokakuu 14, 2007, 21:34

« edellinen - seuraava »

mika

Ja näin on saapunut erälle.net:stä tuttu vänkäys eri metsästyskaliberien paremmuudesta myös tälle palstalle.
CHAIRBORNE - USB Troop

EVä

.308 helpompi ladattava eripainoisilla luodeilla. Olen saanut käymään 6.5 gr leikkurit, lock bace 9.7 ja 11,7 hirvikuulat samaan siten ettei tähtäintä tarvi ruuvailla. Kohdistus esim. Sako .308 9.7 LB hirvikuula 2-3 senttiä sivussa klo 1, ei mitään merkitystä ampuessa hirveä. Kätevää lintumetsällä karhun kiintiömetsästys alueella. Jalosen .308 rata-aseina, lippaat 10 patruunalle, sopiva lukon pituus ja kohditus 6,5 gr luodeille, voi ampua lintua LB 9.7 ja hirveä tarvittaessa. 10.89 Scenarit myös käy rata aseissa lähes kohdalleen. Ei taida teeri ennättää päätä kääntää kun sataseen ammuttaessa luoti on jo maalissa ennen kuin elimistö toteaa rekyylin. 7.62 luodit ei kyllä ole mitään risuluoteja ampui niitä millä nopeudella hyvänsä. Aikoinaan risutestien jälkeen 30-06 muuttui 9,3 ja ei sekään ole sellainen että sillä sietää pajukkoon ampua. 30-06 on kyllä erinomainen kaliberi suurriistalle. 458 alkaa olla risukaliberi pois lukien kevyet herkästi hajoavat luodit.

jukka71

Jos otetaan lähtökohdaksi luodille tietty nopeus kohteessa, voidaan 30-06 ladata raskaammalle luodille  -> parempi BC. Mehtuussa tällä ei ole suurta käytännön merkitystä, mutta kun tuon 308 parempi käyntiä aina mainitaan. Radalle 308 on varmaan parempi ostos jo tehdaspaukkujen takia.

Peränkävijä

Uskallan väittää, että tuo on asekohtainen juttu joka riippuu piipun jännityksistä ja värähtelyistä, eikä kaliberilla ole asian kanssa juurikaan tekemistä. Aiempi 338wm minulla oli kanssa sellainen jolla patruunan vaihto vaikutti maksimissaan 5cm @100m, tuolla a.m. tikalla heitto voi olla 20cm ilman vaimentajaa.

Lainaus käyttäjältä: EVä - maaliskuu 02, 2020, 09:00
.308 helpompi ladattava eripainoisilla luodeilla. Olen saanut käymään 6.5 gr leikkurit, lock bace 9.7 ja 11,7 hirvikuulat samaan siten ettei tähtäintä tarvi ruuvailla. Kohdistus esim. Sako .308 9.7 LB hirvikuula 2-3 senttiä sivussa klo 1, ei mitään merkitystä ampuessa hirveä. Kätevää lintumetsällä karhun kiintiömetsästys alueella. Jalosen .308 rata-aseina, lippaat 10 patruunalle, sopiva lukon pituus ja kohditus 6,5 gr luodeille, voi ampua lintua LB 9.7 ja hirveä tarvittaessa. 10.89 Scenarit myös käy rata aseissa lähes kohdalleen. Ei taida teeri ennättää päätä kääntää kun sataseen ammuttaessa luoti on jo maalissa ennen kuin elimistö toteaa rekyylin. 7.62 luodit ei kyllä ole mitään risuluoteja ampui niitä millä nopeudella hyvänsä. Aikoinaan risutestien jälkeen 30-06 muuttui 9,3 ja ei sekään ole sellainen että sillä sietää pajukkoon ampua. 30-06 on kyllä erinomainen kaliberi suurriistalle. 458 alkaa olla risukaliberi pois lukien kevyet herkästi hajoavat luodit.
<t></t>

EVä

Kyllä värähtelyt ja jännitykset vaikuttaa ja rihlan nousut. Olisiko käynyt tuuri että kolmessa aseessa .308,  käy samalla tavalla kun yleensä minulla kahdenlaista tuuria, huonoa ja oikeenkin huonoa. Jalosissa toisessa vaimennin ja toisessa Mäkisen paksu piippu ja Sakossa kokotukki. 30-06 kevyet luodit ei käyneet Sakon 14.3g Hammerheadin kanssa, mutta kun latasin Lapuan D46 12g sain osunnan samaan pisteeseen. Se oli kuitenkin häijy ammuttava lintua yläviistoon, kun ei vaimenninta voinut laittaa kokotukkiseen, sai varoa ettei kiikari tullut ohjaamoon. Mutta jos saisi olla vain yksi kiväärikaliberin ase, olisi se todennäköisesti näistä 7.62sta 30-06.

TicTac

Lainaus käyttäjältä: jukka71 - maaliskuu 02, 2020, 10:02
Radalle 308 on varmaan parempi ostos jo tehdaspaukkujen takia.

Tehdaspaukkujen saatavuuskriteeri on mielestäni siinä mielessä ontuva, että vain niihin rajoittuminen veisi lapsen pesuveden mukana.

Ampuharrastus rikastuu ja jalostuu nimenomaan jälleenlataaminen ansiosta!

Jos navetassa kaadettaisiin maito säännönmukaisesti viemäriin ja vain virtsa ja lanta otettaisiin talteen, ontusi maatilan talous!?

Emäntä jäisi ilman hääpäiväbriljanttiaan ja isäntä perjantaikossuaan!

HJu

Kyllä siinä lataamisessa jokin järki/hyöty pitäisi olla.
Rakennutin Jalosella 284 Win-kiväärin.  Saan siitä 338 Lämärin lentoradan 1400m saakka miedolla rekyylillä. Miinuksena se että kaupasta ei saa siihen mitään patruunaa edes rahalla. Ainakaan Suomesta.

Jos/kun ostan seuraavan tarkkuuskiväärin niin se on tehdasase kal 6.5 Creedmoor. Ihan vaan koska se on helppo ja toimiva. Voi sitäkin itseladata mutta ei ole pakko.
Terveisin,

HJu

tee3x

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - maaliskuu 01, 2020, 11:19
Lainaus käyttäjältä: Peränkävijä - helmikuu 29, 2020, 11:53
Hiukan ihmetyttää välillä. Monet tyypit jotka on sitä mieltä, että 30-06 ei tee mitään paremmin kuin 308, valitsee kuitenkin 223 eikä 222 pulttilukkoiseenkin. Erot taitaa olla aika pitkälti juurikin samat noissa ja kuitenkin 222:lla on voitettu hemmetin monta kasa-ammuntakisaa ennen ppc-kaliberien ilmestymistä.
Itseasiassa sama juttu puoltaa 223 ostamista kuin 308. Eli laaja ja halpa valikoima aseita ja patruunoita. Vaikka täällä miten asiasta väännetään, niin 308 ja 30-06 on tehoiltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan. Ja nykyään kun entistä lyhyemmät piiput ovat suositumpia niin ero todennäköisesti pienenee. Siksi on helppo valita se joka on jo ennestään yleisempi. Ei se sitä meinaa että 30-06 olisi mitenkään huono eikä noista kumpikaan ole absoluuttisesti paras vaan moneen hommaan sopiva kompromissi.

Oman lantin soppaan laittanen koskien hirven ampumista.  Ihan kaupanhylly kupari paukuilla kun mennään niin aikamoinen ero on 308 on naturaliksen ja 30-06 sakon powhead2 ttsx:n vauhdeissa.  vierestä katsonut viimesyksyn jahdissa kun kaveri 308lla ampui 30m aikuisen hirven, hyvä keuhkolaaki, juoksi reilun 100m (ihan hyvä). Vastaavasti oma ampumani aikuinen hirvi 60m 30-06 sakon ttsx 180gr 24,3tuuman piipusta putos samantien. Osuma oli vastaava ja hyvä muttei sen parempi kuin kaverin. Lyijyllä asia oli tasaisempi, mutta kuparilla tilanne on erilainen. On minulle ollut 308jakin mutta kyllä 30-06 on kuparilla hirvikivääri jonka itse valitsen. 

Hount

Lainaus käyttäjältä: tee3x - toukokuu 08, 2020, 22:03
Oman lantin soppaan laittanen koskien hirven ampumista.  Ihan kaupanhylly kupari paukuilla kun mennään niin aikamoinen ero on 308 on naturaliksen ja 30-06 sakon powhead2 ttsx:n vauhdeissa.  vierestä katsonut viimesyksyn jahdissa kun kaveri 308lla ampui 30m aikuisen hirven, hyvä keuhkolaaki, juoksi reilun 100m (ihan hyvä). Vastaavasti oma ampumani aikuinen hirvi 60m 30-06 sakon ttsx 180gr 24,3tuuman piipusta putos samantien. Osuma oli vastaava ja hyvä muttei sen parempi kuin kaverin. Lyijyllä asia oli tasaisempi, mutta kuparilla tilanne on erilainen. On minulle ollut 308jakin mutta kyllä 30-06 on kuparilla hirvikivääri jonka itse valitsen.

Eri luodit, eri osumakohdat ja eri hirvet. Ei kovin hyvä vertailu kaliiperien eroista.
Hirvieläimet välillä juoksevat hämmästyttävän pitkiä matkoja ja toisinaan tippuvat aika pian osumasta, nämä kokemukset samasta patruunalaatikosta, samalla aseella ja saman ampujan ollessa kiikarin takana.

- Hount

Peränkävijä

Tuo riistaosuman vaikutus on ihan oma tieteenlajinsa, josta löytyy netistä ihan hyvää tarinaa lontooksi jos haluaa/ehtii/jaksaa lukea. Välitön tappo vaatii käsittääkseni keskushermoston lamauttamisen joko osumalla siihen suoraan (esim rankaosuma, tämä on helppo ymmärtää) tai välillisesti verenkierron tai muiden kehon nesteiden kautta leviävällä shokkiaallolla. Tässä kohti mennään sitten niihin millien eroihin osumakohdissa ja tapauksiin jossa sopiva laukaus sopivaan verisuoneen osuneena on pudottanut elukan paikalleen vaikka yleensä vastaava osuma johtaa haavakkojahtiin. Hiljattain luin teorian jonka mukaan iso merkitys olisi sillä, missä kohtaa sydämen sykettä osuma tulee. Toisinsanoen onko verisuonissa paineet huipussa jo valmiiksi jolloin shokkivaikutus leviää helposti koko kehoon verenkierron välityksellä.

Asiaan liittyen 6.5 CM UPR tuli taloon, 450 BM lähti ja 30-06 jäi.
<t></t>

Kzh

Minä olen käyttänyt metsästykseen ko. kaliberissä Sakon Powerhead II patruunaa ja lataillut myös saman painoista Barnesin TTXS:ää itse.
Nyt kuitenkin päätin kokeilla ladata 10,9 gramman TTSX:ää. Vauhtia tuli 5m päästä piipusta mitattuna 861m/s ja kasa näkyy kuvasta. Mielestäni erittäin hyvä.

Ippe69

^ Vertailun vuoksi, 150gr/9,7g TTSX lähti 308 kaliiperissa 50cm piipusta 904 m/s. Painavamman luodin toiminta olisi ollut epävarmaa aseen 12" rihlannousun takia enkä sellaista alkanut testaamaankaan. Yllätyin itsekin kuinka hyvin tuosta sai tehoa. Tarkkuus ei ollut niin hyvä kuin yllä, suunnilleen MOA @100m.

KJJ

niin missähän oltaisiin jos 06 hylsyn halkaisia ois ollu suurempi... jo lähellä 300prc

ps itse en 06 tarvi kaks ollu kaliperi vaihtu molemmissa

inot_85

Itse päädyin hirvi hommiin .30-06, koska olen sitä mieltä kupariluoteja käyttäessä ero on jo merkittävä.

Keräsin vähän vertailu tietoja panosten valmistajien sivuilta:

30-06 Sako Powerhead  II 11,7 g, 830 m/s
308 Sako Powerhead  II 10,9 g, 780 m/s

30-06 Sako Powerhead Blade 11 g, 860 m/s
308 Sako Powerhead Blade 10,5 g, 815 m/s

30-06 Lapua Naturalis 11 g, 830 m/s
308 Lapua Naturalis 11 g, 800 m/s

30-06 S&B EXergy 11,7 g, 809 m/s (Test barrel length 600 mm)
308 S&B EXergy 11,7 g, 795 m/s (Test barrel length 600 mm)

30-06 RWS HIT 10,7 g, 840 m/s (Test barrel length 600 mm)
308 RWS HIT 10,7 g, 820 m/s (Test barrel length 600 mm)

30-06 Norma ECOSTRIKE 9,7 g 900 m/s
30-06 Norma ECOSTRIKE 9,7 860 m/s

Voin olla väärässä, mutta sellainen käsitys minulla, että monesti tehdaspaukkujen nopeudet ilmoitetaan 600 mm pitkille piipuille ja taitaa nykyään suurin osa 308 piippujen pituudet n. 500 mm. Toki aika paljon myös 30-06 myydään n. 500 mm pitkillä piipuilla, joka ei välttämättä olisi parasmahdollinen piipun pituus kyseiselle kaliberille ja tämän takia ostin aseen, jossa piipun pituus on noin 600 mm. Hiukan tuo on etupainoinen jo vaimentajan kanssa, mutta ei häiritsevä ja jos rupeaa häiritsemään niin sit pitää ampua ilman vaimentajaa.

Tarkuuden puolesta 308 win on minusta, jonkun verran helpompi löytää käypänen lataus, mutta kyllä 30-06 saa riittävän tarkkuden, jos ei ruveta puhumaan ihan kasa-ammunasta.

Tekisi mieli sanoa, että ratahommiin mielimmun ottaisin 308 ja metsästys hommiin sitten 30-06 jos noita lähtee vertaamaan. 

msm

Lainaus käyttäjältä: inot_85 - lokakuu 08, 2020, 13:14
Itse päädyin hirvi hommiin .30-06, koska olen sitä mieltä kupariluoteja käyttäessä ero on jo merkittävä.

Keräsin vähän vertailu tietoja panosten valmistajien sivuilta:

30-06 Sako Powerhead  II 11,7 g, 830 m/s
308 Sako Powerhead  II 10,9 g, 780 m/s

No ei se ekä kovin merkittävä ole lopulta. Itsellä on Tikka T3 CTR jonka pitkään lippaaseen olen ladannut Barnes TTSX 168gr -luoteja RS52-ruudilla (2.95g) ja saanut CTR:n 20" piipusta 850m/s lähtöjä ja tarkkuuskin 100m alle puolta MOA. Kyllä se suomalaiselle riistalle riittää (vaikka hirvihommia varten itsellä onkin 9.3).