soikeaa reikää kilometrissä....?

Aloittaja Jerkko, marraskuu 01, 2004, 08:56

« edellinen - seuraava »

Jerkko

No Niin...perjantaina kastettiin kaverin tonnin "rata" virallisesti.. :wink:

Ihmetystä herätti soikeat reiät pitkältä ammuttuna. Kal. 30-06 10" nousulla, vauhtia 11g moly LB:llä n. 900m/s. Toki osumat tauluun jo sinällään olivat ihme, osa jopa "kasassa".

Mutta siis, mistä soikeat reiät johtuu? Vauhti loppuu kesken, alistabiili, ylistabiili vai mitä?  Tarkkuus ei ainakaan kärsinyt moisesta ilmiöstä.

Toinen kysymys perään: MIkä on 338LM TRG41 piipun rihlannousu? Kaverilla alkaa oleen jo hilsettä putkessä ja kyselin Borderin putkia. Meinasivat skoteista että manuaalin ilmoittama 12" nousu on aika loiva...

Totta vai tarua?

Koheltaja

Oliko reiät soikeita johonkin tiettyyn suuntaan esim. pystysyyntaan? Jos näin niin silloin luoti on osunut tauluun "nokka pystyssä" ja se viittaisi siihen että se on ollut hiukan ylistabiili. Jos taas reiät on ollut soikeita joka suuntaan niin silloin alkaa luoti menettämään vakauttaan.

Border toimittaa Accuracylle 338LM:än piiput muistaakseni 10" nousuisena joka on CIP:lle ilmoitettu rihlan nousu, mielestäni ei kannata 12" nousuista ottaa jos  vaihtoehtoja on sillä 12" nousuisessa ei raskaammat luodit vakaudu riittävästi. Itse kovasti olen aina hämmästellyt sitä että miksi Sako on lähtenyt 12" nousuisten piippujen linjalle koska mm. 300gr Sierra alkaa olemaan vakautumisen rajoilla tuolla nousulla. Omassa 338LM:ssä on 11" nousu joka edustaa eräänlaista kompromissia riittävän jyrkän rihlannousun ja kiertopoikkeaman suhteen.
Kylätason ampuja

Jerkko

Yritin kyllä viimeisestä sarjasta katsella juuri tuota suuntaa. En kylläkään niin ajatuksella....mutta suurin osa oli taisi olla ikäänkuin alaspäin soikeita. Tai hieman sivulle. Joka tapauksessa en muista yhtään "nokka alaspäin reikää" Vai olisiko hieman kumpaakin, menettää ylistabilisuuttaan rajusti?

Okei, eli manuaali on kuitenkin oikeassa. Saa kaveri päättää minkä sitten loppupeleissä valitsee.

Heitäppä Koheltaja oma ehdotus kohtuu hintaisesta piipusta. Pituutta pitäisi saada 30-06:seen lisää, ruutia palaa nykyään aivan liikaa ulkona.

Tai yleensäkin paljonko piipunvaihto maksaa esim. Jalosella, herra itse ei osaa hinnoitella töitään etukäteen kun asiaa olen tiedustellut. Esim. jos piippu itsessään on x€ niin paljonko tekee pesitys, suujarrukierre, asennus, tulkkaus yms. Lyhyemmin ilmaistuna, paljonko joku piippu maksaa asennettuna, suujarru/vaimennin kierteellä.

Koheltaja

Itse kävin viime viikolla hakemassa pari piippua sieltä pois mutta tarkkaa hintaa en osaa silti sanoa kun siinä tehtiin hiukan muutakin mutta normaali pituinen piippu on siinä 300-350€ huitteilla asennuksineen ja jos haluaa extrapitkän niin se tekee jonkin verran hintaa lisää. Kyllä Jaloselta saa hinta arvion etukäteen jos ase on hänelle entuudestaan tunnettu ja tilattaessa tietää tarkkaan mitä aseelle tehdään, näin on homma toiminut ainakin mun osalta.  

Jalonen käyttää pääsääntöisesti Mäkisen piippuja mutta on aloittamassa yhteistyötä Lothar Waltherin kanssa joten jatkossa Jaloselta saa muitakin kuin Mäkisen kankia, hinnat selviää tämän vuoden aikana mutta en usko että niissä on paljoa eroa Mäkisen kankiin.
Kylätason ampuja

Jerkko

Joo..emailissa olikin hänellä maininta ko. Lothar kuviosta. Mainitsi myös Sakon piipun, rosteria kun olen miettinyt. Toisaalla olen kuullut Sakon rostereissa olleen jotain ongelmia?

Paljonko on extra pitkä?

Omasta mielestäni olen esittänyt aika tarkkaan mitä haluan, piipun valmistaja on vain ollut se suurin kysymysmerkki. Pitäisiköhän soittaa, jospa sähköpostilla on helpompi jättää vastaamatta kysymyksiin...

Onko Lotharin piipuissa mitään etua Mäkiseen verrattuna, muuta kuin että toinen tykkää tytöstä ja niin edelleen..?

Koheltaja

Lotharin piipuista ei ole vielä kokemusta mutta toiset väittää niitä käyviksi piipuiksi. Sakon piipuissa on suurin ongelma tällä hetkellä niiden saatavuus ja sikahinta joten se kannattaa unohtaa.

Yleensä piipun pituus on luokkaa 600-660mm ja siitä ylöspäin hinta nousee jonkin verran, ainakin silloin kun puhutaan Mäkisen piipuista, itsellä on pisin Mäkisen piippu ollut 710mm. Myös Border ottaa extra hintaa ylipitkistä piipuista.

Välttämättä en laittaisi 30-06:een yli 660mm pitkää piippua, en usko että pitemmällä saadaan mitään konkreettista hyötyä. Käyttötarkoituksesta riippuen laittaisin piipun pituudeksi 600-660mm riippuen siitä minkälaisen käsiteltävyyden aseelle haluat.

Ilman muuta Jaloselle kannattaa soittaa sillä puhelimessa on helpompi saada hinta ym. asiat selville.
Kylätason ampuja

Jerkko

Ajatus on lähinnä ulosmitata "melkein" kaikki 30-06:sta...nykyisellä 570mm piipulla se joskus mainitsemasi "rantapallo" piipunsuussa löytyy...

Rosteri siksi että sillä ehkä saa muutaman m/s lisää. Pituutta lisää niin taas mennään lujempaa.

Kerran kokeilin QL-demoa ihan huvikseni, muutin patruunan ominaisuudet 30-06 vastaavaksi ja muuttelin sitten piipun pituutta. Yksi tuuma piipussa oli n. 8.8m/s muutos. Ei varmaan toimi oikeassa elämässä mutta mutta...

Tai sitten sopivat vauhdit pienemmillä paineilla, nyt ollaan jo lähellä jonkun "toisen" kaliperin max. paineita..

Toki kaliperin muutoksella ajaisi saman asian mutta kulut kasvaa. 30-06 hylsyjä saa liki 308 hintaan. Magnumeja ei.

Lisämauste voisi olla myös muutos Ackley Improvediksi, ja taas mennään kovempaa.

Niin käyttötarkoitus, en metsästä elävää, pelkkää pahvia. Eli TA-tyyppistä ammuntaa jossa se pituus ei ehkä niin ole nöpönuukaa..

Kun kaikki kivat jutut yhdistää niin ei tarvi kalliita magnumeja?? Ja olisipahan erilainen..

HJu

Ei magnumit ole sen kalliimpia hankkia ja käyttää kuin 30-06 Ackely Improved rosteripiipussa ja erikoisholkeilla :-)

Hylsyn elinikä 30-06 AI:ssä paranee ja vähän nopeudetkin mutta jos haluat kisata 300 Win Magin kanssa niin ei se tuolla kaliperilla vielä oikein onnistu.

Erilainen tuo kyllä olisi. Jos vauhteja pitää saada lisää ja nöyryyttää useimpia magnumeita niin 6.5-06 AI olisi kyllä vielä kovempi sana. Sen pystyy latamaan nopeammaksi kuin 6.5-284:n samanpituisesta piipusta. Syö kyllä ylimenokartioita mutta niinhän ne kaikki. Rihlannousuksi 8 tai 8.5" ja vauhteja 9 gramman Scenarilla pitkälle yli 900 m/s.
Terveisin,

HJu

Jerkko

No tarkoitus ei olekaan kisata sinällään...asiaa voisi ajatella lähinnä 30-06 virityksestä...jotkut tekee sitä jopa 308:lle?

Kaikki em. modikset tehtynä lopputulos olisi kuitenkin lähempänä 300WM kuin 308, mitä perus 30-06 on. Eli vähän kuin 338LM on 308-50BMG välissä...vähän eri mittakaavassa tosin.

Loppupeleissä hylsyn hankinta hinta ja sen kesto määrää käyttökustannukset kun puhutaan 30-06AI, 300WSM, 300WM tasolla. Uskon että ensimmäinen on halvin eikä jää suorituskyvyssä aivan tolkuttomasti.

Tai eihän se oikeasti noin suoraan mene mutta kyllä se kirpaisee aina enemmän jos hylsy satsi on 2-3 kertaa kalliimpi hankkia.

Mutta jos vielä siitä piipun pituudesta...aikaisemmissa viesteissä eräät herrat ovat kovasti sitä mieltä että jos nyt ottaisivat piipun niin pitempi tulisi. Taitaa tässäkin asiassa olla kovin erilaisia mielipiteitä...

Koheltaja

Hylsyn hinta ei ole suurin kuluerä ampumisessa oli se sitten 338LM tai 300WSM sillä oikeaoppisesti käsiteltynä jopa 338LM hylsyt kestää 15-20 latauskeraa vaikka lataukset on kovemmasta päästä, joskus jopa kauemminkin.

Myös hylsyjen hinnoissa on julmettu ero riippuen siitä mistä hylsyt hankkii, erot ovat olleet jopa 40%. Itse ostan lähes kaikki hylsyt ja latauskomponentit Kirkkonummen Erävarusteesta koska mistään muualta en ole saanut läheskään samalla hinnalla mm. 338LM hylsyä. Entinen omistaja tuumasi jo kauan ennen "kikanttia" että se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa... ja nykyinen jatkaa samoilla linjoilla.
Kylätason ampuja