Kalliit etäisyysmittarit metsästyskäyttöön

Aloittaja @fimj, marraskuu 15, 2022, 16:47

« edellinen - seuraava »

lapander

Metsästyskäyttöön voin kyllä suositella GPO Rangeguide 2800 8X32. Kiikari ja etäisyysmittari samassa kompaktissa paketissa ja hinta mielestäni kohtuullinen (norm. 1000€, nyt on Ruodossa alennuksessa 850€). Itse hommasin ne kesällä kun ne tuli markkinoille ja olen ollu todella tyytyväinen. Pisin mittaus ollut noin 2500m, puihin mittaa helposti 1700m asti. Kiikarina mielestäni hyvät jos ei puhtaasti hämärätouhuja harrasta. TA-touhuissakin varsin toimivat vaikka ei asteikkoa olekkaan. Miinuksena on kotelo jonka korvasin toisella.

@fimj

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - marraskuu 15, 2022, 17:33
Mainos tähän väliin. Myyntipalstalla on allekirjoittaneella kaupan GPO:n mittari 200 eurolla joka takuulla riittää etäisyysmittauksen puolesta kaikkeen metsästykseen hyvällä säällä.
Sumu häiritsee sitä mutta en osaa sanoa onko kalliimmat vähemmän herkkiä.
Optisesti eroa kyllä löytyy, mutta monokulaarimallisissa on aina puutteensa hinnasta riippumatta.
Binokulaarimallit onkin parempia mutta kunnolliseen pitää laittaa vähintään tonni rahaa.

Muuten olisi varmaan hyvä, mutta pitäisi olla suurempi suurennos.

@fimj

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - marraskuu 16, 2022, 15:18
Jos lähdet tuolle "kerran se vain kirpaisee"-linjalle niin kannattaa vilkaista GPO:n rangeguidea. Sellaisiin päivitin monokulaarimallin ja olen ollut tyytyväinen. Hintakin tippunut reippaasti siitä tonnista minkä itse maksoin.

Tuo olisi varmasti huippu, mutta iso ja painava. Pitäisi olla taskukokoinen ja kevyt.

mjpaanan

Lainaus käyttäjältä: @fimj - marraskuu 17, 2022, 18:18
Jos lähdet tuolle "kerran se vain kirpaisee"-linjalle niin kannattaa vilkaista GPO:n rangeguidea. Sellaisiin päivitin monokulaarimallin ja olen ollut tyytyväinen. Hintakin tippunut reippaasti siitä tonnista minkä itse maksoin.

Tuo olisi varmasti huippu, mutta iso ja painava. Pitäisi olla taskukokoinen ja kevyt.

Tuossa tapauksessa PLRF25 ratkaisee ongelman, pieni ja siro sekä suorituskykyä riittää varmasti.
PAUTAC-asetarvikkeet

@fimj

Lainaus käyttäjältä: mjpaanan - marraskuu 17, 2022, 22:51
Lainaus käyttäjältä: @fimj - marraskuu 17, 2022, 18:18

Tuossa tapauksessa PLRF25 ratkaisee ongelman, pieni ja siro sekä suorituskykyä riittää varmasti.

Kiitos vinkistä.

metsienmies

Jep, eikä budjettikaan karkaa 500€ edes hirveästi... 😂

@fimj

Lainaus käyttäjältä: lapander - marraskuu 17, 2022, 12:02
Metsästyskäyttöön voin kyllä suositella GPO Rangeguide 2800 8X32. Kiikari ja etäisyysmittari samassa kompaktissa paketissa ja hinta mielestäni kohtuullinen (norm. 1000€, nyt on Ruodossa alennuksessa 850€). Itse hommasin ne kesällä kun ne tuli markkinoille ja olen ollu todella tyytyväinen. Pisin mittaus ollut noin 2500m, puihin mittaa helposti 1700m asti. Kiikarina mielestäni hyvät jos ei puhtaasti hämärätouhuja harrasta. TA-touhuissakin varsin toimivat vaikka ei asteikkoa olekkaan. Miinuksena on kotelo jonka korvasin toisella.

Tämä alkaa kuitenkin kiinnostaa enemmän, vaikka onkin kahlesiin verrattuna isompi ja painavampi.. Tarvetta kun olisi myös normaalille kiikarille, laadukkaalle sellaiselle. Kuljen luonnossa muutenkin. Miten kuljetat jahtihommissa tuota ja koetko sen ongelmaksi?

HxM

Riistalehdellä oli taannoin testi kiikareista etäisyysmittareilla. GPO Rangeguide 2800:sta lausuttiin seuraavaa:

"GPO edustaa puolentoista tuhannen euron hintaluokkaa ja on siisti ilmestys. Optiikka vaatisi parannusta mikä näkyy muun muassa siinä, että eye-box on ahdas ja katselu vaatii tästä johtuen tarkkuutta ja on pidemmän päälle raskasta. Mittarina GPO:lla oli ongelmia pakkasessa. Sen mittausvarmuus oli heikoin ja kohteen poimiminen taustasta oli vaativaa. Hyppiminen oli tyypillistä ja useasti mittaustuloksen aikaansaaminen vaati useamman yrityksen. Kovalla pakkasella (-25) GPO:n etäisyysmittari hyytyi täysin, eikä lukemia saatu lainkaan. Edes uusi yritys -12 asteen pakkasella ei ollut mittarille suosiollinen ja mittaustuloksen aikaansaaminen onnistui vain harvakseltaan."

Jos tässä ketjussa mainittu Kahles on Kahles Helia RF, niin se sai maininnan "tuotekategorian edullisin asiallinen" ja siitä lausuttiin seuraavaa:

"Kahles Helia RF oli testiotoksen selkein "hyvä ostos" tittelin arvoinen kiikari. Se on hinnaltaan noin puolet testin kärkipäästä, mutta sen ominaisuudet ovat kuitenkin asialliset ja tässä laitteessa kyseessä onkin testin selkeä taitepiste. Tätä edullisempia on hankala suositella ja tästä ylöspäin ominaisuuksien parantuminen ei ole enää lineaarista, joskin selvä ero testin parhaimmistoon on vielä olemassa. Kiikarina Helia RF on hyvä ja tämä on edullisin laite, jossa myös etäisyysmittauksessa on asiaankuuluvaa varmuutta. Pakkastestissäkin Helia RF pärjäsi kohtuudella, eikä siinä ollut havaittavissa edullisemman pään täydellistä romahdusta etäisyysmittauksessa. Vain etäisyyden säädön ruuvi jäykistyi sen verran, että sen käyttö vaati kovalla pakkasella ylimääräistä voimankäyttöä."

Mukana oli myös Delta-T HD RF, Meopta MeoPro Optika LR, Swarovski EL Range, Zeiss Victory RF, Leica Geovid HD-R 2700 ja Leica Geovid 3200 COM. Leicat olivat testin kärjessä.

@fimj

Lainaus käyttäjältä: HxM - marraskuu 18, 2022, 09:57
Riistalehdellä oli taannoin testi kiikareista etäisyysmittareilla. GPO Rangeguide 2800:sta lausuttiin seuraavaa:

"GPO edustaa puolentoista tuhannen euron hintaluokkaa ja on siisti ilmestys. Optiikka vaatisi parannusta mikä näkyy muun muassa siinä, että eye-box on ahdas ja katselu vaatii tästä johtuen tarkkuutta ja on pidemmän päälle raskasta. Mittarina GPO:lla oli ongelmia pakkasessa. Sen mittausvarmuus oli heikoin ja kohteen poimiminen taustasta oli vaativaa. Hyppiminen oli tyypillistä ja useasti mittaustuloksen aikaansaaminen vaati useamman yrityksen. Kovalla pakkasella (-25) GPO:n etäisyysmittari hyytyi täysin, eikä lukemia saatu lainkaan. Edes uusi yritys -12 asteen pakkasella ei ollut mittarille suosiollinen ja mittaustuloksen aikaansaaminen onnistui vain harvakseltaan."

Jos tässä ketjussa mainittu Kahles on Kahles Helia RF, niin se sai maininnan "tuotekategorian edullisin asiallinen" ja siitä lausuttiin seuraavaa:

"Kahles Helia RF oli testiotoksen selkein "hyvä ostos" tittelin arvoinen kiikari. Se on hinnaltaan noin puolet testin kärkipäästä, mutta sen ominaisuudet ovat kuitenkin asialliset ja tässä laitteessa kyseessä onkin testin selkeä taitepiste. Tätä edullisempia on hankala suositella ja tästä ylöspäin ominaisuuksien parantuminen ei ole enää lineaarista, joskin selvä ero testin parhaimmistoon on vielä olemassa. Kiikarina Helia RF on hyvä ja tämä on edullisin laite, jossa myös etäisyysmittauksessa on asiaankuuluvaa varmuutta. Pakkastestissäkin Helia RF pärjäsi kohtuudella, eikä siinä ollut havaittavissa edullisemman pään täydellistä romahdusta etäisyysmittauksessa. Vain etäisyyden säädön ruuvi jäykistyi sen verran, että sen käyttö vaati kovalla pakkasella ylimääräistä voimankäyttöä."

Mukana oli myös Delta-T HD RF, Meopta MeoPro Optika LR, Swarovski EL Range, Zeiss Victory RF, Leica Geovid HD-R 2700 ja Leica Geovid 3200 COM. Leicat olivat testin kärjessä.

Kiitos tästä hyvästä julkaisusta! Kahlesilla tarkoitan juurikin tuota testissä ollutta etäisyysmittaria. Käyttöä on myös pakkasella talvisessa latvalinnustuksessa. Ja etäisyysmittarin täytyy toimia myös silloin. Tuon testin perusteella hylkään kyllä GPO:n. Tuo testi ratkaisi valinnan. Mahtavaa, kun laitoit tietoa tänne.

Ippe69

Enpä ollut tuota pakkasessa toimivuutta ajatellutkaan.
Tuon testin innoittamana kokeilin, annoin kiikarien olla 1,5h ulkona -17 asteessa eikä se vielä vaikuttanut mitenkään toimintaan.
Pakkastestiä tulee lisää heti kun kylmenee.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: @fimj - marraskuu 18, 2022, 16:18

Kiitos tästä hyvästä julkaisusta! Kahlesilla tarkoitan juurikin tuota testissä ollutta etäisyysmittaria.

Testissä oli kai pelkästään kiikarimallisia mittareita, etkö sinä tarkoittanut monokulaarityyppistä? Kahlesilla on molempia ja molemmat Helia RF nimellä.

@fimj

https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Optiikka/Et%C3%A4isyysmittarit/Kahles_Helia_RF-M_7x25_et%C3%A4isyysmittari&naytasivu=6745&id=0&saitti=ahtihuvila

Yritin tuota testiä etsiä netistä, vaan en löytänyt.. Minkä vuoden riistalehdessä testi on ollut? Ippe69, hyvä huomio, tuota linkin mukaista etäisyysmittaria tarkoitin (kuvan laittaminen työlästä). Vaikka kyseessä olisikin eri tuote, niin uskon, että kahlesin laatuun voi luottaa.

Mielenkiintoista seurata Ippe69 testiä. Viime talvena olin 20 asteen pakkasella jahdissa. Mitenhän pakkaskestävyys tosiaan pidemmällä ja kovemmalla pakkasella?

HxM

Riistan numerossa 02/2022 oli tuo testi.

Minulla on Leican joku perus etäisyysmittari ja ei se kyllä missään määrin korvaa katselukiikareita. Huonotkin kiikarit on paremmat katseluun. Ikävän kalliita vaan kiikarit mittarilla...

Ippe69

GPO:n raja löytyi.
Päivällä -20 toimi vielä hyvin mutta nyt kun kiri -23 niin ei enää antanut lukemaa.

HxM

Mielenkiintoista. Täsmää myös noihin Riistolehden testeihin. Näköjään ihan hyvä, että noita testataan myös kylmässä.