Sabotti

Aloittaja john, lokakuu 15, 2004, 14:14

« edellinen - seuraava »

john

Moro kaikille. Itseäni alkoi mietitytää alikaliperi luodin kokeilu. Siis olisikohan mahdollista ladata itse? Eli onko alikaliperinen luoti yksinkertaisesti kiinni tukiholkissaan kitkan kiinnipitämänä, tarkoitan että sitä ei ole mitenkään mekaanisesti kiinnitetty nailoniseen tai kevytmetalliseen tukiholkkiin piipussa kulun ajaksi? Tämän käsityksen sain ainakin TA 2 kirjasta, jossa kuva sabotista ja sen selite ovat. Tukiholissa on ilmeisesti tukilevy, jonka tehtävänä on toimia vastavoimana jottei luoti voi lähdössä tulla holkin läpi takakautta vai??? vai muuten jonkinlaisena tukena? Tukiholkki toimii tiivisteenä kaasuille ja antaa kiertoliikkeen luodille. Eli luoti on oltava ainakin niin tiukassa holkissa että se pyörii piipussa holkin mukana. Kun kyseessä on esim nailoninen tukiholkki niin onko sen kaliiperi oltava tismalleen sama kuin normaalisti, ei tietenkään horo, mutta entäs paksumpi eli tiivistyykö jonkinverran kasaan? Mihin perustuu holkin hajoaminen piipusta ulostulon jälkeen? Pitääkö tukilevy sen koossa tähän asti eli hajoaako holkki jo piipussa osittain? Vai olenko ihan pihalla? :roll:   :lol:

HJu

#1
Kiväärinluodeissa luoti on sabotissa kiinni kitkalla. Sabotit ovat yleensä kiväärikalipereissa 1-osaisia. Haulikoissa ja tykeissä sabotit ovat usein 2- tai useampisosaisi ja niiden osat irtoaa piipun ulkopuolella.



Holkki aukeaa (toivottavasti ei hajoa koska se pilaa tarkkuuden) keskipakoisvoiman ja ilmanvastuksen yhteisvaikutuksesta.



On tosin todettava että sabotit kiväärikalipereissa suurilla nopeuksilla usein hajoavat piipun sisällä pilaten tarkkuuden ja monesti aiheuttaen myös rihloille vaurioita.
Terveisin,


HJu

john

#2
No hyvä, en siis ollut kokonaan pihalla. Noh, mitä mieltä olette seuraavasta, voisiko olla mahdollista tehdä sabotti seuraavalla tavalla:

kal 53R.

otettaisiin jostakin nailonia tms muovia, josta muokkaisi tukiholkin työstämällä. Kuinka tarkkaan sabotin kaliperi olisi pystyttävä määrittelemään? Tarvitaanko jokin digitaalimitta tms???  Valittaisiin käyttöön jokin  tavallinen kokovaippaluoti esim 5.56/223. eli joku 5grammaa tai alle. Sitten holkkiin poraisi reiän joka olisi halkasijaltaan sellainen, että luoti istuu siinä riittävällä tiukkuudella.(tjaa mikäköhän on riittävä tiukkuus?) Sitten sopivaa ruutia aloittaen tietenkin taulukon alkupäästä. Sabotti luotineen normaalisti ladaten hylsyyn. Latauspituus lienee sama kuin kyseisen patruunan maksimi latauspituus normaalilla luodilla joka on suunnilleen saman pituinen kuin sabotti ja luoti yhteensä?



Lopuksi: En ole hullu enkä piittaamaton toisten tai itseni turvallisuudesta. Jos tätä ei parane kokeilla niin sitten ei kokeilla.

HJu

#3
Lainaus käyttäjältä: "Make"Kuinka tarkkaan sabotin kaliperi olisi pystyttävä määrittelemään? Tarvitaanko jokin digitaalimitta tms???  
Lainaa


0.01 mm tarkkuus olisi hyvä olla. Digitaalimittaa ei tarvita mutta mikrometri tarvitaan.


Lainaa Valittaisiin käyttöön jokin  tavallinen kokovaippaluoti esim 5.56/223. eli joku 5grammaa tai alle.
Lainaa


Aseen rihlannousu pitää huomioida. Eli luoti ei saa olle pidmepi kuin "isäntäaseen" rihlannousu sietää. -> 50- 55 greiniä on useimmiten maksimi. M91:ssaä kyllä 69 greiniäkin voi toimia.


Lainaa Sitten holkkiin poraisi reiän joka olisi halkasijaltaan sellainen, että luoti istuu siinä riittävällä tiukkuudella.(tjaa mikäköhän on riittävä tiukkuus?)
Lainaa


Tiukkuus haettava kokeellisesti. Luoti ei tietenkään saa irrota hylsystä itsestään.


Lainaa  Sitten sopivaa ruutia aloittaen tietenkin taulukon alkupäästä. Sabotti luotineen normaalisti ladaten hylsyyn. Latauspituus lienee sama kuin kyseisen patruunan maksimi latauspituus normaalilla luodilla joka on suunnilleen saman pituinen kuin sabotti ja luoti yhteensä?
Lainaa


Ruuti pitää yleensä olla nopeampaa koska luoti+sabotti painaa aika vähän. Eli joku N110 tai N120 lienee tarpeellista. HUOM en ota edellisestä ohjeesta MITÄÄN vastuuta. Latauspituus pitää ola sellainen että luoti pysyy hylsyssä ja patruuna mahtuu patruunapesään.


LainaaLopuksi: En ole hullu enkä piittaamaton toisten tai itseni turvallisuudesta. Jos tätä ei parane kokeilla niin sitten ei kokeilla.


Voi tuote kokeilla. Helpointa on käyttää USAsta saataia sabotteja. Ongelmana on vaatimaton tarkkuus, edes Remingtono Accelaratorit eivät olleet kuin noin 2MOAN (tai huonompia) tarkkuudella varustettuja.



Eli ihan kiva kokeilla mutta ei noista oikein hyötyä ole.
Terveisin,


HJu

john

#4
OK. Mitenkäs sitten: voisiko olla mahdollista että jos luoti on painavampi kuin sabotti niin luoti voisi tulla piipussa takakautta sabotin läpi jos sabotti kevyempänä kiihtyisi nopeammin kuin luoti. Käytännössä näin ei luulisi käyvän jos sabotti on riittävän tukeva eli eli siinä on muutama milli tavaraa luodin takana esim nailonista muovattu sabotti? Toisaalta tällöin sabotti olisi luultavasti luotia painavampi. Mitenköhän tämä mahtaisi vaikuttaa siihen miten luoti irtautuu sabotista piipun jätettyään? Voisi ehkä ajatella että painava sabotti seuraisi kevyttä luotia pitempään piipun jättämisen jälkeen eli irtautuisi hitaammmin. Mitähän tälläiset tekijät mahtavat vaikuttaa tarkkuuteen? Millähän todennäköisyydellä piippu saattaisi vaurioitua jos sabotin tekisi itse? nailoni on kait kohtalaisen pehmeää eli sen suhteen ei luulisi olevan ongelmaa. Kaiken kaikkiaan mikähän olisi kaikkein pahita mitä voisi tapahtua tälläisessä kokeilussa?

 Taas tuntee itsensä viisaaksi. :roll:

erilainen

#5
kysymyksiä?



miksi/mihin tarvitset sabotteja? suomessa vähänlaisesti tuollaista varmint-ammuntaa, mihin nuo siviilisabotit ovat kehitetty.



jos kovia lähtöjä haluat, niin miksi et käytä ALS:eja? niillä on tarkkuus paljon parempi ainakin ensimmäisten 20 laukausten ajan. sen jälkeen alkaa kuparoituminen näkymään osumakuvion koossa, eli puhdistusainetta ja messinkiharjaa kehiin.



jos kuitenkin itse aiot tehdä noita sabot-kuppeja, niin kiinnitä huomiota materiaalin valintaan. nylon on hyvää, koska se on liukasta, suhteellisen korkealla sulamispisteellä ja edullista verrattuina muihin ns. teknisiin muoveihin. toinen hyvä materiaali olisi mielestäni POM, eli polyasetaali. käytetään teollisuudessa laajasti liukulaakereissa, muovisissa hammaspyörissä ja vastaavissa suurta lujuutta vaativissa sovelluksissa.
kitchen table dremel gunsmith

john

#6
Moi. Miksikö sabotteja?



Ihan vaan puhtaan kiinnostuksen ja kokeilunhalun takia. Mitään sen ihmeellisempää syytä ei ole. Tietääkö joku muuten lonkalta jotain paikkaa mistä voisi sada nailonia pieniä määriä sabotin työstöä varten?

Koheltaja

#7
Teollisuus Etola Lampputiellä, sieltä saa nailonia pätkissä ja saattaa olla että hukkapala laatikostakin voi löytyä jämäpaloja. Kerran sain sieltä jotain vihreää muovia joka oli liukasta kuin nailon mutta sitkeää kuin mikä, latuamalla työstö onnistui mutta annas olla kun sitä piti hioa niin sitä ei tullut yhtään mitään. Joku muistaakseni mainitsi että se on yksi sitkeimpiä ja liukkaimpia "muoveja" mm. laakerikäyttöön.



Kerro miten kokeissa meni ja minkälaisia tuloksia sait aikaiseksi.
Kylätason ampuja

JL

#8
Lapuan Alssista sen verran että .30 kuulat ovat ballistiikaltaan onnettomia.

Eli jos tarkoituksena on saada kuula edes lentämään kohtuullisille matkoille niin sabotti kyytiläisenään jokin alikaliberinen nuoli pelaa varmasti paremmin.





Tarkkuuteen sinällään en ota kantaa kun en omassa aseessani niitä kauemmas kokeillut. Muutenkaan testipenkkinä on toiminut horisko puolimoottori ei paljon luodin tarkkuudesta kerro.

Ladattuna kyllä on 1150ms lähteviä 308 latauksia (vanhempi kevyempi ALSsi), mutta kokeilut ovat  rajoittuneet terminaaliballistiikan ihmeellisen maailman empiiriseen tutkimiseen, siis kavitointi -ilmiöön ihan tarkaan ottaen.





prkl kun bongasin netissä kauan sitten 338/223 sabotteja, mutta kun jenkkilässä taannoin kävin niin nettisivua en mistään enää löytänyt.



Olisi pitänyt ostaa rinkallinen että olisi saanut oikein testata.

Onko kukaan kokeillut 338 alikaliberejä?

john

#9
En aio kokeilla ALSIA enkä välttämättä mitään muutakaan valmista luotia sabotin kanssa.  Yhtenä ideana on laittaa noin 4mm paksu ja 1,5-2cm pitkä teräsnaula lähtemään sabotin kanssa. Paino on 1-2grammaa joten luulisi lähtevän. Voisi tietysti kokeilla läpäisyä teräslevyyn. Täytynee olla tarkkana kiinnityksen kanssa sabottiin jotta ei varmasti irtoa liian herkästi.

JL

#10
Lainaus käyttäjältä: "Make"En aio kokeilla ALSIA enkä välttämättä mitään muutakaan valmista luotia sabotin kanssa.  Yhtenä ideana on laittaa noin 4mm paksu ja 1,5-2cm pitkä teräsnaula lähtemään sabotin kanssa. Paino on 1-2grammaa joten luulisi lähtevän. Voisi tietysti kokeilla läpäisyä teräslevyyn. Täytynee olla tarkkana kiinnityksen kanssa sabottiin jotta ei varmasti irtoa liian herkästi.


Mitenkähän mahtaa vakautua?

Tässä hyvin suuntaa-antava greenhillin kaava. Käytä K -arvoa 180 yli 3000fps lähtevälle luodille.



Bullet Caliber (K ÷ (bullet length in inches ÷ bullet caliber)) = 1 twist in so many inches (round down to next whole number).



esimerkki 308 kuulalle:

0.308 * (150 ÷ (1.424 ÷ 0.308)) = 0.308² * 150 ÷ 1.424) = 0.094864 * 150 ÷ 1.424 = 14.2296 ÷ 1.424 = 9.99

VTu

#11
Oletkos Make kokeillut jo sabotteja / kuinka toimivat? Oli meinaan kaverin kanssa puhetta tässä taannoin koeammunnoista ko. a-tarvikkeilla...

john

#12
Moro. En ole vielä ennättänyt kokeilla, projektina on nyt kiväärin tukin ja kiikarin jalan teko.



Jahka ennätän, kokeilen kyllä ja kerron tuloksista.

espo

#13
Muutaman koelatauksen olen tehnyt käyttäen 55 grainista 5,7 mm -kaliiperin luotia ja sille tarkoitettua nailonsabottia kaliiperissa 308.  Kokeiluissa huomasin että sabottimyyjän (jenkkien nettisivut esim) esittämissä latausehdotuksissa luvattiin turhan isoja lähtöjä, syynä se että sabottien yhteydessä annettavat lataustiedot eivät huomioineet sabotin painoa. Eli kokeilijat, vaaka käyttöön ja reseptit uusiksi! 308.ssa N133 ei antanut tarpeeksi lähtöjä, vaikuttaa siltä että N120 on oikea ajoaine em. kaliiperissa.  Kokeilujen lopputulos: Paineet kasvaa ja tarkkuus on tiessään, mutta suupamaus on komea...ja sabotin nailonpalaset leviää piipunsuusta etuviistoon suht leveänä suihkuna, 1200 m/s lentävät nailonpalat menee läpi chronystäkin...rikkonevat ilmeisesti myös suujarrut, vaimentimet ja muut rojut jotka sattuvat tielle.  Sabottien ongelmana on sabotin peräpään kestävyys kiihdytysvaiheessa, acceleratorissa ja ilmeisesti kaikissa onnistuneissa käytössä olevissa sabottipatruunoissa ongelmaa on hoideltu käyttämällä luodin takapään tukena jonkinmoista tukilevyä, mutta tälläistä ei ole esim. eabcon jenkeissä myymissä saboteissa.  Tarkkuuteen vaikuttavana tekijänä luulisin tärkeimmän olevan sen, miten samalla tavalla sabotti irtoaa piipunsuun ulkopuolella luodista laukaus laukaukselta. Kannattaa ainakin varoa luodinasetusvaiheessa aiheuttamasta sabotin kärkiosaan erilaisia painaumia ja nirhaumia jotka vaikuttavat sabotin aukeamiseen. Samoin sabotin ja luodin asettaminen hylsyyn on oma lukunsa ja vaatii joko erikoistyökalun tai esim. 223-kaliiperin luodinasetuskärjen vaihtamisen 308-holkkiin. Ja malttia paineiden kanssa.

john

#14
Kiitoksia neuvoista.



Täytynee kokeilla josko sen holkin saisi tehtyä siten että se olisi takaa jotenkin vahvistettu eli ei menisi paskaksi ammuttaessa. Ei luulisi olevan mahdotonta tehdä jotain vahviketta siihen. Se mikä hieman huolettaa jos tekisi holkin itse on että siitä tulee kaliperiltaan riittävän tarkka el iei ole liian paksu ja aiheuta ylipaineita. Jos on liian horo niin ei kait ole niin vaarallista? Siis hitusen liian horo, ei välttämättä silmällä nähtävissä.



Sitten sen nailonin valinta josta holkki tehdään eli sen kovuus tms? sitä parempi, mitä vähemmän nylon töhnää piippuun jää.



Eri asia on sitten miten hyvin se luoti todella lähtee sabotista irti.