Kompromissi kivääri

Aloittaja jaska—, syyskuu 01, 2020, 06:34

« edellinen - seuraava »

jaska—

Hakusessa olis Kivääri pääasiassa metsästykseen kaliiberissa 308 tai 6,5x55 mutta välillä olisi kiva käyttää myös tarkka-ammuntaan.
Vaihtoehtoina mulla on: Sako 85, Sako A7, Sako S20 tai Tikka T3.

Pääpaino mulla on ehdottomasti laadussa ja pitkäikäisyydessä.

Mitä noista suosittelisitte?

jli

Sako trg22 olisi valmis paketti. Tai T3 varmint + parempi tukki tai Sako 85 varmint. Toki jos edellisistä malleista löytyy suoraan joku tukkimalli joka miellyttää, aina parempi (esim Tikka UPR, CTR, TAC tai Sporter). Kannattaa käydä koeajamassa jossain kaupassa missä on hyvä valikoima hyllyssä.
Uudempien Sako mallien hyvyydestä tai huonoudesta pitkäaikaisessa käytössä en osaa sanoa mitään. Itse yrittäisin löytää jonkun vanhemman, hyväksi koetellun mallin poistomyynnistä, mutta toki silloin voi jäädä saamatta jotain eksoottisia uusia ominaisuuksia.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: jaska— - syyskuu 01, 2020, 06:34
Hakusessa olis Kivääri pääasiassa metsästykseen kaliiberissa 308 tai 6,5x55 mutta välillä olisi kiva käyttää myös tarkka-ammuntaan.
Vaihtoehtoina mulla on: Sako 85, Sako A7, Sako S20 tai Tikka T3.

Pääpaino mulla on ehdottomasti laadussa ja pitkäikäisyydessä.

Mitä noista suosittelisitte?
Mulla vastaavassa käytössä trg22 260rem. Ei voi valittaa.

JR

<t></t>

MaR

Suosittelen aika vahvasti T3x sarjaa. Näitä pystyt tulevaisuudessa päivittelemään helposti tarvettasi vastaavaksi. Osia, kuten tukkeja löytyy kyseisiin kivääreihin todella hyvin. Kiväärit ovat simppeleitä ja tarkkoja. Sopivia työkaluja moneen käyttöön. Vakiokunnossa melko kevyt. Fiksulla chassis tukilal pystytään joissain tapauksessa pitämään edelleen melko kevyenä, kuitenkin tarjoten parempi ergonomia. Esimerkiksi KRG bravon kanssa kivääristä tulee ikään kuin köyhän miehen kevyempi TRG. Tac A1 malli on mun mielestä paras hinnat alkaen täysverinen tarkkuuskivääri, mutta sen roudaaminen metsästyksessä saattaa olla jo vähän raskasta. Noissa kalliimmissa Sakolaisissa olet jumissa lähtökohtaisesti kyseisen aseen muodoissa, ellei lähe customina tukkia vääntäämään.

Toisena vaihtoehtona pitäisin myös TRG:tä, sillä se on melko valmis paketti. Noita kun vähän etsii, niin voi löytää hyvä tarjouksia vähän käytetyistä tai jopa käyttämättömistä kivääreistä.

Ehdottamasi kaliiperit ovat hyviä varsinkin aloittelevalle TA harrastajille. Molempiin löytyy hyvää patruuna ja lähtökohtaisesti melko kuluttajaystävälliseen hintaan. Esim 6.5x55 scenar latauksia löytyy jostain syystä todella halvalla (TA-käyttöön) vrt muut kaliiperit. Vinkkinä, .308 on aika jees 20" piipulla. Jos päädyt 6.5x55, niin suosittelen 24" piippua, sillä tällöin sen ballistiikasta alkaa saamaan enemmän irti. Huomiona myös, että .308 kiväärin pystyy muuttamaan myöhemmin .260 rem tai 6.5 cm kaliipereiksi, jos tahtoo parempaa ta puolen suorituskykyä. Tällöin on hyvä myös ladata itse patruunat, sillä tehdas patruunoiden saatavuus ja hinta ei ole samalla tasolla kuin aikaisemmin mainituilla kaliipereilla.

Tällaiseen kysymykseen on kuitenkin hankala vastata vähäisillä tiedoilla aiotusta käyttötarkoituksista.

Jos ta hommat milessä, niin optiikalle vaatimukset
1. ensimmäinen polttotaso
2. 0.1 mrad napsut
3. TA käyttöön soveltuva ristikko MSR/ vortexin EBR sarja yms. Vaatimuksena väh 0,5 mrad välein viivoja ja sen verran selkeä, että itse näkee ristikossa järkeä

jaska—

Kiitos hyvistä neuvoista! Trg taitaa olla omaan budjettiin hieman liian kallis. Kiinnostaisi myös tämä https://www.sissos.fi/metsastys/sako-a7-roughtech-pro-s-s-308-win-15x1-c01/p/SFV29EL10MT/#description. Tosin tuota ei ole saatavana 6,5x55 caliiperissa. Katselin myös käytettyä zeiss v6 mallin kiikaria  kiskokiinnityksellä. Onko tuo kiskomalli kiinnitys ongelmallinen? Jääkö kiikari helposti liian kauas silmästä tai muita vastaavia huonoja puolia?

HJu

Kiskokiinnitteisten tähtäinten kallistaminen on vaikeaa/kallista joten yleisohjeena ta-käytössä suosittelen välttämään niitä. Lisäksi harva kiskokiinnitteinen tähtäin edes muilta ominaisuuksiltaan (lähinnä ristikot) sopii ta-käyttöön.
Terveisin,

HJu

metsienmies

Itellä t3x lite grs tukissa 308 kaliiperissa yleiskäytössä. Hirvi, kanalinnut ja kisat onnistuu kyseisellä aseella erinomaisesti. Ja 10lks tarkkuus 300m on scenar-l 11.3g luodeilla sellasta 5-6cm luokkaa.

esase

Vanhemman kaluston haltijana huomauttaisin, että:
-Tukkivalikoima on todella kaponen vanhoilla lukkorunkomalleilla.
-Ellei nyt sitten itse tee tai teetä tukkia.
Itsellä on usemmankerrankin tullut mieleen teettää Alumiini inletti ammatti/korkea/koululla piirrustusten mukaan.

Esa

MaR

Karkeasti sanottuna sakolaisista vain t3x tai trg, jos tahdot TA kivääriä. Nämä ovat ainoita jotka tarjoavat sopivat ominaisuudet tai tarpeeksi osia, joilla muutettavuus tarkkuuskivääriksi onnistuu heposti ilman suurempia sepintöjä. Ongelmana on, että aloittava ampuja ei tiedä/tune kaikkea mitä tarvitsee kiväärissä olla vakiona ja millainen ergonomia vaaditana. Tämä tulee lähinnä kokemuksen kautta, jolloin tukin muutettavuus tai valmiit vaihtokelpoiset tukit ovat todella suuri plussa ja melkeen ehdottomuus.  Jos taas kivääri pääosin metsästyskivääri, niin ei suurta väliä malleista.

Optiikasta: kivääriin haluat todennäköisesti picatanny jalustan johon renkailla/ yksiosaiselta jalustalta sopiva tähtäin. Mainittu kallistus on lähtökohtaisesti tärkeä ominaisuus. Se voi olal suoraan picatanny kiskossa tai optiikan kiinnitysvaihtoessa.  Ilman kallistusta kororummulla ei pääse hirveän pitkälle useissa tapauksissa. Esimerkiksi mainitsemasi Zeiss lienee ihan hyvä metsästyskäytössä, mutta tarkka-ammuntatouhuissa sillä ei tee mitään koska siitä puuttuu soveltuva ristikko ja ristikon polttotaso lieni väärä. Samoin korotornit eivät yleensä ole noissa ollut vastaavia, mitä TA-putkissa.

jaska—

Ok. Osaatteko suositella parin tonnim hintaluokassa jotain kiikaria joka sopisi sekä metsälle että radalle?

Ollari

Lainaus käyttäjältä: jaska— - syyskuu 01, 2020, 12:43
Ok. Osaatteko suositella parin tonnim hintaluokassa jotain kiikaria joka sopisi sekä metsälle että radalle?
Kerro vielä mitä metsästät ja miten.

Jousimies

Lainaus käyttäjältä: jli - syyskuu 01, 2020, 08:30
Uudempien Sako mallien hyvyydestä tai huonoudesta pitkäaikaisessa käytössä en osaa sanoa mitään. Itse yrittäisin löytää jonkun vanhemman, hyväksi koetellun mallin poistomyynnistä, mutta toki silloin voi jäädä saamatta jotain eksoottisia uusia ominaisuuksia.
Vanhempi Sako tai Tikka, miksikäs ne olisi kuluneet vähäisessä käytössä ainakaan? Jos sellaisen löytää. Tikka M55 ja M65 kiväärejä on aika paljon myynnissä. Lähtökohtaisesti tarkkoja, ellei ihan pilattu. Jos kyseiset mallit ovat niin sanotusti T3 edeltäjiä, niin veikkaan että suuria merkitseviä innovaatioita ei raudoissa ainakaan ole.
Tuollainen aihio voisi olla sopiva myös kysyjän metsästystarkoitukseen. Vaikkei suoraan tämän päivän sniper-eksoottisia ominaisuuksia, mutta hyvin tarkkaan ampuvia kiväärejä kuitenkin, kuten myöhemmin toki myös T3.

Mraappana

Lainaus käyttäjältä: jaska— - syyskuu 01, 2020, 12:43

Sattu kohalle niin ostin seuraavanlaisen paketin Tikka T3X Tac A1 6.5CRMR + Delta Optical Stryker 4.5-30x56 FFP+ Spuhr SR-4001 (+riseri kun liian matalat jalat hätäpäissään).
Ase tuli vastaan käytettynä, niin kerrankin jäi rahaa kunnon optiikkaan. Edullisella Sakon Rangella saapi 300m:n alle puolen MOAn kasoja kymmenen laukauksen sarjoja.
Tuo kiikaripaketti jaloilla karvan yli 2k ja ei kyllä kaduta pätkääkään. Mettähommissa testit parin viikon päästä.

jaska—

Meinasin metsästää lähinnä kaurista, peuraa, rusakkoa ja kettua. Kaliiperikin on vähän epävarma että olisiko kuitenkin 6,5mm crdm parempi ku 6,5x55se

Mraappana

Sehän riippuu mitä aseeltansa hakee.
Seuraavat väittämät perustuvat osittain mutuun ja osittain faktaan.

6.5 Creedmoor
+laakeampi lentorata
+nopeampi
+lyhyt aktio
+miedompi rekyyli(täysin subjektiivinen)
+tarkka

6.5x55 se
+hyväksi todettu (+100 vuotta)
+parempi saatavuus(sekä aseet että patruunat)
+halvempi (ainakin paukut+aseetkin varauksin)
+hellempi piipulle
+tarkka