Kiv 2000 lataus.

Aloittaja er, syyskuu 11, 2006, 17:31

« edellinen - seuraava »

er

Terve. Onko kellään parempaa tietoa, joko kiv 2000 lataus on lyöty lukkoon.

Toistaiseksi PV:n ta koulutuksen jäljiltä olen nähnyt vain kaupallisien patruunoiden paketteja ja hylsyjä. Luoti on tietysti Lapuan 16,2g lock base, mutta mikä on lataus? Mitä ruutia ja kuinka paljon?
Train hard--->Fight easy

JL

Lyöty lukkoon?

-03 hylsyleimalla -04 päivätty lataus oli ainakin 5.7g Boforsin RP-15 ruutia.

tätä ainakin ammutettiin TA-kursseilla pari viikkoa sitten.

Lähtee tyypillisesti kesäkelillä n.900m/s, vaikkakin joistain TRG:stä jopa 10-15m/s kovempaa.

er

Lyöty lukkoon= Sovittu/Päätetty pysyvämmin.

Kiitos tiedoista.  Mielenkiintoista että ruuti on Boforssin, eikä Vihtavuori. Oletan että patruunat oli Lapuan lataamia. (Vai oliko Raufoss?) Tarkistitko latauspituuden? Tuliko nallin valmistaja ja malli tietoon?

Tiedoista kiitollisena
Train hard--->Fight easy

JL

Lainaus käyttäjältä: erLyöty lukkoon= Sovittu/Päätetty pysyvämmin.

Kiitos tiedoista.  Mielenkiintoista että ruuti on Boforssin, eikä Vihtavuori. Oletan että patruunat oli Lapuan lataamia. (Vai oliko Raufoss?) Tarkistitko latauspituuden? Tuliko nallin valmistaja ja malli tietoon?

Tiedoista kiitollisena

Joo, unohtui.

Nalli on Federal Magnum, lataaja ei 100% tiedossa ainakaan mulla.

Mutta olen lähes varma että se on nimenomaan lapua.

Latauspituus...hmmm. Taisi olla 91.3mm tienoilla kun sitä mittasin.

Muuten, LockBasen kanssa COL vaihtelee +/- 0.15mm riippuen kuinka terävä kärsä kuulaan on sattunut tulemaan.

Siis ihan se nokkaosa, itse luoti on toki säännöllisen mallinen ja pitää kutinsa.

HJu

Mainittakoon että nalli oli tiivistetty punaisella lakalla. Luodeissa ei tiivistelakkaa ole näkynyt. Rp15 ruudin käytölle todennäköisin syy on se että se on lämpötiloille tolerantimpi kuin muut ja/tai sen latauksen tarkkuus on useissa aseissa ollut hyvin samankaltainen. Oma veikkaus on lämpötilojen sieto.

Lataaja on kai yleensä VPT eli Lapua, Sako kun ei tee hylsyjä tähän kaliperiin ainakaan toistaiseksi eikä lataa kyseistä patruunaa siviilikäyttöön.
Terveisin,

HJu

JL

Lainaus käyttäjältä: HJuMainittakoon että nalli oli tiivistetty punaisella lakalla. Luodeissa ei tiivistelakkaa ole näkynyt. Rp15 ruudin käytölle todennäköisin syy on se että se on lämpötiloille tolerantimpi kuin muut ja/tai sen latauksen tarkkuus on useissa aseissa ollut hyvin samankaltainen. Oma veikkaus on lämpötilojen sieto.

Lataaja on kai yleensä VPT eli Lapua, Sako kun ei tee hylsyjä tähän kaliperiin ainakaan toistaiseksi eikä lataa kyseistä patruunaa siviilikäyttöön.

Itse veikkaan että ruutivalinta tehtiin kylmästi markkinatalouden pelisääntöjen perusteella -Bofors on/oli "tarpeeksi hyvistä" ruudeista halvin ja sitä siis käytetään.

PL

Tietojeni mukaan Lapua on käyttänyt läpi .338 LM historian RP15 ruutia lockbasen lataamiseen. Syy tähän on näiden stabiliteetti juttujen ohella myöskin se että johinkin latauksiin on toiset ruudit vaan sopivat paremmin kuin toiset. Elikkä pienemmät paineet suuremmat / tasaisemmat lähdöt.

JL

Joo, tietoa ei mulla tästä asiasta ole.

Muuten, pistin merkille että nallit ovat suht lytyssä kun ottaa huomioon että lähtöjä on vain 900m/s.

Kokemus/perstuntuma sanoo että max. paineet vs lähtönopeus PV:n ämmoussa on hyvin lähelle samat kuin N165 ruuti antaa omissa LB latingeissa.

JpL

Tuosta tulikin mieleen: Onko niin, ettei reikäpääluotia saa käyttää sotatilanteessa? (Mikä on tietysti vähän kornia, koska on mm. viuhkamiinoja yms. aika brutaalilla tavalla tappavaa tavaraa, jota käytetään.) Ylempänä mainittiin, että PV käyttää 16.2 gramman Lock Basea, vaikka esim. Scenar on kyllä useammin tarkempi.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Demi

Haagin oikeus ja Geneven sopimukset rajoittavat "sivistynyttä" sodankäyntiä aika paljonkin. Loppupeleissä olisi kaikkien etujen mukaista noudattaa kyseisiä sopimuksia ja toivottavaa olisikin, että vihollisuudet rajattaisiin vain sotilaisiin ja tarpeettomiin väkivaltaisuuksiin ei sorruttaisi. Scenar ja Matchking luodit aukeavat kärjestä "räjähdysmäisesti" ja pyörähtävät vielä kaupanpäälle, joten jälki ei ole enää kenttäkirurgin paikattavissa.

http://www.helsinki.fi/filosofia/k2004/Huhtinen-luento6.ppt">//http://www.helsinki.fi/filosofia/k2004/Huhtinen-luento6.ppt

JL

Tuosta ruutimäärästä jäi sanomatta, PV:n pakkauksiin merkityt latausmäärät ovat yleensäkin vain suuntaa antavia. ÄLÄ siis käytä niitä suoraan latauksien tekemisiin.

Merkintä on rasioissa periaatteessa vain siksi että suuntaa-antavista räjähdysainemääristä voitaisiin laskea kokonaismäärät.

Todellinen ruutimäärähän vaihtelee eri ruuti-eristä ladatuissa patruunoissa, mutta pakkauksen merkintä ei silti muutu.

Tietoa ruutimääristä tarvitaan esim. kun patruunoita kuljetellaan ajoneuvoissa isompia määriä kerralla.

MikaS

Lainaus käyttäjältä: JPu
Lainaus käyttäjältä: DemiScenar ja Matchking luodit aukeavat kärjestä "räjähdysmäisesti" ja pyörähtävät vielä kaupanpäälle, joten jälki ei ole enää kenttäkirurgin paikattavissa.

http://www.helsinki.fi/filosofia/k2004/Huhtinen-luento6.ppt">//http://www.helsinki.fi/filosofia/k2004/Huhtinen-luento6.ppt
Oikeastaan nuo ovat vaan näkemyksiä, ei missään tarkemmin määriteltyjä. Käytännön kokeet elävään lihaan ammuttaessa kertovat jotain ihan muuta scenarin osalta. Scenarin päässä oleva reikä johtuu valmistustekniikasta ja luoti aukenee hyvin harvoin osuessaan liha/luu yhdistelmään. Tätä on moni metsästäjä, minäkin jo kauan testaillut ja käytännössä tehnyt näitä havaintoja. Olen ampunut latvalintua/jänistä pellolla lukuisia kertoja scenarilla ja maaliballistiikka on poikkeuksetta tähän mennessä antanut täysin kokovaippaluotia vastavaa tulosta. (silti myönnän, että luoti voi johonkin luuhun osuessaan murskautua paljon ja aiheuttaa myös suuria hallitsemattomia haavaonteloita)

Itse kokeilin aikanaan hirviluoteja testatessa 10g scenua ja ainakin luusimulaattorissa luoti kärsi. Elikkä isommissa luissa todennäköisesti tuota pelättyä hajoamista ilmenee, mutta ei se mikään varminttikuula silti ole.

HJu

Jos ainoa synti sodankäynnissä on reikäpäisen Match-luodin käyttö tarkka-ammunnassa niin aika vähän on syntiä tullut tehtyä.

Huomattakoon että Suomen jalkaväkimiinat ovat eräiden tahojen mielestä kiellettyjä aseita mutta esim. sirotemiinat eivät ole. Suomikin osallistuu vaihteeksi sirotemiinojen raivaamiseen Libanonissa kun "hyvikset" ovat niitä sinne kylväneet. Sirotemiinahan on vain hidastettu ammus ja niiden kylväminen siviiliasutuksen keskelle on ihan ok kansainvälisen lain mukaan.
Terveisin,

HJu

Demi

Ei tarvitse minua kukkahattutädiksi luonnehtia, ei kuulu meikäläisen tyyliin. Vastaus kysymykseen saako käyttää, on ei saa. Ja jotta niiltä joukkoraiskauksilta, vankien kidutukselta ja teloituksilta vältyttäisiin on joskus yritetty tehdä tuollaisia kansainvälisiä sopimuksia. Minua on palvelusaikana AUK:ssa koulutettu valvomaan alaisten tekemisiä ja omaa esimerkkiä. PV:n virallinen linjaus on tällä hetkellä noudattaa ko. sopimuksia.

Käsittääkseni sotavangeilla oli Suomessa sotien aikaan hyvät oltavat, esimerkiksi he saivat välttämättömän terveydenhuollon, ruoan ja oikeuden harjoittaa uskontoaan. Varsinkin tuota uskon harjoittamisen oikeutta ja opiskeluoikeutta (kokoontumisvapautta) vangit käsittääkseni arvostivat paljon.

Omien kokemuksieni mukaan Matchking aukeaa erittäin reippaasti, koska koko kärkiontelo on tyhjä. Scenarista samaan tyyppisiä kokemuksia. Ei tietenkään ole varsinaisesti suunniteltu aukeamaan hallitusti kuten ns. hirviluodit.

LainaaMyös joukkoraiskaukset ja systemaattinen vankien kiduttaminen sekä muu terrori valloittajalla kuuluvat tähän "sivistyneeseen" maailmanpoliisin repertuariin.

Eli siis koska amerikkalaiset ja venäläiset tekevät niin, niin meidänkin pitää tehdä niin? Aivan varmasti venäläiset raiskasivat vallattuaan Berliiniin kaikki jotka näkivät, useimmat useampaan kertaan. Käsittääkseni Suomessa kuitenkin tartuttaisiin aseisiin, jotta kyseinen toiminta estettäisiin, ei siksi että voimme itse tehdä niin.

HJu

No onneksi Lapuan LockBase on varsin hyvä tarkkuusluoti sekin. Panssarisystysluotien, joita Lapua parhaillaan viimeistelee, käyttö elävää voimaan vastaan suoraan on ei-sallittua mutta miehistönkuljetusvaunuja niilläkin toki saa ampua.

Sota-aikana kiellettyjen varusteiden kytön estää aika tehokkaasti se että niitä ei ole jakotavarana joten Scanarien käyttö on aika epätodennäköistä sen vuoksi että niitä tväl-paikalla ole jaossa.
Terveisin,

HJu