Kirjoittaja Aihe: Ampuma-asedirektiivin täytäntöönpano  (Luettu 9638 kertaa)

Aaro_Kustaanheimo

• *
Vs: Ampuma-asedirektiivin täytäntöönpano
« Vastaus #60 : Lokakuu 16, 2019, 22:23 »

Jousimies

• Hallitus
« Vastaus #61 : Lokakuu 18, 2019, 18:01 »
Onko muuten kokemusta siitä millä tavoin viranomainen vastaa tällaisiin avoimiin kysymyksiin?  Itse olen törmännyt siihen, että kaikki pitää laittaa vireille ao viranomaiseen suoralla kirjeellä joka saa diaarinumeron.
Tuossa on hyviä näkemyksiä ja tietysti olisi hyvä mikäli ne johtavat pohdintoihin.

Perkeleen_Luoma

• *
« Vastaus #62 : Lokakuu 18, 2019, 18:28 »
Vaikka vastaisi, niin ei sillä olisi mitään merkitystä. Poliisi kun ei vastaa lainsäädännöstä. Se ei voi sitä muuttaa tai mikä on rangaistavaa.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

HJu

• *
« Vastaus #63 : Lokakuu 18, 2019, 20:00 »
Poliisi voi kuitenkin vaikuttaa aika paljon siihen mitä keissejä se ottaa esitutkintaan. Toki pelaavat yleensä varman päälle ja vievät rajatapausjuttuja syyteharkintaan varmuuden vuoksi jotta saavat oikeuslaitoksen virallisen kannan asiaan.
Terveisin,

HJu

Aaro_Kustaanheimo

• *
« Vastaus #64 : Lokakuu 21, 2019, 00:20 »
Onko muuten kokemusta siitä millä tavoin viranomainen vastaa tällaisiin avoimiin kysymyksiin?  Itse olen törmännyt siihen, että kaikki pitää laittaa vireille ao viranomaiseen suoralla kirjeellä joka saa diaarinumeron.
Tuossa on hyviä näkemyksiä ja tietysti olisi hyvä mikäli ne johtavat pohdintoihin.

Olen saanut vastauksia moniin julkaisemiini ja sisäministeriölle lähettämiini viesteihin. Useimmiten olen tehnyt niin, että olen ensin julkaissut viestin blogissani ja sitten lähettänyt viestin mainiten viestissä osoitteen, josta se löytyy julkaistuna.

Kanteluni oikeuskanslerille: https://asepolitiikka.blogspot.com/2019/01/kanteluni-oikeuskanslerille-12122018.html

Sisäministeriön vastaus kanteluun: https://drive.google.com/file/d/1YQ8dCkKRagxmYyeRjSfuIOYJ3dEfr_Qi/

Poliisihallituksen kommentti kanteluasiaan: https://drive.google.com/file/d/1AVmQB4qEG5FMxsxa6DZHUjG8B6Zy5OEo/

Vaikka vastaisi, niin ei sillä olisi mitään merkitystä. Poliisi kun ei vastaa lainsäädännöstä. Se ei voi sitä muuttaa tai mikä on rangaistavaa.

Minulle on vastattu, että ampuma-aselain tulkinta kuuluu Poliisihallituksen tehtäviin. Käsitykseni mukaan kansalaisten olisi silloin voitava luottaa sen tulkintoihin aselaista, jos laki- ja asetusteksteissä ei selvästi lue toisin.

Ylen juttu: https://yle.fi/uutiset/3-10716591

Perkeleen_Luoma

• *
« Vastaus #65 : Lokakuu 21, 2019, 17:10 »
Oikeudessa voidaan tuomita poliisin tulkinnan vastaisesti, joten kenenkään persettä ei pelasta poliisihallituksen tulkinnat.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

HJu

• *
« Vastaus #66 : Lokakuu 21, 2019, 17:23 »
Oikeudessa voidaan tuomita poliisin tulkinnan vastaisesti, joten kenenkään persettä ei pelasta poliisihallituksen tulkinnat.
Voidaan myös jättää tuomitsematta jos siihen on hyvä syy. Joka tapauksessa poliisillakaan eivät muskelit riitä oikeuslaitoksen ohittamiseen ja hyvä niin.
Terveisin,

HJu

jthyttin

• *
« Vastaus #67 : Lokakuu 21, 2019, 19:32 »
Niin, ei kun laskemaan moniko kieltoerehdyksen tunnusmerkeistä täyttyy tässä aselakifarssissa...

4 luku Vastuuvapausperusteista
...
2 § Kieltoerehdys

Jos tekijä erehtyy pitämään tekoaan sallittuna, hän on rangaistusvastuusta vapaa, jos erehtymistä on pidettävä ilmeisen anteeksiannettavana seuraavien seikkojen vuoksi:

1) lain puutteellinen tai virheellinen julkistaminen;
2) lain sisällön erityinen vaikeaselkoisuus;
3) viranomaisen virheellinen neuvo; tai
4) muu näihin rinnastettava seikka.