Kirjoittaja Aihe: Pystammunnan harjoittelu  (Luettu 884 kertaa)

Ampuja80

  • *
  • Viestejä: 26
Pystammunnan harjoittelu
« : Kesäkuu 07, 2020, 12:43 »
Kiinnostuin alunperin pitkän matkan ammunnasta, koska tuelta ammunta ei tuottanut enää normaalimatkoille sellaista haastetta, joka olisi pitänyt mielenkiintoa yllä. Pystyammunta tuntui taas liian haastavalta. Olen nyt päättänyt ottaa härkää sarvista ja opetella myös pystyammunnan matkana 100 metriä. Aseena käytän kustannussyistä vanhaa ampumahiihtopienoiskivääriä. Kun taitotaso nousee (toivottavasti) niin sen jälkeen voin ampua myös kolminollakasilla.

Miten kylmäharjoittelette pitoa? Entä ammutteko mieluummin pystystä yksiväriseen hirvitauluun, vai intin rynkkytauluun, jossa on valkoinen keskusta. Aloittelijahan helposti "kyttää" tilannetta, jossa ristikko käy keskellä ja sitten nykäisee laukauksen. Itselläni ongelmana tuntuu olevan, että ensin ase tuntuu suhteellisen vakaalta, mutta en ehdi saada kunnon tähtäyskuviota aikaiseksi kun ase alkaa "hyppimään". Johtuneeko huonosta lihaskunnosta sitten. Olen käyttänyt kiikaritähtäintä, mutta voin vaihtaa myös diopterin paikoilleen, mutta tällöin varmaan on syytä vaihtaa maali pistoolitauluun.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2020, 12:44 kirjoittanut Ampuja80 »

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.083
Vs: Pystammunnan harjoittelu
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2020, 10:09 »
Kannattaa tunnistaa mihin pyrit ampumaharjoittelulla, tietyn lajin sääntöjen mukaiseen suoritukseen vai johonkin muuhun. Tuelta ampumiseenkin saa mielekkyyttä esim. "postal match" -tyylisillä suorituksilla joissa on vaikka tulostettu A4 johon ammutaan tietty suoritus (esim. ammutaan tietyt kirjaimet, know your limits -tyyppisiä tehtäviä jne.) Vaatii kylläkin aseen ja patruunat jotka oikeasti käyvät hyvin ja osuvat sinne mihin pitää, ja ennenkaikkea hyvän ja toistettavan ampumasuorituksen.

Jos pystyammunnassa oli tarkoitus vain pystyä ampumaan hyviä laukauksia pystyasennosta, viittaan vastaukseeni tuossa toisessa threadissa eli älä hyppää suoraan tuelta pystyyn vaan siirry vähitellen heikommin tuettuihin asentoihin ja ennenkaikkea ammu vain hyviä laukauksia. Pienoiskiväärillä pysyisin 50m matkassa ihan sen takia että testataan miestä eikä kalustoa (lisäksi pieni osumakuvio/tarkka osuma on alitajuisesti kannustavampi). Kun se sujuu ei mikään tietenkään estä siirtymästä pystyammunnassakaan pidemmälle matkalle.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 390
Vs: Pystammunnan harjoittelu
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2020, 21:30 »
Piekkari 100m matkalle pystystä on hankalampi ammuttava kuin keskisytytteinen. Itse harjoittelin pystyasentoa käytännössä kokonaan hirvenkävelyharjoituksissa ja samoihin tauluihin sitten vapaa-ajalla. Aloitin 308 kun ei muuta ollut ja kun piekkarin hankin olen käytännössä puhtaasti ampunut piekkarilla koska se on haastavampaa, miellyttävämpää ja halvempaa. Kun taito kehittyi rupesin ampumaan 1/4 sra-taulua, 5cm metalliheiluria ja 300m 1/4 sra taulua. Itselle pystyammunnassa ei ollut mitään ihme kikkoja opetteluun, toistoja vain. Ase tulee aina heilumaan ja monesti kannatta antaa sen elää hieman ja opetella ajoittamaan laukauksen kun tähtäin on kympissä.

Ensimmäisenä pitää etsiä itselle mahdollisimman tukeva ja luonnollinen asento. Ampumahiihtäjistä kannattaa ottaa mallia ja soveltaa asentoa itselle sopivammaksi. Kun aloitin, ammuin aina kiikarin pienimmällä suurennoksella, nykyään ammun pystystä miltei poikkeuksetta 8x. Itselle tällä suurennoksella saa sopivan balanssin suurennosta ilman että heiluminen näkyy liikaa. Itse en kylmäharjoittele ikinä, sillä piekkari on halpa ammuttava ja mielummin ammun toistoja kuin kylmäharjoittelen.

Itselle tosi toimiva reeni pitoon ja ajoitukseen oli 308 hylsyjen ja myöhemmin piekkarinhylsyjen ampuminen n 20 metrin päästä. Itselle oli sopivasti haastetta ja miellekkyyttä sekä tuli hyvää onnistumisen tunnetta kun osui. Alkuun laitoin 3 riviin ja 10 lks lippaassa, myöhemmin 5 hylsyä rivissä ja 10lks ja siitä kun taito kehittyy niin laitoin 5 hylsyä riviin ja vain 5 patruunaa lippaassa jne.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2020, 09:51 kirjoittanut metsienmies »

Long Range

  • *
  • Viestejä: 244
Vs: Pystammunnan harjoittelu
« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2020, 04:33 »

Useat naiset on rakennettu pystyammuntaa varten,kun lantio on leveämpi kuin hartiat.Meillä miehillä (erityisesti nuorempana) on V-muoto.Hartiat leveämmät kuin lantio.

Pää ja sitämyötä tasapaino aisti on hyvä saada pystyammunnassa aivan pystyyn.

Joko etutukin alapintaan koroketta ja perälevy alas tai sitten asentaa ERITTÄIN korkeat kiikarinjalat /korokepalat.

Ja kiikari niin taakse,ettei tarvitse "urkottaa" eteenpäin saadakseen tähtäinkuva koko alueeelta näkyviin.

Armeijassa innostuin ampumaan 10 m ilmakiväärin pystyammuntaa ja hankin kotiuduttuani oman kilpailuimpparin.

Tulokset olivat 40 ls about 360 (ysin vauhti) tasoa ja sitten kustomoin aseen em tavalla eli korotin reilusti diopterilinjaa/laitoin korokepalan etutukin alle  ja pääsin sitten about 380 tasolle (ysipuolen vauhti).
Osa tuli tietty harjoittelumäärän kasvusta,mutta tuo luonteva pään asento on kyllä tärkeä.

Ihmeen monilla ampumahiihtäjilläkin näkee noita "urkotus asentoja".Joskus tuuminutkin kieli poskessa,että olisi hyvä olla 2:t diopterit päällekkäin,niin hoituisi makuu/pysty luontevassa asennossa.

Ja en ymmärrä noita toisen silmän peittäviä läppiä.Miten hemmetissä pystyt "sokeana" lukemaan tuuliviirejä?

Timppa