Apua kiväärin hankintaan.

Aloittaja JK-, lokakuu 28, 2017, 14:35

« edellinen - seuraava »

JK-

Terve,

Nyt olisi tarkoitus hankkia se ensimmäinen oma kivääri, tähän asti on menty lainavehkeillä (CZ550 .308)

Mutta lainavehje on aina lainavehje, säädöt, tukki jne. on omistajan mitoilla.

Kivääri tulisi enimmäkseen metsästyskäyttöön, kuten:

- Pienpetojen kyttäykseen haaskalta.

- Linnustukseen.

- Peura/Kauris kyttäilyyn.

- Radallakin on kiva käydä pahvia puhkomassa, yleensä ~50lks tulee ammuttua. Harvoin vaan pääsee ampumaan yli 150m matkoilta.

Lupaa hakiessa laitoin kaliiberivaihtoehdoiksi .243/6.5x55/.308

Hintaluokkaa ajattelin johonkin ~1000e, saa olla tietysti edullisempikin, pikkuhiljaa sitten kunnon optiikkaa, vaimenninta ja GRS/KKC/tms tukkia olisi tarkoitus hankkia. Alkuun olisi tarkoitus mennä tehdaspatruunoilla, mutta myös jälleenlataaminen kiinnostaa. Pienpedoille pitäisi saada jotain "räjähtävää" varmintti patruunaa.

Kriteereitä olisi riittävä tarkkuus (mikä nyt sitten on riittävä tarkkuus? 1MOA?) ja yleinen kestävyys/laatu/toimivuus. Plussaa on myös jos löytyy aftermarket osia, kuitenkin tekee mieli ruuvata ja rakentaa.

Joku ihmeen mieltymys minulla on noihin paksuihin piippuihin...

Näitä olen katsellut.

- Tikka T3/T3X ei varmaan kauheesti mene metsään? Näyttäisi olevan suosittu ja aftermarket osia löytyy. Lite? Varmint? Fluted?

- Tikka M55 / M65 Näistä en ole kuullut muuta kuin hyvää.

- Sako L579 Kuulemma vanhaa hyvää Sakon laatua?

- Sako AII ?

- Howa 1500 / Lightning? Itsellä ei näistä mitään tietoa.

- Rem 700 ?

- Sauer 100 ?

Osaako joku ehdottaa sopivaa kaliiberia ja kivääriä?

Itsellä jo järjetön overthink menossa..  8)

-Jussi

Valineurheilija

T3X 6.5X55 oli minun valintani ja sitä suosittelen.

espo

Jos kerran olet jo listan ehdokkaista tehnyt, ala perata sitä, tietysti tehdasuusi saattaa pitkässäjuoksussa olla hyvä ratkaisu jos sen varaosahuolto pelaa odotetusti pidempään kuin vanhimpien käyttettynä ostettavien mallien. Minä tiputtaisin 243:sen pois, ja keskittyisin, makuasia, ruottinmauseriin tai 308:aan. Luultavimmin 308:aan saa pikkasen laajemmin kaupanpatruunaa, ja ylijäämää tai halpapaukkua, jos niitä tarvitset. Itselataajalla ihan sama minkä otat. Oikein viilaamalla voisi sanoa että valintana 308 ja jollain vanhalla pyssyllä jossa on kaliiperia varten lyhyempi lukkorunko ja siten lukon vetopituuskin sekä ehkä massakin pienempi, pikkasen on käytettävyydeltään etulyöntiasemassa yhden pitkän kaikille kaliipereille tehdyn tikan aktion rinnalla. Merkitystä vain jos aiot viilata oikein lyhyen, keveän selässä paljon kannettavan pyssyn. Itse luultavasti odottelisin ja tutkisin hintapyyntöjä, ja iskisin kotimaisiin uusiin tai käytettyihin kun hyväkuntoinen ja sopivanhintainen löytyy. Jenkit ostaa tavaraa periaatteella proudly made in USA, miksi emme Suomessakin ajattelisi niin, vaikka jättäisimme vaatimattomampina sen proudlyn omasta sanonnastamme pois ;-) Mun mielestä Remarit on sellaisia osta ja ala tuunata pyssyjä, Tikka ja Sako on jo tehtaalta tullessa valmis, nirso korkeintaan vaihtaa tukin käyttötarkoitukseensa sopivaimmaksi.

Kaupanhyllyltä varmaan helpoin valinta ois uusi Tikka 308:ssa jos hyvä tarjous löytyy, metsästysaseeseen riittää ohutkin piippu, ja noilla kaliiperivaihtoehdoilla aseen massalla ei ole kauheasti merkitystä suorituskykyyn, ennemminkin omalla ampumatekniikalla ja sillä että käyttää laatupatruunoita. Metsästysaseeseen en välttämättä laittaisi raskasta ja paljon säätöjä sisältävää laminaattitukkia, puu tai muovi käy ihan tarpeeksi hyvin jos vaan jollain integroiulla tai lisätarvike-nahka-poskipakalla saa sopivan ergonomian kiikkarin kanssa, ja ainahan aseen voi pedata ja katsoa mitä se tekee vai tekeekö yhtään mitään tarkkuudelle.  Paksut pitkät piiput on mun mielestä myrkkyä metsästysaseelle, nykyruudit toimii lyhyelläkin piipulla, ja metsästyksessä riittää että piippu on muuten laadukas ja ampuu ekat laakit sinne minne pitää. Ihan tavallinen suusta kapea Sakon mitoilla hunter-piipuksi kutsuttu profiilikin tekee sen.

Koheltaja

T3(X) CTR 308 uusi tai käytetty. Lyhyen ja kevyehkön piipun kanssa kompakti käsiteltävä, 10ptr lipas, käyntiä vakiona "riittävästi", patruunoita saa jos minkälaisia joka kaupasta ja tuunaus osia löytyy paljon.
Kylätason ampuja

FINZKI

Tikka CTR ehottomasti.

Uudella tukilla, eli X mallisena vielä mukavampi kuin vanhassa mallissa ollut tukki, sen pystyn kahvan takia ja hiukan paremmat ne karhennuksetkin.

+ ne tuning osat mitä tulee vakiona, eli trg tyylinen lipas, alumiininen alapohja, picatinnykisko ja isompi pultin nuppi.

Jos kerta meinaat rueta lataamaan patia ite, niin 260rem on kyllä loistava vaihtoehto ballististen ominaisuuksien osalta, mutta 308win ei ainakaan kaupan paukun suhteen ole huono valinta, ja tuollakin kaliperilla voi ampua ihan riittävän pitkälle matkalle.

Sir Mouse

Kysyjä hankkii ensimmäistä asetta = 308win

Ase hankitaan kaikenlaiseen metsästykseen = 308win

Kysyjä pääsee ampumaan vain matkoille joilla ballistisilla kertoimilla jne. ei ole merkitystä = 308win

Aseeksi laittaisin kyllä Tikka CTR:ää ennemmin 85 Finnlightin = laadukkaammin viimeistelty, huomattavasti kevyempi ja lyhyellä aktiolla.

Edit. 85 ei ollutkaan sun listassas, joten noista vaihtoehdoista ottaisin mettäpyssyksi sen kevyimmän Tikan.

branu

Itse olin juuri samanlaisen valinnan edessä, erehdyksen kautta hankin sitten tylsän T3:sen .308 . Miksi juuri tuon? Koska selkeästi yksi helpoimmista tuunata itselle sopivaksi , tarpeeksi tarkkuuspotentiaalia itselleni. Omani on Varmintin malli ja nyt siinä on GRS Sporter Decima tukki, johon yhden ratakerran perusteella olen tyytyväinen . Itsellä painotus radalle. Voisin kyllä tulla toimeen vastaavan mutta kaliiperissa 6.5x55 )

JK-

Kiitoksia vastauksista!

Painotus itsellä kiväärin kanssa tosiaan enemmän noissa kyttäyshommissa, enimmäkseen pienpetoja. Peuraa satunnaisesti, silloin kun johonkin pääsee tai seuran peuraporukkaan vapautuu tilaa. Linnustushommat täällä etelässä menee aika pitkälti haulikon kanssa, kiväärin kanssa sitten valtion maille tehdyillä reissuilla muutaman kerran vuodessa.

Eikä se nyt haittaa jos se vähän enemmän painaa.

Ratakäyntejä on myös tarkoituksena lisätä.

Tikka T3x CTR on kyllä hyvin vahvana ehdokkaana.

.260Rem kaliiberi kyllä houkuttelee myös vahvasti, näyttäisi äkkiseltään juuri ja juuri täyttävän myös Luokka 4 vaatimukset.

Tuota kaliiberia voisi myös ladata .308 hylsyistä? Niitä löytyy kerran ammuttuja jokunen sata.

Ja onpahan sitten emännällekin helpompi perustella, että miksi nyt on ostettava ne latausvälineet. :D

Lupia odotellessa.

-Jussi

TeemuJ

Howa 1500 on ainakin edullinen. Omani on varmint malli, eli 24" piippu ja löytyy vakiona säädettävä liipaisinkoneisto (hieman tarvitsee viimeistelyä hiomalla, youtubesta löytyy ohjeet) Hintaansa nähden todella tarkka epeli, paras läjä 100m matkalta 12mm, normaali toiminta n20mm samalta matkalta. Ei ole ronkeli mitä paukkua käyttää, toimii hyvin halvoillakin bulkkipaukuilla.

Miinuksena sen verran, että on makasiinisyöttöinen. Juuri äsken tilailin omaani lipasmuutos-setin, rapiat 150€ joutuu siitä lystistä köyhtymään. Originaali tukeista ei ole mitään havaintoa, koska tähän tein jo uutena vanerista tukin (ostin siis pelkät raudat)

Edit, kaliiperina tylsä ja ikuinen .308Win

Sir Mouse

Jos tuo CTR on jo valittu niin kannattaa huomioida että lyhyt piippu ja 260 rem ei ehkä ole se optimaalisin yhdistelmä jolla tuon kaliiperin potentiaali pitkille matkoille saadaan maksimoitua.

Lyhyeen piippuun 308win sopisi mun mielestäni paremmin. Hanki ase joka sopii juuri sinun käyttötarkoitukseesi. Jos kyttäilet kopista niin lyhyt on mukavampi pyöritellä.

Ile__

260 lyhyellä CTR piipulla on toiminut hyvin radalla ja metsässä, eikä ole liian pitkä.

FINZKI

[quote="Sir Mouse" post_id=86543 time=1509436899 user_id=6220]
Jos tuo CTR on jo valittu niin kannattaa huomioida että lyhyt piippu ja 260 rem ei ehkä ole se optimaalisin yhdistelmä jolla tuon kaliiperin potentiaali pitkille matkoille saadaan maksimoitua.

Lyhyeen piippuun 308win sopisi mun mielestäni paremmin. Hanki ase joka sopii juuri sinun käyttötarkoitukseesi. Jos kyttäilet kopista niin lyhyt on mukavampi pyöritellä.
[/quote]

Elä sie puhu basketta..

Jos yli kilsaan nakkaa luodin ja vielä kohtuu tehoilla, niin mitä tuossa nyt vielä on epäselvää?

https://www.youtube.com/watch?v=QXG1C4TFEY0">https://www.youtube.com/watch?v=QXG1C4TFEY0

Poikma

Luepas FINZKI ajatuksen kanssa mitä on kirjoitettu........kyllä se on ihan täyttä asiaa; lyhyt piippu ei ole optimi 260Remiin jos kaliiperista halutaan kaikki irti pitkän matkan ammunnassa; lähtönopeuksissa hävitään auttamattomasti lyhyellä piipulla.

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: Poikma post_id=86554 time=1509454924 user_id=9
Luepas FINZKI ajatuksen kanssa mitä on kirjoitettu........kyllä se on ihan täyttä asiaa; lyhyt piippu ei ole optimi 260Remiin jos kaliiperista halutaan kaikki irti pitkän matkan ammunnassa; lähtönopeuksissa hävitään auttamattomasti lyhyellä piipulla.

Kyllä minä sen tiedän, 26" olisi optimi, mutta tekeekä kukaan noin pitkällä kangella nykyään .260remiä?

Tarkoitin sitä, että tuolla 20" piipulla tuon kuulan saa yli kilometriin lentämään, mutta toki jos olisi tuo 6" lisää, saisi siihen lisää potkua taakse.

Huono puoli olisi se, että jos vaimenninta käyttää, niin kivääri olisi aika perhanan pitkä ja tietyissä tilanteissa huono käsitellä, mutta ne riippuu mitä aseelta hakee.

Jossain vaiheessa kun uusin piipun, niin 24" voisi olla uuden kangen pituus, tai minimi 22", mutta ei 20" mittaista, mutta mistä näistä tietää, maku voi muuttua ajan kanssa:)

Tuolla mitalla olen omat ammunnat saanut hoidettua ok tasolla, tosin lisä vauhdille ei voisi sanoa ei.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: FINZKI
Kyllä minä sen tiedän, 26" olisi optimi, mutta tekeekä kukaan noin pitkällä kangella nykyään .260remiä?

Sako

JR

<t></t>