17 HMR kivääri.

Aloittaja FINZKI, syyskuu 28, 2016, 18:34

« edellinen - seuraava »

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: heikkiv - marraskuu 09, 2019, 16:53
Kärkkäiselle oli tullut norman .17 hmr:aa tarjolle ja se ilahduttavasti oli edullisempaa kuin muut, 22,90 rasia. Luotina v-max. Ilmeisesti täytyy olettaa että tämäkin tulee sieltä samalta CCI:n tehtaalta kuin kaikki muutkin. Onko joku vielä koittanut käykö mitenkään erityisesti?

Itse koitin tänään, lämpötila 0 ja tuulet yr.no mukaan 4ms, puuskat tietenkin isommat. RWS kantaleima löytyy, se ei tietenkään kerro patruunan alkuperästä mitään, mutta kun katsoo hylsyn puhtauttakin verrattaen esim varmasti cci:n tehtaalta tulevista, ovat hylsyt paljon puhtaamman näköisiä eikä ole yhtään ruostepilkkuja ollut - voiskohan tulla saksasta.

Omassa 16 tuumaisessa t1x jossa osuman 222 kaliiperinen 170 vaimentaja 10 laukauksen keskinopeus oli 753.8ms ja maksimi hajonta 33.5ms. 10 laukausta kasa 100m oli 33mm, josta 2 kärpästä poistettuna 8 laukausta 18.3mm. Kärpäset olivat kasan sivussa - luultavasti tuulen siirtämiä.

Asiasta kukkaruukkuun ei ole ollut ainakaan itsellä hmr läheskään yhtä tuuliherkkä kuin moni sanonut - tänään puuskiin ammuttaessa 100m siirtyi luoti 100 metrillä ihan maksimissaan 4cm.

Ippe69

Onko kukaan testannut miten pakkanen vaikuttaa osuntaan ks. kaliiperilla? Tuli vaan mieleen kun yritin kohdistaa asetta ja alkuun tuli epämääräistä muutaman sentin osumaeskeispisteen vaihtelua ja viimeinen viiden laukauksen "kasa" oli jo reilusti yli 10cm korkeussuunnassa!
Näillä panoksilla ei yleensäkään kovin hyvää käyntiä ole ollut, mutta ~5cm kuitenkin. Matkana siis 100m.
Ase ja panokset vein suoraan sisältä radalle, eli jäähtyivät ammunnan aikana. Ulkona noin 10 astetta pakkasta.

metsienmies

Ainakaan itsellä ei mitenkään merkittävästi. Hornady xtp käytössä.

Ippe69

Kävin nopeasti kohdistamassa aseen gamepointille joka on käynyt hyvin tuossa. Tosin silläkin tuli pari kärpästä ~2cm päähän kasan keskeltä mitattuna...
Pitää pakastaa ase kun ehdin ja katsoa mihin osuu.

Pitänee vielä kokeilla muitakin patruunoita. Kokovaippaa ei taida olla kuin CCI:llä?
Kokovaippaa tuohon ei taida saada kuin CCI:ltä?

MikaS

Itse en ampusi kokovaipalla mitään elävää. Sen verran pulut juoksuttivat aikoinaan hyvistäkin osumista. Eivät vain ymmärtäneet kuolla. Tai no, jos söisin räkättejä, saattaisin kokeilla.

metsienmies

Cci lataa kaikkien patruunat paitsi winsu ja remari, joten kaikki on periaatteessa cci eri kantaleimoilla.

Itsellä fmjllä kyykänny rusakko ja fasaani aika nätisti, tosin fasuun teki aika rajua jälkeä mikä yllätti.

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - helmikuu 11, 2021, 18:18
Cci lataa kaikkien patruunat paitsi winsu ja remari, joten kaikki on periaatteessa cci eri kantaleimoilla.

Itsellä fmjllä kyykänny rusakko ja fasaani aika nätisti, tosin fasuun teki aika rajua jälkeä mikä yllätti.
Juuri tätä tietoa hainkin kun muistelin että paljon myydään samoja panoksia eri tuotemerkeillä.
Tähän mennessä olen kokeillu CCI:n FMJ:tä ja Gamepointtia sekä Norman V-maxia joka on muuten reilusti halvin ks. kaliiperin panos. Gamepoint on ollu noista ainoa joka käy hyvin. Nyt tilasin CCI:n lisäksi Remingtonin Accutippiä ja Winsun Varmint HV:tä.

Paljon tuntuu kokemukset vaihtelevan tuosta FMJ:stä. Minä olen sillä muutaman metson ja koppelon ampunut ja toistaiseksi kaikki on tippunut samantien. Varmaan vielä tulee tapaus joka lentää jonkin matkaa, kun on niitä tullu isommillakin kaliipereilla. Koiralla ne on kuitenkin aina löytynyt parin sadan metrin säteeltä, joten ei iso ongelma minulle. Ampumaetäisyydet on kuitenkin yleensä alle 50 metriä, joskus jopa 5 metriä jolloin kaikki leviävät tuppaavat tekemään pahaa jälkeä. Siksi ei FMJ:n heikompi käyntikään haittaa.

MikaS

Mulla tosiaan on aikaa jo aika paljon tuosta ja ampumamatkat satasen kantturoissa. Kaikista ihmeellisin oli se joka sai osuman keskelle rintaa horisontaalisesti ja pystylinjasta noin 10mm vasemmalle. Selästä pihalle. Lensi samaan puuhun missä olin alapuolella, mätkähti alas ja hetken mentiin hippaa, ennen kuin sain kiinni. Tämä tapaus jäi  lähtemättömästi mieleen. Samalla kerralla näitä siipeilijöitä tuli useita muitakin. Oli niillä eka ja viimeinen jahti. Itsellä on gamepointilla, suurin eläin tosiaan srva tehtävässä joutsen.

jthyttin

17HMR luoti näyttää äkkiseltään sutjakkaalta, mutta kun se on niin kovin pieni on myös BC sysipaska. Eli reilut 700m/s lähtevä luoti on enää reilu 500m/s satkussa.

Tästä voi sitten esim. mainittujen kokemusten pohjalta arpoa millainen vauhti on suotavaa millekin luotityypille. Asiaa sivuten sama ongelma on 22LR kyyhkystyksessä satkun pintaan, kun SS HP ei enää aukeakaan (sen lisäksi että niiden laatu/tarkkuus ei ole kummoinen).

kawatus

Tässä oli hyvä ketju nostaa ylös.
Oleen hankkimassa Tikka t1x 17hmr 20" ja miettinyt mikä patruuna käynyt yleensä parhaiten tähän ja myös kiinnostaa minkälaista käyntiä odotettavissa 100m?
Kuinka alas laukaisu onnistuu säätää?

Valkoselkätikka

Itte pohtinut 22LR piekkarin ostoa ta ammunnan reenaamista varten. Toki myös metsästelyö aseella saattaa tulla, jos vaikka 308 on liian pienet takavaarat tms tarvitaan pienempää kaliberia. Reenipyssyn idea on lähinnä että saa halpaa harjoittelua. Tuumailin vaan että onko 17hmr parempi kaliberi tämmösenä harjotteluaseena? 22lr taitaa padeiltaan olla edullisempi? Epäilemättä 17hmr tarkempi, pidemmällekantavampi ja monipuoliaempi mettästelyssä, mutta antaako 17 jotain uutta kun 308 ja 6.5*55 on jo?

HJu

TA-harjoitteluun  22lr on näppärä. Kevyeksi ja suht pieniääniseksi lintukiväääriksi .17HMR on aika näppärä verrattuna hirvikiväääreihin.

Ilmankin .17 HMR:äää pärjää mutta. 22lr on niin monikäyttöinen että sellainen kannattaa hankkia jos sellaista ei vielä ole.
Terveisin,

HJu

Ippe69

17hmr on tarkka ja kohtalaisen suoraan lentävä johonkin asti ja sitten se loppuukin kuin seinään. Ei ole hyvä pitkän matkan ammunan harjoitteluun sen takia eikä muutenkaan panosten hinnan takia.
Samojen ominaisuuksien takia se on hyvä kohtalaisilla matkoilla metsästykseen sellaisille lajeille joihin 22lr ei riitä tehon takia ja on muutenkin haastava lentoradan vuoksi.
Toisaalta HMR:llä on vikana panosten huono valikoima ja herkkyys olosuhteille. Niidenkin kanssa kyllä pärjää kun pitää matkan maltillisina.
Itse olen kyllä noiden syiden takia suunnitellut korvaavani sen 223:lla johon yritän tehdä reilusti tehdaspanoksia kevyempiä latauksia.

Valkoselkätikka

Joo hyviä pointteja, alanpa kattelemaan sitä 22lr, sopii paremmin ta ammunnan harjoitteluun ja näytti patruunatkin olevan 10halvempia kuin houmerin 😅

Paljon tuota 17hmr kehutaan aivan uskomattomaksi kaliberiksi mutta itte en oo sisäistänyt miten se olis parenpi kuin esimerkiks tuo 5,7.

Ippe69

Nuohan on ihan eri teholuokan kivääreitä. Siksi takavaara ja kimmokeriski myös eriluokkaa.
Esimerkiksi linnunpyynnissä pystärin kanssa HMR on erinomainen kaliiperi.