Kuinka päästä tarkka-ampujaksi armeijaan?

Aloittaja rajalamarko, helmikuu 04, 2006, 17:47

« edellinen - seuraava »

rajalamarko

Joo..se voipi olla, kiitän ainakin vinkeistä. Tosin, onhan ne jo kuitenkin pappoja, enemmän kokemusta, mutta kädet tärisee yms.

Kunto ja paino on ehkä huonoimmat osapuoleni; tupakoin, en harrasta aktiivista liikuntaa näin talviaikana ollenkaan, painan 50kg kiloa...Syön sen minkä kerkiän mutta kun sitä painoa ei vaan tule. Oli se sitten kuinka monipuolista ruokaa, se paino pysyy aina samassa....?  :(

Onko vinkkejä massan nostamiseen? Täytän siis syyskuussa 18!? Pituutta 185cm...Kun kerran siitä olisi tuolla hyötyä...?
Marko Rajala

HJu

Budolajeja, uintia ja ehkä vähän punttisalia niin ainakin paino nousee, ei välttämättä vyötärön halkaisija. Lihas kun painaa 3X sen mitä läski.

Oikeastaan sinun pitää kysyä itseltäsi ensin haluatko palella kaksistaan tai kolmistaan pimeässä metsässä ilman lupaa tehdä tulia esim. pari yötä. Jos ei hotsita niin ta tai sissitouhut ei välttämättä sovi. Mieti sekin onko mutaojissa ryöminen elämysmatkailua vai tuskaa. Jos tuskaa niin ei kannata vaivautua. Jos se on kivaa vaihtelua arkeen niin sitten kannattaa hakeutua mukaan.

Joillekin sopii ta-toiminta, toisille autokuskina toimiminen ja kolmansille siltojen räjäyttely ja miinoittaminen. Neljännet tykkää ampua 155mm tykillä 40 kilometrin päähän "kasa-ammuntaa". Kyllä intistä aina jotain kivaa löytyy kun vaan ensin keksit mikä oikeasti sinua kiinnostaa.

TA-toiminta on oikeasti marginaalitoimintaa josta pitää tykätä että sitä viitsii tehdä. Vastentahtoinen TA on paremmassa käytössä komppanianpäällikön kahvinkeittäjänä kuin ta-kiväärin takana. Minun mielestä.
Terveisin,

HJu

RAMI76

Lainaus käyttäjältä: rajalamarkoMoi,

Olen tällä hetkellä vielä opiskelija lukiossa ja kahden vuoden sisällä minua odottaa armeijaan pääsy...No, monille se on joutumista, mutta odotan itse innolla, ainakin tällä hetkellä.

Kysymykseni kuuluu siten, että miten pääsen tarkka-ampujaksi? Mihin päin minun tulisi hakeutua, kun asun Tampereella tällä hetkellä? Mitä vaatimuksia tarkka-ampujalla on? Onko kunto tärkeä osa tarkka-ampuja koulutusta?

Harrastan itse tällä hetkellä metsästystä ja ampumista, hirvenmetsästys on syysharrastuksenani, päihitän seuramme papat mennen tullen ampumalla 4 seisovaa + 6 liikkuvaa = 80pts/100pts...

Tammisaaressa dragsvikissä on ainakin ollut tarkka-ampuja koulutusta eli ei muuta kuin rannikkojääkäriksi, ja ilmottelet halusi sinne

TA-koulutukseen. :?
\"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Juhlia, metsästää, ja rakastaa.\"

Rami7

RAMI76

Lainaus käyttäjältä: kahtto1Vuoden päästä pitäisi Sodankylän jääkäriprikaatiin lähteä. Tarjosivat Rovaniemen ilmatorjuntajoukkoja, mutta sanoin aikovani jalkaväkeen ja TA:ksi tahi jos ei pääse niin sitten kotiin. Meinasivat, että olen hieman heiveröinen sissitouhuihin, mutta hyvähän se on äijän sanoa, kun on lavetissa painoa yli 100kg.

Mitä mieltä porukka on, onko TA-koulutus kova pala alle 75-kiloiselle?

Luulisin että olisi optimaalinen sellanen 170-180cm pitunen ja 75-85 kg ukko joka ei ole pelkää lämmintä ilmaa ja pullan murua, ja jaksaa juosta pidemmällekkin kuin kioskille asti. Tää nyt oli hieman karrikoiden sanottu mutta aivan varmasti pärjää tarkka ampujana. :)
\"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Juhlia, metsästää, ja rakastaa.\"

Rami7

er

Terve. Palvelin itse aikoinani tiedustelu-auna JPR:n Sissikomppaniassa. Kokemuksesta voin sanoa ettei koko todella ratkaise, vaan kunto ja tahto kulkea ja suorittaa tehtävät. Kaverit joilla oli ongelmia kamamäärän kanssa olivat yhtälailla osa pitkiä ja painavia ja osa lyhyitä ja heiveröisiä. Kaukopartiomiehet eivät aikanaan olleet todellakaan 100kg mörsäreitä vaan normaalimittaisia kavereita ja hieman allekkin. Kuitenkin pääosa meistä jäisi noiden miesten perään 10-0.

Itse painan noin vajaa 70kg eikä minulle koskaan ole ollut ongelma kulkea kahden aseen ja 40kg rinkan kanssa.  Pieni mutta lihaksikas ja sinnikäs on tehokkain sotilas, ainakin erillistoiminnassa. Ruokaa kuluu vähemmän ja vähemmällä jaksaa pidemmälle. Toisaalta olen joutunut vetämään usein mukanani heiveröisten ja hoikkien mutta pitkähköjen kevereiden kamoja. Eli lihaksiston  tulee myös olla kunnossa, joka ei toki tarkoita että pitäisi alkaa himobodariksi vaan että aerobisen kunnon lisäksi myös lihaksia pitää treenata. Fyysisten ominaisuuksien lisäksi henkiset ominaisuudet  ja ennekaikkea rauhallisuus on valttia ta toiminnasa ja ylipäätään itsenäisiä päätöksiä vaativassa sotilastoiminnassa.

Kutsuntojen mörssäri majuri on mielipiteineen mielestäni täysin metsässä.

Turha uho pois, niin hyvin se menee. Pitää muistaa ettei armeija voi suoraan noudattaa jokaisen toiveita koulutuksesta vaan tavallinen rynnäkköjääkärikin voi olla päteväkin kaveri. Ta tehtäviin on takuulla enemmän halukkaita kuin on paikkoja, joten ei pidä masentua jos tehtävä on jokin muu kuin haluamasi. Niin se on tuhansilla muillakin.
Train hard--->Fight easy

er

Marko. Kyselit kuinka saada paino nousemaan. 55kg/185cm,ei ole ihan normaali paino/pituusuhde joten olet sikäli oikeassa painon noston kanssa. Asiaan ei missään nimessä edesauta talven urheilemattomuus.  Eli hommaa hyvä punttisali ohjelma joka on tarkoitettu ensijassa voiman lisäämiseen ei massan. Bodarien keräämä kananliha ei hyödytä mitään. Sitkeyttä ja voimaa saa vain siihen tähtäävällä treenillä ja geenien avulla. Jos sinulla on mahdolliisuus tehdä fyysistä työtä esim metsätöitä niin siitä on suunnattomasti apua voimakestävyyden haalimiseen. Yleiskunnon kehittämiseen talvella suosittelen hiihtoa ja uintia. (Rasitus tulee koko kehoon).Voimakestävyyttä saat  hyvin esim hiihtämällä umpihangessa rinkka selässä ja ahkio perässä. Lisää kuormaa asteittain. Aluksi kuorma rinkassa ei saa olla yli neljäsosaa .omasta painosta. Nosta suhdetta kunnon kohotessa.  Kesällä suosittelen juoksua ja soutua tai melontaa.

Lopeta tupakointi jos mahdolliista. Tupakka vie ruokahalun, joten se on ylleisen myrkyllisyytensä lisäksi haitalllinen jos aiot treenata tosissaan koska et palaudu yhtä nopeasti(kehossa ei ole riittävästi energiaa).

Jos haluat  toimivaa lihaksistoa, sinun tulee huolehtia riittävästä valkuaisaine saannista.  Suosittelen noin 2g per paino kilo päivässä. Sinulle tämä on noin 110g päivässä. Proteiinin tulee olla laadukasta eläinvalkuaista, vaikka jotkut soijarouheisiin uskookin.  Pääosa ihmisistä ei saa ravinnostaan edellämainitsemaani 2g/painokilo.  Henkilöt jotka eivät urheile aktiivisesti eivät sitä välttämättä niin paljoa tarvitsekkaan. Suomalainen perusravinto koostuu usein liikaa hiilihydraateista ja rasvasta.  Lihasta on on mahdotonta rakentaa ilman riittävää valkuaisaine määrää. Jätä einesruuat  vähiin ja katso että oikeasti saat edellämainitun määrän valkuaista.  En lähtisi keräämään tuota määrää mistään  proteiinilitkuista vaan lihasta, kalasta ja maito ja munatuotteista.  Muun ruuan syömistä ei saa laiminlyödä vaan käytettävän energian on tultava  ensijassa hiilihydraateista ja vasta toissijaisesti rasvoista proteiinin kuluessa lihasten jälleenrakennukseen. Syö useampi ateria päivässä ja jaa edellämainittu proteeinimäärä vähintään neljälle aterialle. Eli älä syö 600 gramaa lihaa kerralla vaan noin 200g/ateria.  Myös aamiaisen ja illtapalan tulee sisältää valkuaista, vaikkakin sen määrä voi olla alhaisempi kuin lounaalla ja päivällisellä. Treenaa ja syö riittävästi niin voimat  ja kestävyys kasvaa ja sivussa myös painokin.
Train hard--->Fight easy

haba

Lisäksi intissä (2JK/KaiPR) tuntuu painavan RK7 tulos , silmälasit (on/ei) , kätisyys ja metsästyskortti (omat aseet) ja vast. Itsehän en päässyt vaikka kaapissa oli sm-kulta metsästysluodikosta. potkaisivat sitten aukkiin ja laittoivat PST-linjalle. :)

juhaharkonen

Asevelvollisuuden suorittaminen vaikuttaa jollain tavoin koko loppuelämääsi ( mm. lisäpisteet opiskeluhauissa, myöhemmin työpaikan etsinnässä).

Tässä mielessä tuntuisi että intti kannattaisi ottaa niin että joko haet erikoisjoukkoihin tai yritätä tosissaan RUK:uun riippumatta palveluspaikasta.

TA-hommiin voi perehtyä kyllä reservissäkin. Koulutus esim. Maanpuolustuskoulutus ry viikonloppukursseilla antaa valmiuksia kehittyä tarkka-ampujana. Mpk ry järjestää TA-kursseja 6 kappaletta jotka käydään järjetyksessä, ainakin täällä Vaasan sotilasläänissä. https://www.mpkry.fi/portal/index.asp">https://www.mpkry.fi/portal/index.asp

SA-sijoitus voi jossain tapauksissa muuttua myös tarkka-ampujaksi, intin jälkeen.

Itse menin inttiin rajalle Onttolaan sissik:aan ekan lukiovuoden jälkeen 17-kesäisenä ja olin Auk:n sen kesän kurssin nuorin.

Tämän ikäisenähän olin täysin vielä kehittymässä ihmiseksi niin henkisesti kuin fyysisesti (179/65).

Rajajääkärikomppanian ryhmityksessä meillä oli TA jokaista 1+9 ryhmää kohden jos oikein muistan, vähintään yksi per joukkue. Auk:ssa kaikki oppilaat kävi läpi ta-ammunnan perusteet.

Reserviin siirryttäessä mut alennettiin sijoittamalla Rajavartiostosta PV:n puolelle sissik:n huoltojoukkueeseen.

Mutta nyt elämä hymyilee, kun on ollut mahdollisuus liittyä reserviläisenä Maakuntajoukkoihin - ja aloittaa TA hommat.

HJu

Todettakoon että reservin upseereita ei sijotia TA:ksi koska upseereille on muutakin käyttöä. Harrastaa toki saa mutta jos TA-sijoitusta haluaa niin sitä ei upseereilel jaeta. TA-aliupseereita sen sijaan on sijoitettuna.
Terveisin,

HJu

subakuutti

Pyri merivoimiin,  ja siellä teet parhaasi!

Joka aselajissa hyvä peruskunto menee  :twisted: (järjen)-yli!

subakuutti

:D  Unohtui oma sotilas-ARVONI tuosta merivoimien kehuista! :D

Willeri

Täälläkin TAksi haaveillaan armeijassa. Kutsunnat onpi tulevan marraskuun lopulla.... :? Eipä minuakaan ole koolla pilattu 178/63. Ja kuntoiluakin tänä kesänä harastettu jonkin sortin juosemista 4-5km. ja tietssti ne perinteiset leuanveto punnerrus ja penkitys :wink: Hieman ampujan vikaakin löytyy..ainankin kiinnostusta pyssyihin (Liikaakin). Ajattelin kutsunnoissa sanoa, että TAksi haluan kiitos =)

TA hommat ja etenki se ampuminen..siinä on sitä jotain. Nyt vain into lisääntyi kun tuo CZ 453 varmint liittyi porukkaan. Pipodilla, 100m makuulta se on sitä jotain...näin aluksi

Mr X

- ammu keskitasoa huomattavasti paremmin.

- fyysinen kuntoluokka vähintään hyvä. voit joutua ja varmasti joudutkin toimimaan vähällä unella, nälässä, janoisena, hyvällä kunnolla pysyy refleksien ja lihasten halinta kurissa vaikka olisi nälkä, jano jne....

- näkö kunnossa?

- lopeta tupakointi. jos porukassa on tarpeeksi tupakoimattomia niin ne valitaan ensin vaikka olisit muuten niiden kanssa tasoissa, tupakointi heikentää myös ääreisverenkiertoa joka nopeuttaa mm. sormien ja varpaiden paleltumista ja palelemista yleensä.

- kestääkö pää, onko paineensietokyky kunnossa?

ja ei muuta kuin repullinen iloista mieltä, hyvää onnea, ahkeruutta jne..
\"That rifle on the wall of the labourer\'s cottage or working class flat is the symbol of democr

FelisLeo

Lainaus käyttäjältä: Mr X- näkö kunnossa?

Tietääkseni tuo ei ole vaatimuksissa? Kunhan vain näkö on laseilla korjattavissa.

FelisLeo

Lainaus käyttäjältä: WilleriEipä minuakaan ole koolla pilattu 178/63.

179/62 ja olin kuormakamelina eli miinoittajapioneerina  :arrow: Aivan väärä aselaji. Mieluiten minäkin olisin tarkkuuskivääriä kanniskellut, jos nyt saisi uudestaan valita.