Budjetti putki ta hommiin?

Aloittaja saku_s-t, huhtikuu 23, 2016, 22:08

« edellinen - seuraava »

vennu

Moro, pitäis opiskelijabudjettiin sopiva ta-putki hommata. Oon parin kaverin Nxs 5.5-22x56 ja zeiss 2.8-20x56 läpi katsonu ja onhan zeissä vieläki vähä parempi kuva ku NFssä, mikä ei sekään huono oo.

Eli kannattaako mun ostaa uutena mitään noin 1000€  putkea vai kituutta vielä sillä putkella mikä mulla on tikka varmintin päällä ja ostaa käytettynä joku kalliimpi putki ku sattuu joku löytymään. Eli jos ostan "halvan" eka tuunko heti pettymään siihen, ku en oo ikinä saanu verrata mihinkään budjetti ta-putkeen. Mitä mieltä te kokeneemmat ootte?

hpa

Lainaus käyttäjältä: vennu post_id=90099 time=1522050748 user_id=7395
Moro, pitäis opiskelijabudjettiin sopiva ta-putki hommata. Oon parin kaverin Nxs 5.5-22x56 ja zeiss 2.8-20x56 läpi katsonu ja onhan zeissä vieläki vähä parempi kuva ku NFssä, mikä ei sekään huono oo.

Eli kannattaako mun ostaa uutena mitään noin 1000€  putkea vai kituutta vielä sillä putkella mikä mulla on tikka varmintin päällä ja ostaa käytettynä joku kalliimpi putki ku sattuu joku löytymään. Eli jos ostan "halvan" eka tuunko heti pettymään siihen, ku en oo ikinä saanu verrata mihinkään budjetti ta-putkeen. Mitä mieltä te kokeneemmat ootte?

Zeiss ei ole ta-putki.

Osta ennemmin käytetty NF NXS. Tälläkin palstalla niitä myynnissä välillä 1200 € hintaan.

MaR

Karvan päälle tonnin budjetilla saat Vortexin gen 2 pst tai Burriksen XTR2 sarjan putkia. Joskus voit löytää käytettynä esimerkiksi Nightforcen putkiakin tuohon hintaan. Zeissillä ei mun mielestä ole TA-toimintaan kovinkaan hyvin sopivia putkia.

Suosittelen erittäin vahvasti TA hommiin tarkotetun putken hankinnassa muutamia ominaisuuksia:

1. Ensimmäisen polttotason ristikko

2. Ristikko ja napsut ovat samassa mitassa (Suomessa putken kantsii olla mrad/mrad ja 0.1 mrad napsuilla ts. yksi napsu siirtää sentillä iskemää sadalla metrillä)

3. Fiksu ristikko

Nightforcella on kivoja putkia, mutta suurin osa heidän putkistaan on toisessa polttotasossa. Heidän ensimmäisen polttotason putket ovat pääosin samassa kategoriassa kuin monet kalliit ja hyvät eurooppalaiset putket.

Zeissillä ei myöskään oamsta mielestä ole tarjota hyvin soveltuvaa putkea TA hommiin.

Nuo uudet vortexin gen2 putket ovat hyviä. Itsekin käytän sellaisia. Burriksesta kuullut hieman ristiriitaisia kommentteja, mutta ilmeisesti ovat ihan hyviä myös.

Ukko

Minulta löytyy tällä hetkellä NF NXS 8-32x56 mildot ristikolla ja zeissin V8 4,8-35x60 myöskin mildot ristikolla ja puhtaasti ta-hommiin suosittelen kyllä tuosta NF:n putkea. Ei nyt suoraan ole samat mallit mitä kysyit mutta idea kuitenkin tulee varmaan selväksi.

Optisesti V8 on valovuoden edellä. Mutta päivällä kun ammutaan niin mitään käytänön eroa ei oikeastaan ole. Hämärässä on turha edes alkaa vertaan toisiinsa. Ristikot on molemmissa mildot mutta tuolle V8 ristikolle en kyllä keksi mitään käyttöä. Pallukoiden välit on niin pitkät että pitäisi olla piekkarin lentorata aseessa jotta niitä voisi oikeasti käyttää.  NF ristikko on tässä hommassa parempi vaikka etäisyyksiä en alkaisi kummallakaan mittailemaan mutta kaippa se NF ristikolla onnistuu. Toisen polttotason ristikot vielä ei missään nimessä ole optimi TA hommiin mutta jos ei ihan tosissaan ota hommaa niin ampumisessa noillakin pärjää. NF ei ole zero stop versio mutta V8 on rajoitettu yhteen kierrokseen. Siitä V8 plussat tai miinukset miten ottaa eli naksut on 0,5cm ja käytännössä rajat tulee vastaan aika pian. No omassa käytössä tuolla ei merkitystä. Ja valaisu on kyllä V8 paremmin käytettävissä mutta toisaalta NF loppuu optiikka kuitenkin hämärässä että käytännön merkitystä asialla ei ole. Kiikarien fyysiset mitat on molemmilla samat joten siitä ei eroa. Naksut toimii molemmissa luotettavasti.

Alkujaan olin myymässä NF pois tuon V8 edestä mutta nyt kun on molemmat olen enemmän kuin tyytyväinen että kiikarista jo sovittu kauppa peruuntui ja nyt on molemmat. Mielestäni NF:ssä saa huomattavasti paremmin rahalle vastinetta varsinkin kun suhteuttaa mihin hintaan noita liikkuu käytettynä. Ja mikä plussaa niin noisaa NXS sarjan putkissa ei käytännössä kyllä paljoa rahaa häviä koska tuolla 1000-1200eurolla niitä saa ostaa ja sillä rahaa löytyy uusikin ostaja jos siitä haluaa eroon. Omasta mielestä NF on huippuputki hintaansa suhteutettuna ja plussana vielä pommin varma mekaaninen kestävyys. Uutena ja uuden hintaa en ehkä NF:stä maksaisi. Zeiss on sitten rata ja metsästys hommiin spesiaali kampe mikä kyllä siellä sitten näyttää sen kaapin paikan ilman selittelyjä. Vortexeja ja burriksia minulla ei ole ja en niihin ota kantaa. Voi olla hyviä putkia nekin. Ja jos TA hommat on henki ja elämä niin huomattavasti parempia putkia löytyy kuin edellä esiin tulleet mutta silloin on oltava valmis vähän isompaan rahan menoonkin.

vennu

Eniten pelottaa se jos ostan jonkun budjetti putken niin tuun heti katumapäälle, ku oon jonkun verran ampunut vähän kalliimilla putkilla kavereitten aseitten päällä, niin eihän sitä paljon huonompaa halua 8) . Enkä koskaan oo päässy kattomaan vähä halvempien putkien läpi , että minkälaiselta maisemat näyttää niitten läpi ja minkälaiselta tornit niissä tuntuu. Paikalllinen kauppias ainaki haluaisi myydä mulle Delta opticalin strykeri 4.5-30x56 mutta seki alkaa olemaan niin kallis, että sais käytettynä jonkun todistetusti hyvän putken. Vortex pst gen2 sarjan putket vaikuttais ihan hyviltä ?. Alan kyllä kallistumaan siihen että ostan käytetyn putken.

Kiikari tulis kanssa metsästyskäyttöön kyttäykseen ja hylje jahtiin, ainaki hylje jahdissa on tullut todettua kuinka kätevät tornit on kun matkat on suht pitkät eikä hylkeen pää niin iso maali ole.

LSa

Kesäkuun alkupuolella on Riihimäen Erämessut. Siellä pääsee tihrustelemaan erilaisten optiikoiden läpi samana päivänä. Ei sieltä kaikkia löydy, mutta kohtuu laaja otanta nyt kuitenkin. Suosittelen.

HJu

Kyllä Vortex PST Gen2-sarja on jo ihan hyviä putkia. Jos parasta pitää saada uutena niin maksaa vähintään 2500e.

Sanoisin että hintaluokassa 500e on mahdollisuus haksahtaa aivan surkeisiin Counter Sniper -tason virityksiin.

Käytetty laatuputki hintaluokassa +1000e on erinomainen ratkaisu, ongelmana lähinnä se että silloin kun on rahaa niin putkia ei ole ja sitten kun rahat on tuhlattu niin kaikenlaista jännää tulee myyntiin sopuhintaan.
Terveisin,

HJu

FINZKI

Hieno juttu M&K lehden toimittajalta Falconin putkesta.

https://www.eraverkko.fi/blogit/aavikkokettu">https://www.eraverkko.fi/blogit/aavikkokettu

Itellä kans CTR:än 308win päällä sama putki, kokemuksesta puhun.

https://i.imgur.com/58x2u08.jpg">

JL

Ööö...kannattaisikohan naksut ja ristikko mitata kuitenkin penkissä isolla mrad- mitta-asteikolla ennen isompia hehkutuksia..?

LSa

Lainaus käyttäjältä: JLÖöö...kannattaisikohan naksut ja ristikko mitata kuitenkin penkissä isolla mrad- mitta-asteikolla ennen isompia hehkutuksia..?

Oletko mitannut?

JL

Lainaus käyttäjältä: LSa post_id=90283 time=1522951408 user_id=447
Lainaus käyttäjältä: JLÖöö...kannattaisikohan naksut ja ristikko mitata kuitenkin penkissä isolla mrad- mitta-asteikolla ennen isompia hehkutuksia..?

Oletko mitannut?

On aidosti hyvä asia että vaihtoehtoja löytyy myös ihan matalimman budjetin laitteista. Kynnys jalon harrastuksen aloittamiseen laskee, mikä on pelkästään hyvä asia. Toisaalta, on tärkeää ymmärtää mitä käyttää ja mitkä käytettävän kaluston ominaisuudet ovat.

Hommasta voi mennä maku heti alkuunsa jos luodin palaute tauluilla ei käy järkeen, eikä loogista syytä löydy. Jos virheen optiikassa tietää niin sen voi kompensoida- mutta olettamalla "asia on kunnossa" menee pieleen ja turhautumista on tiedossa.

Ohessa kuvakaappaus ja videolinkki. Stillkuvat eivät valehtele, mutta disclaimerina sanottava että videon tekijä ei kyllä ymmärrä mitä on tekemässä tai  tiedä juurikaan mistä puhuu. Ilmeisen omistautunut kaveri, mutta silti johtopäätötökset tuubaa ja lähinnä ärsyttäviä. Noh, näitä sattuu..

- Ristikossa mittavirhe, kuten kaapatussa kuvassa näkyy. Eranto yli 4%, eli 6mrad kohdalla n. 0.25mrad ottaen huomioon että ristikko ei kaappaushetkellä ole aivan mittataulun yläreunan tasalla.

- Kaveri ei näytä käsittävän koko naksutestin ideaa koska siirtää 3:10 alkavan 50kpl naksuttelun lopuksi keikkasevalla pöydällään ristikon kohdalleen ja käyttää referenssinä ristikon yläosaa. Ristikko menee kuitenkin 5mrad säädöllä ohi merkistä.

- 3:31 kohdasta löytyy yksi frame jossa 50 naksua säädetty keskiristi on pönnätty *tasan* 5mrad taulumerkin kohdalle. Ristikon yläosan mitat "pykältävät" selvästi ja ylätasa jää vajaaksi taulun yläreunasta

- Kuitenkin, jos naksuja laskee videon mukana korvakuulolta ja vertaa ristikon näkymään vs mittataulu, vaikuttaa siltä että 20 ja 30 naksua määrällä ristikko liikkuu enemmän kuin mittatauluun merkityt 2 ja 3mrad kohdat ovat.

https://youtu.be/EBXDTqKRJOY">https://youtu.be/EBXDTqKRJOY

http://i66.tinypic.com/t6dyc2.jpg">

H5N1

Tuo edellinen on tosin vanhemmasta mallista, uudempi on M18+.

Mutta ei se sitä tilannetta miksikään muuta että mitat ja naksut voi heittää. Itseäni häiritsee eniten tuo jatkuva focuksen säätötarve jos amet vaihtuu. Jo 50m-->80m vaihto niin kuva on sumea jos ei säädä.

Ja toinen on tuo korotornin muotoilu. Ja purple fringing.

Vaikea on noita hehkutuksia ymmärtää tässä putkessa mutta joku ilmeisesti siitäkin hyötyy :neutral:
<t></t>

WhoEver

Itse en ole koskaan edes tuollaisen läpi katsonut. Itsellä on aina ollut olettamus, että sitä saa mistä maksaa ja pitää miettiä millaisten asioiden asioiden kanssa pystyy elämään, vai pitääkö tuotteen olla "täydellinen"

Jos ostaa sen melkein kymmenen kertaa kalliimman S&B/Kahles/Steinerin, niin todennäköisesti siinä on vähemmän häiritseviä ominaisuuksia. Yli tuplasti kalliimmassakin Vortex:ssa kuva isoimmailla suurennoksella menee maitomaiseksi. Omassa ristikko on ainakin mitoissa... naksujen paikkaansa pitävyyttä en ole tarkistanut

FINZKI

Kymmenyksen maksaakin noista kalliista putkista Falcon.

Ja budjetti putkiahan tässä osiossa käsitellään, eikä premium, sellaiseksi tätä kukaan ole mainostanut, muuta kuin että tuossa hintaluokassa ei takuulla vastaavaa ole.

LSa

Lainaus käyttäjältä: JL...Ohessa kuvakaappaus ja videolinkki...

Kiitos!