Aloittelijan kaliberi/ase?

Aloittaja Twisted, tammikuu 08, 2006, 14:34

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Savagesta kun alettiin puhumaan niin pääsin jokunen aika sitten ampumaan muutaman laukauksen Savage 12BVSS kiväärillä ja tykästyin siihen niin paljon että jos joskus kyllästyn kustom-aseisiin niin ostan sellaisen.

Aseen viimeistely mielestäni erittäin hyvä sarjatuotantoaseeksi, käynti out of box samaa tasoa kuin tuplaten kalliimmilla "huippukivääreillä", laminaattitukki joka oli käteen sopiva eikä tarvitse päivitystä, piippu ei kerännyt kuparia nimeksikään, lukon toiminta sujuvaa, ei tarvinnut mitään sepitystä tai muuta virittelyä ym ym. Hintaa kamppeella oli noin 1000€ ja se osoittautui jokaisen euron arvoiseksi, mielestäni erittäin varteenotettava vaihtoehto.

Ei taida Hjorth tuoda Savagea maahan, eikös Savage ole Elorannan heiniä?
Kylätason ampuja

Twisted

Löytyi netistä http://www.gunblast.com/Savage10FP-LE2.htm">Savage 10FP-LE2 .308 arvostelu.

Pari lainausta tekstistä:

LainaaIn December of 2002, I was introduced to Savage's then new AccuTrigger, and reported on it in detail in an article at the end of that month. Since that first experience with the new trigger, I have tested several Savage rifles with the AccuTrigger, and I make the unqualified statement that it is the best production rifle trigger available on any centerfire rifle of which I am aware. It is that good.

I loaded the rifle with three rounds of Federal 168 grain Match ammo. All three rounds went into a group measuring just one quarter of an inch, at 100 yards. I had expected good accuracy from the Savage, but shooting such a small group without any barrel break-in is exhibitive of superb accuracy. Further testing proved the rifle to be consistently accurate with any good ammunition tested.

Onkohan Suomessa juuri kokemuksia Nikonin kiikaritähtäimistä? Olen lukenut paljon käyttökokemuksia Buckmasters sarjan Nikoneista ja kaikki tuntuvat olevan erittäin positiivisia. Hintakaan ei olisi paha lätäkön takana.

HJu

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja

Ei taida Hjorth tuoda Savagea maahan, eikös Savage ole Elorannan heiniä?

Joo, niin se taisikin olla. Välillä eivät tuoneet mutta ovat ilmeisesti halvan taalan varjolla taas alkaneet tuomaan. Itseäkin kiinnostaisi, jos tehdasaseita vielä haluaisi, tuo 10FPHS jossa on ensimmäisen HS Precisionin tukki Savageen ikinä.

Luulen kuitenkin että tehdasaseet ovat jatkossa enempi noita itselataavia härveleitä.
Terveisin,

HJu

john

Lainaus käyttäjältä: TwistedOnkohan Suomessa juuri kokemuksia Nikonin kiikaritähtäimistä? Olen lukenut paljon käyttökokemuksia Buckmasters sarjan Nikoneista ja kaikki tuntuvat olevan erittäin positiivisia. Hintakaan ei olisi paha lätäkön takana.

Minulla on vuoden verran ollut käytössä Nikon Monarch UCC 6,5-20x44 AO. Kuvanlaatu on hyvä ja säädöt toimivat. Ainoa miinus mitä olen siitä vuoden aikana keksinyt on hiukan turhan lyhyt silmänetäisyys. Nikonia saa kohtuuhintaan myös Saksasta ilman paperisotaa.

Twisted

Lainaus käyttäjältä: veskuMinulla on vuoden verran ollut käytössä Nikon Monarch UCC 6,5-20x44 AO. Kuvanlaatu on hyvä ja säädöt toimivat. Ainoa miinus mitä olen siitä vuoden aikana keksinyt on hiukan turhan lyhyt silmänetäisyys. Nikonia saa kohtuuhintaan myös Saksasta ilman paperisotaa.

Olen kyllä tilannut paljon tavaraa EU:n ulkopuolelta jotenka homma on kyllä tuttua. Jos tavara jää tulliin, ei muutakun kuittien kanssa Vantaalle, maksan tullit ja vien paketin kotiin. Tai jos paketti tulee esim UPS:n kautta he tuovat paketin ovelle, hoitavat tullauksen puolestasi ja laskuttavat myöhemmin.

Kiitokset kuitenkin kokemuksista Nikonista.

Olen viimepäivät kuluttanut lukemalla ainoastaan patruunoiden lataamisesta ja kunnon työkaluilla tuo on varmaankin ihan mielenkiintoista hommaa löytää juuri omaan aseeseen sopiva lataus.

Koko projektissa kyllä hieman tökkii rahan kulutus. Kaupan skodeilla ampuessa saa joko tyytyä huonolaatuisempiin halppisluoteihin tai vaihtoehtoisesti maksaa euron per laaki. Itseladatessa taas joutuu hankkimaan 300-500euron laitteiston.

Olenkin alkanut miettimään josko koko ampumisharrastukseen ottaisi hieman erilaisen lähestymisen. Pidän hyvin paljon hahlotähtäimillä ampumisesta, jotenka olen miettinyt josko .223 sopisi kaliberina lyhyemmille matkoille hahlojen kanssa ammuttaessa? Onko tuo .223 edes kohtuuhyvä kaliberi noin 100-150m matkalle? Ilmeisesti olisi ainakin löydettävä malli jossa tuo rihlannousu olisi vähintään 1:9. Harmillista, että Tikan ainoissa malleissa joista löytyy hahlot, ei ole saatavana .223 kaliberista asetta.

Ampumiseen pääsisi siis pienemmällä rahallisella panostuksella mukaan ja mahdollisuudet jatkaa ovat tietenkin rajattomat. Voihan myös noita .223 panoksia alkaa itse lataamaan tarpeeksi painaviksi ja uutta asetta hankkiessa ei tarvitse kuin ostaa sen kaliberin tarvitsemat osat latauslaitteeseen. Partuunoiden itselataus kuitenkin vaikuttaa mielenkiintoiselta rahaakin säästävänä toiminnalta.

Edit: Noita raskaspiippuisia Varmintteja ei muuten taida juuri hahloilla saada, onko tämä isokin puute? Mitkä ovat tuon raskaspiipun tuomat ominaisuudet rekyylin pienentymisen lisäksi?

JRu

Aloittelevan harrastajan TA- kaluston valinnan kanssa taannoin itse painineena lähestymistapani oli tämä:

- CZ 550 Lux .308Win Riistamaalta 550€ (pulttilukko, irtolipas, herkistin)

- Bushnell Banner 6-24x40 Ahti Huvilan joulukuun tarjous 190€ (Mil-dot)

- Lee Anniversary kit Midwaylta 100€ (kaikki lataamiseen paitsi holkit)

ja viivan alle jää lisävarusteineenkin (kaliiperikohtaiset holkit, puhdistusvälineet, asepussi jne.) alle tonni. Totta, ohutpiippuinen CZ ei ole TA- hommiin optimi. Totta, Banner  on sitä tyypillistä halpista jonka käyttökelpoisuus 15+ suurennoksilla on vähintäänkin kyseenalainen. Totta, Leen sarjalla saattaa ladata vain muutaman tuhat kuulaa ennenkuin siihen joutuu vaihtamaan jonkun kuluvan osan.

Silti, vaikka joku nyt varmaan leimaa em. kaluston ihan rahanhukaksi, fakta on se, että kaapissa on nyt .308Win optiikalla, sillä voi toimittaa kuulaa vähän pidemmällekin matkalle ihan niinkuin lajiin kuuluu ja patruunatkin saa ladattua itse. Eli tismalleen se mitä lähdin itselleni hakemaan harrastuksen alkuvaiheisiin. Mahdollisuudet jatkaa ovat sitten taas todellakin rajattomat.

Pantteri

Moi,

Kyllä noita avotähtäimiä voi asennutaa asesepällä jälkikäteen lähes kivääriin kuin kivääriin toki se tuo vähän lisää kustannuksia mutta sitten ainakin saa mitä haluaa.

PS."elämä on" 8)

Kyllä raskaampi ase ottaa paremmin vastaan rekyyliä, eli se ei ole niin äkäinen. Vaan ei paksuja piippuja ole kivääreihin laitettu rekyylin vaan tarkkuuden vuoksi, paksu piippu elää ammuttaessa huomattavasti vähemmän kuin ohut. :wink:

"täynnä kompromissejä"

Oletkos harkinnut Meoptan kiikareita?

http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1132">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1132
Turvallisuus kaiken A ja O

jartsu

Aseesta sen verran että se on ihan ok ja se ei tarvii kuin raskaan piipun jos haluaa.

Kiikari toivon mukaan palvelee hyvin ja kestää.

Tuolla Leellä pärjää ja se on itsestä kiinni miten se kestää.(rasvaako hylsyt aina hyvin on ratkaseva)

Mikään varsinainen tarkkuus vimpain se ei ole mutta sillä tekee sen mihin on vaatimus.(holkit onkin suurempi kysymys)

HJu

Ei ne kaupan patruunat nyt niin kalliiksi tule jos pitkän matkan ammuntaa harrastaa systemaattisesti ja järkevästi.

5 laukausta ja sitten tauluille ja takas. 300m radalla kävelyt on +600m ja aikaa menee paikkaamisineen, muistiinpanojen tekoon, kasojen mittailuun etc. vähintään 20 min/sarja jos on yksin radalla. Jos ammutaan isommalla porukalla niin aikaa voi palaa 30-40 min per sarja.

Itse ammun Santiksessa sunnuntaivuotolla tyypillisesti 30-50 laukausta ja lähden kotiin.

Syndalenissa pidemmillä matkoilla (500-600m) paikkaaminen ja kasojen mittailu vie 30-45 min/sarja joten a-tarvikekulutus pysyy tolkullisena. Bensakulut on toki jonkinmoiset.

Niinisalossa olen yleensä ampunut kahdessa päivässä niin paljon kuin on tolkullista. 150 laukausta en ole vielä kertaakaan ampunut samalla aseella. 5 laukauksen kasa 1000m päähän vie ampumapaikan valmisteluineen, ampumisineen, siirtymisineen autolla, paikkaamisineen, seuraavaan ampumatasalle siirtymiseen ja muune välppäämisineen 50-60 minuuttia minimi.

Laadukas harjoittelu vaatii laadukasta patruunaa, joko kaupasta tai itse tekemällä. Alkuvaiheessa latausharjoittelun aloittaminen muun touhun kanssa yhtäaikaa voi turhauttaa. Onko kasa huono sen vuoksi kun ei osaa ampua, ase on huono, tähtäin on huono vai kun ei osaa ladata on helposti mielessä pyörivä kysymys alussa. -> Ei kannata kaikkea koittaa ahnehtia kerralla. Aikaa opetella on vain loppuelämä.
Terveisin,

HJu