Ampumatuesta kysyttävää:

Aloittaja JpL, elokuu 09, 2004, 21:58

« edellinen - seuraava »

JpL

Tein tänään pienen nahkapussin, joka oli täytetty hiekalla ja menimme vaimon kanssa ampumaan. Vaimo ampui paljon paremmin hiekkapussi takatukin alla, mutta omat kasani tuppasivat järjestään nousemaan ylöspäin. Olen ampunut ennen kokoon puristetun tyynyn kanssa. Kokeilin välillä ampua se tukenani, ja ase kävi jälleen oikein. Onko jollakulla samankaltaisia kokemuksia tuen vaihtamisesta, ja jos on, mistä tuo osumapisteen muutos mahtaa johtua? Siitä, että ase "hyppää"?

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

No, jos pitää tukea käyttää niin käytä hiekkapussia. Osumapisteenmuutos johtuu todennäköisesti siitä, että kokoonpuristettunakin tyyny on pehmeämpi ja antaa periksi enemmän kuin hiekkapussi.

Oman tyynyni käyttöohjeissa sanotaan, että tyynyä tulee käyttää vain päänalusena, eikä valmistaja vastaa vahingoista joita aiheutuu siitä, että tyynyä käytetään vastoin ohjeita tai käyttötarkoitusta. :lol:

espo

Voisiko osumapisteen muutos johtua järkytyksestä kun vaimo ampui paremmin?  Ampuma-asento on paketti, joka vaikuttaa osumiin, ei kannata pohtia asian syitä muuten kuin että  asia näkyy esim siinä että kun ampuu 5 ls makuulta ensin tiukassa paketissa ja sitten perään toisen tauluun löysällä paketilla tai eri tavalla aseen tukien, osumapiste usein siirtyy hiukan, samoin kasan koko pienenee kun paketti on tiukka ja perän alla jotain tuhtia. Jo pelkkä alustan vaihtuminen maaperäpohjaisesta pehmeästä (bipodin alla) kovaksi betoniksi tai teräslevyksi vaikuttaa asiaan niin että sen huomaa jo 300 metrin matkalle ammuttaessa..

JpL

Juu
Enpä tiedä. Kai sitten täytyy pitää sitä, mihin on tottunut. Vaimo niittasi heti sadaltaviideltäkymmeneltä metriltä omat ennätyksensä heti, noin 5-7 sentin kasaa. Pitänee opetella käyttämän tota hiekkapussia, ainakin se kompensoi tärinät pois paremmin.

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

konsta

tai sitten toisilla on 3-pistetuki ja toisilla 5-pistetuki...