.22 aloittelijalle

Aloittaja Gaci, lokakuu 08, 2015, 22:22

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Onhan ne vanhat Sakot hyviä piekkareita mutta niin on myös P94/Quad ja kyllä niissäkin on pirun hyvät laukaisukoneistot. Käynti on piekkareissa yksilöllista vuosikymmenestä riippumatta, uusista ja vanhoista löytyy sohloja ja huippukäynnillä olevia yksilöitä.
Kylätason ampuja

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: saku_s-tMikä näistä antiikki sakoista tekee niin ylivoimaisen uusiin verrattuna? Tottakai tuunaamalla saa mistä vaan tarkan mutta voisin väittää (tarkempaa tietoa omaamatta)  kun ostat vaikka vanhan sakon ja vaihdat tukin niin hintaa on mitä tuohon peukkureikä zetaan enkä usko että tarkkudessa voittaa.     En siis väitä että vanhat sakot eivät tarkkoja olisi,  päinvastoin olen tasan yhdellä vanhemmalla päässyt ampumaan ja tarkkuus olikin kohdallaan.  Zetoriin taas on  kokemusta runsaan vuoden ajalta ja n.3000 laukauksen ja ase on tarkempi kuin minä.

No onpahan tullut puolen tusinaa tuollaista Sakoa koeammuttua ja yhtä reikää tikkaavat 50 metriin.

Ja minkä helkkarin takia sen tukin on oltava joku peukalonreikä tukki?

Yksi legendaarisimmista sniper kivääreistä maailmassa on mm, Remington M40, tukki muodoiltaan tuon P54 Sakon kanssa lähes yksi yhteen, toki jos haluaa esim tuollaisen CZ takticool tukin hommata, niin satasella saa sen jenkeistä ja sen voi sitten jollakin tekijällä tuollaiseen Sakoon istuttaa.

Tuollaisia paksupiippuisia likkaallisia piekkareita on muitakin kuin Sako ja niitä saa useasti alle kahden sadankin euron, eli ei tulisi piekkari projekti välttämättä maksamaan tonnia ja saisi takuulla tarkan aseen.

Mutta ei sen puoleen, jos olisi massia niin Sako Quad range on todella hieno ase, mutta sen arvoisen rahan itse, siis IMO sijoittaisin

sen Ruger precision rifleen, sama hinta melkein.

Perkeleen_Luoma

No eihän sen tarvii olla reiällinen tukki, se oli vain vertausta varten.

M40 on toki legendaarinen, mutta tukin muoto heijastaa ajan henkeä ja sitä mitä on ollut saatavilla.

Kaukana optimista rata- tai tarkkuusammuntaan.

Vanhoihin Sakoihin saa myös niukasti viri osia.

Kuten Koheltaja totesi, molemmat ovat tarkkoja pelejä, usein tarkempia kuin ampuja. Olettaen tietysti että kaikki on kunnossa.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

saku_s-t

Juuri näin.  Ja kertokaa minullekin mistä saa millään lailla  varteen otettavan tukin satasella niin ostan heti.  Ja eipä tuo tekijä miehellä teettäminenkään taida ilmaista olla ;)  enkä ole noiden vanhojen värkkien esim lippaiden saantiin perehtynyt mutta voisin väittää että ei ihan joka liikkeestä löydy

jsr85

Ei kiväärin tarvi näyttää viimevuosituhannen mauserilta jossa ergonomia on kaikkea muuta kun hyvä oikeastaan mihinkään ammuntaan.[WINKING FACE] Eka kertaa koitin (cz455) thumbhole tukkia keväällä ja olin heti myyty, ergonomialtaan pystystä ja penkistä ammuttaessa jopa parempi kuin trg, ainakin minun käteen. Yhtä reikää ampuvat aseet vähenee kummasti ku porataan 8mm reikä peltiin ja aletaan sitä ampumaan.

JR
<t></t>

Rekyylitön

Vinkkinä, mainittuun Sako P54- malliin menee lähes heittämällä sisään esim. Savagen 10ptr vanhemmat piekkarin lippaat. Tällä hetkellä B-kaupassa taisi olla 39e. Myös Anschutzin lippaat käy, mutta ovat kalliimpia.

Eilen ammuttu tuollaisella lintu-siluettiin 385m ja savikiekko 300m. Kyllä hymyilytti :)

Tmato

Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin Ruger 10/22 on hauska laite. Toimii kuin junan vessa ja löytyy rakentelu osia. Itse ostin kiväärin jokunen kuukausi sitten ja olen jo ampunut 2000 laukausta. Aikaisemmin olen ampunut 308silla, mutta harjoitteluun liian kalliit panokset.kaapista löytyy myös Sako trg-42, mutta Ruger Arcangelin tukilla on ehdottomasti hauskin kivääri!

My fifty sentc!

saku_s-t

En kyllä epäile yhtään :D minkälainen on noin niin kuin tarkkuus näkökulmasta? Netistä kun koittaa tietoa löytää niin sitä on paljon ja kaikenlaisia kommentteja on vakioiden tarkkuudesta.  Jotkut sanovat tarkaksi ja samalla laittavat kuvia joissa 50m viiden laukauksen kasa on 5cm mikä ei ainakaan itselleni kelpaisi alkuunkaan :D itseäni kyseinen värkki kiinnostaisi mutta jos tarkkuuttaminen vaatii satasia niin pitää keksiä jotain muuta

jsr85

Omasta puolestani voin sanoa et vakio piipulla ammuin hyvällä kelillä n.20mm 10lks/50m nyt uus piippu paikoillaan ja kasat noin puolet alkuperäisestä.

Teetin itelle lw kangesta johon match pesä, menee n. 3mm rihlalle sk std luoti.

Jenkit lyhentää alkuperäistä piippua pari milliä patruunapesän päästä niin pitäis alkaa käymään reilusti paremmin.

http://rifleshooter.com/2015/11/ruger-1022-accuracy-upgrade/">http://rifleshooter.com/2015/11/ruger-1 ... y-upgrade/">http://rifleshooter.com/2015/11/ruger-1022-accuracy-upgrade/

JR
<t></t>

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: FINZKIMutta ei sen puoleen, jos olisi massia niin Sako Quad range on todella hieno ase, mutta sen arvoisen rahan itse, siis IMO sijoittaisin

Rugerilla ei sitten piekkarin paukkua ammuta, eikä piekkariradalla...
Kylätason ampuja

saku_s-t

Tuollaiseen käyntiin olisin kyllä varsin tyytyväinen kyseisestä värkistä.  Mikä malli tuo oli alkujaan :D

jsr85

Lainaus käyttäjältä: saku_s-tTuollaiseen käyntiin olisin kyllä varsin tyytyväinen kyseisestä värkistä.  Mikä malli tuo oli alkujaan :D

Jos minulta kysyt niin ihan perus 10/22 kirkkailla raudoilla ja muovitukilla. Heti uudeltaan tein vaimentimen kierteen ja hioin kivellä kruunauksen piipun päähän, et täysin originaalina en ampunut laukaustakaan.

Tosi tarkka vaan patruunasta, sk.t tuntuu toimivan.

Seppä joka teki uuden piipun kehui alkuperäistäkin hyväksi, ainut miinus et alkuperäinen patruunapesä on niin horo et toimii varmasti kaikilla patruunoilla.

JR
<t></t>

FINZKI

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja
Lainaus käyttäjältä: FINZKIMutta ei sen puoleen, jos olisi massia niin Sako Quad range on todella hieno ase, mutta sen arvoisen rahan itse, siis IMO sijoittaisin

Rugerilla ei sitten piekkarin paukkua ammuta, eikä piekkariradalla...

No minäpä meinasinki sitä, että tuolla 1500€ hinnalla mieluummin ostaisin tuon Rugerin kiväärin kuin Sakon piekkarin.

Toki hyvä miettiä sitä, että kumpaa pääsee enemmän ulkoiluttamaan, piekkaria kerran viikkoon vai kivääriä 4 kertaa vuoteen.

Silloin tottakai tuo piekkari olisi numero uuno.

Ja kuten sanoin, jos olisi rahaa niin ostaisin itsekkin tuon Quadin, on se tuolla range tukilla kyllä niin mukava ampua.

Mutta köyhän ei kannata kuin unelmoida :neutral: