TA-kaluston hankintaan neuvoja noviisille

Aloittaja Jasso, marraskuu 30, 2015, 15:14

« edellinen - seuraava »

LSa

Toki harrastaahan voi vaikka AR-15 -kalustolla. Pitemmän matkan osunta on jo kovemman työn takana ja lyhyemmältäkin matkalta maalista puuttuu iskuvoima.

.308:n verrattuna patruunakulut ovat alemmat ja samalla laitteella voi harrastaa esim. SRA:ta.

Ei tää niin vakavaa ole. ;D

Koheltaja

Mulla on ollut vaikka mitä kalibereja matkan varrella, oravaniuhasta 6grammaa ruutia polttaviin magnumeihin. Jokaisessa on ollut omat puolensa mutta sekalaisessa käytössä niille ampumamatkoille missä tulee amuttua (alle 800m) oli 308 kaikista mieleisin. Perusteluita 308 puolesta on tehty paljon ja käytännössä se on kaikista helpoin kaliberi kaikessa suhteessa, sillä tekee sen mitä muillakin vastaavan kokoisilla kalibereilla, tulokset tuskin jää kaliberista kiinni. Harraste TA käyttöön ja pitkän matkan ammuntaan on vain kaksi järkevää kaliberia, 308 ja 338LM, muut siinä välissä on pelkkiä kompromisseja ja hifistelyjä eri ominaisuuksilla. 308:lla tekeen lähes tai kokonaan saman mitä näillä välikalibereilla, eikä välikaliberit ikinä yllä samalle tasolle kuin 338LM vaikka miten kikkaillaan QL:än kanssa ja selitellään BC:stä ja lähtönopeuksista.

Korostan sitä että 308 on järkevin, mutta aina valintojen kanssa ei ole mitään tekemistä järjen kanssa kuten olen omista valinnoista aikoinaan huomannut. Koulu on käyty ja siitä on opittu. 15 vuotta sitten en olisi uskonut kirjoittavani ylläolevaa tekstiä vaan kapinoinut vastaan ja kohta olisi kädessä taas joku extrahyper kaliberi, ja ajan kuluessa todettaisiin taas se sama karu tosiasia. On 308 ja 338LM, muiden kalibereiden kanssa pelaaminen on ajan ja rahan tuhlausta, poislukien 22LR joka pitäisi kuulua itsestäänselvyytenä jokaisen perustreeni aseena.

Isomukiset ruudin (piipun) polttajat on oma lukunsa, mutta ei niillä kenenkään psyyke/lompakko kestä jatkuvaa treenaamista vaan rinnalla on oltava helpompi ja halvempi kaliberi, kuten se tylsä ja epäseksikäs 308 mihin saa joka paikasta komponentteja kilailukykyiseen hintaan. Alla olevassa lainauksessa on lihavoitu kaikki oleellinen patruunavalinnan suhteen. Vain harjoittelemalla saadaan tuloksia ja kaliberina kannattaa olla sellainen jonka kanssa pystyy harjoittelemaan enemmän kuin riittävästi, ampumiseen pitää saada niin järjetön rutiini että itse ampuminen tapahtuu konemaisen autonomisesti, silloin keskittymistä sekä huomiokykyä jää muuhunkin kuin rekyylin kanssa taisteluun.

Karua tekstiä joka taatusti jakaa mielipiteitä, tämä on mun näkemys oman vaatimattomien kokemusten perusteella vuosien varrelta.

Lainaus käyttäjältä: PeränkävijäEn tuolla edellä tarkoittanut mitenkään aliarvioida 6,5x55, 260 ja 308 kalibereja pääasiallisina pulttilukkoisina TA-kivääreinä. Oma mieltymys siihen, että 338 LM on "ainoa oikea", pohjautuu siihen että se on:

a) meikäläisen rekyylinsiedolla järkevän painoisessa aseessa vielä hallittavissa verrattuna järeämpiin, varsinkin suujarrun tai vaimentajan kanssa.

b) panoskulut on vielä kipurajalla itseladattuna, eli tulee harjoiteltuakin ehkä joskus.

c) riittävä heikompien materiaalikohteiden tuhoamiseen oikeilla luodeilla. No tällä ei kauheaa merkitystä ole ennen liikekannallepanoa.

d) joskus se muutama sata metriä extraa kantamassa voi olla iso juttu. Todellisuudessa tuolla ei kauheasti ole merkitystä nykyisillä ampumataidoilla, mutta jos sitä harjottelis kunnolla.

Aseita miettiessä kannattaa muistaa että pari satkua hintaerossa on aika monta laukausta lisää harjoitteluun jos rahat on tiukassa kuten ainakin itselläni tuppaa enimmän aikaa olemaan.
Kylätason ampuja

jsr85

Lainaan tätä topickia kun liippaa niin läheltä aihe. Olis tarkoitus itselle hankkia kivääri jolla syksyllä/talvella pyydetään pienriistaa ja kevät/kesä ammutaan alle 1000m tauluun. Vaihtoehtoja on tällähetkellä kolme. Uusi Trg22 260rem, uusi trg22 308win ja käytetty trg21 308win jossa "luotettava" historia, ammuttu laukauksia n.600kpl. Tähän asti on käytössä ollut paljon kehuttu sakon 243, johon oon patruunat itse tehnyt. Käytössä progressiivinen puristin johon olis tarkoitus tietenkin hommata uuden aseen kaliberin käyvät holkit. Olisi mukava kuulla mielipidettä alan konkareilta.

JR
<t></t>

Ropeliz

Lainaus käyttäjältä: jsr85Lainaan tätä topickia kun liippaa niin läheltä aihe. Olis tarkoitus itselle hankkia kivääri jolla syksyllä/talvella pyydetään pienriistaa ja kevät/kesä ammutaan alle 1000m tauluun. Vaihtoehtoja on tällähetkellä kolme. Uusi Trg22 260rem, uusi trg22 308win ja käytetty trg21 308win jossa "luotettava" historia, ammuttu laukauksia n.600kpl. Tähän asti on käytössä ollut paljon kehuttu sakon 243, johon oon patruunat itse tehnyt. Käytössä progressiivinen puristin johon olis tarkoitus tietenkin hommata uuden aseen kaliberin käyvät holkit. Olisi mukava kuulla mielipidettä alan konkareilta.

JR

Konkari en ole, mutta käyttääköhän kovinkaan moni tarkkuuspatruunoita lataava progressiivista latauslaitteistoa progressiivisena?

MikaS

En tiedä mikä on tarkkuuspatruuna mutta ainakin itseltä tulee sellaisia alta 20mm ampuvia 308:ja ja 7,62x53R:ä, Dillonin 650:llä.

jsr85

Oma paras 100m 5lks. kasa 11.3mm, toistuvasti pääsee alle 25mm. ->Lee Loadmaster. Mitä lie se oikea tarkkuuspatruuna sitten tarkoittaakin, punnitsen jokaisen hylsyn ennen latausta ja valmiin patruunan latauksen jälkeen. No konkareilta kysyinkin neuvoja.
<t></t>

Siika

Moro. Osaisiko joku sanoa kuinka arvokas on tällainen kivääri:

-JJ-93 lukkolaite, .308win

-Mäkisen piippu

-Laminaattitukki

Ammuttu alle 100 laukausta ja priimakunnossa. Olen ostamassa kyseistä tussaria ja olisi kiva tietää suurinpiirtein aseen oikea arvo.

Homer

Saat sen arvosta ihan hyvän käsityksen Googlen avulla. Jalosia on myynnissä/myyty sen verran, että hintoja löytyy mukavasti. Ei kukaan pysty tuon arvoa sanomaan, vaikka jokainen pystyisikin sanomaan, että millä hinnalla itse myisi tai ostaisi.

Aika paljon pyyntihintoina on ollut noin 1500, mutta on ollut yli ja allekin. Ja pyyntihinta ei välttämättä ole myyntihinta.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: jsr85Olis tarkoitus itselle hankkia kivääri jolla syksyllä/talvella pyydetään pienriistaa ja kevät/kesä ammutaan alle 1000m tauluun. Vaihtoehtoja on tällähetkellä kolme. Uusi Trg22 260rem, uusi trg22 308win ja käytetty trg21 308win jossa "luotettava" historia, ammuttu laukauksia n.600kpl.

JR

260rem vs. 308win

Kysytään vielä kun lupa pitäisi laittaa vetämään. Kumpi mielestäsi olisi soveltuvampi kaliiberi yllä mainittuun käyttöön.
<t></t>

Perkeleen_Luoma

Jos mahdollista laita molemmat.

Onhan .260 ulkoballistiikaltaan parempi, mutta itse saa sitten paukut latailla. Aika heikkoa on tarjonta.

Itse valitsin .308 ja valitsisin edelleen.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

hef

Lainaus käyttäjältä: jsr85
Lainaus käyttäjältä: jsr85Olis tarkoitus itselle hankkia kivääri jolla syksyllä/talvella pyydetään pienriistaa ja kevät/kesä ammutaan alle 1000m tauluun. Vaihtoehtoja on tällähetkellä kolme. Uusi Trg22 260rem, uusi trg22 308win ja käytetty trg21 308win jossa "luotettava" historia, ammuttu laukauksia n.600kpl.

JR

260rem vs. 308win

Kysytään vielä kun lupa pitäisi laittaa vetämään. Kumpi mielestäsi olisi soveltuvampi kaliiberi yllä mainittuun käyttöön.

308
______

Henkka

HJu

Alle 1000m 308 Win. Voi keskittyä ampumiseen tehdaspaukuilla.
Terveisin,

HJu

jsr85

Tarkoitus on nimenomaan ladata itse patruunat. Ja mun ammunta määrillä ei hinnallakaan vaikutusta valintaan.
<t></t>

Homer

Jos patruunahuolto ei ole päätökseen vaikuttava asia, niin ottaisin 260:sen. Muussa tapauksessa komppaan edellisiä. Omaan 308:iin tulee uudeksi piipuksi 260. Mun kohdalla se on fiiliskysymys - pidän 6,5-millisistä ja 260-hylsyjäkin on jo odottamassa muutama sata. Ammunko sillä sitten paremmin kuin 308:lla? No en varmasti, mutta tuota fiiliksen tärkeyttä ei saa aliarvioida.

jsr85

Jenkki foorumeita tullut kahlattua ja siellä on nimenomaan kehuttu 260 ballistisia ominaisuuksia vs 308.
<t></t>