Tarkkuudesta...

Aloittaja Hollow Point, lokakuu 25, 2005, 17:04

« edellinen - seuraava »

Hollow Point

Olen mielenkiinnosta hieman tutustunut tähän TA-toimintaan, lukemalla näitä eri TA-sivustoja ja manuaaleja yms. Itse harrastan metsästystä, joten sillä silmällä on tullut katseltua, että jotain voisi hyödyntää omissakin puuhissa. Kaksi asiaa on kuitenkin jäänyt hieman epäselväksi:

Ensinnäkin, kun mitataan etäisyyksiä kiikaritähtäimen/tähystysputken läpi, niin mikä on todellinen mittaustarkkuus joka saavutetaan maasto-oloissa? Eli esim. alle 300m, alle 600m ja +1000m matkoille, ymmärtäisin ko kaavan kuitenkin niin, että tarkkuus huononee pidemmillä matkoilla? Ja paljonko tarkkuus muuttuu jos mitataan esim. jantteria, jonka mitat on tiedossa verrattuna outoon kaveriin tai vaikka teereen(joiden mittoja voi vain arvioida) suon toisella puolella? Entä suurennos, onko spotteri tarkempi? Mikä mahtaisi olla arvionne siitä, kuinka kaukaa pystytte osumaan ensimmäisellä laukauksella latvateereen säännöllisesti, ilman elektroniikkaa..

Toinen kysymys on hieman oudompi, eli uskoisin, että valtaosa TA-käytössä olevista aseista on varustettu vapaastivärähtelevällä piipulla. Nyt kun asetta naamioidaan kietomalla siihen erilaisia kankaita tms. piipun ja tukin ympäri, niin vaikuttaako tämä aseen osuntaan? Luulisi että kun piipun painopiste siirtyy, niin myös värähtely muuttuu, eli ainakin osumapiste siirtyisi pidemmillä matkoilla?
\"Jos kynsien alta ei löydy verta, öljyä tai paskaa, homma on näpertelyä...\"

john

Terve, optiikalla mitattu etäisyys ei toki ole yleensä niin tarkka kuin laseretäisyysmittarilla mitattu, mutta mikäli maalin koko tunnetaan tismalleen, siis noin 0,5cm tarkkuudella ja etäisyys voidaan mitata rauhassa hyvältä tuelta niin että asteikon saa pysymään tismalleen paikallaan, on tarkkuus melko hyvä. Voisi sanoa että etäisyyksillä 300-500 voi saada etäisyyden mitattua parin metrin tarkkuudella, siitä eteenpäin varmaan huononee jonkin verran, eli jossakin 600-800 on mittaus helposti jo kymmeniä  metriä pielessä ja siitä pitemmälle vielä enemmän eli osuma ensimmäisellä laukauksella on aina vaan epätodennäköisempi. Siitä huolimatta on hyvin mahdollista osua ensimmäisellä laakilla.

Esimerkki mittauksesta kun maalin halkaisija on tasan 60cm.

Maalin koko metreissä(0,60 metriä) X 1000(muunnetaan milleiksi)/kuinka monen milliradiaanin kokoisena näkyy asteikolla= etäisyys

Mikäli näkyy tasan 1 milliradiaanin kokoisena on etäisyys  600metriä.

Jos maali näkyykin 0,9 milliradiaaniin kokoisena onkin etäisyys jo 660 metriä. Eli pienestä on kiinni. Lisäksi jos maalin kokoa alkaa arvuuttelemaan eli koko olikin esim 60cm sijasta 65 cm ja näkyy yhden mrad kokoisena niin etäisyys onkin 600 sijasta jo 659 meriä.  Lisäksi mittausken tarkkuuteen vaikuttaa myös optiikan suurennos eli mitä suurempi suurennos sitä tarkemmin pystyy katsomaan, kuinka monta milliradiaania maali peittää. Muuten liian suuresta optiikasta voi olla ta-touhussa haittaakin.

Eli pienestä on kiinni. Esimerkikisi jos latvassa istuvaan teereen pitäisi osua ensimmäisellä laakilla(toista tuskin pääsee ampumaan :)  vaikka 600 metriin niin tiukassa on sillä lintu luultavasti heiluu kuusen latvan mukana pienessäkin tuulessa senverran että mittaamisesta optiikan asteikolla ei tule mitään. Voi tietysti onnistuakin.

Naamioimisen vaikutuksesta tarkkuuteen voi sanoa että ei varmasti vaikuta, ainakaan jos ei jotenkin hartiavoimin hirtä riepua niin että se likistää piippua kiinni tukkiin, jos siloinkaan.

Hollow Point

Joo, noin mäkin sitä laskeskelin, että on vaikea osua edes +-20m tarkkuuteen, jos ei tiedä maalin tarkkaa kokoa. Ei ihme, jos noi kiikarit maksaa, jos asteikon mittatarkkuus pitää pysyä kohdallaan jos suurennosta muuttaa vaikka 10x - 20x... Eli ei taida ratkaisevasti parantaa osuman mahdollisuutta lintuun yli 300m matkoilla, tai riippuu tietysti kaliiperistakin.

Kiitos vastauksesta, täytynee oikein kokeilla käytännössä. Mahtaakohan missään olla valmiita riistaeläinten mittoja, riittävän "näytemäärän" hankkiminen kun saattaa olla hieman työlästä? :wink:

Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja vaativalta harrastukselta/ammatilta tämä TA-toiminta. Nostan kyllä hattua jokaiselle, joka 600m teeren pudottaa ensimmäisellä laukauksella, siis ilman laseria!

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Hollow Point Nostan kyllä hattua jokaiselle, joka 600m teeren pudottaa ensimmäisellä laukauksella, siis ilman laseria!

Kyllä voit nostaa hattua sillekkin joka tiputtaa teeren 600 metristä vaikka laser olisi apuna...

Tätä voi vaikka kokeilla niin että laitetaan kanamuna 600 metrin päähän ja ei muuta kuin ampumaan, helppoa kuin heinänteko???

Väitän että vaikka kiikari olisi säädöissään tuolle matkalle niin osumaprosentti yhdellä laukauksella on luokkaa 10% jos sitäkään.
Kylätason ampuja

Pantteri

Ei taida löytyä sellaista kohtuu hintaista laseria markkinoilta jolla saisi puunlatvasta n.600m päästä teerestä etäisyyden mitattua! :lol:

Käytännössä voisi saada etäisyyden mitattua puista jos niitä on riittävästi samassa ryhmässä tai maasta jolloin täytyisi arvioida suunnilleen puun tasa (äkkiä tulee vähintään 10-20m heitto todellisuuteen), eli olisi riittävästi pintaa josta laser heijastuu. :wink:
Turvallisuus kaiken A ja O

john

Tämän "urheilulajiin" harrastajia haluan muistuttaa turva-asioiden huomioimisesta ammuttaessa lintua latvasta, oli se sitten 100 tai 600 metrin päässä. Vaikka tapaukset ovatkin hyvin harvinaisia, niin jälleen kerran oli läheltä piti tilanne, kun luoti meni puutalon seinästä läpi lastenhuoneeseen. Jokainen perheellinen voi tykönänsä luoda itselleen kauhuskenarioita.

Hollow Point

No kyllä mä varmaan joudun tottapuhuen nostaan hattua kaikille, jotka moiselta matkalta ylipäätään voivat vakavissaan yrittää!  :wink:  Itse olen  pisimmillään ampunut lintuja 300m matkalta, ja täytyy myöntää, että pidemmälle en usko varmuudella osuvani, oli matka tiedossa tai ei. Pelkkä syke jo heiluttaa asetta liikaa...  :(  Sillähän nämä TA-asiat ovat alkaneet kiinnostaakin, kun tuntuu, että te pystytte nostamaan osuma varmuutenne ihan uudelle tasolle tuon ensimmäisen laukauksen kanssa. Jos vaikka itsekin oppisi jotain hyödyllistä!

Ihan aiheellinen huomautus TM:ltä, vaikka kyllähän se yleensäkin pitäisi ammuttaessa olla selvillä, mihin se luoti tulee päätymään. Mulle ainakin opetettiin jo lapsena, kun ensimmäisen ilmakon sain, että jos et ole varma, että osut, niin älä ammu. Tosin en kyllä ihan aina osu vieläkään... :oops:

Onko mitään kokemuksia/kertomuksia tuollaisista pitkänmatkan riistalaukauksista? Olis kiva kuulla, vaikkei ehkä aivan suoranaisesti TA-toimintaan liitykään, mutta hyvää harjoitusta kuitenkin?

JpL

Kyllä 600 metriin teeren ampuu, mutta siinä on n. 65% tuuria mukana  :wink:

Ensinnäkin Laser on ehdoton, sitten tuulen täytyy olla käytännössä nollassa - sillä matkalla on niin pirunmoinen määrä eri muuttujia. (toinen juttu on sitten se, millä laserilla ottaa etäisyyden 600 metristä teeren kokoiseen maaliin - väitetään, että Swaron LRS - tähtäimellä se onnistuisi, pirustako näistä tietää...) Tunnetuissa rata-olosuhteissa kyllä rei´ittää teeren kokoiseen tauluun, mutta livenä on homma toisin. Toisaalta, tiettynä aikana esim. Metso saattaa kestää useamman ohilaukauksenkin, ja on maalina jo sen verran isompi, että tsäkällä voi tulla parilla ekalla laukauksella osuma.

Ns. Suhteellisen "varma" etäisyys vaikka .308:lla tai 7.62X53R:llä on mielestäni maksimissaan 400-450 metriä. Tarkoitan tällä sitä, että etäisyydellä 300-450 metriä luodin putoama sallii vielä kohtuullisen etäisyysarviointivirheen ja tuulenluvun, kun taas 600 metrillä - vaikka olisi täysin napakymppi olosuhteet - 5-10 metrin arvioheitto tuottaa pummin.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

x-matsa

Viime viikolla tuli kokeiltua Zeissin 43 ristikolla etäisyyden arviointia teereen.Arvioin matkan 450 metriksi,ja otin tiedossa olevan koron ristikon "pallukoista".Ammuttuani teeri nosti kipakasti jalkaansa,jonka jälkeen lähempänä ollut kaveri sen pudotti.Ilmeisesti läheltä meni...  ...No,toinen tilanne samana aamuna oli arvioituna noin550 metriä,johon ei testatut koroennakot olleet hallusssa,joten vedin ristikon paksulla tolpalla.Näin oksan tippuvan ihan teeren alta joten ammuin muutaman kerran vielä 5-20cm yli,eikä mitään vahinkoa linnulle joten luovutin.Jälkeen päin funtsasin että oksahan katkesi piruvie ainakin metrin linnun alapuolelta mutta kun näin oksan tippuvan,niin tuli kuva että meni aivan linnun alta...Mielenkiintoista ja haasteellista hommaa,ihan viimmeisen päälle!Ammuin 6ppc:llä ja keli oli tyyni.Talvi kun treenataan niin ensi syksynä saattaa onnistumisiakin tulla näihin yltiöpäisiin matkoihin.

JpL

PPC alkaa olla turhan tuuli & risuherkkä yli 300m matkoilla... itse kyllä melkein suosittelisin .30 kaliiperin luoteja yli 300m matkoille. Jos oikein brassata (tai yrittää sitä) 6.5X284 olisi kova sana, mutta tuskinpa kannattaa.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Hollow Point

Joo, kyllä se vaatii melko suoran lentoradan. Itse olen linnustellut vanhalla Sakon .222Rem luodikolla. Kyllä se tarkka ase on, mutta vaikeaa on yli 300m ampuminen, kun lentorata kaartuu ja tuuli vie mennessään. En ole kyllä edes kokeillut pidemmälle ampua, tarkkuuttakaan. Nyt taitaa olla pakko kokeilla, jahka pääsee jäälle ampumaan. Riekkojen metsästys jossain tunturissa voisi olla mielenkiintoista... :)  Kun ei vaan niin pahasti käy, että joutuu vielä uuden aseen hommaan!  :wink:

Noilla matkoilla saa jo olla tarkkana, että ylipäätään löytää sen linnun, jos osuu! Perhana, mielenrauha tässä menee...

Veltto_Orava

Viime viikonloppuna tuli ammuttua teeri koiran haukkuun ja arvioitu etäisyys oli 450 m. Osuma oli täysi kymppi (teeri istui kuusen latvassa sivuttain ja osumasta molemmat siivet poikki), mutta olosuhteet olivat hyvät. Yritin arvioida tuulen suuntaa, mutta turhaan koska tuuli oli täysin nollissa.

Etäisyyden arvioin koiran säkäkorkeudesta 45 cm. Kaliiperina 6,5x55
Miten toimin, siten harjoittelen.

Hollow Point

Huh!  :shock:  Vetää hiljaiseksi...pitäiskö onnitella vai olla vaan salaa kateellinen...  :wink:

Toi on kyllä hyvä keksintö, mitata koira. Tosin eihän siitäkään aina paljon näy varpujen seasta, mutta kyllä yleensä aina jonkin mitan tosiaan saa.

Tuli tuossa mieleeni, että miten katsotte aseen suoraan maastossa, silmällä vai vesivaalla tms. aparaatilla? Ei sen paljon passaa kallistella noilla matkoilla.

SO

Hai-tek metsämies tietysti ois katsonut koiran sijainnin GPS kaulapannasta ja etäisyyden koiraan kännykästä.....

:wink:

JpL

Jep. Koirasta mitta. Eipä ole tullut itsellekään mieleen. Hyvä pointti.

Mun otaksuman mukaan moderneilla taktisilla tähtäinkuvioilla vaikkapa MP-8:lla, TMR:llä tai P4:lla tai vaikka tavallisella Mil-Dotilla suurin tarkkuus etäisyyden mittauksessa on ehkä luokkaa n. 2-2.5% 900-1000 metriin saakka.

Itse en osaa mitata kohtuutarkasti matkan kuin 650 metriin 25m tarkkuudella, mutta se riittää minulle.