Peuralan Asepajan piiput?

Aloittaja Sapööri, syyskuu 01, 2014, 15:37

« edellinen - seuraava »

Sapööri

Tervehdys,

Onko arvon foorumilaisilla kokemusta Peuralan Asepajan piipuista? Onko millaisia käynniltään, työn jäljeltään ym.?

Kaikki info kiinnostaa.

victor417

http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=13&t=5004">//http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=13&t=5004

Täältä löytyy jo juttua.

mjpaanan

Vastaanpa tähän ketjuun. Itsellä .300WM piippu TRG42:ssa Peuralalta ja ei mitään pahaa sanottavaa.

Osunta on kohdillaan, varmaan enemmän kuin pystyn ampumaan ja työn jälki muutenkin on kohdillaan.
PAUTAC-asetarvikkeet

Sipa

Tässä kohtaa voisi mainita, että myös muut asesepän työt sujuu laadukkaasti. Laskutus oli positiivinen yllätys. Toimitusaika meni pari viikkoa pitkäksi, mutta muilla sepillä on menny kuukausia. Yhden miehen pajassa työt pitää tehdä sarjoissa ja toimitusajan arvioiminen on varmasti vaikeaa ennakkoon.

T3 sport

6XC:n pipa on Arton käsialaa ja on kyllä hyvä.

Peurala poraa ja rihlaa piiput itse leikkaamalla, jolloin ei jää (pitäisi) niin paljon jännityksiä kuin taottuun saati nappivedettyyn. Tiedä häntä, johtuuko siitä ettei lämpeäminen vaikuta juurikaan osumiin. Kylmällä menee 2 ekaa just ristikkoon ja seuraavat .5moa ylemmäs/100m vaikka lopun päivää latois menemään. Käynti on parempaa kuin ampujana osaan...

Lääppääminen on oma taiteenlajinsa ja sitä ei hetkessä opita. Jos/kun työ onnistuu niin piippu on todella helppohoitoinen. Mulla kuparointi on todella vähäistä, vaikka aika vauhdilla tungetaan kuulaa pienestä rööristä läpi. Myös nopeusvaihtelu on aika vähäistä.

Toimitusaika tuossa oli juuri kuten sovittiin.

Tuuria tai ei, mutta olen todella tyytyväinen ja työnalla on myös laitattaa toiseen pöyssään uusi piippu Ja onhan se Suomalaista työtä!

Maantiekiitäjä

Mulle teki 6,5x55:sen ja aika rajusti kuparoi, mutta käynti oli hyvää. Nyt odottaa kaapissa .260rem samalta sepältä. Riihimäellä ampuivat testit ja samat oireet tuntuvat olevan tässäkin piipussa. Molemmissa työnjälkeen todella tyytyväinen.

AHO

Peurala teki myös omaani .300 WM T3:seen uuden piipun.  Sisäänammunassa hajonta oli kohtuu isoa, saattoi kyllä johtua ampujastakin. Parinkymmen jo vähän epätoivoisen laukauksen jälkeen alkoi  MOA:n tarkkuus löytymään Norman tehdaspaukullakin.  

Piipun vaihto ja muut työt olivat sovitusti valmiina.  Nyt pitää vaan etsiä sopiva lataus 220 gr Sierralle ja 750 mm piipulle.

Sapööri

Kiitoksia kaikille hyödyllisistä ja informatiivisista kommenteista.

Onkos Peuralan piiput monellako rihlalla, kun itse leikkaa? Voiko valita rihlojen määrän?

Ruutiukko

Tämä 308 on Peuralan 12" piipulla ja Peuralan itsensä GRS:n tukkiin kasaama / petaama myös.

Ostin kiväärin viime vuonna lähinnä ratahirveä varten ja 6.5 leikkuri käy hyvin ja pyyhältää 950 m/s. Ei kuparoi mitenkään ihmeemmin , mä vaahdottelen tätä vahän satunnaisesti kun siltä tuntuu.  

168 Sierra tekee hyvänä päivänä yhtä reikää 200 m. Kuvan Super Hammerhead käy suoraan paketista alle tuuman 100 m, kiva kompakti kapine. Sen verran tämä yllätti että kyllä mun T3 Tac 300 WM saa mielellään Peuralalta seuraavan piippunsa. Onhan niillä aika kova mainekin jo.

http://www.image-share.com/ijpg-2682-269.html">

Poikma

Minulla 6,5-284:ssa Peuralan piippu tuotannon alkuajoilta ja kuparoi aika reippaasti vaikka piipulla ammuttu pitkälti toista tuhatta kuulaa.

Pidän tapana kaliiberista johtuen jynssätä piipun todella puhtaaksi eli JB bore paste kuuluu normi puhdistusrutiiniin.

Tästäkään huolimatta kuparointi ei osoita juurikaan vähenemisen merkkejä.

Olen olettanut että kuparointi johtuisi 910 m/s lähdöistä, kun 900 m/s ainakin joskus pidettiin "rajapyykkinä" lisääntyvälle kuparoinnille.

Mutta eihän tämäkään sitten oikein pidä paikkaansa jos Ruutiukolla 950 m/s eikä kuparoi "mitenkään ihmeemmin".

Ruutiukko

Lainaus käyttäjältä: Poikma
Mutta eihän tämäkään sitten oikein pidä paikkaansa jos Ruutiukolla 950 m/s eikä kuparoi "mitenkään ihmeemmin".

Käyntiin ei mulla ainakaan ratahirvitasolla tule muutoksia muutaman sadankaan 950 m/s kuulan jälkeen. Sitä samaa vajaata 20 mm tai alle saa 100m aina vaan kun välillä olen tarkistanut.  Kesällä menee helposti sata kuulaa viikossa.

On kai siellä kuparia mutta ei se mitään haittaa - mun T3 Tac ei käy vaipattomana ollenkaan vaan vaatii parikymmentä kuulaa alle että asettuu "TA-tasolle", by the way.

saku_s-t

Potkitaan aihe sarkofagista hereille. Mikä lienee kyseisen pajan piippujen tilanne nykyään? Onko edelleen tilanne se että ei ole pahaa sanottavaa piipuista vai joko löytyysora ääniä? Alkaa siis itsellä olemaan piipun vaihto ajankohtainen joten kummasti kiinnostaa

anttime

Itselläni ei ole mitään hyvää sanottavaa.

Teetin 308 piipun Sakolaiseen parivuotta sitten.
Kävi hyvin noin 100 ls, sitten kasat hajos 300 m / 30 cm kaikilla latauksilla.
Ei auttanut kuparin poistot ja muut putsaukset.
Laitoin piipun takasin, oli kerännyt piippuun kovan lasisen karstakerroksen,
mikä lähti vain mekaanisesti kolvaamalla.
Piippu takas ja radalle. Käynti oli hyvä noin 50 ls. Sitten taas sama homma, kasat levis.
Reklamoin tästä, mutta sitten loppu viesteihin vastaamisetkin.
Vaihdoin tilalle toisesta paikasta Waltherin piipun ja nyt ei ole ollut ongelmia.

Tossa olisi halvalla myynnissä 308 piippu, paksulla profiililla
18x1 vaimennin kierre
Sovitettuna Sako targetin lukkorunkoon
Ammuttu noin 200 ls

rum

Samaaa rataa menee niinku Mäkiselläkin nuo Peuralan piiput, toiset on tyytyväisiä ja joitku ei tykkää ollenkaan. Itellä yks 300WM Mäkinen ollu käynti hyvä mutta se kuparoiminen aivan käsittämätön.

Koheltaja

Yksi Peurala oli joskus 5 vuotta sitten, käynti todella hyvää 15-20 laukauksen ajan puhtaasta piipusta ja voimakas kuparointi kadotti käynnin. Sama tilanne aikoinaan Mäkisen piippujen kanssa, ainoa piippu mikä ei kuparoinut oli piekkarin piippu.

Sitä en tiedä mikä on nykyinen tilanne Peuralan piipuissa, onko saatu sisäpinta sileäksi vai vieläkö kuparoi. Käynnin osalta niistä en ole kuullut pahaa sanottavaa.
Kylätason ampuja