Peuralan Asepajan piiput?

Aloittaja Sapööri, syyskuu 01, 2014, 15:37

« edellinen - seuraava »

Kumpumäen seppä

Lainaus käyttäjältä: HJu - toukokuu 18, 2023, 15:52
3) ilman, että ampuma-ase tai aseen osa merkitään 110 b §:n mukaisesti ja ilmoitetaan 25 tai 42 c §:n mukaisesti asetietojärjestelmään.

Aselaista on monenlaisia tulkintoja mutta tuota pykälää on aika mahdoton tulkita niin että aseen luvanvaraisen osan ( esim. piipun) valmistaminen ei vaatisi lupaa.
42 c § (28.2.2020/89)
Aseen ja sen osan yksilöintitietojen ilmoittaminen poliisille
Aseluvanhaltijan on ilmoitettava aseen tai sen osan hankkimisesta, lainaamisesta, valmistamisesta tai muuntamisesta poliisille 30 päivän kuluessa. Ilmoitus on tehtävä kirjallisesti tai 119 a §:ssä tarkoitettua sähköistä asiointia käyttäen.

Kyllä nämä lain kohdat helposti pystyy tulkitsemaan niin, että jos osan merkitsee lain mukaisesti ja käy näyttämässä poliisille asetietojärjestelmään kirjaamista varten, niin se hankintatapa on ihan sama, onko se itse tehty vai ostettu. Joka tapauksessa joutuu kyllä selvittämään, mistä on ilmestynyt. Saattaa se tietysti olla niin, että joku muu ei osaa tulkita näitä asioita yhtä joustavasti, kun minä osaan.  ::)

Ippe69

^ Kakkoskohdassa on sana "tai". Eikö tuo tarkoita juuri sitä että sen saa valmistaa kunhan sen käy valmistamisen jälkeen näyttämässä poliisille.
Tämä siis tuohpn HJu:n kommenttiin viitaten.

HJu

Kaikki kolme momenttia ovat kieltoja joista jokainen pätee yksinään  Eli 1) kohdassa kielletään aseiden valmistus laittomista osista. 2) momentissa kielletään aseen tai aseen osan valmistus ilman asianmukaista lupaa.

3) momentti tarkoittaa että vaikka lupa valmistamiseen olisikin, niin se ase tai aseenosa pitää vielä sen lisäksi numeroida ja ilmoittaa poliisille. Pelkkä aseen tai aseenosan valmistuslupa ei siis riitä vaan sen valmistetun aseen tai aseenosan tiedot pitää lisäksi ilmoittaa poliisille.

Aina kun mietityttää saako jotain tehdä niin kysykää poliisilta sähköpostilla. Vaikka he neuvoisi väärin niin se poliisin antama kirjallinen ohje tukee syyttömyysolettamaa jos on hyvässä uskossa noudattanut poliisin ohjetta.

Jos se uusi piippu vaan "ilmestyy" jostain ilman valmistuslupaa tai ostokuittia niin vähän hitaampikin poliisi tietää että luvanvaraiset aseen osat eivät vaan voi materialisoitua tyhjästä.
Terveisin,

HJu

MOj

Piipun voi valmistaa itse itselleen ilman asesepän papereita, mutta se vaatii aina asianmukaisen valmistusluvan. Kaupallinen toiminta vaatii elinkeinoluvan ja asesepän paperit, eli kaverille et voi tehdä ilman näitä.

Valkoselkätikka

Laitetaan vähän kokemuksia Peuralan tuotoksesta kun on kertynyt. 284winin seppä mulle siis tekasi, patruunapseä taisi olla jopa hiukka tiukempi kun cip minimi on. Piippu on 725mm pitkä ja 8" nousulla. Ammuin sisään Peuralan ohjeilla, yhteensä 15 laukausta sisälsi sisäänampuminen ja kuparien poistoa välissä. Sisäänammunnan jälkeen roimin noin 50lk. Rihloihin ei mitenkään mainittavaati ollut kuparia kerännyt. Puhdistuksessa ensimmäinen lappu sinersi vain hailakasti. Ammoniakilla vahvistettua tetragunia ja forresteria käytin kuparinpoistoon. Olis pitänyt ampua vielä kasa, että onko käynti jotenkin muuttunut, mutta ei toistaseks minkäänmoista kuparointiongelmaa. Nopeudethan toki on kohtalaissia, 880m/s luokkaa. Tilanne voisi olla toinen jos olis kevyempää kuulaa ja lähdöt 1000 luokkaa, mutta semmoisia tekeleitä ei ole radalla tarkoituskaan päästellä. Metsästyksessä tulee ladattua mutta riistalaukauksista nyt ei kuparointiongelmaa saa aikaseks. Jatketaan tutkimuksia

rkr

Lainaus käyttäjältä: MOj - toukokuu 19, 2023, 09:31
Piipun voi valmistaa itse itselleen ilman asesepän papereita, mutta se vaatii aina asianmukaisen valmistusluvan. Kaupallinen toiminta vaatii elinkeinoluvan ja asesepän paperit, eli kaverille et voi tehdä ilman näitä.

Pitää myös muistaa että piippu aihio ei ole aseen osa, vasta kun siihen tehdään patruunapesä ja/tai kiinnitys lukkorunkoon siitä tulee luvanvarainen. Eli kankea voi rihlata ilman lupia.

HJu

Terveisin,

HJu

MOj

Lainaus käyttäjältä: rkr - heinäkuu 04, 2023, 10:07
Lainaus käyttäjältä: MOj - toukokuu 19, 2023, 09:31

Pitää myös muistaa että piippu aihio ei ole aseen osa, vasta kun siihen tehdään patruunapesä ja/tai kiinnitys lukkorunkoon siitä tulee luvanvarainen. Eli kankea voi rihlata ilman lupia.

Näin. Tosin mulle piipun valmistaminen itselle (aihiosta eteenpäin siis), tarkoittaa juurikin ja ainoastaan näitä yllämainittuja asioita. Ihan vielä ei olla sillä tasolla, että olisi valmiuksia rihlata kankea itse, niin että pääsisi Bartlein tasolle.