IOR 9-36X56 MP8 med valo

Aloittaja JpL, toukokuu 26, 2005, 18:11

« edellinen - seuraava »

espo

Viikonloppuna kokeilin etäisyydenmääritystä lainassa olevalla isolla IOR:illa. IOR 9-36*56:n ristikko vaikuttaa 36 kertaisella suurennoksella, eli tappiinsa kierrettynä, olevan mitoiltaan aivan tarkalleen 1/3 kertainen verrattuna 12 kertaiselle suurennukselle toteutettuihin nimellismittoihin (MP8-ristikko, ja näinhän sen mittasuhteen pitääkin muuttua).

Ristikko on mittatarkka (etäisyydenmittaustulokset olivat  prosentin-puolentoista sisällä laserilla (Newcon binokulaari) mitatusta kun mittailin liikennemerkkejä noin puolessa kilometrissä (niiden mitat mitattu tarkkaan mittanauhalla etäisyyslaskuja varten). Etäisyydenmittaaminen onnistuu helposti kun tietää ristikon mitat silloin kun suurennus on kierretty suurimmilleen, eli ei tarvitse alkaa kohdistamaan suurennuskierää johonkin tiettyyn kohtaan. Yllätyin kuinka tarkka etäisyydenmittausväline tuo 9-36*56 IOR:n putki oli, kykenin mittamaan peräjälkeen hyvin samanlaisia tuloksia samasta maalista, mikä viittaa siihen että mittausmenetelmä toimii. Ristikon mittaviivojen avulla tapahtuvaa korokorjausta varten ristikon mitat ovat IOR:n  toisen tason ristikolla kohdallaan jossain 12 kertaisen suurennoksen paikkeilla, todennäköisimmin silloin kun merkkitäplä rungossa on 1 ja 2 -merkkien välissä, tätä en mitannut.  Vaikutti putkelta jolla etäisyydenmäärittäminen onnistuu optimiolosuhteissa (ei lämpöväreilyä, hyvä tuki) riittävän tarkasti kilometriinkin asti.

JpL

Eli siis tarkennetaan (typerälle itselleni, ihan tosi, tämä EI todellakaan ole mitään piruilua, vaan mä olen ihan toivoton idiootti näissä): Ko. Kiikarin mittasuhde pitää paikkansa kertoimella 12. Kymmenen sentin maali on pitkälle viivalle (onko näin) 10cm/100m. Entä jatkumo? Meneekö näin, että 24 kertoimella ristikko näyttää 5cm/100 ja 36 kertoimella 2.5cm/100metriä, VAIKO Niin, että ristikon pykälät ovat 12 kertoimella 10cm/100Metriä. 24 kertoimella 6.6cm/100metriä ja 36 kertoimella 3.3cm/100 metriä?

Ps. Espo. Millainen se optiikka sinun mielestäsi on noin yleensä? Itselleni tuo tulee omaan 7.62x53R kivääriin, ja pitäisi pystyä mittaamaan matkat 10 metrin tarkkuudella - itse asiassa 5-10 metrin - 600 metriin saakka.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

ta-metkuvja

kuvailin vähän iorin läpi maantietä myöten.kiikari oli teipillä kalikan päällä niin ei meinannu pysyä kohdillaan. 1200 metrissä on puolen litran fantapullo tökättynä risuun. nuo matkat on jotain sinnepäin auton mittarista katsottuna.

tuolla on lisää kuvia

http://kotisivu.mtv3.fi/metkuvja/pitior/pitka.html">http://kotisivu.mtv3.fi/metkuvja/pitior/pitka.html

ta-metkuvja

iorissa ristikko menee satasella

9x =13,3333cm

12x=10 cm

18x=6,666cm

24x=5cm

36x=3,3333cm

JpL

Ok, tiitti paio  :lol: Pistän korvan taakse.

Ihmeen hyvin toi puolen litran pönikkä näkyy 1200 metristä.

Ps. Ja tuo mittasuhde on nimenomaa niiden leveämpien viivojen mukaan? Kapeammat välissä ovat puolet mainisemistasi mitoista...eikö niin?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

SO

Asiaa sivuten otin taannoin ihan havainnointi mielessä oheiset kuvat, josta selviää valaisemattoman ja valaistun ristikon erot pimeällä taajamassa jossa on valoa, mutta ei silti riittävästi ilman ristikon valaisua.

http://www.kolumbus.fi/sampsa.olkinuora/images/ta/valaisematon%20ristikko.jpg">

http://www.kolumbus.fi/sampsa.olkinuora/images/ta/valaistu%20ristikko.jpg">

JpL

Joo, on toi todella pätevä. Omasta mielestäni Mil-Dot on hieman tökerö palloineen. Suora viiva on täsmällisempi ilmaisemaan murto-osia. Mutta vielä: Nuo lyhyemmät viivat ristikossa puolittavat tuon ta-matkuvja`n mitat, eikö niin?

espo

Joo, MP8-ristikossa  on pidempiä viivoja 1 mrad välein ja sitten lyhyitä apuviivoja puolen mlliradiaanin välein. Eli ne pienet apuviivat siis vastaa puolta pidemmistä, kaikilla suurennoksilla. Joissain malleissa on vaaka-akselin reunalla lisänä vielä yhdet 0,25 mrad apuviivat.  Iso IOR on aika iso, muttei isompi kuin muut isosuurennoksiset tähtäimet.   Kiinteäsuurennoksiset TA-tähtäimet ovat nykyjään vähintään 10 kertaisia suurennokseltaan, mistä voisi tehdä sen johtopäätöksen että ison IOR:n minimisuurennus, 9 kertaa, ei ole liian iso TA-tähtäimelle jos mukana kulkee muutakin tähystysoptiikkaa kuten kiikarit.

JpL

Olen samaa mieltä. 16 kertainen suurennos on hyvä yleiskäyttöön, esim. lämpöväreily on varsin siedettävää, mutta 400 metrin jälkeen saattaa tulla tietyillä "kaarikaliipereilla" mittaushankaluuksia.

JpL

Kaivetaan vanha kissa pöydälle. IOR:lta oon tullut uusi malli: 3-18X42. Aika kätevän suuntainen suurennosalue, kun saa kolmoselle minimissään.

HJu

Tuo voi olla hyvä esim. 308-puolimoottorissa jos se pysyy kasassa yli 100 laukausta. Nim. "2-12X32 IOR oli muuten hyvä mutta hajosi heti kättelyssä"
Terveisin,

HJu

JpL

Mitähän vikaa IOR:n tuotantolinjalla on silloin ollut kun tuollaisia on päästetty liikenteeseen? Itselläni on tuon uusitun tehtaan tekemä tähtäin ja pelaa täysin virheettä.